Forældre i sen alder

Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9466

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Sorenspige » 16. mar 2018, 18:49

Jeg er selv 35 år, og jeg kan slet ikke forestille mig at skulle have mit sidste barn om 13 år! Jeg synes, det er sindssygt hårdt med den manglende søvn, så jeg tør ikke tænke på, hvad 13 år gør ved det...

Men hun er da beviset på, at drømmen om at blive mor ikke er slut, selvom man er langt over 40 år.

Jeg tænker, at det på sigt bliver hårdt for hendes børn. Ikke nu, men om 15-20 år, når de er i gymnasiealderen, og hun nærmer sig de 70.
1
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6660
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18860

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Æble » 16. mar 2018, 19:20

Jeg synes generelt at folk skal gøre som det passer dem. Man bør aldrig få børn man ikke er i stand til at tage vare på om det så er pga alder, økonomi, overskud eller andet.

Jeg er selv blevet mor som 39-årig og synes det er lidt gammelt. Men fik også den første som 25-årig så har jo haft børn i mange og det spiller muligvis ind.
0
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Lys » 16. mar 2018, 19:32

Mistermor skrev:Det er jo et forfærdelig ømtåleligt emne. Jeg tror ikke, at man kan forestille sig, hvor langt man vil gå i ønsket om børn, når man selv har været så heldig, at børnene bare kommer, når de bliver bestilt.

Jeg fik mit første barn som 28 årig nummer 2 som godt 30 årig. Der var mærkbar forskel på, hvordan min krop reagerede. Jeg følte simpelthen, at min krop bare var mere træt og tung, - men det er jo bare mig. Jeg ville personligt ønske, at jeg var kommet igang lidt før.

Min datter har for nylig kigget på gamle optagelser fra hendes barndom. (hun er 28 nu) Hun pointerede, hvor heldig hun har været, at hun har haft så ung en bedstemor (min mor var 17, da hun fik mig, - så hun var 45, da min datter blev født) - Jeg er allerede 56, og jeg er ikke i nærheden af at have børnebørn (og jeg er heller ikke i god stand!)

Jeg synes, man skal tænke på, hvilket liv man vil tilbyde sine børn. Økonomien er sandsynligvis bedre, så man har råd til at købe sig fra mange opgaver, for ikke at blive alt for træt. Men man kan ikke gøre noget ved, at man har en højere risiko for at dø, mens børnene er unge.

Jeg forstår ikke, at man vælger at få børn så sent, som Benedicte Kiær, men hendes mand er dog 6-7 år yngre. Jeg ville ikke gøre det.

Men jeg synes, hun er dobbeltmoralsk, når hun forsvarer aldersgrænsen for kunstig befrugtning her i landet samtidig med, at hun omgås den selv. I det hele taget har jeg det svært med, at hun ikke synes, hun skal efterleve lovgivningen, når hun er folkevalgt og endda har været minister.


Hun efterlever da lovgivningen i Danmark og omgår den ikke. Der er jo ikke forbud mod at blive gravid som 48-årig, men kun mod at yde fertilitetsbehandling her i landet, og det har hun jo fulgt ved at blive behandlet i udlandet.

Jeg kan ikke se problemet med at et par på 41 og 48 får et barn, hvis de er nogenlunde sunde og raske. Det her er kun en historie, fordi kvinden er ældst.

Jeg er i øvrigt enig med dig i, at det er nemt at være fordømmende, hvis man selv har haft nemt ved at blive gravid og har fået de børn, man ønskede sig i en mere gennemsnitlig alder.
7
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Sangius » 16. mar 2018, 19:42

Min mands far var 53 da han fik sit første barn (min mand). Han har også en lillebror. Han døde da min mand var 29.

Min far var 35 da han fik mig - han døde da jeg var 12.

Han var btw en fantastisk far, min svigerfar.

Der er bare ingen garantier i livet. Gennemsnitslevealderen i DK er høj, og selvom du får børn sent, kan du have mange år med dem.

Jeg synes det er ok, folk skal altså passe deres egen butik.
15
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Lys » 16. mar 2018, 19:44

Mistermor skrev:
Lys skrev:
Hun efterlever da lovgivningen i Danmark og omgår den ikke. Der er jo ikke forbud mod at blive gravid som 48-årig, men kun mod at yde fertilitetsbehandling her i landet, og det har hun jo fulgt ved at blive behandlet i udlandet.

