Hvad spiser jeres børn?

Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 10. mar 2018, 20:23

Jeg er klar over at vi har en dreng der spiser stort set alt og som minimum ikke er bleg for at smage alt. Vi har lige været på ferie hvor der var buffet morgen og aften og til begge måltider spiste han sushi, tangsalat og syltet ingefær. Han får kommentarer for at madkassen altid er spændende, men jeg ved at pædagogerne har opdraget en del på nogle af børnene i hans gruppe fordi de synes at han har mærkelig mad med og sidder for eksempel og siger ad når han har tangsalat med og kalder hans samosaer for grimme osv.. Han er heldigvis ret upåvirkelig og spiser løs. Men det er da ufedt synes jeg og hvem ved om det varer ved at han er ligeglad.

I dag var bedstevennen på besøg, hvorfor jeg fik ideen til den her tråd. Jeg havde lavet pasta med grønsagssovs til frokost. Altså alm. tomatsovs med bare med mini mini udskåret grønt, istedet for kød- gulerødder, glaskål, knoldselleri, løg og hvidløg. Altså virkelig i mini tern. Han anede ikke hvad der var i, men han kiggede på "nej jeg kan ikke lide tomatsovs". Så han sad og spiste ren pasta og fik noget smør på. Han var heller ikke helt tilfreds med at pastaen var brunlig og ikke hvid. Jeg sagde nej til ketchup da han spurgte, en principsag ift mit eget barn og så får andre det altså heller ikke. Vennen blev mega sur over at han ikke måtte rejse sig efter 10 pastaskruer men skulle vente min søn havde spist op...3 portioner. Sådan har det været hver gang han spiser her. Så er det rugbrød kun med smør, eller burger kun med bøf og brød osv.

En anden ven kunne kun lide pølsen i de totalt standard pølsehorn jeg havde lavet og ville kun have tomatsovs på den hjemmelavede pizza fordi ost og alt fyld i verden var ulækkert åbenbart. Han vil desuden kun have toastbrød i madpakken.

Nogle venners drenge nægter andet end rugbrød med spegepølse når de skal have rugbrødsmadder, på 2. år.

Vores venners datter synes alt andet end ris med kylling, ostehaps og agurk er noget der kræver hysterianfald.

Vores nevø er en remouladedreng der skal have remo til alt og kun spiser pasta og allerhelst kun kylling til. Intet grønt overhovedet.

Jeg ved godt at det er et lille bitte udsnit af børn jeg sammenligner med, men alene det at pædagogerne skal opdrage på et flertal af børnene i at lade min søn spise hvad han vil uden at få kommentarer om at det ser ulækkert ud og at de siger ad, synes jeg er tankevækkende.

Det er SLET ikke for at nedgøre andres børn, madvaner og hvad forældrene gør eller ikke gør for at introducere hvad de nu vil og hvordan de håndterer hvad børn kan lide/ikke lide og jeg har ikke og kunne ikke drømme om, at kommentere på det nogensinde. Ever. Det må folk selv rode med.

Jeg undrer mig bare. Oprigtigt. Jeg synes det er mere reglen end undtagelsen at opleve kræsne/selektive børn, end det modsatte. Jeg synes at det er mærkeligt at vi ofte får at vide at vi er heldige at have et barn der spiser alt. Jeg ved ikke om jeg synes at det er held eller hvad det er, men andre forældre siger det med sådan en påtaget overbærenhed fordi de mener at det er held og at man ikke selv har andel i at det er sådan. Tilgengæld går de nærmest i koma over at han slet ikke drikker mælk, men altid vand til alle måltider.

Vores søn havde tilmed svær fødevareallergi de første 3 år af sit liv, hvorfor mad var noget han ofte blev virkelig syg af med hospitalsindlæggelser og nægtede at spise sådan generelt i en uge ad gangen når det stod på, totalt madlede. Mange, virkelig mange, fødevarer fik han slet ikke i de der 3 år og er først introduceret for dem de sidste 4,5 år.

