Hvad spiser jeres børn?

Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 12. mar 2018, 12:10

ajnaM skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Sorry, men du tillæger mig altså en masse som jeg ikke har hverken sagt eller ment. At sige at jeg tror at jeg sidder med en hellig gral er ikke særlig pænt. Finder det egentlig ret nedladende.

Jeg synes det er rigitg ærgerligt at flere ikke har lyst til at deltage, men det er er altså årsagen. Man må ikke tage ære for at ens barn spiser whatever det nu gør, for det er bare held.

Jeg har ingen idé om hvad andre gør, det vedkommer ikke mig, jeg går ikke op i det i det daglige. Jeg lagde summen af nogle observationer sammen og oprettede en tråd om hvorvidt andre gør de samme observationer.


Jeg må have læst noget forkert ind i dit startindlæg - sådan lyder det i hvert fald. :) Og jeg var ikke ude på at være nedladende. I hvert fald ikke mere nedladende, end jeg troede, du var i dit indlæg. Det beklager jeg!


Måske er det fordi, jeg har haft denne diskussion så mange gange. Det er lidt i samme båd som folk, der kommer og siger til en, hvis baby ikke sover, at "du skal da bare gøre X eller Y, det har vi gjort, og vores barn sover altid igennem". Og man gider næsten ikke at sige, at man selvfølgelig har prøvet både X og Y forlængst.

Men at jeg føler, jeg har været møllen igennem flere gange, betyder selvfølgelig ikke, at andre ikke skal kunne tage turen. Og måske kommer der også nyttig info ud af den. Jeg skal generelt lade være med at være så pessimistisk. :P


Jeg har ikke haft diskussionen før som sådan. Jeg blander mig ikke i hvad andre gør. Mange påpeger at vores dreng spiser godt og de ville ønske deres gjorde det samme. Det forstår jeg godt, jeg har selv været der, frustrationerne kan være opslidende.

Jeg gider heller ikke indgå i diskussioner med nogle som er bedrevidende eller uopfordret kommer med en mening eller input til en situation i vores lov. Som f.eks. bedstefar der mener at kræsenhed er noget pjat og så må man gå sulten i seng. Man skal nok spise hvad der bliver serveret når man er sulten nok. Jeg forstår ikke at det er mere okay at voksne ikke spiser kogt torsk end at børn ikke gør. (For eksemplets skyld)
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf JoyNips » 12. mar 2018, 14:52

Charly skrev:Jeg tror ikke, at man direkte kan opdrage sit barn til ikke at være kræsent. Men jeg tror bestemt, at man har nogen indflydelse på deres tilgang til mad - man kan da i hvert fald lære barnet ikke at sige ad til mad og til pænt at spise udenom det, man ikke kan lide eller høfligt sige (hvis adspurgt), at det er ikke lige er en. Jeg ville helt ærligt blive pissesur over, at nogle unger i børnehaven sagde ad til mit barns madpakke og gjorde at han så ikke ville have det med mere, og jeg ville tage den op med pædagogerne indtil de fik sat en stopper for det. Jeg synes virkelig, det er en uskik!


Enig. Jeg tror ikke, det er opdragelse, men derimod indflydelse.

Jeg er altædende og min kæreste lige så. Men som barn var jeg "kræsen" - der var mange (almindelige) madvarer, jeg ikke brød mig om og mange (specielle) madvarer, jeg var vild med. Men mine forældre var rimelig kølige omkring det og fik alligevel leget en nysgerrighed ind i mig. Deres motto når vi rejste var "intet nyt skal være mig fremmed" og jeg var egentlig altid modig overfor at smage på nyt. Med tiden forsvandt kræsenheden. Der har deres mentalitet helt sikkert spillet ind og haft indflydelse på mig.

Min dreng er knap 14 mdr og spiser mest af alt kødpølse. Han var ret sensitiv da vi startede op med fast føde og kastede utrolig nemt op, kombineret med at han syntes, det var mega-ufedt at blive madet. Det var lykken da vi fandt kødpølse! Blødt nok til ikke at trigge opkastning, fast nok til at han selv kunne spise det. Og nu bliver han mere og mere modig. Han smager stort set alt vi lægger foran ham uden at tøve. Men det er ikke sikkert, at det ryger ned i maven. Det tager vi med ro. Jeg er sikker på, at når begge hans forældre spiser alt, så kommer han også til det en dag. Indtil da vil vi altid tilbyde ham noget, han kan lide og opfordre ham til at prøve nyt. Og han får da jern nok med alt det kød, han kører ind. :lol2:
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf Allmost_Famous » 12. mar 2018, 16:45

Jeg kan godt forstå, folk ikke gider deltage.

