Det gode børneliv

godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Det gode børneliv

Indlægaf godtnavn » 29. apr 2018, 14:57

Dikus skrev:
godtnavn skrev:
Dikus skrev:
abcd skrev:Hvis man går til fodbold eller andet konkurrencesport, er man vel typisk alligevel afhængig af at blive kørt til kampe i weekenden.


Det er jo det - og det bliver ofte sent. By eller ej - så blev folk kørt, da jeg var lille og nu. Ikke kun, fordi man ofte skal til andre byter/landsdele, men også fordi selve stedet for aktiviteten jo ikke ligger lige i midten - så lille er storbyen jo trods alt heller ikke.


Vi cyklede eller tog offentlig hvis det var langt væk. Så tog hele flokken toget sammen til en konkurrence, der var ikke altid forældre med på turene. Jeg synes nu København er ganske lille og man kan komme alle steder på cykel, og ting udenfor byen blev nået med offentligt.

Men måske var grunden til vi ikke blev kørt at de færreste af vores forældre rent faktisk havde bil :lol: Så at blive kørt var ikke rigtig en mulighed ;)


Ja okay. Med den definition af ganske lille, så kan man også cykle og tage tog til alting på landet :lol:


Jeg har kunne gå til alt jeg har haft lyst til indenfor 5 km hjemmefra, så det synes jeg er ganske overskuelig cykelafstand. Hvis alt er overskuelig cykelafstand på landet er der vel heller ingen grund til at køre børnene, og så har de samme frihed med ikke at være afhængig af forældrene som bybørn har :) Jeg har dog familie der bor "på landet" eller i hvert fald udenfor de store byer, der kører busserne så sjældent at der i realiteten ikke er mulighed for børnene for selv at komme rundt, men der er da helt sikkert steder hvor der er ordentlig offentlig trafik og de dermed ikke er afhængige af forældre :)
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Det gode børneliv

Indlægaf LadyFox » 29. apr 2018, 15:01

Dikus skrev:
godtnavn skrev:
Dikus skrev:
abcd skrev:Hvis man går til fodbold eller andet konkurrencesport, er man vel typisk alligevel afhængig af at blive kørt til kampe i weekenden.


Det er jo det - og det bliver ofte sent. By eller ej - så blev folk kørt, da jeg var lille og nu. Ikke kun, fordi man ofte skal til andre byter/landsdele, men også fordi selve stedet for aktiviteten jo ikke ligger lige i midten - så lille er storbyen jo trods alt heller ikke.


Vi cyklede eller tog offentlig hvis det var langt væk. Så tog hele flokken toget sammen til en konkurrence, der var ikke altid forældre med på turene. Jeg synes nu København er ganske lille og man kan komme alle steder på cykel, og ting udenfor byen blev nået med offentligt.

Men måske var grunden til vi ikke blev kørt at de færreste af vores forældre rent faktisk havde bil :lol: Så at blive kørt var ikke rigtig en mulighed ;)


Ja okay. Med den definition af ganske lille, så kan man også cykle og tage tog til alting på landet :lol:


Men nu er det jo de færreste der har behov for at tage fra Husum til Amager Strandpark særlig ofte. Der vel er blandt de længste strækninger, som er på de ca. 15 km.
På trods af at bo i ydre Nordvest skal jeg sjældent mere 6 km. Da jeg boede på Vesterbro der er mere centralt var 6 kilometer et absolut max, og det meste inden for 3 km.

Men der er da også børn på landet der kan komme til alt, alt efter hvor de bor, og hvad de laver i deres hverdag. Men jeg har bare også kendt en del hvor vil har været nødvendigt, på grund af umulig offentlig transport og dels lange strækninger mellem vennerne, og ikke særlig velegnede ruter på cykel.
0
...
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det gode børneliv

Indlægaf Slettet bruger » 29. apr 2018, 16:41

Tamara skrev:Ja. Vi har fravalgt at have bil pga vi bor, hvor vi gør. Så skal vi til Næstved, så bliver det med toget og det er gængs i vores opgang/lokale omgangskreds. Små børn kommer vi til at følge, men ældre børn kan fint håndtere det selv. Især fx fodboldhold i flok.


