Forældre i sen alder

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Forældre i sen alder

Indlægaf Wizzze » 16. mar 2018, 15:54

Jeg tror jeg kender jeres svar, men nu spørge jeg lige alligevel. Er det forkert / synd for barnet hvis forældrene får barnet i en sen alder?

Benedikte Kjær er åbenbart gravid i en alder af 48, og det er faldet nogen for brystet
https://www.bt.dk/politik/gravid-borgme ... g-om-hende

Personligt finder jeg at det er en meget livsbekræftende historie, måske fordi der så stadig er en chance selv i en fremskreden alder :preggo2:

Og så tænker jeg om der overhovedet havde været en artikel, hvis det handlede om at en mand blev far som 48årig?? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Bimmerdyret » 16. mar 2018, 15:59

På ingen måde.
Jeg voksede op fra spæd hos mine bedsteforældre, der var 62 og 73 år da jeg blev født.

Issues..none at all.
1
Mirabella
Indlæg: 254
Tilmeldt: 2. nov 2016, 20:30
Kort karma: 18
Likede indlæg: 183

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Mirabella » 16. mar 2018, 16:01

Jeg synes det er helt fint, det er sjældent de sunde, raske og aktive kvinder med god økonomi og fast parforhold der stiller træskoene tidligt.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Rapfisk » 16. mar 2018, 16:01

Det havde ikke været en artikel, hvis det var faren, der var 48, jf. artiklen, hvor der står, at Klaus Riskjær skal være far igen i en alder af 62. Måske følger jeg de forkerte medier, men det havde jeg ikke set.

Jeg synes ikke, at 48 er for sent, selv om det er meget sent biologisk - en graviditet og fødsel er jo også en kæmpe udfordring rent fysisk. Jeg synes, 62 er for sent - det syntes jeg også, da min far fik min lillebror en uge før sin 62 års fødselsdag. Min far har været frisk og rørig og på mange planer en bedre far for min lillebror end da han fik mig 24 år tidligere. Men det går også hurtigere nedad. 13 år senere har han både været opereret i hjertet to gange og for kræft tre gange. Det er altså en meget større risiko, når man bliver gammel.

Selv kan jeg mærke, at jeg måske ikke har den samme glæde ved udsigten til børn nu, hvor jeg er kommet i slutningen af 30'erne. Det gør mig trist. Jeg har altid gerne villet have børn og vil gerne være mor, men jeg er også bekymret for, om jeg kan klare det (graviditet, fødsel, søvnløse nætter m.m.). Jeg tror ikke, jeg kommer til at have den umiddelbare glæde og stolthed ved en graviditet som for 10 år siden. Andre kan selvfølgelig have det omvendt.
0
Livslinjen: 70 201 201
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Slettet bruger » 16. mar 2018, 16:04

Jeg synes bare at mindst en af forældrene bør være under 50, og det er jo så opfyldt i det her tilfælde. Det er vist sjældent at kvinder over 50, selv med al medicinsk hjælp i verden, kan få børn. Og hvis de kunne, ville jeg synes det var o.k. hvis de valgte en mand under 50 som faderen.

Nu har Klaus Riskær på 62 lige gjort en 27-årig gravid. Det er fint nok, den unge kvinde kan tage sig af barnet hvis Klaus kradser af.
0
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Vixen » 16. mar 2018, 16:05

Det er aldrig forkert eller synd, hvis barnet er ønsket. Men min venindes forældre var begge 40, da de fik hende, og jeg ved, at hun har mærket, at hendes forældre er “ældre” end andres. De er ikke specielt unge og friske i det, så for hende er det nogle gange svært.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Slettet bruger » 16. mar 2018, 16:06

KinderBueno skrev:Det er aldrig forkert eller synd, hvis barnet er ønsket.


Hvis det var muligt for to 70-årige at få børn, ville jeg synes det var forkert. Alle børn fortjener at mindst en af dets forældre har en rimelig chance for at holde sig frisk indtil det flytter hjemmefra.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Artem » 16. mar 2018, 16:31

Hvis jeg nogensinde bliver far bliver det også i en sen alder, på den måde kan jeg naturligvis ikke have noget imod det, og har det heller ikke.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Studsgaard » 16. mar 2018, 16:35

Jeg syntes der er mange ting der spiller ind. Bla forældrenes helbred og sted i livet. Dog tænker jeg mest på barnet.
Jeg havde en veninde da vi var store børn, hendes far var 16 år ældre end morenog hun var selv det sidste barn i flokken, så moren var vist knap 40 og faren i start 60’erne - og hun var ret ked af at så mange troede det var hende bedstefar.
Desuden mistede hun så sin far da hun selv var i tyverne, så det skal man altså huske, at blive sene forældre kan betyde at børnene bliver tidligt alene uden forældre.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf HappyPaww » 16. mar 2018, 16:36

KinderBueno skrev:Det er aldrig forkert eller synd, hvis barnet er ønsket. Men min venindes forældre var begge 40, da de fik hende, og jeg ved, at hun har mærket, at hendes forældre er “ældre” end andres. De er ikke specielt unge og friske i det, så for hende er det nogle gange svært.