Det er jo det samme som når der diskuteres alt muligt andet med børn. Hvis man oplever succes med nogle ting, er man "heldig". Gud forbyde, at man tager sig selv i at sige, at alle de der kampe, man tog da ungen var lille, har været en god investering, fordi man som udgangspunkt har en ret god unge nu.

Jeg har ikke tal på hvor mange gange, jeg fik høvl for at være konsekvent i min opdragelse af sønnike. Det er sjovt nok de samme mennesker, der nu pointerer, at han da godt nok er markant nemmere at have med at gøre nu, end de børn, der dengang ikke fik de grænser. Helt tilfældigt kan det altså ikke være.

Og nej, jeg har ikke al æren for at have et rart barn. Men jeg har skisme da lov til at pointere, at der er en sammenhæng mellem tilgang og resultat. So sue me. Det er tydeligvis bare ikke ret mange, der gider de nedladende smilies og overbærende kommentarer hvis de tillader sig at tage en smule ære for at have gjort det godt.
5
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf Sangius » 12. mar 2018, 17:08

Jeg synes fint man kan tage æren, for at ens barn er "godt opdraget" på forskellige områder. Men jeg synes man skal passe MEGET på med at vende den om, og sige, at børn der så ikke har de samme kvaliteter som ens eget barn, at det i så fald er mangel på opdragelse.

Og når man så møder forældre, der sukker over at man er "heldig", så træk på skulderen. Måske har de ret, eller måske er de bare piv elendige til at opdrage. Du ved ikke hvilken en det er.
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
ajnaM
Indlæg: 9928
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27053

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf ajnaM » 12. mar 2018, 17:14

Allmost_Famous skrev:Jeg kan godt forstå, folk ikke gider deltage.

Det er jo det samme som når der diskuteres alt muligt andet med børn. Hvis man oplever succes med nogle ting, er man "heldig". Gud forbyde, at man tager sig selv i at sige, at alle de der kampe, man tog da ungen var lille, har været en god investering, fordi man som udgangspunkt har en ret god unge nu.

Jeg har ikke tal på hvor mange gange, jeg fik høvl for at være konsekvent i min opdragelse af sønnike. Det er sjovt nok de samme mennesker, der nu pointerer, at han da godt nok er markant nemmere at have med at gøre nu, end de børn, der dengang ikke fik de grænser. Helt tilfældigt kan det altså ikke være.

Og nej, jeg har ikke al æren for at have et rart barn. Men jeg har skisme da lov til at pointere, at der er en sammenhæng mellem tilgang og resultat. So sue me. Det er tydeligvis bare ikke ret mange, der gider de nedladende smilies og overbærende kommentarer hvis de tillader sig at tage en smule ære for at have gjort det godt.


Jeg tænker bare, at områder som mad og søvn er farlig grund, fordi nærmest alle vel er konsekvente her? Eller, sådan oplever jeg det. Og der ER bare rigtig meget 'natur' inde over småbørns spise- og sovevaner.

Jeg er jo klart påvirket af at have været megakonsekvent uden nogen form for resultat. Og derfor kan jeg godt tænke mit, når andre fortæller, hvordan det er resultatet af deres anstrengelser, at deres børn er blevet, som de er.

Men altså, sandheden ligger vel et sted i midten. Som sagt tror jeg ikke, at opdragelse ingen effekt har - jeg tror måske bare ikke så meget på den umiddelbare effekt, men at små børn er enormt styrede af egne behov. Men jeg er slet ikke der, hvor jeg ikke synes, man skal opdrage, fordi 'det hele er tilfældigt'.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf Allmost_Famous » 12. mar 2018, 17:19

Sangius skrev:Jeg synes fint man kan tage æren, for at ens barn er "godt opdraget" på forskellige områder. Men jeg synes man skal passe MEGET på med at vende den om, og sige, at børn der så ikke har de samme kvaliteter som ens eget barn, at det i så fald er mangel på opdragelse.

