Barnevogn - del jeres guldkorn!

Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Barnevogn - del jeres guldkorn!

Indlægaf Neenah » 13. apr 2018, 17:40

Vi skal ud og anskaffe en barnevogn. Som førstegangsforældre er vi totalt på bar bund, andet end det vi lige umiddelbart har mærket os til i butikkerne - så kom med jeres erfaringer!

Kan der mærkes forskel på mærker? Skal der være svingbare hjul eller ej? Hvilke mærker er anbefalelsesværdige? Kan brugte vogne anbefales? Og ikke mindst - hvor uundværlig er en kopholder? :-D (og andre spørgsmål jeg end ikke har overvejet)

Del jeres erfaringer, vise mødre og fædre!

(Bonusinfo: Vi bor i en lille by, og vil bruge barnevognen til at gå ture i området, men vil formentlig skulle pakke den i bil forholdsvist ofte - mindst en gang om ugen. Bilen er en Hyundai i20 med et okay bagagerum, men ikke voldsomt stort.)
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Barnevogn - del jeres guldkorn!

Indlægaf Sangius » 13. apr 2018, 17:46

Det er SÅ individuelt.

Jeg hader de der drejbare forhjul. Låser dem konsekvent når jeg bruger en vogn med dem, synes de er mega besværlige.

Vi hsr været glade for Odder, de holder længe og har et dejligt stort liggemål, så vores datter på 19 måneder sagtens stadig kan sove middagslur deri.

Jeg kan kun anbefale at købe brugt. Så er den værste kemi fra stoffet dampet af, og vognen er meget billigere. Vi købte en brugt vogn, og der er intet galt med den. Den havde været brugt til to børn :)

I kan altid investere i en klapvogn der kan lægges helt med i ryggen, og så tage den med i bilen i stedet. Så kan man have en sovepose af en art (f.eks. voksi), man kan lægge ned i klapvognen, så føles den hjemme for barnet.

Vores datter sover i sådan en øko uld sovepose fra NatureBaby. Den kan vi sagtens rykke over i klapvognen, så sover hun der i stedet :)
Senest rettet af Sangius 13. apr 2018, 17:55, rettet i alt 1 gang.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Barnevogn - del jeres guldkorn!

Indlægaf Allmost_Famous » 13. apr 2018, 17:47

Kopholder er er must!

Jeg var i øvrigt rigtig glad for at bruge diodelygter på sønnikes barnevogn. Der giver SÅ meget tryghed at have lys på vognen!
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Barnevogn - del jeres guldkorn!

Indlægaf Lulu » 13. apr 2018, 17:58

Vi har svingbare forhjul og elsker det. Uanset om vi kører på grus, asfalt eller skov. Baglæns, forlæns. Alt virker. Jeg havde "faste" forhjul og at skulle trykke hele barnevognen ned, hver gang man skal dreje.

For os var en kombivogn vigtig. Og vi har ikke fortrudt. Vi har en Emmaljunga duo edge.

Emmaljunga og Odder er de "mest" kendte mærker, men der er kommet rigtig mange gode mærker de seneste år. Skulle vi købe en ny vogn i dag, ville vi nok kigge efter en trille kombivogn, de har et noget længere liggemål. Alternativt en stokke eller en cybex. Der kan man få stel, hvor både autostol, barnevognskasse og klapvognskasse passer på. Det synes jeg er ret smart.

Min erfaring, og hvad jeg kan se andre oplever er at uanset barnevognsmærke, så holder en barnevogn fint til to børn og ved tredje barn kan man godt mærke slidtagen. Vores er dog allerede godt slidt, men den har også været brugt uafbrudt i 4 år. Det slider på stellet.
0
DannyZuko
Indlæg: 426
Tilmeldt: 31. okt 2015, 09:13
Kort karma: 30
Likede indlæg: 744

Re: Barnevogn - del jeres guldkorn!

