Legekammerat med kriminel familie

ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27059

Re: Legekammerat med kriminel familie

Indlægaf ajnaM » 5. apr 2018, 17:54

Jeg synes, den er svær.

Som barn/ung var der nogle børn af fremtrædende rockere, der var i min vennekreds. Det var mine forældre godt nok ikke glade for, selvom jeg ellers er vokset op i et meget åbent hjem. Jeg husker at jeg syntes, mine forældre var voldsomt åndssvage, når de helst ikke ville have, jeg var i deres hjem - men i dag må jeg indrømme, at jeg selv ville have det på samme måde.

Jeg var i udskolings-alderen, da jeg lærte dem at kende - og der er det nok svært at forbyde sine børn at se specifikke venner, men man kan måske opfordre til, at de er mere hos en selv (eller andre) end hos kammeraten. Når der er tale om små børn, ville jeg overveje bare at undgå legeaftaler med dem i planlægningen. Synd for de børn, det går ud over, ja, men i nogle situationer ville jeg se beskyttelsen af mine egne børn og vores værdier som vigtigst, truth be told.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Legekammerat med kriminel familie

Indlægaf Fru Sunshine » 6. apr 2018, 08:02

Jeg tænker bare, at det jo ikke er barnets skyld, at det er blevet født ind i en ressourcesvag familie med en kriminel storebror, så mine måtte gerne være der - altså med de sædvanlige disclaimere.
4
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Legekammerat med kriminel familie

Indlægaf Rapfisk » 6. apr 2018, 08:45

Jeg tror i øvrigt, at jeg ville have det sværere ved at have teenagere og store børn til at komme hos den familie end for så små børn, der leger og er mere tilbøjelige til at tale om problemer, når de kommer hjem - så længe der selvfølgelig er sikkert i hjemmet.
5
Livslinjen: 70 201 201
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Legekammerat med kriminel familie

Indlægaf JoyNips » 6. apr 2018, 09:06

Stars skrev:Ikke mit problem denne gang, men min søsters:

Min søster har den datter på 7 år, som går i 1. klasse.
Forleden kom vil til at tale om en klassekammerat, hun leger lidt med - min søster var ikke vild med forholdene hjemme hos hende sådan generelt og vil helst ikke have, hendes datter kommer der. Vi havde ikke ro til at tale nærmere om det, men I kan nok forestille jer hjem, hvor I helst ikke vil have jeres børn kommer. Hjemmet bærer tydeligt præg af flere års fattigdom, og det er nok generelt en ressourcesvag (hvor jeg dog hader det ord) familie.

Nå - men sagen er, at min datter kunne fortælle, at legekammerats storebror er kriminel. Han har et par domme og har for et par måneder siden begået røveri i et supermarked 1-1,5 km hjemmefra :tie:

Hvordan forholder man sig som mor? Altså, man kan jo ikke sige: "Du må ikke lege hos XX, fordi hans bror er kriminel."


Som udgangspunkt ønsker jeg, at mit barn stifter bekendtskab med og forstår, at der findes forskellige sociale lag og at det er helt okay. Jeg ønsker at han lærer at se igennem den slags og holder af mennesker for dem de er, så et venskab med en "fattig" ser jeg virkelig ingen problemer i. Måske er det endda det venskab og at komme i vores hjem, der kan gøre forskellen for vennen og hjælpe denne til at bryde den sociale arv.

Men jeg skal selvfølgelig have tillid til at forældrene er i stand til at tage vare på mit barn på passende vis under legeaftalen. Så jeg synes egentlig, at det er mere interessant at fin søster helst ikke vil have, at datteren kommer der - hvorfor vil hun helst ikke det?
Når brorens kriminalitet holdes skjult synes jeg ikke, at dét i sig selv er afgørende.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Legekammerat med kriminel familie

Indlægaf Madam Pomfrey » 6. apr 2018, 10:10

for mig ville det nok være afgørende at få en fornemmelse af forældrenes holdning til storebror og hans handlinger.
Såfremt de forholder sig til det med afstandstagen, og f.x. har forsøgt at få hjælp, og selv har gjort hvad de kunne for at få ham ud af et dårligt miljø, så ville jeg være positiv, og tænke at knægten bare er havnet på en skidt hylde.