Jeg kan ikke se problemet med at et par på 41 og 48 får et barn, hvis de er nogenlunde sunde og raske. Det her er kun en historie, fordi kvinden er ældst.

Jeg er i øvrigt enig med dig i, at det er nemt at være fordømmende, hvis man selv har haft nemt ved at blive gravid og har fået de børn, man ønskede sig i en mere gennemsnitlig alder.


Ja, hun efterlever lovgivningen. Men hun omgås den også. Hun er i den heldige situation, at hun kan tage til udlandet og betale sig fra det.
Så hun forsvarer en aldersgrænse, hun ikke selv vil efterleve. Det er jo nemt nok at forsvare love, når man har penge til at omgås dem - hvad med dem, der ikke har?
Jeg synes, det er dobbeltmoral.


Ej, hvis man omgår en lovgivning, så gør man noget ulovligt. Det er ikke lovligt at omgå loven.

Dobbeltmoral er noget andet, og det er muligt hun er dobbeltmoralsk. Jeg har ikke hørt hende udtale sig om de danske regler, men hun har jo som borgmester ikke mulighed for at ændre loven herhjemme. Det koster i øvrigt altid penge at få fertilitetsbehandling når kvinden er over 40 år herhjemme.
0
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Shmartiesh » 16. mar 2018, 19:57

Zinde skrev:Nej, det er hverken forkert eller synd. Folk skal holde op med at gå så meget op i, hvad andre gør!

Jamen så tror jeg slet ikke vi har behov for debatten.
7
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf TomKah » 16. mar 2018, 20:32

Når man tænker på hvilke kår man kan blive født under - Danmark eller ikke mindst i verden, så er dette nok det man kalder en bagatel i det store hele!

Jeg fik et barn da jeg var 38, og det var da hårdere end da jeg var 29, men jeg har nu ikke ondt af at mit barn skal vokse op med en gammel mor.
5
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Lulu » 16. mar 2018, 20:33

Jeg synes ikke det er forkert, men jeg er glad for at mit liv flaskede sig så jeg fik de børn jeg skulle have i 20erne. Jeg er kun lige rundet 30, men jeg kan tydeligt mærke forskel i min krop fra for 3 år siden da jeg havde en 1 årig og til nu med en 1 årig. Tænker jeg knap 20 år ud i fremtiden kan jeg slet ikke se hvad den manglende eller som minimum sparsomme søvn ville gøre ved mig, men det ville ikke være kønt.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf kidkomb » 16. mar 2018, 21:28

Jeg kan egentlig godt følge abcds holdning om at hvis den ene forælder ikke er så gammel, så er det mere ok.
Det har jeg aldrig tænkt over før, men det giver mening i en vis udstrækning.
Nok fordi det er lidt i samme boldgade som min skepsis overfor donorbørn. Der er kun 1 forælder.

Men alt i alt så skal folk bare gøre det de vil. Vi bor i Danmark og er åndssvagt priviligerede så det hele skal nok gå.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf hotlips » 16. mar 2018, 22:51

Selvom jeg ville gerne have været ung mor,sådan omkring midten af 20erne så var jeg 33 da jeg fik lillebanditten.

Så sådan gik det ikke, og da jeg fik ham var jeg blevet syg, det giver nogle udfordringer men det gør også at vi på mange måder lever et meget stabilt liv, jeg er ikke nazi med hverken sengetid eller andet af den slags, men rammerne svinger ikke ret meget for jeg har ikke kræfter til at rende ud på besøg og så lade ham falde i søvn på en sofa og hvad jeg ellers ser folk gør. Han ville sikkert ikke tage skade af at blive passet engang imellem eller af at vi gik mere ud, men det er nu ikke noget jeg har så mange kræfter til, derfor kommer folk næsten altid her og det kræver lidt planlægning når vi tager på tur men det er til gengæld nogle virkelig dejlige dage og vi ser alt muligt spændende.
Jeg er god til at lege, vi har som regel et par våben i tasken eller vi går aftentur og jagter zombier eller andre skurke og finder på badass våben han skal bruge i det helteteam han planlægger eller vi snakker om konger, planeter, planter, kroppen og alt muligt andet. Jeg trives med at være sammen med børn og finder det mindre krævende end at være sammen med mange voksne, det gør min mor og min mormor før hun døde også. Det er svært at forklare hvordan det fungerer.