Er jeg alene med den observation? Er vi bare "heldige", eller har det altid været sådan med børn genrelt? Jeg har jo kun mig selv og mit barn at sammenligne med, så den referenceramme er ret lille.
1
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf HappyPaww » 10. mar 2018, 20:46

Altså vi har desværre en af de kræsne drenge :( Jeg ved egentlig ikke, hvad vi kunne have gjort anderledes, for jeg synes egentlig han blev introduceret for meget allerede som baby, og da han var yngre spiste han også meget mere end i dag.
Han er nok i en ret almindelig fase med, at al manden skal være separat, og han skal kunne se, hvad det er, så det kan godt være svært at lade ham spise det samme som os (jeg hader "tør" mad :lol:), men jeg prøver så at lade ham spise de forskellige elementer, der også er i vores mad. Men det er sgu ikke særlig fedt, at han er så kræsen/selektiv, men jeg ved ikke hvad vi ellers skal gøre.

Ting han generelt spiser er:
Grønt: Rød/Gul peberfrugt og agurk. Det er stort set det eneste, med mindre vi er heldige at kunne skjule lidt grønt i lasagnesovsen (som er noget af det eneste "rod-sammen" mad han gider spise)
Kød/fisk: Hakkebøffer, frikadeller, bacon og lignende - det er ret begrænset hvad han gider spise af kød der ikke er hakket, men panering hjælper på alt :lol: Han elsker Laks og kan spise os fattige i det :) Fiskefilet ryger også ned, men der er jo også den nævnte panering.
Kulhydrat: Pasta, brød uden for mange kerner), stegte kartofler/pommes frites
Han spiser intet dip, sovs, dressing eller lignende (ikke engang ketchup :D).

Jeg synes det er lidt pinligt at han er så selektiv, men jeg var også selv utroligt kræsen som barn og spiser så godt som alt i dag. Han er sund og rask, og stor og stærk uden at være hverken for tyk eller tynd, så vi håber det kommer med tiden.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf Slettet bruger » 10. mar 2018, 20:50

Jeg har to børn der er forskellige som nat og dag med en helt masse ting, blandt andet spisning. Den yngste spiser en meget ensidig kost, og det er noget vi har kæmpet meget med, men han har også haft problemer med undervægt, og hvis han ikke får den mad han vil have, spiser han bare ikke. Han kan fint gå i dagevis uden mad og blive så tynd at man kan se hvert eneste ribben. Han er fuldstændigt iskold, og hvad fanden gør man så som bekymrede forældre? Vi har fundet nogle ting han kan lide, og som er nogenlunde sunde, f.eks. æg, fiskefrikadeller og havregrød, og så er det primært det han lever af. Hvis nogen kommer og siger til mig at han ikke vil spise salat fordi vi ikke gør nok, får de at vide at de skal lukke røven. Men det er heldigvis aldrig sket.

Min datter - den ældste - er et nemt barn. Min søn er et temmelig vanskeligt barn. Den kontrakt gør at jeg tror at medfødte egenskaber har mere at sige for et barns opførsel - f.eks. villigheden til at spise en alsidig kost - end opdragelse har.
5
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 10. mar 2018, 20:58

Altså det var ikke fordi jeg forventede at få en liste som sådan :genert: Men bare sådan for den generelle debat om emnet :lol:

Hvor er det sjovt at panering er vejen til alt :lol:

Jeg forstår godt at når man er forældre der selv spiser alt, så må det jo bare være endnu mere "irriterende" at have et selektivt barn. De fleste vokser heldigvis fra det. Det er nok fordømmende for dem det rammer, men jeg synes at det er mere pinligt med kræsne voksne end børn.

Der er jo faser, no doubt. Min har nægtet kogte kartofler i lang tid, vi laver det sådan set aldrig selv, men det er ALTID hos bedsterne. Han synes det er dødsyg at spise. Bedstefar spurgte om han var ved at være kræsen. Pga kogte kartofler, really? Han spiser mere diverst end bedstefar, men de kogte kartofler er åbenbart en dødssynd ikke at spise :rulle: Det er vel på højde med reaktionen andre kommer med når vi siger at han ikke gider mælk.

Vi spiser efterhånden aldrig kød mere og C giver selv udtryk for at han ikke rigtig vil det. Jeg har INTET sagt om kød nogensinde for det er ikke en filosofi der som sådan har en vigtigt betydning for, jeg fungerer bare bedst uden. Så det er bare sådan at vi spiser. Han spiser da farmors frikadeller og rugbrød med kødpålæg hos bedste og det må han om, kunne ikke drømme om sige et kvæk. Men i den kontekst er det jo bare rart at jeg kan servere hvad som helst og det bliver spist, da mange ofte vil rynke på næsten af quinoa og spinat"bøffer" f.eks. og han bare synes det er sejt at de er grønne :lol:
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf HappyPaww » 10. mar 2018, 21:06

