Moderne stofbleer

Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Moderne stofbleer

Indlægaf Neenah » 15. apr 2018, 17:56

Jeg ved der er nogle enkelte herinde der bruger eller har brugt stofbleer til deres unger. Jeg har selv været på stofbindvognen i et par år nu, og er ret begejstret - derfor tænker jeg at vores barn skal være prøveklud for stofbleer også.

Men helt ærligt? Det er en jungle. Jeg har læst lidt om de forskellige typer, og umiddelbart tiltaler AIO eller AI2 (er det det samme som lommebleer?) mig mest. Det skal gerne være så simpelt som muligt, samtidig med at det ikke gør noget hvis de ikke tager en krig om at tørre.

Hvilke er bedst? Hvilke mærker er gode at kigge efter? Skal man have andre til nyfødte? Vi tænker at købe brugt, og overvejer om det er værd at køre med engangsbleer i den helt første tid (mest fordi jeg aldrig har skiftet en ble før og er rigeligt på udebane i forvejen :genert: )

Jeg er også interesseret i at høre fra jer, der har prøvet, og hvor det ikke gik - hvorfor gjorde det ikke det?
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Moderne stofbleer

Indlægaf FormerlyKnownAs » 15. apr 2018, 17:59

Brugte det ikke selv, men Neohippie har skrevet ret meget om det på både sin blog og instagram, så det kan jeg anbefale at læse hvis det er
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Moderne stofbleer

Indlægaf Neenah » 15. apr 2018, 18:03

FormerlyKnownAs skrev:Brugte det ikke selv, men Neohippie har skrevet ret meget om det på både sin blog og instagram, så det kan jeg anbefale at læse hvis det er


Tak :) Jeg har læst hendes indlæg, og er også blevet lidt klogere, men jeg synes stadig det er ret forvirrende :genert:
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Moderne stofbleer

Indlægaf FormerlyKnownAs » 15. apr 2018, 18:09

Neenah skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Brugte det ikke selv, men Neohippie har skrevet ret meget om det på både sin blog og instagram, så det kan jeg anbefale at læse hvis det er


Tak :) Jeg har læst hendes indlæg, og er også blevet lidt klogere, men jeg synes stadig det er ret forvirrende :genert:

Oh...jamen så :genert: :lol:


Det eneste jeg ved om det er at en fra min mødregruppe prøvede at overtale mig til det der for snart 5 år siden. “Det er SÅ smart og vi vasker bare en fyldt spand om ugen på 40 grader og så kogevaske en gang om måneden” :shock:

jeg stod helt af der.
1
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Moderne stofbleer

Indlægaf Allmost_Famous » 15. apr 2018, 18:11

Er du med i de forskellige grupper for stofblemødre på Facebook? Der er de vildt gode til at vejlede rookies, sælge brugt/fejlkøb osv.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Moderne stofbleer

Indlægaf Neenah » 15. apr 2018, 18:13

Allmost_Famous skrev:Er du med i de forskellige grupper for stofblemødre på Facebook? Der er de vildt gode til at vejlede rookies, sælge brugt/fejlkøb osv.


Har du nogen anbefalinger til grupper? Jeg var en meget kort overgang medlem af slyngegruppen derinde, men jeg stod seriøst af af deres kodesprog :blush: Tips modtages med kyshånd.

PS. Laver du efterfødselsbind? :slem:
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Moderne stofbleer

Indlægaf Sangius » 15. apr 2018, 18:19

Neenah skrev:
Allmost_Famous skrev:Er du med i de forskellige grupper for stofblemødre på Facebook? Der er de vildt gode til at vejlede rookies, sælge brugt/fejlkøb osv.


Har du nogen anbefalinger til grupper? Jeg var en meget kort overgang medlem af slyngegruppen derinde, men jeg stod seriøst af af deres kodesprog :blush: Tips modtages med kyshånd.

PS. Laver du efterfødselsbind? :slem:


Som regel er "kodesprog" forklaret i det fastgjorte opslag ;)

Alle dem jeg kender der bruger stofbleer er glade for det, har dog aldrig selv forsøgt mig. :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Lumin
Indlæg: 169
Tilmeldt: 5. okt 2015, 14:26
Kort karma: 13
Likede indlæg: 180

Re: Moderne stofbleer

Indlægaf Lumin » 15. apr 2018, 18:27

Har ikke børn endnu men planlægger at bruge stof og har faktisk en stor pose liggende fordi en kollega skulle af med bleerne og tilbød dem til en super god pris.
Jeg har flere forskellige slags og tænker at det skal prøves af. Gensalgsværdien er god og man kan tillade sig at sælge de bleer man ikke falder for. Posen jeg købte inderholdt nogle hybrider, lommebleer og covers med fitted eller prefoldstil at ligge inden samt en kæmpe bunke indlæg.
.
Til nyfødt er de der one size bleer vidst til den store side i starten. Jeg tror jeg vil bestille nogle små covers og så bruge de der prefolds eller gammeldags stofbleer i dem de første måneder simpelthen pga den lave pris. Men kan godt forstå alle ikke ville gider den løsning.
Hvis du er til aio kan du også kigge mod hybrid. Med dem får du hurtig tørretid og hvis bleen ikke er meget våd eller med afføring klikker du blot et nyt indlæg i skallen. Markedet for brugte bleer er enormt stort på Facebook, og du kan jo købe lidt forskelligt for prøve af. De største forskellige er nok fx om man har et barn med fløde elastikker eller en lang slank en.
Senest rettet af Lumin 15. apr 2018, 18:36, rettet i alt 2 gange.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Moderne stofbleer

Indlægaf godtnavn » 15. apr 2018, 18:27

Lomembleer og ai2 er ikke det samme, lommebleer lægger man indlæg i og når bleen er brugt ryger hele bleen til vask. I ai2 sætter man indlæg ind med knapper, når der er tisset/skidt knappes indlægget ud og et nyt indlæg kan knappes i. Altså kan samme cover bruges flere gange, medmindre det selvfølgelig bliver vådt/kommer lort på.