Næstved var et dårligt eksempel kan jeg se, stadion ligger lige ved stationen. Men ofte ligger stadion jo et stykke fra stationen, så skal man måske vente 30 minutter på en bus, og om aftenen når man skal tilbage igen, går bussen måske en gang i timen og passer igen ikke med toget.

Meget kan selvfølgelig lade sig gøre hvis man virkelig vil det, men jeg ville nok rimelig hurtigt gå død i at bruge dobbelt så lang transporttid som med bil på at ture land og rige rundt med busser og tog i weekenden fordi min 10-årige gik til fodbold. Lur mig om ikke mange af de bilfri forældre i København sniger sig til et lift hos holdkammeraters forældre med bil.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Det gode børneliv

Indlægaf godtnavn » 29. apr 2018, 16:56

abcd skrev:
Tamara skrev:Ja. Vi har fravalgt at have bil pga vi bor, hvor vi gør. Så skal vi til Næstved, så bliver det med toget og det er gængs i vores opgang/lokale omgangskreds. Små børn kommer vi til at følge, men ældre børn kan fint håndtere det selv. Især fx fodboldhold i flok.


Næstved var et dårligt eksempel kan jeg se, stadion ligger lige ved stationen. Men ofte ligger stadion jo et stykke fra stationen, så skal man måske vente 30 minutter på en bus, og om aftenen når man skal tilbage igen, går bussen måske en gang i timen og passer igen ikke med toget.

Meget kan selvfølgelig lade sig gøre hvis man virkelig vil det, men jeg ville nok rimelig hurtigt gå død i at bruge dobbelt så lang transporttid som med bil på at ture land og rige rundt med busser og tog i weekenden fordi min 10-årige gik til fodbold. Lur mig om ikke mange af de bilfri forældre i København sniger sig til et lift hos holdkammeraters forældre med bil.


Vi har nu klaret det fint :) Ligeledes har vores omgangskreds. Børn ser ikke nødvendigvis lang transporttid som noget ærgeligt, er man et helt hold afsted bliver der jo snakket og hygget hele vejen frem og tilbage, det er faktisk en stor del af hyggen også. De fra vores hold hvis forældre havde bil valgte at de hellere ville tage med bus/tog sammen med os end at blive kørt af forældrene, også selvom det tog længere tid.

Er børnene så små at forældre skal med er det jo ikke fordi forældrene bruger så lang tid på transport hver weeekend, hos os skiftedes forældrene, dvs. det måske var en gang hvert halve år man som forældre skal tage med. Og 10 årig er jo tæt på selv at kunne tage afsted, så det er jo en begrænset årrække, de færreste er på konkurrenceplan i en sådan grad at de tager rundt i hele danmark før de er ældre. Min nevø spiller fodbold og der er rigelig kampe i København at spille når man er 7 år og ikke er på vej mod landsholdet endnu ;)
2
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Det gode børneliv

Indlægaf 1234 » 29. apr 2018, 17:01

godtnavn skrev:
abcd skrev:
Tamara skrev:Ja. Vi har fravalgt at have bil pga vi bor, hvor vi gør. Så skal vi til Næstved, så bliver det med toget og det er gængs i vores opgang/lokale omgangskreds. Små børn kommer vi til at følge, men ældre børn kan fint håndtere det selv. Især fx fodboldhold i flok.


Næstved var et dårligt eksempel kan jeg se, stadion ligger lige ved stationen. Men ofte ligger stadion jo et stykke fra stationen, så skal man måske vente 30 minutter på en bus, og om aftenen når man skal tilbage igen, går bussen måske en gang i timen og passer igen ikke med toget.

Meget kan selvfølgelig lade sig gøre hvis man virkelig vil det, men jeg ville nok rimelig hurtigt gå død i at bruge dobbelt så lang transporttid som med bil på at ture land og rige rundt med busser og tog i weekenden fordi min 10-årige gik til fodbold. Lur mig om ikke mange af de bilfri forældre i København sniger sig til et lift hos holdkammeraters forældre med bil.


