5-årig ked af at gå til fodbold

Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 246
Likede indlæg: 2299

Re: 5-årig ked af at gå til fodbold

Indlægaf Zinde » 6. apr 2018, 06:13

Mine har gjort det dér et par gange, og er blevet meldt ud efterfølgende hver gang.

2 af mine børn går i folkeskole, og efter den nye reform er kommet, tænker jeg ikke, at børnene skal bruge deres (sparsomme) fritid på at lære vedholdenhed. Det lærer de nok af i skolen.
7
I’d be lying if I said I was completely unscathed
Buller
Kort karma: 50
Likede indlæg: 1080

Indlægaf Buller » 6. apr 2018, 07:21

Jeg synes helt generelt at fritidsaktiviteter og hobbies skal gøre folk glade, ikke bare være et ekstra lag af pligter og "skal". Det skal skole, arbejde og livet generelt nok sørge for at man bliver dækket godt ind på.
5
Brugeravatar
TinaW
Kort karma: 39
Likede indlæg: 722

Indlægaf TinaW » 6. apr 2018, 09:12

Min søn gik også til fodbold som 5-6 årig. han var piv ringe til det, som din havde hen mere travlt med at løbe efter bolden, end at forstå reglerne :D
Efter tre sæsoner (dvs. et års tid) og ikke den store forbedring i forståelsen for spillet, blev vi enige om at han nok skulle finde på noget andet. Han syntes nu ellers det var sjovt nok, men tror ikke helt det fangede ham. Og så orkede jeg ærligt talt ikke stresse hjem fra arbejde og bruge weekender på turneringer, når ikke det var noget han brændte for.
Nu går han til spejder og judo (og er blevet ældre) og det er helt klart noget der fanger ham.
Min lillebror "shoppede" også meget rundt i de forskellige sportsgrene, indtil han til sidst blev fanget af, at spille tennis.
Jeg har altid bare ville gå til ridning :fløjt:
0
Brugeravatar
Orchidea
Kort karma: 48
Likede indlæg: 1193

Indlægaf Orchidea » 6. apr 2018, 09:18

Jeg ville finde noget andet til ham. Som andre har nævnt, synes jeg ikke det er nødvendigt at kræve vedhold lige med det og i den alder.

Min yngste gjorde det samme da han var 5 og ville starte til fodbold. Så vi droppede det og han begyndte til springgymnastik som han elskede. Nu vil han til fodbold igen og vi giver det et shot mere. Hvis han stadigvæk ikke gider deltage og hellere vil være hos os og kigge på, så stopper han igen. Vi vil ikke bruge tid og penge på noget han ikke går op i.

Vores ældste har til gengæld spillet fodbold fra han var 5 år og han er stadigvæk helt vild med det efter 7 år.
2
Minitrolden
Kort karma: 18
Likede indlæg: 157

Indlægaf Minitrolden » 6. apr 2018, 09:38

Vi hev den ældste ud af fodbold efter tre gange træning. Det fik han sådan set ikke noget valg i overhovedet. Vi tog beslutningen ud fra at han var for træt dagen efter, ikke virkede til at være helt tilpas der, det passede dårligt for os som familie og fordi det ikke var det rette miljø for ham. Og så er jeg ret sikker på at han var blevet kendt som drengen med en kællingemor. Jeg ville være endt i vilde diskussioner med alle idiot-mit-barn-er-den-næste-Ronaldo-fædre, der har så travlt med at presse deres fireårige sønner, som helt tydeligt bare ikke skulle være til træning kl. 17-18. :nerve:

Han går til spejder nu, hvor han er næsten otte. Han rører sig rigeligt til hverdag, hvor han går til den i frikvarterne i skolen og cykler fem km (frem og tilbage mellem skole og hjem) og derudover kører han meget på løbehjul og skateboard. Enten derhjemme eller på den lokale skate park.

Vedholdenhed er godt at lære, men jeg mener der skal være en allerede eksisterende modenhed og forståelse, som de færreste i den alder har. Meget opdragelse handler om at time tingene rigtigt.
3
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Kort karma: 594
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 7007

Indlægaf Madam Pomfrey » 6. apr 2018, 10:00

der er jo to ben i det her

1. At anerkende at barnet ikke trives i det, og tage konsekvenser af det = at stoppe til sporten
2. at lære børn at være vedholdende og ikke bare give op, fordi der er noget der er svært.

