Tidlig pubertet

Brugeravatar
Skralde
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:13
Kort karma: 429
Likede indlæg: 5338

Tidlig pubertet

Indlægaf Skralde » 8. maj 2018, 19:43

Vi har i dag fået at vide at min datter desværre er gået i for tidlig pubertet. Hun var kun lige knap 7,5 år da hun fik taget tests og hendes blodprøver viser forhøjede kvindelige kønshormoner og hendes knoglemodning svarer til en 9årig. Vi skal afvente indkaldelse til yderligere blodprøver inden der skal tages stilling til om hun skal i medicinsk behandling.
Jeg vil egentlig ikke andet med tråden andet end at høre om andre har erfaring med det? Hvordan håndterede I det hele? L er meget bange for at blive drillet. :(

Og et lille tillægsspørgsmål, er der nogen der ved om jeg kan læse hele resultatet på prøverne nogen steder? På sundhed.dk kan jeg umiddelbart kun finde egne svar :gruble:
0
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8018

Re: Tidlig pubertet

Indlægaf Charly » 9. maj 2018, 07:36

Jeg har ikke erfaring med for tidlig pubertet - tværtimod, da min søn vokser meget langsomt og er blevet udredt for at se, om han manglede væksthormon. Men nogle af de tanker og bekymringer, man har, er måske de samme....

Jeg kan godt forstå, at det fylder hos din datter, men jeg håber, hun har lige så søde klassekammerater som min søn. Han er aldrig blevet drillet med sin lave højde - i hvert fald ikke sådan at det har fyldt hos ham. Vi har gjort en del ud af at lytte til hans bekymringer og snakke dem igennem med ham, så han følte sig lidt klædt på til evt. konfrontationer. Og så har vi snakket meget om, at alle er forskellige, og at man er nødt til at acceptere sig selv, som man er - for både min søn og din datter er jo dejlige lige præcis som de er, og de kan jo ikke ændre deres fysik. Det er næsten det vigtigste for mig - at barnet lærer at holde af sig selv med skavanker og alle de gode sider.

Jeg ved ikke om det her giver nogen mening, om du kan bruge det - men i hvert fald så håber jeg din datter kommer godt igennem det her uden drillerier.
0
libertá
Indlæg: 854
Tilmeldt: 29. jan 2018, 17:39
Kort karma: 15
Likede indlæg: 346

Re: Tidlig pubertet

Indlægaf libertá » 21. aug 2019, 20:41

Jeg fik hår forneden som knapt 10 år (var dog dreng). Det gav nogle komplekser, fordi jeg følte mig jo anderledes end de andre drenge, for der gik 1-1½ år før næste dreng fulgt med. Og de fleste kom først 3-4 år senere. Det gjorde, at jeg i min drengetid hele tiden følte mig forkert. Nærmest som en fysisk set voksen mand med en drengs sind. Det gjorde, at jeg også havde svært ved at finde venner, fordi jeg anså de andre som barnlige og de syntes jeg var for voksen til at jeg rigtigt var vennepotentiale. Så der i 10-12 års-alderen gad jeg ikke jævnaldrende børn, næsten ikke da.

Først i 7. klasse, da de andre også var blevet udviklede, slap jeg over de problemer. Men tidlig pubertet kan bestemt godt give nogle udfordringer, kan jeg huske fra mig selv.

Jeg kan dog forestille mig, at det er lidt mindre slemt for piger. Fordi der er der flere, der er meget tidligt på den og så føler man sig måske knapt så alene. Og dog, piger er måske i højere grad udsatte for seksuel chikane, hvis de er tidligt på den. Jeg husker da, at i 4. klasse, var der også en pige i klassen, der havde bryster svarende til en voksen kvinde. Det fik hun mange frække kommentarer over fra drengene. Det var jo lidt synd. Men det sjove var, at jeg følte, at hun var den i klassen der forstod mig bedst. Nok fordi vi var lidt i samme situation. Så vi forsvarede altid hinanden, hvis nogle af de andre blev for flabede eller nærgående.