Vi har nu klaret det fint :) Ligeledes har vores omgangskreds. Børn ser ikke nødvendigvis lang transporttid som noget ærgeligt, er man et helt hold afsted bliver der jo snakket og hygget hele vejen frem og tilbage, det er faktisk en stor del af hyggen også. De fra vores hold hvis forældre havde bil valgte at de hellere ville tage med bus/tog sammen med os end at blive kørt af forældrene, også selvom det tog længere tid.

Er børnene så små at forældre skal med er det jo ikke fordi forældrene bruger så lang tid på transport hver weeekend, hos os skiftedes forældrene, dvs. det måske var en gang hvert halve år man som forældre skal tage med. Og 10 årig er jo tæt på selv at kunne tage afsted, så det er jo en begrænset årrække, de færreste er på konkurrenceplan i en sådan grad at de tager rundt i hele danmark før de er ældre. Min nevø spiller fodbold og der er rigelig kampe i København at spille når man er 7 år og ikke er på vej mod landsholdet endnu ;)

Til det markerede. Helt enig! Da jeg gik til håndbold i de småklasser kom vi aldrig ret meget uden for lokal området også selvom jeg boede i et tyndt befolket område, så tænker de fleste kampe kan klares inden for s-togsnettet medmindre ens børn begynder på mere seriøst niveau. Og det forventer jeg ikke ligefrem mine børn ville gøre :lol:
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Det gode børneliv

Indlægaf godtnavn » 29. apr 2018, 17:46

Dikus skrev:Så for at opsummere: Det er bare besværligt med fritidsinteresser. Uanset hvor man bor.


Jeg har aldrig fundet det besværligt, og efter jeg var over 10 har mine forældre heller ikke haft besvær med det, faktisk allerede som 6-årig gik jeg selv frem og tilbage, men kan ikke huske om der var nogen konkurrencer mine forældre tog med til, men som 10 årig tog jeg selv afsted til konkurrencer også, det kan jeg huske da jeg var til dm der, om jeg også var afsted til nogen alene inden da kan jeg ikke huske, men dm kan jeg huske og der tog jeg selv bussen :)
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Det gode børneliv

Indlægaf LadyFox » 29. apr 2018, 18:33

Dikus skrev:Altså. Da jeg boede i byen skulle jeg 18 minutter med tog hver morgen + to gange ti minutter i hver ende + ventetid på station til og fra skole. Dertil cykel/bus til stadion seks gange om ugen. Det var ikke besværligt.

Det er heller ikke besværligt for min datter at gå 200 m til skole. Eller tage tog i 12 minutter for at komme til stor by.

Det bliver ikke mere besværligt af at skifte S-tog ud med regionaltog

Heller ikke selvom jeg så vælger at køre hende

Men så bor du og din datter vel bare ikke et af de steder hvor det ER besværligt at komme rundt. Længere er den vel egentlig ikke.

Nogle steder ER det mere besværligt at komme rundt end andre steder.
0
...
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Det gode børneliv

Indlægaf 1234 » 29. apr 2018, 18:37

Dikus skrev:Altså. Da jeg boede i byen skulle jeg 18 minutter med tog hver morgen + to gange ti minutter i hver ende + ventetid på station til og fra skole. Dertil cykel/bus til stadion seks gange om ugen. Det var ikke besværligt.

Det er heller ikke besværligt for min datter at gå 200 m til skole. Eller tage tog i 12 minutter for at komme til stor by.

Det bliver ikke mere besværligt af at skifte S-tog ud med regionaltog

Heller ikke selvom jeg så vælger at køre hende

Jeg synes faktisk ovenstående lyder ret besværligt for et barn, men såvidt jeg husker nævnt du tidligere, at du gik på privatskole, så det jo heller ikke været den nærmeste.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Det gode børneliv

Indlægaf Fru Sunshine » 29. apr 2018, 18:53

Jeg cyklede rundt til alting. Vi havde godt nok bybusser, men sådan en tror jeg aldrig, jeg har været med.

