Det gode børneliv

1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Det gode børneliv

Indlægaf 1234 » 29. apr 2018, 19:53

Dikus skrev:
1234 skrev:
Dikus skrev:Det føltes ikke besværligt. Det var jo bare sådan, det var.

Og nej. Det var ikke den nærmeste. Fordi det var en virkelig dårlig skole. Så har man jo samme mulighed i byen som mere ude på landet... noget, der involverer lidt transport.

Men det er (var) da klart lettere for min datter at gå de der 200 m til skole. Som andre skriver, så ville den lethed jo være forsvundet, hvis hun ikke trivedes i skolen - eller det var en skodskole. Jeg tillader mig blot at påpege, at jeg har mærket på egen krop at det samme gør sig gældende i byen :D Lige som det - på by som i land - bare er lettere at gå til main stream sport i gåafstand end noget, hvor man skal længere væk fra hjemmet.

Altså jeg havde omkring samme tid i skole som dig og jeg synes det var dybt besværlig, fordi min bedste ven boede lige overfor skolen og kunne sove meget længere.

Hvis vi skulle vælge en anden end den nærmest skole, hvor vi bor nu ville vi have 5 skoler at vælge inden for 2 km. Måske faktisk flere, men det er dem jeg lige kender. Hvis jeg skulle have haft 5 skoler at vælge der, hvor jeg voksede op skulle vi nok op på 10-15 km. Det synes jeg ikke kan sammenlignes overhoved. Vi har også alt muligt sport uden for normalt området inden for 2 km fx Karate, Skak, Parkour, andre street sport, vandpolo osv. Jeg tror jeg skulle op på 30 km som barn for at komme i nærheden af det samme udbud, hvis overhoved tingene fandtes i den landsdel. Og vi bor altså ikke i København.


Måske er min datter slet ikke opvokset på landet. Der er f.eks. 500 m til vandpolo. Ca. samme distance, som jeg selv havde. Men nu gik jeg ikke i svømmehal, men skulle bruge et stadion.

Nåh. Men. Hvornår kvalificerer man sig til at bo i by - og hvornår på landet?

Altså man bor ikke på landet hvis man har 500 m til en svømmehal :lol:
Jeg kender så ikke andre steder man kan dyrke vandpolo end her i byen og havde nærmest aldrig hørt om sporten før jeg mødt en ven der dyrkede det, så for mig er det virkelig en niche sport, men tilgengæld er svømning jo så overhovedet ikke og de kræver jo stort set det samme.
1
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Det gode børneliv

Indlægaf 1234 » 29. apr 2018, 19:55

godtnavn skrev:
Fru Sunshine skrev:
godtnavn skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg cyklede rundt til alting. Vi havde godt nok bybusser, men sådan en tror jeg aldrig, jeg har været med.

I bund og grund handler det der med transport vel mest af, hvad man selv er vant til.
Jeg er for eksempel ikke vant til storbytrafik, så jeg ville nok være pænt utryg ved at begive mig ud i København på cykel, og det ville sandsynligvis gøre mig nervøs for at lade mine unger færdes i det.


Og jeg er pisse bange for at cykle på landet hvor der ikke er cykelstier og bilerne ofte drøner af sted. Ikke tale om mit barn skulle cykle på landet, i byen må hun gerne (når hun lige er stor nok, tænker det er godt at lære at gå før man cykler i trafikken :P )

Det kan jeg godt forstå, og det ville jeg også selv være bange for.

Men nu findes der jo også mellemting. Det behøver ikke være enten på landet eller i storbyen.


Selvfølgelig :) Jeg er bare også mere bange for at cykle i små byer end i store byer :lol: Men nok specielt i byer hvor der ikke er mange andre cyklister på gaden, fordi jeg tænker bilister der ikke er vant til mange cyklister. I København er der jo flere cyklister end bilister, så der føler jeg mig mere sikker end udenfor byen hvor der er mange biler og få cyklister. Det er sikkert tosset. Så du har ret, det er nok hvad man er vant til :)

Jeg synes ikke det tosset overhovedet. Jeg føler mig langt sikre de gange jeg har cyklet i de store universitetsbyer, hvor der altid er mange der cykler end jeg gør i den by jeg gik i gymnasiet, hvor stortset kun gymnasie- og udskolingselevernes cyklede.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Det gode børneliv

Indlægaf hotlips » 30. apr 2018, 00:49

Jeg synes vi er ret godt placeret, vi har et stort center næsten lige overfor og en skov 300 m væk og det er ikke svært at finde et mennesketomt område om aftenen og her er natur nok til at vi har guldsmede, pindsvin og flere forskellige arter af flagermus, og her er helt stille om natten.

Da jeg var elev boede jeg i de store betonbyggerier i Ishøj i nogle år, og min ene onkel, som jeg betragter som ret klog, mente at omgivelserne havde indflydelse på de der boede ders adfærd, der var alle de klassiske ghettoproblemer og der var ikke andet end beton hvad vej man end så.
Det er en del år siden, men jeg har tit tænkt meget over det, ikke mindst efter vi havnede her og det utvivlsomt har haft langt større betydning for mig selv end jeg havde troet det kunne.

Der er siden lavet et hav af undersøgelser der entydigt viser at omfanget af kontakt med naturen har positiv betydning for børns udvikling, det der diskuteres nu er mest hvordan man kan bruge det rent praktisk, og hvad for en form der skal til for at det har betydning, er det nok med 5 træer, 50 træer og skal der være græs, den slags og hvordan screener man objektivt for selv om det har betydning for alle så er der nogle i begge ender af spektret for hvor meget og der er snak om at generne har betydning.

Der er jo som hovedregel heller ingen der ikke tror på voksne der siger de knap kan holde ud at være i storbyen i få timer for de bliver stressede og utilpas og jeg tror vi skal belave os på at tage det alvorligt hvis man har et barn der ikke kan trives uden at have adgang til en form for natur der passer til dem.
Der er utvivlsomt børn der har det godt med at bo i byen, men jeg tror også der er nogen der bare ikke kan fungere på de vilkår og at det for nogle af dem kan blive afgørende for om de har et godt børneliv.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Det gode børneliv

Indlægaf Fru Sunshine » 30. apr 2018, 05:51

1234 skrev:Jeg synes ikke det tosset overhovedet. Jeg føler mig langt sikre de gange jeg har cyklet i de store universitetsbyer, hvor der altid er mange der cykler end jeg gør i den by jeg gik i gymnasiet, hvor stortset kun gymnasie- og udskolingselevernes cyklede.


Det kan vel også hænge sammen med alder. Da jeg gik i skole/på gymnasiet foregik det også på cykel, men jeg kan sagtens se, at der godt nok er mange, der bliver kørt til alting nu.
Også selv om der kun er et par kilometer.

(og det der med mange cyklister: jeg tror altså også, jeg ville være bange for alle de andre cyklister. Min søster, der er vant til at cykle i Aarhus er ved at dø af grin over mig :genert:)
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Børn"