Men når det lige præcis er fodbold så tænker jeg, drop det!
Min ældste gik til fodbold fra han var 5 år, og der var stor forskel på dem der bare ville spille for sjov og hygge til dem der gik op i det (såvel børn selv som deres forældre) - det var efter min oplevelse en sport hvor man hurtig kom til at opleve, føle og mærke forskellen fra den ikke så gode til de rigtig gode, og der opstår hurtigt et skel i gruppen. På min knægts fodboldhold var de i alderen 9 år delt op i et A, B og C hold, og trænede også derefter, og de bedste på B hold kunne erstatte på A hold om nødvendigt.
Min knægt sagde stop, fordi de blev for fokuseret på konkurrence og resultater, og træning ikke var specielt hyggeligt.
Han genoptog det for et par år siden, vi er flyttet så ny klub, ny mentalitet, og ikke noget med A og B hold - for det var sjældent muligt at stille fuldt hold uden at låne spillere på andre årgange. Og så har han fravalgt igen, fordi mange faldt fra, flyttede til bedre klubber osv.

Jeg tænker i skal se på jeres barn, han er en der gerne vil meste og gøre noget godt og ordentligt, og han trives måske ikke specielt godt med ikke at være så god som de andre. Find en sport for ham hvor man er mere ligeværdig, eller hvor der er langt mere fokus og opbakning ifht den enkeltes præstation, som ikke betyder noget for fællesskabet. Min den ene gik til trampolin, det var vildt hyggeligt, og baseret på indviduel præstation, men med alle fulgte med ved hinanden. De mindste har gået til gynmnastik. Og alle har de gået til svømning, hvor de to ældste også kom på elite hold i en periode, men deraf også mistede interessen for det, fordi det så blev enormt præstations orienteret.
I dag går nr 2, på 12 år, til udspring og leg, og han er vildt glad for det - det handler ikke om at præstere, men det er sjovt, hyggeligt og udfordrende på en anden måde. f.x. var alle på udebane da de spillede undervands rugby den ene dag.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
FruKuk
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1896

Indlægaf FruKuk » 6. apr 2018, 19:51

Jeg har en 8 årig pige og en 5 årig dreng.
Min datter har aldrig droppet en fritidsaktivitet "før tid", heller ikke selvom det ikke lige var hende. Hun har haft forståelse for, at "vi lige ser det an/vi gør sæsonen færdig". Lillebror har til dato ikke gennemført en sæson af noget som helst. Han er en total nægter af natur, og jeg orker ærligt ikke kampe om fritidsaktiviteter, så han har uden kamp fået lov til at stoppe.
1
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 210
Geografisk sted: Randers SØ
Likede indlæg: 3535

Indlægaf Tanten » 6. apr 2018, 23:12

Jeg synes, børn i dag bliver udsat for så mange ting, der kræver "vedholdenhed" i en tidlig alder, at fritidsaktiviteter skal være lystbaserede. Skoledagen er lang, og ungerne er socialt på i virkelig mange timer hver dag. Deres fritid er i forvejen meget voksenstyret med legeaftaler - og skemalagte fritidsaktiviteter.

Jeg tror, børn er forskellige. Nogen trives med holdsport, andre med mere individuelle sysler. Nogen har det godt med faste aktiviteter, andre oplever det som stressende. Jeg tænker, det er helt fornuftigt, at I har taget ham af holdet og venter med at se, om fodbold eller andre fritidsaktiviteter er noget for ham, indtil han lige er landet i børnehaveklassen.

Mine sønner var glade for svømning, som de havde gået til, siden de var helt små, men blev flyttet over på fodboldholdet, da de boede hos deres far. Det fungerede aldrig for nogen af dem, og det betød faktisk, at de begge helt stoppede med sport.
3
Brugeravatar
Pyjamas
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1133

Indlægaf Pyjamas » 7. apr 2018, 06:45

Tak for jeres svar :) Det er rigtig rart at høre jeres erfaringer og at høre, at det slet ikke er unormalt.
Det slog mig, at det også giver mening, at det måske ikke har været, som han troede. Han har selvfølgelig ikke haft den fjerneste idé om, hvordan det er at gå til fodbold. Måske har han troet, at han og bedstevennen skulle bruge tiden på at lege, men bedstevennen er mere engageret; måske det har slået ham ud. Måske.

God pointe med at han nok skal få testet sin vedholdenhed i skolen, han får nok også rigeligt med bevægelse. Jeg ser tiden an, en dag kommer han nok igen og nævner noget, han gerne vil gå til :)
1

Tilbage til "Børn"