Som voksen har jeg haft hang til at være ret barnlig til tider. Jeg tror det skyldes, at jeg ikke rigtigt fik lov at være rigtigt barn i min barndom, fordi jeg var så tidligt på den (jeg var udvokset som knapt 14 årig, hvor de fleste drenge jo vokser til de er 16-17). Så har jeg levet et drengerøvsliv helt op i 30´erne. Først de senere år er jeg faldet lidt til ro. Men jeg har haft en lidt skæv udvikling, hvor jeg som dreng var meget voksen af alder. Og så som voksen gik jeg lidt i drengerrøvsmodus igen. Faktisk tror jeg nærmest, at jeg opførte mig mere umodent, da jeg var 28 end da jeg var 13. :lol:

Hvis en pige eller dreng har det svært med jævnaldrende kammerater, kunne det måske være en idé at prøve at sætte dem sammen med nogle, der er 1-2 år ældre. Der vil de måske passe bedre sammen, hvis de fysisk og/eller mentalt er early bloomers, som det hedder.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Tidlig pubertet

Indlægaf Fru Sunshine » 22. aug 2019, 05:33

libertá skrev:Jeg fik hår forneden som knapt 10 år (var dog dreng). Det gav nogle komplekser, fordi jeg følte mig jo anderledes end de andre drenge, for der gik 1-1½ år før næste dreng fulgt med. Og de fleste kom først 3-4 år senere. Det gjorde, at jeg i min drengetid hele tiden følte mig forkert. Nærmest som en fysisk set voksen mand med en drengs sind. Det gjorde, at jeg også havde svært ved at finde venner, fordi jeg anså de andre som barnlige og de syntes jeg var for voksen til at jeg rigtigt var vennepotentiale. Så der i 10-12 års-alderen gad jeg ikke jævnaldrende børn, næsten ikke da.

Først i 7. klasse, da de andre også var blevet udviklede, slap jeg over de problemer. Men tidlig pubertet kan bestemt godt give nogle udfordringer, kan jeg huske fra mig selv.

Jeg kan dog forestille mig, at det er lidt mindre slemt for piger. Fordi der er der flere, der er meget tidligt på den og så føler man sig måske knapt så alene. Og dog, piger er måske i højere grad udsatte for seksuel chikane, hvis de er tidligt på den. Jeg husker da, at i 4. klasse, var der også en pige i klassen, der havde bryster svarende til en voksen kvinde. Det fik hun mange frække kommentarer over fra drengene. Det var jo lidt synd. Men det sjove var, at jeg følte, at hun var den i klassen der forstod mig bedst. Nok fordi vi var lidt i samme situation. Så vi forsvarede altid hinanden, hvis nogle af de andre blev for flabede eller nærgående.

Som voksen har jeg haft hang til at være ret barnlig til tider. Jeg tror det skyldes, at jeg ikke rigtigt fik lov at være rigtigt barn i min barndom, fordi jeg var så tidligt på den (jeg var udvokset som knapt 14 årig, hvor de fleste drenge jo vokser til de er 16-17). Så har jeg levet et drengerøvsliv helt op i 30´erne. Først de senere år er jeg faldet lidt til ro. Men jeg har haft en lidt skæv udvikling, hvor jeg som dreng var meget voksen af alder. Og så som voksen gik jeg lidt i drengerrøvsmodus igen. Faktisk tror jeg nærmest, at jeg opførte mig mere umodent, da jeg var 28 end da jeg var 13. :lol:

Hvis en pige eller dreng har det svært med jævnaldrende kammerater, kunne det måske være en idé at prøve at sætte dem sammen med nogle, der er 1-2 år ældre. Der vil de måske passe bedre sammen, hvis de fysisk og/eller mentalt er early bloomers, som det hedder.

Tråden er over et år gammel. Det er en god idé at tjekke datoer, før man skriver i en tråd, så man ikke kommer til at hive en masse gamle tråde op og på den måde obstruerer debattens nye emner.
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
libertá
Indlæg: 854
Tilmeldt: 29. jan 2018, 17:39
Kort karma: 15
Likede indlæg: 346

Re: Tidlig pubertet

Indlægaf libertá » 22. aug 2019, 08:14

Fru Sunshine skrev:Tråden er over et år gammel. Det er en god idé at tjekke datoer, før man skriver i en tråd, så man ikke kommer til at hive en masse gamle tråde op og på den måde obstruerer debattens nye emner.


Et år er da ingenting. Og jeg går ud fra at problematiken stadig kan være relevant for trådstarter her efter et år. Og om ikke andet, er der vel andre, for hvem det kan være relevant.

Hvis man kun må svare på helt nye emner, så blive debatten hurtigt kedelig. For det er ikke altid, er de emner, der står på side 1 er det mest interessante. Det her emne besvarede jeg, fordi jeg har lidt erfaringer med det og kan relatere til det. Derudover var der kun kommet ét svar, så efter jeg svarede, er der da nu kommet dobbelt så mange. :D
2

Tilbage til "Børn"