Men i dag er det jo langt mere normalt med halvgamle forældre end da vi var børn. Jeg kender indtil flere kvinder der får børn i fyrrene - faktisk flere end der får børn i tyverne. Så når vores børn bliver ældre, vil det være ret almindeligt med forældre i den alder, så de vil ikke skille sig specielt meget ud.
4
Mirabella
Indlæg: 254
Tilmeldt: 2. nov 2016, 20:30
Kort karma: 18
Likede indlæg: 183

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Mirabella » 16. mar 2018, 16:59

Altså når man ser ud på forældrene til en almindelig børnehaveflok så ser man det homoseksuelle forældrepar, barnet der kun har en far, forældre på kontanthjælp, den 30årige mor der ligner en 50årig fordi hun ikke har plejet sig selv, hippieforældrene mv. Alle børn har noget ved deres forældre der ikke lever op til et glansbillede, det er vel helt normalt og kan ikke se det er mere synd for det barn der har gamle forældre end de børn hvor deres forældre skiller sig ud fra normen.
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Ficus » 16. mar 2018, 17:36

Som udgangspunkt synes jeg ikke det er synd for børnene. Jeg tror i hvert fald at det er langt mere normalt nu, end da jeg selv var lille, kendte kun 2 med gamle eller “gamle” forældre.

Gik i klasse med den ene, hvis nærmeste søskende var 15 år ældre og den ældste var 20 år ældre, dvs hun kunne have været flere af sine søskendes barn. Hun havde også en lillesøster som var et par år yngre. Begge forældre havde været gift før, fået hhv 3 og 2 børn, og så fundet hinanden sent og fået efternølere sent. Hendes mor var samme årgang som min mormor. Og det var faktisk ret synd for hende og søsteren, det var nok også meget forældrenes mentalitet der gjorde det, de gjorde ikke noget for ikke at være “ældre mennesker”, de var ikke friske og blandt os børn havde de ikke mange venner rendende derhjemme, for alle synes der var kedeligt, de var mega strenge og sindssygt overbeskyttende. Og man måtte ikke larme! Og larm startede altså på alm samtale niveau....

Det andet barn jeg kendte var en “sen” svipser, men meget højt ønsket. De var de ældste forældre i klassen, indtil hende fra første eksempel startede. De var 38-40 år (hvilket jo ikke er så gammelt i dag) og havde prøvet i 15 år at få et barn og var igang med at blive godkendt til adoption. De er ældre end mine forældre, men de er ligeså friske, arbejder stadig osv. Der har jeg aldrig tænkt at det skulle være synd for ham. Eneste er at jeg ved at de er kede af at de nok ikke når at opleve at have børnebørn og se dem vokse op, medmindre sønnen snart får fart på.
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14700

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 16. mar 2018, 18:28

Jeg synes ærlig talt det er egoistisk at få børn i den alder (det er det vel altid at få børn, men ...) og jeg synes det er unfair overfor børnene.

Min far var 35 år da han fik mig og det er ikke gammelt, alligevel var han i nogle henseender for gammel til at være småbørns forælder. Han var 46 da min søster kom til verden og 49 med min anden søster. Det er altså gammel og FOR gammelt i min verden.

Jeg kan ikke forklare det, jeg synes bare det er virkelig unfair overfor barnet - også fordi man altså er udsat for flere risci for fosteret når man går igennem en graviditet i den alder.
2
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27068

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf ajnaM » 16. mar 2018, 18:42

Min mormor fik andet kuld, da hun var i 40'erne og mødte en 12 år yngre mand. Hun var 44, da hun fik min onkel, og 48, da hun fik min moster - og det var i øvrigt to helt almindelige og naturlige graviditeter og fødsler. Det var heller ikke noget problem efter fødslen, og heller ikke i min barndom. Tværtimod har jeg nydt at vokse op med en onkel og en moster, der er lige så gamle som mig og min bror.

Men jeg ved, at de to børn i dag har det svært med at have så gammel en mor. Hun er 78 nu, hvor hendes yngste fylder 30. Og selvom hun ikke er syg, så er hun bare gammel.

Som min moster sagde, da jeg var gravid første gang for 6 år siden - og hun var 23 - så var det lidt underligt, at hendes mor skulle være oldemor. Det kan jeg sateme godt forstå.

Og deres børn får jo ikke noget tæt forhold til deres mormor/farmor, fordi hun er så gammel. Det har jeg haft, og det får mine børn - men deres gør ikke, og det ved jeg gør ondt. De to har i øvrigt heller ikke haft et forhold til bedsteforældrene på deres mors side, fordi de var gamle og døde, da de var små.

Min onkel vil rigtig gerne have børn, og han er bange for at blive en gammel far. Det siger lidt om, at det ikke er megafedt - selvom hans mor som sagt er frisk som en havørn og stadig kan klare sig selv.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Lisva
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 11. apr 2016, 15:01
Kort karma: 135
Likede indlæg: 4408

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Lisva » 16. mar 2018, 18:45

Jeg synes, folk skal få børn lige så længe, de har lyst og ikke mindst overskud. Jeg blev selv mor som 37-årig, og min kæreste var 51 år. Her to år senere er den næste lige på trapperne. Jeg synes, at vi har en ret høj alder ift. at få børn, men min holdning er, at så længe jeg har nemt ved at blive gravid uden nogen komplikationer, så sætter jeg min lid til naturens "vurdering". I min alder ville jeg formentlig aldrig have valgt fertilitetsbehandling, netop fordi jeg tror, der er en god grund til det, hvis man ikke kan blive gravid "på egen hånd".
0

Tilbage til "Børn"