Hvad spiser jeres børn?

Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 16. mar 2018, 11:16

Sorry, men den der pædagogik med at lade børn gå sultne i seng er så meget over min grænse. Smid en “spis hvad der serveres” og man er ikke på min besøgliste mere. Og jeg har et alt spisende barn. Fint nok hvis man serverer noget man ved at barnet kan lide og det går i selvsving og nægter, jamen værsgo’ tag en kedelig leverpostejsmad. Men ellers, men nej tak til den pædagogik.

Selvfølgelig spiser et barn en kødbolle i tomatsovs hvor man ikke kan se der er noget i som man “ikke kan lide”. Det er ikke sådan at persille smager igennem i sådan en ret og det er godt skjult og fred være med det. Havde problematikken være kød, tomat eller hvidløg, noget som er centralt og smager igennem, så er det jo noget andet.

Jeg synes det er så trættende at høre på det der cuelingforældre halløj. Det kort trækkes snart sagt altid og har ingen værdi efterhånden.

Selvom jeg hsr et barn der spiser alt hvad der serveres, så har jeg svært ved at forstå at børn ikke må have ting de ikke vil spise, men voksne må gerne. Vi taler ikke de der børn der kun vil have hvidt brød og remoulade. Men i det store billede hvor der er elementer der ikke tiltaler en.

Vi fik nogle grøntsagsboller med ris og karrysovs i går. Der var pænt med rød peberfrugt i dem og det er absolut ikke en favorit hos mig, peberfrugt generelt. Men jeg spiser det hvis det serveres og særligt hvis min søn er der for det gode eksempels skyld. Men jeg ville aldrig vælge det selv. (Havde ikke set det var i dem) havde min søn det på samme måde så skal han da ikke sidde og spise noget der smager dårligt for ham. EOD
6
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf Lykke » 16. mar 2018, 11:41

Mit 2-årige barn har lidt svært ved at smøre en rugbrødsmad selv, når hun ikke kan/vil/har lyst til en sammenkogt ret. Er det pludselig curling at få leverpostej/pesto/humus på brødet for barnet?
3
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf Lilleluftballon » 16. mar 2018, 16:16

Lykke skrev:Mit 2-årige barn har lidt svært ved at smøre en rugbrødsmad selv, når hun ikke kan/vil/har lyst til en sammenkogt ret. Er det pludselig curling at få leverpostej/pesto/humus på brødet for barnet?


Helt sikkert. Det er jo bare en fiks ide hun har fået... :træt:
1
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf Pyjamas » 16. mar 2018, 16:59

Jeg synes, der er et stort spring mellem at curle sit barn og på at bede det gå sultent i seng. Jeg har til gode at møde en forælder, der gerne laver flere retter aftensmad, fordi barnet er kræsent.

Det er over min grænse at bede et barn spise noget, det ikke har lyst til. Jeg vil heller Ikke bryde mig om, at en person insisterer på, at jeg skal spise mine tomater, som jeg virkelig ikke har lyst til. Derfor får min søn et alternativ til aftensmaden - havregryn uden sukker eller rugbrød med smør.

Ligeledes ville jo selv spise en lille mad, hvis jeg var sulten efter aftensmaden.
2
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 16. mar 2018, 17:04

Pyjamas skrev:Jeg synes, der er et stort spring mellem at curle sit barn og på at bede det gå sultent i seng. Jeg har til gode at møde en forælder, der gerne laver flere retter aftensmad, fordi barnet er kræsent.

Det er over min grænse at bede et barn spise noget, det ikke har lyst til. Jeg vil heller Ikke bryde mig om, at en person insisterer på, at jeg skal spise mine tomater, som jeg virkelig ikke har lyst til. Derfor får min søn et alternativ til aftensmaden - havregryn uden sukker eller rugbrød med smør.

Ligeledes ville jo selv spise en lille mad, hvis jeg var sulten efter aftensmaden.


Altså det gjorde, og gør, min svigermor. De var mor, far og 2 børn. Alle sammen kræsne. Hun lavede 4 forskellige ting/tilbehør/retter. Min mands søster er forsat kræsen og det samme er hendes mand og børn. Min mand spiser alt i dag, men var kræsen da jeg mødte ham for snart 13 år siden.

Det er et show uden lige når familien samles. Hun har selv givet udtryk for at det er SÅ nemt at have vores søn på besøg fordi han modsat de andre børnebørn bare spiser hvad der serveres. Så er det lige meget hvad farmor jo spiser, for hun skal ikke lave ekstra når der bare bliver spist hvad der er.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf Danseprinsesse » 16. mar 2018, 21:10

Hjemme hos os er fokus i forhold til måltider, at der skal være en rar og tryg stemning, der giver lyst til at smage, snakke og spise.