Men hvis det er sådan lidt "høhø" og en holdning til at det er sgu ok sejt at begå røveri, og det er fanme også samfundets skyld det hele agtigt, så ville jeg ikke ønske at mine børn var i forældrens varetægt, baseret på risikoen for dårlig indflydelse. Men jeg ville gerne invitere den anden vej hjem.
3
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: Legekammerat med kriminel familie

Indlægaf Kalimsofie » 6. apr 2018, 10:21

Jeg har selv kommet i en del hjem i min barndom, som var meget langt fra min trygge kernefamilieopvækst, og det er jeg virkelig glad for i dag. Det har givet mig så meget perspektiv at lære, at alle børn ikke er så heldige, som jeg var. Kun én gang har mine forældre sagt nej, og det var, da jeg som 10-årig ville med en temmelig forsømt veninde til Samsø på weekend hos hendes temmelig tvivlsomme far. Dengang syntes jeg, mine forældre var nogle idioter. I dag forstår jeg dem så udmærket.

Jeg tror virkelig på, at så længe det ikke er decideret utrygt at være i venindens hjem, så er det vigtigt for begge børn, at de leger sammen i begge hjem. Det er jo ikke venindens skyld, at hendes familie er, som den er. Skal hun så gå og skamme sig over sin familie og de forhold, hun lever under, selvom hun ingen skyld har i det?
12
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Legekammerat med kriminel familie

Indlægaf Stars » 6. apr 2018, 18:33

JoyNips skrev:
Stars skrev:Ikke mit problem denne gang, men min søsters:

Min søster har den datter på 7 år, som går i 1. klasse.
Forleden kom vil til at tale om en klassekammerat, hun leger lidt med - min søster var ikke vild med forholdene hjemme hos hende sådan generelt og vil helst ikke have, hendes datter kommer der. Vi havde ikke ro til at tale nærmere om det, men I kan nok forestille jer hjem, hvor I helst ikke vil have jeres børn kommer. Hjemmet bærer tydeligt præg af flere års fattigdom, og det er nok generelt en ressourcesvag (hvor jeg dog hader det ord) familie.

Nå - men sagen er, at min datter kunne fortælle, at legekammerats storebror er kriminel. Han har et par domme og har for et par måneder siden begået røveri i et supermarked 1-1,5 km hjemmefra :tie:

Hvordan forholder man sig som mor? Altså, man kan jo ikke sige: "Du må ikke lege hos XX, fordi hans bror er kriminel."


Som udgangspunkt ønsker jeg, at mit barn stifter bekendtskab med og forstår, at der findes forskellige sociale lag og at det er helt okay. Jeg ønsker at han lærer at se igennem den slags og holder af mennesker for dem de er, så et venskab med en "fattig" ser jeg virkelig ingen problemer i. Måske er det endda det venskab og at komme i vores hjem, der kan gøre forskellen for vennen og hjælpe denne til at bryde den sociale arv.

Men jeg skal selvfølgelig have tillid til at forældrene er i stand til at tage vare på mit barn på passende vis under legeaftalen. Så jeg synes egentlig, at det er mere interessant at fin søster helst ikke vil have, at datteren kommer der - hvorfor vil hun helst ikke det?
Når brorens kriminalitet holdes skjult synes jeg ikke, at dét i sig selv er afgørende.

Det er ikke mit indtryk, at min søster normalt er sippet i forhold til legekammerater. Hun har i hvert fald været rummelig og inkluderende i forhold til min datters veninder.

I virkeligheden er det måske også ligemeget med broderens kriminalitet - hun var jo utryg ved familien før, hun vidste noget om det.

Jeg har svært ved at være så large overfor knægten, det indrømmer jeg gerne. Jeg har så også en "aktie" i røveriet - det var min datter, som sad i kassen, da det skete.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Legekammerat med kriminel familie

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. apr 2018, 19:33

Jeg tror godt, jeg kan "se" for mig, hvad det er for en slags familie, som veninden kommer fra, og jeg kan godt følge din søster.
Det behøver ikke at være et spørgsmål om frygt for andre måder at leve på eller snobberi, og det lyder det faktisk slet ikke til at være her. Det behøver heller ikke at handle om, at pigens forældre ikke er søde eller ikke vil deres barn (og hendes venner) det bedste.
Det afgørende er, hvordan tingene foregår i hjemmet, og hvem der kommer der, og ikke mindst i hvilket omfang, forældrene så at sige er herrer i eget hus. Det er de faktorer, der ville betyde noget for mig i forhold til, om det var et trygt sted for mit barn. Udsathed handler jo desværre ofte om begrænsede handlemuligheder til trods for gode hensigter og ønsker om forandring.