Og når man så møder forældre, der sukker over at man er "heldig", så træk på skulderen. Måske har de ret, eller måske er de bare piv elendige til at opdrage. Du ved ikke hvilken en det er.

Jamen, hvorfor må man ikke tænke, at det er en mulighed?

Min søn var ret gammel før han kunne binde snørebånd. Det var bare nemmere at købe sko med velcro end at lære ham det når han ikke gad. Jeg sprang over hvor gærdet var lavest. Det var ikke en kamp, jeg så nogen værdi i at kæmpe.
Sådan er der jo masser af ting, vi hver især vælger til og fra.

Som jeg også skrev i mit første indlæg, så er der stensikkert børn, som bare ER kræsne, uanset hvor god en tilgang, man tager. Ligesom der er nogle få tykke børn, som får sund mad og motion, men som alligevel bare bliver tykke. Jeg tror bare, der de fleste gange vil være en sammenhæng mennesker tilgang og resultat.
3
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22867

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf POCKETKITTEN » 12. mar 2018, 17:21

Det her er måske et dumt spørgsmål, men kan man få et barn, der kan lide fisk, hvis man ikke selv kan?

Min mor spiser ikke noget fisk, så jeg fik det aldrig nogensinde derhjemme. Jeg kan ikke lide det og har brugt meget af mit voksenliv på at lære at holde af det.

Jeg smager altid på det, men især laks kan jeg under ingen omstændigheder få ned. Jeg kan til nød spise dåsemakrel, dåsetun og paneret fiskefilet med rigtig meget citron, men jeg vil helt klart levne og ikke spise ret meget af det. Heldigvis er det sådan noget, der vil kunne serveres på det store kolde bord - sammen med torskerogn og den slags. :genert:

Vi planlægger, at vores imaginære børn kan spise fisk med deres kommende far, når de er alene hjemme - men jeg er faktisk ret bange for at påvirke de her børn, som ikke findes endnu. :D
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf Sangius » 12. mar 2018, 17:22

Allmost_Famous skrev:
Sangius skrev:Jeg synes fint man kan tage æren, for at ens barn er "godt opdraget" på forskellige områder. Men jeg synes man skal passe MEGET på med at vende den om, og sige, at børn der så ikke har de samme kvaliteter som ens eget barn, at det i så fald er mangel på opdragelse.

Og når man så møder forældre, der sukker over at man er "heldig", så træk på skulderen. Måske har de ret, eller måske er de bare piv elendige til at opdrage. Du ved ikke hvilken en det er.

Jamen, hvorfor må man ikke tænke, at det er en mulighed?

Min søn var ret gammel før han kunne binde snørebånd. Det var bare nemmere at købe sko med velcro end at lære ham det når han ikke gad. Jeg sprang over hvor gærdet var lavest. Det var ikke en kamp, jeg så nogen værdi i at kæmpe.
Sådan er der jo masser af ting, vi hver især vælger til og fra.

Som jeg også skrev i mit første indlæg, så er der stensikkert børn, som bare ER kræsne, uanset hvor god en tilgang, man tager. Ligesom der er nogle få tykke børn, som får sund mad og motion, men som alligevel bare bliver tykke. Jeg tror bare, der de fleste gange vil være en sammenhæng mennesker tilgang og resultat.


Jamen du må da tænke hvad du vil. Men du må jo indrømme, at du ikke VED det. Og siden børneopdragelse er en meget kompleks ting, med tusind faktorer der spiller ind, så klæder det altid at give folk the benefit of doubt, før man dømmer dem som dårlige opdragere. :)
Senest rettet af Sangius 12. mar 2018, 17:27, rettet i alt 1 gang.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf Sangius » 12. mar 2018, 17:26

POCKETKITTEN skrev:Det her er måske et dumt spørgsmål, men kan man få et barn, der kan lide fisk, hvis man ikke selv kan?

Min mor spiser ikke noget fisk, så jeg fik det aldrig nogensinde derhjemme. Jeg kan ikke lide det og har brugt meget af mit voksenliv på at lære at holde af det.