Indlægaf DannyZuko » 13. apr 2018, 17:58

Køb brugt og brug nogle af de sparede penge på en lækker madras. Der findes så mange fine, brugte vogne, og indmaden kan jo vaskes. Og det gør heller ikke helt så ondt, hvis man får skrammet den lidt når man f.eks. pakker den ind og ud af bilen.
Hvis I har plads, så køb stort liggemål fra start. Vi arvede en Emmaljunga kombivogn, og den var for lille efter 2-3 mdr. Virkelig glad for, at vi ikke havde spenderet mange tusinde på den. :tie:

Vi arvede også en kopholder, som ALDRIG er blevet brugt hos os. Tidligere ejer kaldte den uundværlig. Ergo, behov er så forskellige.

En detalje ved vores vogn, som jeg var træt af, var at den larmede i trykknapperne når man tog overlæderet af og på. Der ville jeg vælge en med magnetlukning i stedet. Bremsen var også dum; den gav et ordentligt ryk i vognen OG larmede. :boo: Absolut no go, når antisovebabyen ENDELIG var faldet i søvn. :evil:
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Barnevogn - del jeres guldkorn!

Indlægaf JoyNips » 13. apr 2018, 18:06

Kopholder er livsnødvendigt!

Vi har været rigtig glade for at have en duovogn fra Stokke. De vokser ud af barnevognsdelen når de er omkring de 10 mdr, men klapvognsdelen kan lægges ned til stort set vandret - og når de når den alder vil de også gerne sidde op og kigge rundt i ny og næ. Så vi har været tilfredse med vores valg.
Vi valgte også ud fra at den skulle være nem at klappe sammen og smide i bagagerummet (på vores peugeot 108!). Vi gik efter at den skulle væøre intuitiv at slå sammen i butikken - kunne vi ikke gøre det uden manual var det ikke en vogn for os. Det har vi været glade for sidenhen. En bonus ved vores stel er, at mange autostole kan sættes enten direkte på det eller med adapter, så besøger vi familien i Jylland behøver vi ikke både at have stel og kasse med, vores autostol kan lægges helt ned og fungere som klapvogn i de par dage, vi er afsted. Anbefalelsesværdigt!


Udover vores Stokke har vi så en altanbarnevogn - en stor brugt motherfucker af en Odder - kun til lure. Det har vi også været glade for. Vi bor på 4., og vi indså hurtigt, at vi ikke ville være helt glade for at han sov lur i gården med os helt oppe på 4. sal.
Havde vi boet i hus havde en barnevogn med langt liggemål sikkert været et hit, så kunne han være faldet i søvn på tur og så bare stillet i haven til at sove færdig.

Mht hjul, så er jeg stor fan af drejbare hjul. Jeg synes det er vildt rart at køre med.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Barnevogn - del jeres guldkorn!

Indlægaf godtnavn » 13. apr 2018, 18:16

Kopholder koster 20 kr på ebay, så der ville jeg købe den. Vi ahr dog aldrig brugt kopholderen meget, mest til babys vand, og den kunne sagtens bare have stået i fodenden :)
1
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9376

Re: Barnevogn - del jeres guldkorn!

Indlægaf Sorenspige » 13. apr 2018, 19:29

Jeg har aldrig haft en kopholder, og jeg har måske manglet en 1-2 gange i løbet af to barsler. Jeg drikker så heller ikke kaffe, og evt. vanddunk har bare ligget under vognen.

Vi har en Odder Zip, og jeg elsker den stadig :love:. Jeg kan godt lide, at den er stor og robust, og selvom min pige på 21 mdr er lang, kan hun stadig være i den.
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Barnevogn - del jeres guldkorn!

Indlægaf Neenah » 25. apr 2018, 19:43

Vi endte med en brugt Odder Zip fra 2012 - den er noget falmet, og hjulene ekser vist en lille bitte smule, men ellers er den i rigtig god stand, og fungerer rigtig godt :gogo: Vi fik den til 2800, så hvis den kun holder til et barn, så er det ingen katastrofe - men jeg tror godt den kan klare to.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Barnevogn - del jeres guldkorn!

Indlægaf TomKah » 26. apr 2018, 04:47

Tillykke med købet.
Vi har en klassisk Odder fra 2006, som er brugt til tre børn. Den er falmet lidt men bortset fra det, er den som ny. Kunne sagtens klare 3 børn mere tror jeg, så jeg kan ikke nikke genkendende til at de kun skulle kunne tage 3 børn.