Min søn er 20 mdr. Han har generelt altid været nysgerrig på mad, men også været ret tydelig, når der var noget, han ikke havde lyst til at spise.
Han har aldrig været specielt begejstret for ris og pasta. Rugbrød og kartofler er sådan lidt i perioder, om det er interessant. Kød vil han gerne smage, men ikke spise i store mængder, uanset form.
Han elsker suppe, alt frugt og grønt (bortset fra avocado), brød med smør, youghurt, og så er han generelt også glad for fisk (jeg er ret kræsen, hvad angår fisk - men det sympatiserer han da heldigvis ikke med). Oliven er slik for ham, det har det altid været. Da han var helt lille, gad han ikke grød, det spiser han rigtig meget af nu.
Vi respekterer hans præferencer, og så prøver vi med jævne mellemrum at udfordre dem.
Han kommer højst sandsynligt til at igennem mange forskellige faser hvad angår mad. For mig er det vigtigste, at spisetiderne ikke skal fyldes med unødige negative følelser og konflikter.

Det kan godt være svært for min dreng at spise aftensmad. Alle de forskellige smagsindtryk og konsistenser - som han ellers godt kan lide - er han bare tit for træt og sulten til at kunne overskue (uanset hvor tidligt, det bliver serveret).
Så i en længere periode har han fået en portion grød/øllebrød sidst på eftermiddagen. Nogle gange tager han en ekstra runde og pløjer en kæmpe portion aftensmad ned, andre gange smager han mest og spiser af favorittingene.
På den måde får han noget mættende og nærende i maven, og måltidet bliver uden frustration og tårer. Det betyder en del mere for mig end “principper”.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf hotlips » 17. mar 2018, 01:15

Jeg har nu aldrig tænkt på det som opdragelse, det har mere hørt under ting man skulle lære og så starter vi normalt fra 0 med den positive tilgang.

Det kom vi nu ikke til, han er født med ganespalte og kunne ikke selv spise, selvom den var meget lille kunne han ikke ret godt bruge sine muskler og han fik suppleret i sonde til han var 2 måneder. Så kunne han godt nok selv men bortset fra hans aftenflaske så blev det der mælkehejs nu aldrig det store hit.
Så vi frygtede det værste da det var ved at være tid til at prøve med noget grød, han fik det fra han var knap 5 mdr og han var ellevild. Jeg forsøgte pænt med hjemmelavet kartoffelmos og alt hvad jeg kunne komme på at lave men han gad det ikke, til gengæld elskede han købe pulver grød så det fik han, og han sad og hoppede af begejstring i sin stol når vi kom med skålen og et par måneder efter havde han som havde gået til kontrol for at se om han tog nok på så tykke lårbasser at sundhedsplejersken begyndte at stikke til mig om at nu var han da snart for tyk, jeg var aldeles ligeglad, han var ikke engang begyndt at kravle endnu.

Han har altid gerne ville smage vores mad men han er, eller var indtil for nylig, småtspisende, og da børn med ganespalte i forvejen har svært ved at optage kalorier har han fået nærmest hvad han ville have, han var vild med stenbiderrogn så det fik han i bakker med 200 g som han spiste med en ske.
Hummer, rejer, lilla blomkål, gule vandmeloner, bagte hele løg, i betragtning af hvor små mængder han har spist har det været en ganske pæn del af vores budget der er blevet brugt på mad og en del har været lidt utraditionelt men jeg fik at vide at jeg ikke skulle være bekymret over at han blev kræsen for det gør de fleste ganespalte børn så jeg har bestemt prioriteret at det skulle være så positivt at spise som jeg kunne gøre det.
Han spiser nu også mange almindelige ting, en overgang fik vi medister to gange hver uge, nu er det høns i asparges og det har også været oksehaler.
Det er muligt han ikke var blevet kræsen alligevel, jeg ville bare helst undgå det. Her er der iøvrigt ikke noget alternativ men det sker måske en gang eller to om året at han slet ikke vil have noget og så er han slet ikke sulten så der er ingen mening i at tilbyde noget andet.

Der er mange måder at gøre tingene på, men bortset fra en rimeligt lille andel så tror jeg ikke på at børn er født kræsne og jeg kan heller ikke se hvorfor jeg skulle gøre det, det er kun to år siden at en undersøgelse af 20.000 børn viste at det klart mest er miljø og kultur der har betydning , den slags ville man jo ikke bare affeje på nogle andre områder.

Det betyder jo ikke at man ikke har prøvet at gøre noget eller at man har gjort noget forkert, mender er sq mange ting ved de unger hvor det mere er et spørgsmål om at finde den rigtige nøgle end om at gøre mere eller mindre og det er der vel ikke ret mange forældre der ikke godt kender.
2
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvad spiser jeres børn?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 17. mar 2018, 05:23

Interessant hotlips :gogo: måtte lige finde en artikel om det, da jeg synes at det er spændende. Måske andre vil se den

https://politiken.dk/forbrugogliv/livss ... -spise-alt

https://politiken.dk/forbrugogliv/livss ... ræsenheden

Det lyder jo ganske plausibelt. Der vil altid være afstikkere, men som hovedregel er det jo interessant, omend ikke overraskende tænker jeg.

Ift opdragelse og mad handler det mere om hvordan man omgås mad, at man lærer ikke at sige at det er ulækkert og ad. Der ligger det element.
0

Tilbage til "Børn"