Forældre i sen alder

Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Grissebassen » 21. mar 2018, 11:50

Jeg er selv barn af gamle forældre, og har nydt godt af at have forældre, der har gjort sig nogle erfaringer før de fik børn og som kan sparre med mig idag på nogle punkter, jeg tvivler på at unge forældre ville kunne bidrage med med samme indsigt.
Disclaimer: Ikke at man holder op med at gøre sig livserfaringer som unge forældre, men ens liv får som oftest et andet fokus.

Det har været rart, at de var gået på pension, da jeg blev færdig med mine studier, fordi mit behov for venner vs familie har ændret sig med skiftet fra studieliv til fuldtidsjob.

Når det er sagt, så har det været ekstremt hårdt at bevidne sygdom hos mine gamle forældre, når man er ung, single og barnløs. Det er selvfølgelig altid hårdt, uanset hvor man er i sit liv. Men den der frygt for at stå alene tilbage, uden nogen form for familie, den trækker tænder ud.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Sangius » 21. mar 2018, 15:31

Tamara skrev:
Sangius skrev:
abcd skrev:
milisa skrev:
abcd skrev:
milisa skrev:Det forarger mig en milliard gange mere, at det er et issue pga hende, men ikke var det med Lidegåed og Riskær. Jeg brækker mig fysisk næste gang nogen påstår, der er ligestilling i Danmark.


Der bliver jo aldrig ligestilling med lige det. De fleste mænd kan fint producere et barn som 62-årige uden hjælp, men 62 år er langt forbi sidste mulighed for kvinder. Og selv som 48-årig har hun vel haft brug for hjælp til det. Hvis kvinder kunne blive naturligt gravide i 50'erne og 60'erne, ville det ikke på samme måde blive opfattet som moralsk uforsvarligt.


Du misforstår, hvad jeg brokker mig over. Det handler ikke om, hvem, der kan få børn, hvordan og hvornår. Det handler udelukkende om den fordømmelse, hun møder, som mænd i samme alder og ældre ikke møder.


Ja, og jeg mener fordømmelsen skyldes at kvinder på 48 normalt ikke kan få børn, det kan mænd på 48 sagtens. Så vi er vant til at 48-årige mænd får børn, det har de altid gjort, men det er først for ganske nylig at det er blevet muligt for 48-årige kvinder. 1 ud af 25 børn af 45-årige kvinder har Down's syndrom. Det gælder kun for 1 ud 1100 børn af 25-årige kvinder. Det kan man vel godt mene er rimelig grund til forargelse. Ikke at jeg selv er forarget.


Hvis barnet er et resultat af fertilitetsbehandling, kan du ikke nødvendigvis regne med statstikken for downs.


Hvorfor?

Risikoen for Downs hænger sammen med alderen på ægget. Hvis du får fertilitetsbehandling i en sen alder, er det muligvis et donoræg. Dvs her er det alderen på donoren du skal bruge.
Hvis det er dit eget æg, har det muligvis været frosset ned. Dvs. her er det alderen på dig selv, da du fik dem frosset som tæller.
Hvis ægget er befrugtet i en petriskål, plejer man at tjekke om det har delt sig korrekt, før man sætter det op. Så her ville en downs aldrig "få chancen".
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf DenBruneMunk » 21. mar 2018, 15:35

Personligt synes jeg det er synd for børnene at de kun har forældrene i det halve af deres liv, ift. dem som får børn som 18-24 årig og kan få de 3/4 af livet med forældre og hvad som ellers kommer ud af livet.

Det skal da ikke begrænse forældre i at få børn sent men jeg mener stadig det er børnene som mister forældre i 30-40 års alderen som går glip af mest her, hvis alt går vel. Der er klart undtagelser men statistikken holder sig omkring de 80, så man kan altså vokse op og leve resten af livet uden forældre når man først selv har stiftet familie og ens børn måske ikke når at møde forældre.

Det er så bare mit syn, ikke fordi jeg vil være imod, tænker bare konsekvensen af dette.
2
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Sangius » 21. mar 2018, 15:57

Tamara skrev:
Sangius skrev:
Tamara skrev:
Sangius skrev:
abcd skrev:
milisa skrev:
abcd skrev:
milisa skrev:Det forarger mig en milliard gange mere, at det er et issue pga hende, men ikke var det med Lidegåed og Riskær. Jeg brækker mig fysisk næste gang nogen påstår, der er ligestilling i Danmark.


Der bliver jo aldrig ligestilling med lige det. De fleste mænd kan fint producere et barn som 62-årige uden hjælp, men 62 år er langt forbi sidste mulighed for kvinder. Og selv som 48-årig har hun vel haft brug for hjælp til det. Hvis kvinder kunne blive naturligt gravide i 50'erne og 60'erne, ville det ikke på samme måde blive opfattet som moralsk uforsvarligt.


Du misforstår, hvad jeg brokker mig over. Det handler ikke om, hvem, der kan få børn, hvordan og hvornår. Det handler udelukkende om den fordømmelse, hun møder, som mænd i samme alder og ældre ikke møder.