I bund og grund handler det der med transport vel mest af, hvad man selv er vant til.
Jeg er for eksempel ikke vant til storbytrafik, så jeg ville nok være pænt utryg ved at begive mig ud i København på cykel, og det ville sandsynligvis gøre mig nervøs for at lade mine unger færdes i det.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Det gode børneliv

Indlægaf 1234 » 29. apr 2018, 19:07

Fru Sunshine skrev:Jeg cyklede rundt til alting. Vi havde godt nok bybusser, men sådan en tror jeg aldrig, jeg har været med.

I bund og grund handler det der med transport vel mest af, hvad man selv er vant til.
Jeg er for eksempel ikke vant til storbytrafik, så jeg ville nok være pænt utryg ved at begive mig ud i København på cykel, og det ville sandsynligvis gøre mig nervøs for at lade mine unger færdes i det.

Det tror jeg nu ikke helt for jeg foretrækker det modsatte af hvad jeg er vokset op med :lol:
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Det gode børneliv

Indlægaf godtnavn » 29. apr 2018, 19:15

Fru Sunshine skrev:Jeg cyklede rundt til alting. Vi havde godt nok bybusser, men sådan en tror jeg aldrig, jeg har været med.

I bund og grund handler det der med transport vel mest af, hvad man selv er vant til.
Jeg er for eksempel ikke vant til storbytrafik, så jeg ville nok være pænt utryg ved at begive mig ud i København på cykel, og det ville sandsynligvis gøre mig nervøs for at lade mine unger færdes i det.


Og jeg er pisse bange for at cykle på landet hvor der ikke er cykelstier og bilerne ofte drøner af sted. Ikke tale om mit barn skulle cykle på landet, i byen må hun gerne (når hun lige er stor nok, tænker det er godt at lære at gå før man cykler i trafikken :P )
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Det gode børneliv

Indlægaf hotlips » 29. apr 2018, 19:17

abcd skrev:
LadyFox skrev:Jeg er opvokset på Vesterbro, og på trods af jeg da har set en del narkomaner og sådan, så har jeg også sagtens gå trygt gå rundt. Dels havde vi en stor, lækker, lukket gård perfekt til leg. Dels boede vi på en lille ensrettet vej man i realiteten godt kunne lege på hvis man ville, men det var der ingen grund til for på den anden side af vejen ligger Enghave Parken som også er meget egnet til leg, og heller ikke et utrygt sted at lege.
Mine venner udover dem i gården/i parken boede så over alt i byen, da jeg gik i institutioner og skole inde i indre by, og ridning på Amager - men der var jeg heller ikke særlig gammel før jeg fint selv kunne komme rundt, med offentlig transport og cykel.

Altså, jeg synes ikke mit lokal område, eller resten af byen var utryg og jeg var aldrig bange.


Lige præcis Vesterbros tiltrækning på børnefamilier forstår jeg ikke. Hver eneste gang jeg er der - det er måske et par gange om året - ser jeg kanyler ligge og flyde på gaderne, narkomaner der tåger rundt, og ludere der prøver at sælge mig sex. Jeg forstår slet ikke at man vil have børn sådan et sted.


Jeg tror det for nogles vedkommende skyldes at de simpelthen ikke ved hvad der er, det værste er jo holdt i et ret afgrænset område og hvis ikke man har et ærinde i Istedgade ellers lignende så er der nogen der først opdager det efter noget tid.
Og byfornyelsen har jo haft held med at få en del til at tro på at der er helt ryddet op og det er et glimrende sted for børnefamilier.
Men det var der også folk der troede på da jeg flyttede til Fyn den ene gang, der mødte jeg en dagen efter hvis datter boede i Istedgade og det var blevet sådan et pænt sted.
Men selvom de har shinet nogle gader og nogle huse op så bliver man stadig tilbudt råhypnol bare man går der og jeg havde selv stået i en telefonboks på hjørnet af Istedgade og gasværksvej oversprøjtet med blod og med diverse pakker fra en ambulance lige udenfor dagen før jeg måtte stå med den der dame og ikke rigtig vidste hvad jeg skulle sige til det.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Det gode børneliv

Indlægaf 1234 » 29. apr 2018, 19:26

Dikus skrev:Det føltes ikke besværligt. Det var jo bare sådan, det var.

