Påskeæg.

Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 219
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 4004

Påskeæg.

Indlægaf Mistermor » 15. mar 2018, 03:35

Jeg er helt ude af trit med "virkeligheden", fordi jeg ikke har tætte relationer med nogen, der har små børn. Men i en anden (ikke tæt) forbindelse overvejer jeg at købe påskeæg..... Og nu kommer spørgsmålet;

Hvordan er det med børn og påskeæg? Hvad gør de forældre, som går op i deres børns madvaner og sukkerindtag?
Må børnene få påskeæg? Må de få alt muligt billigt chokolade pakket ind i sølvpapir forklædt som påskeharer eller mariehøns? Må de få kinderæg? Eller er det bedre med chokolade fra Frellsen?

Hvad er jeres tanker og traditioner? (jeg tænker mest mindre børn, der ikke selv køber ind)
0
FormerlyKnownAs
Kort karma: 346
Likede indlæg: 2469

Re: Påskeæg.

Indlægaf FormerlyKnownAs » 15. mar 2018, 04:52

Vi har ingen regler. Vores dreng gider ikke rigtig slik og det er ikke lang tid siden jeg ryddede op på hylden med slik og snacks og smed slik ud fra sidste års påskeæg. Det gør selvfølgelig også nemt at ikke have regler så ;) han fik et påskeæg i søndags af sin ven, et plastik et med forskellig slik i, og han har ikke rørt det endnu.

Farmor køber altid legetøj fremfor slik, Bedste køber slik.
1
/Dullen
Brugeravatar
FruKuk
Kort karma: 224
Likede indlæg: 2189

Indlægaf FruKuk » 15. mar 2018, 06:33

Mine (5 og 8 år) mister interessen efter det første påskeæg, men tanken bag at folk vil give mine børn er påskeæg værdsætter jeg nu stadig.
2
Olaf
Kort karma: 7
Likede indlæg: 234

Indlægaf Olaf » 15. mar 2018, 06:40

Vi har gækkebrevstraditioner med både mormor og nogle venner men prøver at undgå at de får de store æg da de alligevel ikke spiser dem. Mormor giver desuden et æg med blandet slik. Vi plejer selv at give en lille stykke æggeformet legetøj i stedet (f.eks. et puslespilsæg, læbepomade eller lign). I år overvejer jeg om de skal have sådan et påskeskrab i stedet)
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1304
Likede indlæg: 24781

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. mar 2018, 07:04

De børn, jeg kender privat, kommer fra ret kostbevidste familier, hvor økologi fx. fylder meget, men det betyder ikke, at der er særlige forventninger til påskeæggene fra hverken børn eller voksne.
Jeg køber som regel en lille ting primært ud fra sød indpakning, i år små æggebakker med chokoladeæg fra Tiger, og sørger for, at slikket er let at dosere. Det gør det nemmere for forældrene at styre indtaget af slik og ofte også mere delikat og hygiejnisk for børnene end én stor ting. Især når der er tale om små børn.
2
ajnaM
Kort karma: 278
Likede indlæg: 5670

Indlægaf ajnaM » 15. mar 2018, 07:43

Min store sender gækkebreve til højre og venstre. Jeg har ingen forventninger til, hvad der kommer ud af det - som regel en bunke påskeæg, og så er alt, som det skal være. Som altid er det mig, der styrer, hvor meget og hvornår han må få.

Derudover har vi påskefrokosttraditioner med familien, hvor vi blandt andet finder påskeæg i oldemors have. Der får han et æg med slik og legetøj. Der plejer ikke at være voldsomt meget slik, da oldemor er mere hellig end jeg er med den slags. :D Generelt er jeg begavet med en utroligt øko-flippet familie, så hjemme hos os er det mest mig, der får kommentarer fra min mor og mormor, når de synes, jeg giver børnene for meget slik... :genert:

Jeg ville i øvrigt foretrække et påskeæg bestående af flere små chokolader. Det gør det nemmere at dosere - og så kan jeg også selv spise nogen af dem. :P
2
Lykke
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3351

Indlægaf Lykke » 15. mar 2018, 08:25

Sidste år fik barnet sådan en sampak af bedsteforældrene, bestående af både hare, æg og andet dims chokolade.
Vi går op i at vores mad er god mad, økologisk og lokalt og alt muligt. Men vi har ingen regler for sådan noget. Når slik/snacks er tilgængeligt - ja så er det åbenbart ikke så spændende for hende.
Vingummi er et større hit. Eller en god limonadeis.
Jeg synes måske at en sampak er lige rigeligt, især fordi vi endte med at smide en del ud. Så en fin lille hare, eller et kinderæg eller sådan noget ville være så rigeligt fint.
1
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 528
Likede indlæg: 8766