Men det at jeg ikke var så ung gjorde også jeg havde en helt anden ro og modstandskraft og jeg det gør mig til en meget anderledes mor end jeg havde været som 20årig fks, og jeg er sikker på det har haft betydning for at min dreng er gået lige igennem ganespalte osv uden følger overhovedet, vi fik ellers læst og remset op, alt fra at han ville være bange for fremmede, og i særdeleshed læger, at han ville være syg meget tit, lille af vækst og alt muligt andet. Ingen tvivl om at den største faktor er ham selv men min forståelse og evne til at være rolig på kommando og lukke alt andet ude har der været en enorm forskel på.

Jeg synes ikke det er noget at stræbe efter at blive mor sidst i 40erne men livet går ikke altid som man troede og jeg fordømmer ingen for at få børn sent når man ikke har haft noget valg og det sker jo også den smutter, kvinder i overgangsalderen står for hovedparten af de graviditeter hvor de først opdager det meget sent.
Det er først helt sikkert at jeg ikke får flere når naturen gør det umuligt.

Jeg må dog sige at min fars projekt med at få børn med sin sidste nye kone anser jeg for at være vanvid, han er 64 og har 3 børn i forvejen, hun er 45 og er kommet hertil for et par år siden som købekone men i disse tider hvor man ikke kan føle sig sikker på noget aner de jo heller ikke om hun pludselig bliver sendt hjem, hun har kun en midlertidig opholdstilladelse.

Min morfar var iøvrigt gift 3 gange, hans sidste kuld børn kom flere år efter mig og min søster, og min yngste moster der er omkring 30 er gravid, så hvis min morfar havde levet havde han haft et oldebarn på 7 og et barnebarn på vej. Det synes jeg nu er ligemeget,det er højst en kuriøsitet man kan fortælle folk og det er jo også det at folk har valgt at få børn under til tider noget usædvanlige omstændigheder der gør at vi har en stor familie og det sætter jeg nu stor pris på.
1
Mirabella
Indlæg: 254
Tilmeldt: 2. nov 2016, 20:30
Kort karma: 18
Likede indlæg: 183

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Mirabella » 17. mar 2018, 05:46

Mistermor skrev:
Lys skrev:
Ej, hvis man omgår en lovgivning, så gør man noget ulovligt. Det er ikke lovligt at omgå loven.

Dobbeltmoral er noget andet, og det er muligt hun er dobbeltmoralsk. Jeg har ikke hørt hende udtale sig om de danske regler, men hun har jo som borgmester ikke mulighed for at ændre loven herhjemme. Det koster i øvrigt altid penge at få fertilitetsbehandling når kvinden er over 40 år herhjemme.


Jeg har hørt hende udtale sig om reglerne i aftenshowet. Hun syntes, grænsen var fin.

Jeg synes, hun omgås lovgivningen, fordi hun sørger for, at den ikke skal gælde for hende. Det er sandt, at hun ikke gør noget ulovligt. Men hun går jo uden om loven.


Så du er også meget sure på folk der kører hurtigere når de har passeret den tyske grænse, 17årige der køber smøget i udlandet, folk der spiser slik eller mad der ikke hører under standarderne for indholdet i DK?
0
Mirabella
Indlæg: 254
Tilmeldt: 2. nov 2016, 20:30
Kort karma: 18
Likede indlæg: 183

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Mirabella » 17. mar 2018, 05:56

Mistermor skrev:
Mirabella skrev:
Mistermor skrev:
Lys skrev:
Ej, hvis man omgår en lovgivning, så gør man noget ulovligt. Det er ikke lovligt at omgå loven.

Dobbeltmoral er noget andet, og det er muligt hun er dobbeltmoralsk. Jeg har ikke hørt hende udtale sig om de danske regler, men hun har jo som borgmester ikke mulighed for at ændre loven herhjemme. Det koster i øvrigt altid penge at få fertilitetsbehandling når kvinden er over 40 år herhjemme.


Jeg har hørt hende udtale sig om reglerne i aftenshowet. Hun syntes, grænsen var fin.