Og nej. Det var ikke den nærmeste. Fordi det var en virkelig dårlig skole. Så har man jo samme mulighed i byen som mere ude på landet... noget, der involverer lidt transport.

Men det er (var) da klart lettere for min datter at gå de der 200 m til skole. Som andre skriver, så ville den lethed jo være forsvundet, hvis hun ikke trivedes i skolen - eller det var en skodskole. Jeg tillader mig blot at påpege, at jeg har mærket på egen krop at det samme gør sig gældende i byen :D Lige som det - på by som i land - bare er lettere at gå til main stream sport i gåafstand end noget, hvor man skal længere væk fra hjemmet.

Altså jeg havde omkring samme tid i skole som dig og jeg synes det var dybt besværlig, fordi min bedste ven boede lige overfor skolen og kunne sove meget længere.

Hvis vi skulle vælge en anden end den nærmest skole, hvor vi bor nu ville vi have 5 skoler at vælge inden for 2 km. Måske faktisk flere, men det er dem jeg lige kender. Hvis jeg skulle have haft 5 skoler at vælge der, hvor jeg voksede op skulle vi nok op på 10-15 km. Det synes jeg ikke kan sammenlignes overhoved. Vi har også alt muligt sport uden for normalt området inden for 2 km fx Karate, Skak, Parkour, andre street sport, vandpolo osv. Jeg tror jeg skulle op på 30 km som barn for at komme i nærheden af det samme udbud, hvis overhoved tingene fandtes i den landsdel. Og vi bor altså ikke i København.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Det gode børneliv

Indlægaf Fru Sunshine » 29. apr 2018, 19:38

godtnavn skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg cyklede rundt til alting. Vi havde godt nok bybusser, men sådan en tror jeg aldrig, jeg har været med.

I bund og grund handler det der med transport vel mest af, hvad man selv er vant til.
Jeg er for eksempel ikke vant til storbytrafik, så jeg ville nok være pænt utryg ved at begive mig ud i København på cykel, og det ville sandsynligvis gøre mig nervøs for at lade mine unger færdes i det.


Og jeg er pisse bange for at cykle på landet hvor der ikke er cykelstier og bilerne ofte drøner af sted. Ikke tale om mit barn skulle cykle på landet, i byen må hun gerne (når hun lige er stor nok, tænker det er godt at lære at gå før man cykler i trafikken :P )

Det kan jeg godt forstå, og det ville jeg også selv være bange for.

Men nu findes der jo også mellemting. Det behøver ikke være enten på landet eller i storbyen.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Det gode børneliv

Indlægaf godtnavn » 29. apr 2018, 19:47

Fru Sunshine skrev:
godtnavn skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg cyklede rundt til alting. Vi havde godt nok bybusser, men sådan en tror jeg aldrig, jeg har været med.

I bund og grund handler det der med transport vel mest af, hvad man selv er vant til.
Jeg er for eksempel ikke vant til storbytrafik, så jeg ville nok være pænt utryg ved at begive mig ud i København på cykel, og det ville sandsynligvis gøre mig nervøs for at lade mine unger færdes i det.


Og jeg er pisse bange for at cykle på landet hvor der ikke er cykelstier og bilerne ofte drøner af sted. Ikke tale om mit barn skulle cykle på landet, i byen må hun gerne (når hun lige er stor nok, tænker det er godt at lære at gå før man cykler i trafikken :P )

Det kan jeg godt forstå, og det ville jeg også selv være bange for.

Men nu findes der jo også mellemting. Det behøver ikke være enten på landet eller i storbyen.


Selvfølgelig :) Jeg er bare også mere bange for at cykle i små byer end i store byer :lol: Men nok specielt i byer hvor der ikke er mange andre cyklister på gaden, fordi jeg tænker bilister der ikke er vant til mange cyklister. I København er der jo flere cyklister end bilister, så der føler jeg mig mere sikker end udenfor byen hvor der er mange biler og få cyklister. Det er sikkert tosset. Så du har ret, det er nok hvad man er vant til :)
2

Tilbage til "Børn"