Ja, og jeg mener fordømmelsen skyldes at kvinder på 48 normalt ikke kan få børn, det kan mænd på 48 sagtens. Så vi er vant til at 48-årige mænd får børn, det har de altid gjort, men det er først for ganske nylig at det er blevet muligt for 48-årige kvinder. 1 ud af 25 børn af 45-årige kvinder har Down's syndrom. Det gælder kun for 1 ud 1100 børn af 25-årige kvinder. Det kan man vel godt mene er rimelig grund til forargelse. Ikke at jeg selv er forarget.


Hvis barnet er et resultat af fertilitetsbehandling, kan du ikke nødvendigvis regne med statstikken for downs.


Hvorfor?

Risikoen for Downs hænger sammen med alderen på ægget. Hvis du får fertilitetsbehandling i en sen alder, er det muligvis et donoræg. Dvs her er det alderen på donoren du skal bruge.
Hvis det er dit eget æg, har det muligvis været frosset ned. Dvs. her er det alderen på dig selv, da du fik dem frosset som tæller.
Hvis ægget er befrugtet i en petriskål, plejer man at tjekke om det har delt sig korrekt, før man sætter det op. Så her ville en downs aldrig "få chancen".


Fair nok, men det udelukker næppe kromosomfejl at være i fertilitetsbehandling. Reelt er der vel ingen statistik for kvinder på 48 år særlig let til tilgængeligt.

Formentlig var kvindens i oplægget æg hellere ikke ligefrem 'unge' ved nedfrysning så vidt medierne beskriver det. Donoræg er jo nemmere at skaffe unge, hvis man kan betale.


Jo, det kan godt udelukke kromosomfejl, hvis man får ægsotering. Det kunne jeg forestille mig at alle kvinder ville vælge, når ægget alligevel befrugtes ude fra kroppen.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27059

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf ajnaM » 21. mar 2018, 20:29

Grissebassen skrev:Jeg er selv barn af gamle forældre, og har nydt godt af at have forældre, der har gjort sig nogle erfaringer før de fik børn og som kan sparre med mig idag på nogle punkter, jeg tvivler på at unge forældre ville kunne bidrage med med samme indsigt.
Disclaimer: Ikke at man holder op med at gøre sig livserfaringer som unge forældre, men ens liv får som oftest et andet fokus.

Det har været rart, at de var gået på pension, da jeg blev færdig med mine studier, fordi mit behov for venner vs familie har ændret sig med skiftet fra studieliv til fuldtidsjob.

Når det er sagt, så har det været ekstremt hårdt at bevidne sygdom hos mine gamle forældre, når man er ung, single og barnløs. Det er selvfølgelig altid hårdt, uanset hvor man er i sit liv. Men den der frygt for at stå alene tilbage, uden nogen form for familie, den trækker tænder ud.



Jeg kan så godt følge dine tanker. Dog med omvendt fortegn, da jeg har haft forholdsvis unge forældre.

Min far og mor var 23, da de fik mig, og jeg husker dem fra min barndom som, ja, unge og ubekymrede, enormt spontane, kreative og ustrukturerede. Jeg kan genkende den tilgang til livet, fra jeg selv var 23 - men jeg fik så først børn senere.

Og jeg er bare en langt mere fornuftig, tænksom og erfaren forælder, end de var. På godt og ondt. På den ene side er jeg langt mere etableret, end de var, har flere penge, har færdiggjort uddannelse, fast arbejde, været længe i mit parforhold og alt det der - hvor jeg er vokset op i kollektiv med to forældre, der gik hjemme med mig på skift og først begyndte at studere omkring de 30. På den anden side er jeg mere træt, mere skrap og mindre... legende, end de var. Og vigtigst af alt, har jeg mindre tid. MEGET mindre tid. Mine forældre havde altid overskud, og der var altid en hjemme.

Lang historie kort, tror jeg, der er fordele og ulemper ved begge dele. Og så handler det hele selvfølgelig ikke kun om alder, men også enormt meget om personlighed!
8
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Shmartiesh » 22. mar 2018, 08:31

I aften på tv2 kommer der et program der hedder rynker og rollinger. Tre mænd på hhv. 54, 65 og 71 år. Der er snigpremiere på tv2 Play.
0
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9376

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf Sorenspige » 22. mar 2018, 09:24

Sangius i alm. fertilitetsbehandling bliver man ikke tilbudt ægsortering.
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Forældre i sen alder

Indlægaf FormerlyKnownAs » 22. mar 2018, 09:35

Sorenspige skrev:Sangius i alm. fertilitetsbehandling bliver man ikke tilbudt ægsortering.

Tænkte lige det samme

“PGD betyder Præimplantations Genetisk Diagnostik og tilbydes kun på Rigshospitalet og Ålborg Hospital.

Fertilitetsklinikken foretager omkring 50 PGD-behandlinger om året.

​Behandlin​g
PGD tilbydes til par, hvor enten kvinden eller manden har en kendt arvelig sygdom eller en kendt risiko, for at få et barn med en arvelig sygdom eller en kromosomforandring. Formålet med PGD-behandlingen er at mindske risikoen for at få et barn med en alvorlig sygdom eller kromosomforandring”
0

Tilbage til "Børn"