Jeg synes, hun omgås lovgivningen, fordi hun sørger for, at den ikke skal gælde for hende. Det er sandt, at hun ikke gør noget ulovligt. Men hun går jo uden om loven.


Så du er også meget sure på folk der kører hurtigere når de har passeret den tyske grænse, 17årige der køber smøget i udlandet, folk der spiser slik eller mad der ikke hører under standarderne for indholdet i DK?


Er det ikke en søgt sammenligning. Hvis det skulle hænge sammen, skulle hun være flytte til udlandet og få sit barn. (og så var det ok med mig)
Folk fortsætter jo heller ikke med at køre efter tyske hastighedsgrænser, når de kommer hjem fra ferien. :)

Alternativt kunne hun jo sige, at hun synes, der ikke bør være en grænse, eller at grænsen skal ligge et andet sted.

Det er da nemt nok at bakke op om regler, man ikke selv har tænkt sig at følge.


Hun fortsætter jo så heller ikke behandlingen herhjemme.

Hvorfor behøver hun som kommunalpolitiker udtale sig om et landspolitisk anliggende.
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf JoyNips » 17. mar 2018, 07:28

Min mor blev 40 det år hun fik mig, dvs bliver 73 i år. Jeg har aldrig opfattet hende som specielt gammel mens jeg voksede op. Men nu hvor der er kommet et barnebarn til kan jeg godt mærke det. Hun ville gerne hente i vuggestuen, men kan ikke fordi vi bor på 4. sal og hun ikke kan bære barnet op fordi hun selv er nødt til at støtte sig meget til gelænderet pga slidgigt og svimmelhed. Et par gange har jeg taget hende med ud at gå tur, men hun kan ikke gå særlig stærkt og kan kun holde til en enkelt kilometers penge. Så det har ikke været et problem for hende at blive forælder i en sen alder, men derimod at blive mormor i en sen alder.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11306
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23364

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Mani » 17. mar 2018, 07:37

Umiddelbart kan jeg ikke se problemer i det. Mine halvsøskende er yngre end mine børn og jeg er 32 år ældre end den yngste.
Nej, de får ikke lov at have deres far så længe som jeg gjorde, men der er jo kæmpe forskel på hvordan man bliver gammel.

Mine bedsteforældre passede vores tvillinger og senere 3 børn under 3 adskillige gange efter de havde passeret de 80 (vi havde en periode ifbm. flytning uden institution og de tilbød at hjælpe). Min bedstemor på 92 er friskere end min svigerfar på 75, så der er bare ingen garantier.
3
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Lys » 17. mar 2018, 08:28

Mistermor skrev:
Lys skrev:
Ej, hvis man omgår en lovgivning, så gør man noget ulovligt. Det er ikke lovligt at omgå loven.

Dobbeltmoral er noget andet, og det er muligt hun er dobbeltmoralsk. Jeg har ikke hørt hende udtale sig om de danske regler, men hun har jo som borgmester ikke mulighed for at ændre loven herhjemme. Det koster i øvrigt altid penge at få fertilitetsbehandling når kvinden er over 40 år herhjemme.


Jeg har hørt hende udtale sig om reglerne i aftenshowet. Hun syntes, grænsen var fin.

Jeg synes, hun omgås lovgivningen, fordi hun sørger for, at den ikke skal gælde for hende. Det er sandt, at hun ikke gør noget ulovligt. Men hun går jo uden om loven.


Jeg har set klippet, og jeg oplever hende ikke som så klippefast, men jeg kan godt følge at der er et element af dobbeltmoral, men det er jo heller ikke ulovligt ;)

Jeg skal nok stoppe mit flueknepperi, men jeg mener det er grundlæggende forkert at tale om at omgå/gå uden om dansk lovgivning, fordi man modtager en tjenesteydelse/behandling i et andet land, som man ikke kunne få i Danmark, fordi lovgivningen er forskellig. Alle andre der kan rejse pengene har jo præcis den samme mulighed som hende.

Havde du også set sådan på det, hvis hun havde betalt for fx en kræftbehandling i Tyskland, som man ikke kunne få i Danmark - enten fordi man ikke mente det var en relevant behandling for hende eller fordi behandlingen slet ikke blev tilbudt herhjemme?
0

Tilbage til "Børn"