Vi bruger a12 og er så glad for den løsning, der er meget mindre vask end i aio, tørre hurtigere og det er også billigere (hvis man formår at begrænse sig :P ) i det man kun skal bruge en 6 covers og så indlæg og ikke 20 hele bleer. Dog kan man få billige aio og dyre ai2 så det kommer jo an på hvad man vælger hvad der er billigst.
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Moderne stofbleer

Indlægaf Allmost_Famous » 15. apr 2018, 18:27

Neenah skrev:
Allmost_Famous skrev:Er du med i de forskellige grupper for stofblemødre på Facebook? Der er de vildt gode til at vejlede rookies, sælge brugt/fejlkøb osv.


Har du nogen anbefalinger til grupper? Jeg var en meget kort overgang medlem af slyngegruppen derinde, men jeg stod seriøst af af deres kodesprog :blush: Tips modtages med kyshånd.

PS. Laver du efterfødselsbind? :slem:


Umiddelbart til følgende tre grupper nok være bedst. Navnene er omtrentlige, men du burde kunne finde den med en søgning.

Ble, baby, bind syslerier
Stofblemødregruppen
Køb/salg/bytte af moderne stofbleer, bind og tilbehør

Og ja, jeg laver efterfødselsbind. Men jeg har travlt med job osv, så det er yderst begrænset hvor meget, jeg siger ja til at sy for andre :genert:
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Moderne stofbleer

Indlægaf Neenah » 15. apr 2018, 19:09

Zinde skrev:AIO er noget hejs, de suger sjældent godt nok og er evigheder om at tørre.

Vi har været glade for ai2 og formsyede med uld over. Det sidste bruger de fleste kun til natten.

Jeg vil på det kraftigste anbefale prøvepakker. Det er umuligt at vide på forhånd, hvad der fungerer for jer og jeres baby, og man kan virkelig hurtigt købe sig fattig!


Tak for svar :kys:

Jeg tror måske også jeg er blevet omvendt - Ai2 lyder slet ikke så svært endda.
Når du siger prøvepakker, tænker du så at det er typerne eller mærkerne der kan være meget forskel på? Umiddelbart er jeg ret tiltrukket af Best bottom. Det ser ret genialt ud.
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Moderne stofbleer

Indlægaf Allmost_Famous » 15. apr 2018, 19:13

Neenah, du skal forestille dig det samme som når du selv har valgt stofbind. Du har sikkert nogle bind, som bare er mere dig end andre - det samme vil være tilfældet med din babys bleer.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Moderne stofbleer

Indlægaf Neenah » 15. apr 2018, 19:17

Allmost_Famous skrev:Neenah, du skal forestille dig det samme som når du selv har valgt stofbind. Du har sikkert nogle bind, som bare er mere dig end andre - det samme vil være tilfældet med din babys bleer.


Æh.. jeg har aldrig brugt andre end dem, du har lavet :genert: Så lige den sammenligning virker ikke så godt. Men I har sikkert ret. Det er bare lidt usmart når man gerne vil være mega godt forberedt og købe ind på forhånd :deer:
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Moderne stofbleer

Indlægaf Neenah » 15. apr 2018, 19:25

Zinde skrev:
Neenah skrev:
Allmost_Famous skrev:Neenah, du skal forestille dig det samme som når du selv har valgt stofbind. Du har sikkert nogle bind, som bare er mere dig end andre - det samme vil være tilfældet med din babys bleer.


Æh.. jeg har aldrig brugt andre end dem, du har lavet :genert: Så lige den sammenligning virker ikke så godt. Men I har sikkert ret. Det er bare lidt usmart når man gerne vil være mega godt forberedt og købe ind på forhånd :deer:

Lad være :kys:
Ej, det skal jeg selvfølgelig ikke bestemme, men der er bare SÅ mange førstegangsstofblebrugere (fedt ord), der ender med at forsøge at sælge hele lortet for at få råd til et andet system, fordi det de havde købt på forhånd ikke fungerede. Jeg kan fx ikke udelukke, at det også skete for mig, da vi startede :fløjt:


:lol: Det er så meget mig!

Jeg synes bare det virker som en jungle at skulle finde ud af hvad der virker, samtidig med at man er helt ny forælder OG man aldrig nogensinde har prøvet at skifte en ble. Det stresser mig faktisk lidt :genert:
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Moderne stofbleer

Indlægaf Allmost_Famous » 15. apr 2018, 19:30

Hvis man er cool med brugt, så kan man leje sådan nogle blandede pakker, hvor der både er forskellige typer og mærker, og så har man dem så i en vis periode, inden de skal videre. Så kan man købe dem, der virkede bedst. Det kræver selvfølgelig, at man kan få booket sådan en pakke til det rigtige tidspunkt.
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:

Tilbage til "Børn"