Jeg smager altid på det, men især laks kan jeg under ingen omstændigheder få ned. Jeg kan til nød spise dåsemakrel, dåsetun og paneret fiskefilet med rigtig meget citron, men jeg vil helt klart levne og ikke spise ret meget af det. Heldigvis er det sådan noget, der vil kunne serveres på det store kolde bord - sammen med torskerogn og den slags. :genert:

Vi planlægger, at vores imaginære børn kan spise fisk med deres kommende far, når de er alene hjemme - men jeg er faktisk ret bange for at påvirke de her børn, som ikke findes endnu. :D


Min far hadede fisk så meget, at han ikke ville åbne dåsemakrel for min bror, som elskede det. Hvis han alligevel gjorde det, og fik noget på fingrene, vaskede han nærmest panisk hænder...

Han blev vist tvangsfodret med fisk da han var indlagt som barn (polio).

Jeg spiser det meste fisk, men mindes aldrig at have fået det som barn.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf Allmost_Famous » 12. mar 2018, 17:32

ajnaM skrev:
Allmost_Famous skrev:Jeg kan godt forstå, folk ikke gider deltage.

Det er jo det samme som når der diskuteres alt muligt andet med børn. Hvis man oplever succes med nogle ting, er man "heldig". Gud forbyde, at man tager sig selv i at sige, at alle de der kampe, man tog da ungen var lille, har været en god investering, fordi man som udgangspunkt har en ret god unge nu.

Jeg har ikke tal på hvor mange gange, jeg fik høvl for at være konsekvent i min opdragelse af sønnike. Det er sjovt nok de samme mennesker, der nu pointerer, at han da godt nok er markant nemmere at have med at gøre nu, end de børn, der dengang ikke fik de grænser. Helt tilfældigt kan det altså ikke være.

Og nej, jeg har ikke al æren for at have et rart barn. Men jeg har skisme da lov til at pointere, at der er en sammenhæng mellem tilgang og resultat. So sue me. Det er tydeligvis bare ikke ret mange, der gider de nedladende smilies og overbærende kommentarer hvis de tillader sig at tage en smule ære for at have gjort det godt.


Jeg tænker bare, at områder som mad og søvn er farlig grund, fordi nærmest alle vel er konsekvente her? Eller, sådan oplever jeg det. Og der ER bare rigtig meget 'natur' inde over småbørns spise- og sovevaner.

Jeg er jo klart påvirket af at have været megakonsekvent uden nogen form for resultat. Og derfor kan jeg godt tænke mit, når andre fortæller, hvordan det er resultatet af deres anstrengelser, at deres børn er blevet, som de er.

Men altså, sandheden ligger vel et sted i midten. Som sagt tror jeg ikke, at opdragelse ingen effekt har - jeg tror måske bare ikke så meget på den umiddelbare effekt, men at små børn er enormt styrede af egne behov. Men jeg er slet ikke der, hvor jeg ikke synes, man skal opdrage, fordi 'det hele er tilfældigt'.

Der er enormt meget natur inde over, det er klart. Børn er forskellige, og skal behandles forskelligt.

Men hvis man lærer sit barn, at man altid kan få en klapper med leverpostej hver gang noget nyt mad ser lidt underligt ud, så kan man måske godt sige sig selv, at barnet måske ikke vil have grund til at være åben for nye smagsoplevelser...

Jeg kendte for nogle år siden en mor, hvis barn altid spise pommes frites. Som i hver dag. Vi spise tit sammen, og der skulle altid være fritter på bordet til det her barn. Moren sagde altid, at hun ikke kunne forstå barnets kræsenhed, for der blev jo altid serveret en masse spændende. Jo jo, men hvis ungen aldrig behøver smage, og altid sidder og sutter på de der fritter, hjælper det jo ikke noget.
3
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf Allmost_Famous » 12. mar 2018, 17:36

Ja, så fik vi da reaktionen på at sige sin mening om emnet. Og en forklaring på hvorfor TS privat hører fra folk, der ikke gider være ærlige i tråden.
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf Sangius » 12. mar 2018, 17:37

Allmost_Famous skrev:
ajnaM skrev:
Allmost_Famous skrev:Jeg kan godt forstå, folk ikke gider deltage.

Det er jo det samme som når der diskuteres alt muligt andet med børn. Hvis man oplever succes med nogle ting, er man "heldig". Gud forbyde, at man tager sig selv i at sige, at alle de der kampe, man tog da ungen var lille, har været en god investering, fordi man som udgangspunkt har en ret god unge nu.