Fx. er det ikke givet, at forældrene har det store at sige i forhold til broderen, selvom de ikke bryder sig om det, han laver, og dækker over hans fængselsophold overfor lillesøsteren, og her ville det så været ret afgørende for mig, om familien havde hans kriminelle forbindelser rendende, hjemmet blev brugt til at skjule stjålne ting og penge, osv.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Legekammerat med kriminel familie

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. apr 2018, 19:40

Hvis hjemmet er utrygt, mener jeg heller ikke, at man nødvendigvis gør veninden en tjeneste ved at fokusere på legeaftaler begge steder.
Tværtimod kunne ens eget hjem måske blive et kærkomment fristed.
2
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Legekammerat med kriminel familie

Indlægaf FruKuk » 6. apr 2018, 19:40

Jeg ville ikke orke det. Pigen er sikkert sød, forældrene prøver sikkert deres bedste, storebroderen har måske fortrudt, og der kan være mange grunde til, at man ikke lige er på toppen eller gør dumme ting. Men når det er sagt, så behøver min 7 årige ikke være en del af en dysfunktionel familie (og det mener jeg, at der er tale om, hvis et af børnene har begået et røveri), og jeg vil gå langt for at undgå det.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Legekammerat med kriminel familie

Indlægaf Madam Pomfrey » 6. apr 2018, 21:08

Stars skrev:Det er ikke mit indtryk, at min søster normalt er sippet i forhold til legekammerater. Hun har i hvert fald været rummelig og inkluderende i forhold til min datters veninder.

I virkeligheden er det måske også ligemeget med broderens kriminalitet - hun var jo utryg ved familien før, hun vidste noget om det.

Jeg har svært ved at være så large overfor knægten, det indrømmer jeg gerne. Jeg har så også en "aktie" i røveriet - det var min datter, som sad i kassen, da det skete.



puha... :/


men altså mavefornemmelser i det hele taget skal man somregel gøre sig selv den tjeneste at lytte til, de er der somregel af en ganske glimrende årsag. Så kunne løsningen mon ikke være at de inviterer hjem til dem selv, men glider udenom legeaftaler den anden vej.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Legekammerat med kriminel familie

Indlægaf Tanten » 6. apr 2018, 23:03

Mine sønner havde kammerater, der altid var velkomne i mit hjem, men hvor jeg foretrak, at mine sønner ikke kom hos dem. Der var tale om hjem, hvor forældrene havde misbrugsproblematikker, og hvor jeg var vidende om, at der kunne ske voldelige konfrontationer.

For mig ville det afhænge mere af forældrene end af broren, om jeg ville vurdere hjemmet som sikkert for mine børn at opholde sig i.
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Legekammerat med kriminel familie

Indlægaf hotlips » 10. apr 2018, 11:23

Det eneste jeg har sagt nej til indtil videre har været når der har været tale om børn der er utålelige at være sammen med, jeg er ligeglad med om de lige har en uge hvor de er søde, jeg vil ikke have min dreng kommer der,dels fordi jeg ikke vil risikere at blive udsat for det, dels fordi jeg ikke vil have han lærer at det er okay.
Så for tiden har han en dreng i klassen hvor jeg har nedlagt forbud. Der er så også tale om både drengen og hans ældre søster er deciderede møgunger og storesøsteren render og truer de mindre børn i skolen.
Begge forældre er lærere og at sige jeg er pænt træt af dem og deres yngel er noget af en underdrivelse.

Men derudover er jeg ret large, jeg render ikke og pudser nøglehullerne med sprit hver gang vi skal have en med hjem fra skole og jeg ryger i køkkenet men hvis nogen har haft issues med det så har de ikke sagt noget til mig og vi har mange børn der kommer med hjem.

Normalt vil jeg ikke tænke at deres andre børn og hvad de laver er noget der angår mig, så medmindre jeg var bange for at den bror rendte og blev aggressiv til hverdag ville jeg ikke spekulere på det.
0

Tilbage til "Børn"