Jeg lavede forresten spinatvafler for nylig og kaldte dem Shrek-vafler! Han ar helt pjattet med dem, på trods af den grønne farve (som ellers er "giftigt" i hans øjne) :lol: Så vi forsøger stille og roligt at introducere nye ting, og så ellers ikke at have så meget fokus på det. Men lidt som abcd siger, er knægten jo også nødt til at spise, så derfor er det ikke rigtig en mulighed at sige "spis eller lad være" - for så lader han være, og jeg vil jo altså heller ikke have at han lever af klapsammenmadder med smør - så hellere stege en hakkebøf og skære et par peberfrugter og agurker ud... Selvom jeg godt ved han jo så i hvert fald ikke spiser vores mad :/
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 10. mar 2018, 21:14

Ja whatever works tænker jeg jo :gogo: Det gjorde vi en del da vi skulle introducere alt det mad han ikke kunne tåle før.

Bedstevennen her er et skravl. Han vejer 14 kg og er i 106. Han er 5 og 6 til oktober. Jeg forstår det godt når jeg ser hvad han spiser, eller ikke spiser er det vel. Hans mor siger ellers at han spiser alt :gruble: Jeg synes jo mere at det er synd for ham, at han ikke fungerer optimalt fordi han har fysikken imod sig til at kunne forskellige ting som min egen 4 årige finder naturligt.
1
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf HappyPaww » 10. mar 2018, 21:27

A er 114 cm høj og vejer 22-23 kilo, så noget må han spise :lol:
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 10. mar 2018, 21:29

HappyPaww skrev:A er 114 cm høj og vejer 22-23 kilo, så noget må han spise :lol:


Vi kan jo alle blive godt i stand på Hvidt brød og pålægschokolade :devil2: :kys:

C ligger på 118 og 21 vist, så der er heller ikke noget st komme efter heller.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf Bøtte » 10. mar 2018, 21:58

Vores store pige er også en af de selektive spisere. Vi har dog fundet en vej ind i at udvide repetoiaret lidt.

Hun spiser ikke meget frugt og grønt, desværre. Det er næsten det jeg er mest træt af.

Hun kan heldigvis godt spise fuldkornspasta og groft brød (uden kerner), så på den front er hun dækket ind.

Det hun spiser minder meget om det Happys søns spiser.

Hun spiste ellers ALT (undtaget pære) som baby og til hun blev 18 mdr.


Den lille har fra starten været mere selektiv. Hun kan fx ikke lide noget sødt, og nægter også at spise/drikke mælkeprodukter. Er spændt på hvordan hun bliver, når det selektive for alvor sætter ind.
1
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf FruKuk » 10. mar 2018, 23:14

Ældstebarnet på 7 er så småt blevet bedre til at spise, hvad der kommer på bordet.
Mindstebarnet på 5 år er piv kræsen, og jeg gider ikke tage kampen. Han får ikke særkost, men vælger selv fra bordet, hvad han vil spise. Kunne han selv bestemme ville han leve af (kridhvid) pasta med pesto
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf hotlips » 10. mar 2018, 23:18

Han spiser det meste, han vil ikke have rugbrød og fast kød som bøf eller koteletter men ellers er der ikke ret meget han ikke vil have, han vil som regel også gerne smage på nye ting, det sker han siger nej og så får han også lov til at slippe uden videre.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf Bimmerdyret » 11. mar 2018, 00:11

FormerlyKnownAs skrev:J

Jeg undrer mig bare. Oprigtigt..


HAr du nogensinde forhørt dig om hvad eller hvad ikke de pågældende gæster spiser?

I din mad.verden er det ikke bare en tomatsovs, men det er det måske i andres.
Og..ikke nogen kritik af dig på nogen måde.
Men fordi X laver noget godt, er ikke ensbetydende med at Y laver det godt. Altså du kan være Y, men gæsten har erfaringer med X.
2
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 11. mar 2018, 05:03

Bimmerdyret skrev:
FormerlyKnownAs skrev:J

Jeg undrer mig bare. Oprigtigt..


HAr du nogensinde forhørt dig om hvad eller hvad ikke de pågældende gæster spiser?

I din mad.verden er det ikke bare en tomatsovs, men det er det måske i andres.
Og..ikke nogen kritik af dig på nogen måde.
Men fordi X laver noget godt, er ikke ensbetydende med at Y laver det godt. Altså du kan være Y, men gæsten har erfaringer med X.