Jeg har ikke tal på hvor mange gange, jeg fik høvl for at være konsekvent i min opdragelse af sønnike. Det er sjovt nok de samme mennesker, der nu pointerer, at han da godt nok er markant nemmere at have med at gøre nu, end de børn, der dengang ikke fik de grænser. Helt tilfældigt kan det altså ikke være.

Og nej, jeg har ikke al æren for at have et rart barn. Men jeg har skisme da lov til at pointere, at der er en sammenhæng mellem tilgang og resultat. So sue me. Det er tydeligvis bare ikke ret mange, der gider de nedladende smilies og overbærende kommentarer hvis de tillader sig at tage en smule ære for at have gjort det godt.


Jeg tænker bare, at områder som mad og søvn er farlig grund, fordi nærmest alle vel er konsekvente her? Eller, sådan oplever jeg det. Og der ER bare rigtig meget 'natur' inde over småbørns spise- og sovevaner.

Jeg er jo klart påvirket af at have været megakonsekvent uden nogen form for resultat. Og derfor kan jeg godt tænke mit, når andre fortæller, hvordan det er resultatet af deres anstrengelser, at deres børn er blevet, som de er.

Men altså, sandheden ligger vel et sted i midten. Som sagt tror jeg ikke, at opdragelse ingen effekt har - jeg tror måske bare ikke så meget på den umiddelbare effekt, men at små børn er enormt styrede af egne behov. Men jeg er slet ikke der, hvor jeg ikke synes, man skal opdrage, fordi 'det hele er tilfældigt'.

Der er enormt meget natur inde over, det er klart. Børn er forskellige, og skal behandles forskelligt.

Men hvis man lærer sit barn, at man altid kan få en klapper med leverpostej hver gang noget nyt mad ser lidt underligt ud, så kan man måske godt sige sig selv, at barnet måske ikke vil have grund til at være åben for nye smagsoplevelser...

Jeg kendte for nogle år siden en mor, hvis barn altid spise pommes frites. Som i hver dag. Vi spise tit sammen, og der skulle altid være fritter på bordet til det her barn. Moren sagde altid, at hun ikke kunne forstå barnets kræsenhed, for der blev jo altid serveret en masse spændende. Jo jo, men hvis ungen aldrig behøver smage, og altid sidder og sutter på de der fritter, hjælper det jo ikke noget.


Men du KAN bare ikke sætte det så firkantet op. Hvad hvis du har et barn, som så bare ikke spiser? Min mand var meget undervægtig hele sin barndom, så alle ribben kunne tælles.
Så ville jeg sgu tilbyde den klapper med leverpostej. Langt, langt de fleste kræsne børn vokser fra det.

Der er også masser af andre grunde til, at man altid sørger for at tilbyde noget de gerne vil spise - det er altså ikke den hellige gral af opdragelse, ikke at give rugbrød.

Det kan SAGTENS være forældrenes opdragelse der ligger til grund for kræsenhed. Men set udefra er det umuligt at vurdere, og det er altid træls, når nogle gør sig klog på opdragelse af andres børn.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
ajnaM
Indlæg: 9928
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27053

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf ajnaM » 12. mar 2018, 18:20

Allmost_Famous skrev:
ajnaM skrev:
Allmost_Famous skrev:Jeg kan godt forstå, folk ikke gider deltage.

Det er jo det samme som når der diskuteres alt muligt andet med børn. Hvis man oplever succes med nogle ting, er man "heldig". Gud forbyde, at man tager sig selv i at sige, at alle de der kampe, man tog da ungen var lille, har været en god investering, fordi man som udgangspunkt har en ret god unge nu.

Jeg har ikke tal på hvor mange gange, jeg fik høvl for at være konsekvent i min opdragelse af sønnike. Det er sjovt nok de samme mennesker, der nu pointerer, at han da godt nok er markant nemmere at have med at gøre nu, end de børn, der dengang ikke fik de grænser. Helt tilfældigt kan det altså ikke være.

Og nej, jeg har ikke al æren for at have et rart barn. Men jeg har skisme da lov til at pointere, at der er en sammenhæng mellem tilgang og resultat. So sue me. Det er tydeligvis bare ikke ret mange, der gider de nedladende smilies og overbærende kommentarer hvis de tillader sig at tage en smule ære for at have gjort det godt.