Indlægaf Lemonella » 15. mar 2018, 15:12

Mit yngste barnebarn på 4 år, får et gækkebrev fra mig og kæresten. Gætter han, hvem brevet er fra, får han et fint papæg med små påskeharer og -kyllinger. De er fra Lindt chokolade og er godkendt af forældrene. Vingummier og små sukkeræg er bandlyst. Han får selvfølgelig ikke alt slikket på én gang. Mor og far fordeler det ud på de dage han må få slik.
Jeg har altid spurgt forældrene først, inden jeg giver slik.
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
godtnavn
Kort karma: 421
Likede indlæg: 3548

Indlægaf godtnavn » 15. mar 2018, 17:50

Kommer vel også meget an på alder :)

Min far mente min datter skulle have et påskeæg i år, jeg fik sagt at han da hjertens gerne må give et til hende, men det bliver mig der spiser det :D Hun er så kun lige over 1 år og har endnu ikke fået sukker. Det håber jeg at holde til hun er mindst 2, helst 4. Så her ville en kanin/kylling bamse tilgengæld vække glæde :) Tænker selv at give hende en jellycat kylling i et pap-påskeæg i år.

Men når hun bliver ældre og i sukker-må-spises-alderen så vil ethvert påskeæg være velkomment, også dem vi aldrig selv ville købe da vi er øko-freaks ;) Hvis nogen gav hende slik ofte ville jeg dog sige fra, men et random påskeæg til påske ville hun bare få lov at nyde :)
1
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 428
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 6258

Indlægaf Studsgaard » 15. mar 2018, 19:24

Det er tit det første påskeæg der er det sjoveste, men når de har fået tre så er de ikke så spændende mere.

Min datter er heller ikke ret vild med chokolade, men spiser fx gerne skum.

Hvis du kan finde lille ting med et lille påskeæg på/ved så tænker jeg det vil være lige så godt som et større æg.

Min datter fandt eksempelvis en enhjørningebamse med fire små (kinderæg størrelse) æg i en pose i halsbåndet. Det får hun langt mere fornøjelse af, end fx et stort æg.

Skal jeg give noget til børn jeg ikke kender, giver jeg hellere fler mindre stykker i en pose, frem for et stort æg. Det er lettere at styre for forældrene.
1
Brugeravatar
Pyjamas
Kort karma: 63
Likede indlæg: 1413

Indlægaf Pyjamas » 15. mar 2018, 19:43

Jeg foretrækker at købe et påskeæg, hvor der er en ting af en art og lidt chokolade, pt er jeg på jagt efter et krus med et æg nede i - hvis jeg er mega heldig, finder jeg et med Paw Patrol ;)
1
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 219
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 4004

Indlægaf Mistermor » 16. mar 2018, 02:35

Jeg er altså nødt til at skrive tak til jer alle! :blomst:
Sidder her fuldstændig influenzaramt på 10.dag, og så er der bare så mange, der gør sig umage for at svare på mit spørgsmål! Og ikke bare svare, men gør sig umage med at dække lige netop min vinkel af spørgsmålet. :love:
Det trøster på en ellers rådden dag/nat.
2
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 241
Likede indlæg: 4202

Indlægaf hotlips » 22. mar 2018, 07:50

Jeg er ligeglad,bare man gider tænke på det er fint, jeg går kun op i kunstig tilsætning men det er ligemeget når det er den slags.

Vores gamle nabo kom med et chokolade æg der var på størrelse med min drengs hoved hvert år, det var han mega imponeret over hver gang med han har ellers sine favoritter, de små nougat hjerter i rødt papir fra frellsen og mus, det er sådan nogle små nougat trøffel dimser i rødt og guld papir, der er lige to bidder, de fleste kiosker osv har dem, og ellers så er mange børn glade for blomster, jeg har af og til købt en særligt fin dahlia eller de kæmpe allium fra blomster handleren, sådan noget synes min dreng er sjovt.

Ellers kunne du måske finde en buket hvide blomster og tage frugtfarve med, så kan de se hvad der sker når man putter dem i vand med forskellige farver, det kan få de fleste børn på halen.
0

Tilbage til "Børn"