Jeg spørger netop altid forældrene om børn kan lide det jeg planlægger at lave til en frokost eller aftensmad hvis vi får besøg. Det gør jeg generelt uanset hvem vi får til spisning, er det egentlig ikke meget normalt? Dels fordi det er træls at lave mad nogen ikke kan lide det, børn som voksne, og vi netop er bevidste om at vores egen er stort set altspisende, dels evt allergi fordi det sidder helt fast i os at det kan være et issue og dels skal der jo ligesom bare brændstof på. Kan de lide det og det, hvad vil de have på burger, pizza osv og køber ind efter det. Det er spild af penge.

Først omtalte barn er bedstevennen og hans mor siger altid at han spiser alt. Det er bare slet ikke hvad vi oplever her. Skrev også inden jeg gik igang i går at jeg lavede tomatsovs med grønsager og pasta. Jeg skriver altid hvad vi skal have fordi jeg netop oplever noget andet. Det lød lækkert var svaret. Drengen “jeg kan ikke lide det, jeg kan ikke lide tomatsovs”, uden at have set det.

Fælles er ingen af børnene overhovedet smager. Brød på pølsehorn, tomatsovs, en lasagne, kyllingelår osv, inkl mad de selv har ønsket jvf ønsket til f.eks. Pizza og burger.

Hsr faktisk kun haft en positiv oplevelse i den henseende og det var da venner og deres drenge skulle spise her. Sagde at jeg ville lave lasagne og en grønsagsstænger med forskellig dip. Det kunne det ene barn ikke lide, men det skulle vi ikke tage hensyn til for han havde jo ikke det store repetoire. Jeg vSr lidt loren ved at lave det når han ikke ville spise det, men gjorde det. Og han spiste det. Han åd. Siden da tjekker han altid om hans mor lige har husket og ringe til mig så lasagnen bliver lavet som jeg gør det :lol: Det gør hun naturligvis ikke, men siger ja og han spiser lystigt.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf Wizzze » 11. mar 2018, 05:49

Hvad med "børneklassikere" som f.eks. millionbøf, fiskefingre, fiskedunser eller boller i karry, de gør altid lykke når vi får besøg af venner med børn. Men der er forældrene selvfølgelig også med, måske er det en forskel :gruble:

Og man kan jo sagtens lave de retter i mere sunde og nærende versioner, end bare med hvide ris, eller fulde af hvedemel og panering.
0
Do as I say! :whip:
Phaiak
Indlæg: 292
Tilmeldt: 5. jan 2016, 12:29
Kort karma: 38
Likede indlæg: 336

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf Phaiak » 11. mar 2018, 05:53

Min datter på 2,5 år er også sådan relativt selektiv.

Hun har aldrig ville have mælk eller mme. Så da vi sagde det da hun startede i dagpleje mente dagplejemoderen nu nok at det ville ændre sig.
Efter de første par måneder gav hun op og konstaterede at barnet ikke drak det. Hun ville kigge i koppen og nægte at drikke hvis det var mælk.
På samme måde har hun ikke ville røre nogle former for mælkeprodukter: mælk, ost, yoghurt osv.
Nu er vi endelig nået punktet hvor hun kan spise havregryn ned mælk og spise cheddar, parmesan og revet ost. Alt andet nægter hun.

På samme måde spiser hun helst heller ikke grønne ting. Jeg havde engang kogt 3 farvet pasta og ALLE de grønne blev sorteret fra.

Vi øver dog på det og hun spiser agurker og friske ærter fra haven. Og så er vi begyndt at lave dinosaur-smoothies (grøn smoothiemix med a-38 og æblejuice). Og de glider ned.

Hun har tidligere heller ikke spist kartofler, men det er kommet inden for det sidste år hvor hun startede med pommes frites og nu kan spise ovnkartofler og kogte kartofler (med hollandaise eller bearnaise).

Hvis jeg skal være sikker på hun spiser er det pasta med kødsauce (og parmesan), boller/kylling i karry eller rugbrød med leverpostej eller skinkesalat.
Men så overrasker hun som forleden og spiser kartofler, laks og hollandaise.

Og næsten al frugt glider ned.

Grundlæggende ville jeg ønske at hun spiste mere varieret, men tænker at det nok skal komme. Vi prøver at hun må få det der er på bordet og ellers er hun ikke sulten nok. Og der er altid noget hun kan lide.
Men hun er også robust så jeg er ikke så bekymret for vægten.
1

Tilbage til "Børn"