Jeg tænker bare, at områder som mad og søvn er farlig grund, fordi nærmest alle vel er konsekvente her? Eller, sådan oplever jeg det. Og der ER bare rigtig meget 'natur' inde over småbørns spise- og sovevaner.

Jeg er jo klart påvirket af at have været megakonsekvent uden nogen form for resultat. Og derfor kan jeg godt tænke mit, når andre fortæller, hvordan det er resultatet af deres anstrengelser, at deres børn er blevet, som de er.

Men altså, sandheden ligger vel et sted i midten. Som sagt tror jeg ikke, at opdragelse ingen effekt har - jeg tror måske bare ikke så meget på den umiddelbare effekt, men at små børn er enormt styrede af egne behov. Men jeg er slet ikke der, hvor jeg ikke synes, man skal opdrage, fordi 'det hele er tilfældigt'.

Der er enormt meget natur inde over, det er klart. Børn er forskellige, og skal behandles forskelligt.

Men hvis man lærer sit barn, at man altid kan få en klapper med leverpostej hver gang noget nyt mad ser lidt underligt ud, så kan man måske godt sige sig selv, at barnet måske ikke vil have grund til at være åben for nye smagsoplevelser...

Jeg kendte for nogle år siden en mor, hvis barn altid spise pommes frites. Som i hver dag. Vi spise tit sammen, og der skulle altid være fritter på bordet til det her barn. Moren sagde altid, at hun ikke kunne forstå barnets kræsenhed, for der blev jo altid serveret en masse spændende. Jo jo, men hvis ungen aldrig behøver smage, og altid sidder og sutter på de der fritter, hjælper det jo ikke noget.


Jeg ved ikke engang, om jeg synes, de skal behandles forskelligt - jeg opdrager i høj grad mine drenge på samme måde. De skal smage på maden, og bryder de sig ikke om det, kan de få en rugbrødsmad med smør. Det vælger de i øvrigt så godt som aldrig - det er bare en sikkerhed, så de ikke føler sig tvunget til at spise op. Ingen af dem elsker rugbrød - så havde jeg nok ikke valgt det som en 'safe udgang'.

Men det kan selvfølgelig være, det ville virke, hvis jeg tvang dem. Har det hjulpet hos jer? Og hvordan har det foregået?
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf Mani » 12. mar 2018, 19:22

Dikus skrev:
Allmost_Famous skrev:Ja, så fik vi da reaktionen på at sige sin mening om emnet. Og en forklaring på hvorfor TS privat hører fra folk, der ikke gider være ærlige i tråden.


Jeg beklager, hvis mit indlæg er så skræmmende.

Men det er til gengæld oprigtigt.

Det er jo dejligt let at sige "opdrag jer ud af det", hvis man ikke vil fortælle hvordan

Jeg går gerne igang med opdragelsen i dag, hvis det hjælper.

I dag er det også lettere, da der ikke er sundhedsplejersker i Grønland, så jeg vil ikke få skæld ud over at nægte mit barn mad. Men igen. Jeg er ikke den type mor, der lader mit barn græde af sult og er ligeglad med, maven gør så ondt, så hun ikke kan overtales til at spise.

Så ender rådene der, så vælger jeg i stedet at være skyld i, jeg har et kræsent barn. Min opdragelse vil aldrig indeholde den slags.

Ej, come on. Hvem skriver om at lade sit barn græde af sult?
I øvrigt skriver du jo din datter prøver nye ting, det opfatter jeg da bestemt ikke som kræsent. Jeg kan da heller ikke lide al mad.
4
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf Allmost_Famous » 12. mar 2018, 19:47

Jeeez... Hvis man VIL gå i selvsving over et emne, så kan man da også gøre det.

Jeg har egentlig redegjort for mit synspunkt i tidligere indlæg, så ævl og kævl om at sulte børn og jeg ved ikke hvad, er ærligt talt ikke min tid værd. Jeg vil hellere end gerne indgå i en reel snak om emnet, men jeg har bedre ting at bruge min tid på, end at diskutere med folk, der læser mine indlæg som Fanden læser Bibelen.

Men Dikus... Du kender/kendte mig fra den virkelige verden. Vi kender hinandens børn, du har adskillige gange været i mit hjem. Du burde vide bedre, ærligt talt.
3
I've said it before and I'll say it again...

:lol:

Tilbage til "Børn"