Alle har brugt vognen til de var godt 2,5 år. Kneb en tåre da vi måtte indse at vores lille store baby ikke længere kunne presses ned i den.

Held og lykke!
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Barnevogn - del jeres guldkorn!

Indlægaf hotlips » 30. apr 2018, 23:44

Jeg havde en basson, en af de mindste kombier og det var et godt valg for os, vi kunne komme i alle butikker og så videre og den pløjede sig ikke ned i græsset når vi kørte på de store grønne områder vi har her, uanset vejret og fordi den selv var let kunne jeg fylde kurven til den var ved at brase sammen og stadig køre med den,jeg vejer 47 kg og har en ødelagt ryg, så jeg kan ikke skubbe noget der er for tungt ret længe.

Jeg havde ikke nogen kopholder, jeg købte en stor grøn taske der passede med stropperne over styret og der kunne der fint stå en kop i den lille lomme lige under kanten, den passede lige med et af de høje termokrus.

Det var mantraet at de skulle have så lang liggelængde som muligt da jeg var gravid, men min dreng kunne nu snildt sove i klapvognen endnu de sidste gange den blev brugt, det har været den vinter han blev 4,han har været det midterste af gennemsnittet i størrelse siden han var omkring et halvt år.

Der skulle være en rigtig god grund hvis ikke jeg skulle vælge efter samme kriterier idag, bortset fra at jeg nu ved at jeg aldrig skal have punkterfri dæk, det havde vi på paraply klapvognen og det var noget snot, vi var ved at sidde fast i mudder flere gange og de var så hårde at den blev urimeligt tung at skubbe over kanter og på blødt underlag at den var meget hårdere at gå med end den store selvom den måske har vejet en femtedel.
0
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Barnevogn - del jeres guldkorn!

Indlægaf twinkle » 2. maj 2018, 18:46

Vi knuselsker vores Odder North, den føles super luksusagtig og kvaliteten er bare i top. Manden insisterede på hjul der ikke kunne drejes, det er jeg lidt træt af nu, men skidt med det.
Har aldrig haft brug for kopholder..
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Katten
Indlæg: 270
Tilmeldt: 12. sep 2015, 13:15
Kort karma: 31
Likede indlæg: 651

Re: Barnevogn - del jeres guldkorn!

Indlægaf Katten » 13. maj 2018, 19:20

Vi har været glade for vores Emmaljunga Big Star supreme med drejehjul pga det kæmpe liggemål og netop drejehjulene, som gjorde det nemt at manøvrere rundt på Vesterbro og Frb (især sidstnævnte). Men vi har også en kæmpelang baby, der ligger over øverste højdekurve og altid har gjort det. Alle i min mødregruppe (fra da vi boede på Vesterbro) var dog meget glade for kombivogne-fx emmaljunga nitro eller bugaboo, og når vi gik på værnedamsvej midt i brunch-tid kunne jeg godt se, at der er store fordele ved en mindre vogn også. Nu har vi en klapvogn, som man kan købe en barnevognskasse til, så vi ville have kombivognsmuligheden oveni hvis vi får flere.
0
Brugeravatar
Aksen
Indlæg: 52
Tilmeldt: 25. okt 2015, 12:01
Kort karma: 5
Likede indlæg: 39

Re: Barnevogn - del jeres guldkorn!

Indlægaf Aksen » 15. maj 2018, 11:41

Vi elsker vores stork.. Den er kæmpe stor, men super nem at klappe sammen og sætte sammen igen.. Vi har Odder til dagplejen og den er lige lidt mere besværlig.. Ikke meget men ganske lidt..
Storken står som ny, nu halvandet år efter køb og er ikke falmet, rustet eller gulnet..
Det sagt havde jeg valgt kombi eller klapvogn hvis jeg boede i byen og så en brugt vogn til altan eller have.. De er virkelig store at manøvrere rundt, og vi har den meget sjældent med os.. Vi vælger altid klapvognen..
0

Tilbage til "Børn"