Puttetid

Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Puttetid

Indlægaf Danseprinsesse » 22. maj 2018, 17:36

Hvordan er jeres putterutiner (og alder på barn/børn)? :)
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Puttetid

Indlægaf milisa » 22. maj 2018, 17:41

Aftensmad, nattøj, tandbørstning, suttevalg, bogvalg, højtlæsning, 5-10 min hyggesnak, sov godt, sov godt bamsehund (.....), luk dør, vent 2 min, kald på mor/far, bed om vand, få vand, godnat og sov godt, godnat og sov godt bamsehund, luk dør, sovende barn. Tager en halv time +/- fra afklædning starter til døren lukkes sidste gang - dernæst ml 30 sekunder og 15 minutter til ungen sover. Hun bliver 4 til sommer.
0
Tally-ho
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23203

Re: Puttetid

Indlægaf Mani » 22. maj 2018, 17:48

21.30: Råber: 1/2 time til skærm tid er slut.
22.00: Tandbørstning mv
22.10: Læser et kapitel højt i den serie vi er i gang med
23.00: Slukker lys og småsnakker med dem der stadig er vågne og sniger et kys på kinden af dem der sover...

Jeg har 3 teenage drenge :-D
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Puttetid

Indlægaf Danseprinsesse » 22. maj 2018, 17:55

Her er barnet 2 år om et par mdr.

Efter bad/bleskift og tandbørstning får han lov til at vælge en bog fra hylden, som vi læser, mens vi ligger sammen i sengen.
Han får stadig godnatflaske. Den får han i sin egen seng. Mens han får den, remser jeg nogle rare ting op fra dagen og fortæller helt kort, hvad der skal ske dagen efter. Derefter synger jeg godnatssang. Tanken er, at det samme ritual kan fortsætte, når flasken forsvinder.
Derefter siger vi godnat.

Vi er ikke helt konsekvente med, hvordan det forløber efterfølgende, nok mest fordi vi ikke helt har fundet ud af, hvad der egentlig fungerer bedst.
Hvis han vil ligge ned og holde i hånd, så gør vi det. Hvis han hellere vil snakke og lege rundt i sengen, så går vi ud af rummet, til han kalder. Når han er klar til at sove, vil han gerne holde i hånd, men nogle gange kræver det et par forsøg, hvor han lige skal se, hvor meget fest, han kan sætte i gang.

Lige for tiden, tager det laaang tid. Og jeg gider ikke helt det der renderi. Så i aften har jeg prøvet at sætte mig med siden til i værelset, så jeg bare er der (så er jeg måske endnu mere kedelig end normalt).
Så nu fik jeg tid til at spørge, hvordan putningen foregår hos jer (og det lader til, at han falder i søvn hurtigere og af sig selv, fingers crossed).
0
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: Puttetid

Indlægaf Undtagelsen » 22. maj 2018, 18:06

En halv times tid inden sengetid, efter tandbørstning, masserer jeg fødder med magnesiumspray, mens hun ligger og ser lidt ramasjang.
Nogle gange læser vi derefter en bog. Andre gange skal der bare snakkes og puttes lidt.
Hun er inde i en periode, hvor hun ikke rigtig selv kan falde i søvn, så lige for tiden synger jeg godnatsange indtil hun sover. Det tager kun 5-10 min, efter at luren er droppet, så det er bare hyggeligt, synes jeg.

Har altid været fortaler for "whatever works" og hvis det vi har gjort ikke længere virker for barn eller voksen, så har vi ændret det. Rutinerne op til sengetiden er dog ret faste.

Hun er lige blevet 3.
0
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3302

Re: Puttetid

Indlægaf Minionine » 22. maj 2018, 18:08

Danseprinsesse skrev:Her er barnet 2 år om et par mdr.

Efter bad/bleskift og tandbørstning får han lov til at vælge en bog fra hylden, som vi læser, mens vi ligger sammen i sengen.
Han får stadig godnatflaske. Den får han i sin egen seng. Mens han får den, remser jeg nogle rare ting op fra dagen og fortæller helt kort, hvad der skal ske dagen efter. Derefter synger jeg godnatssang. Tanken er, at det samme ritual kan fortsætte, når flasken forsvinder.
Derefter siger vi godnat.

Vi er ikke helt konsekvente med, hvordan det forløber efterfølgende, nok mest fordi vi ikke helt har fundet ud af, hvad der egentlig fungerer bedst.
Hvis han vil ligge ned og holde i hånd, så gør vi det. Hvis han hellere vil snakke og lege rundt i sengen, så går vi ud af rummet, til han kalder. Når han er klar til at sove, vil han gerne holde i hånd, men nogle gange kræver det et par forsøg, hvor han lige skal se, hvor meget fest, han kan sætte i gang.

Lige for tiden, tager det laaang tid. Og jeg gider ikke helt det der renderi. Så i aften har jeg prøvet at sætte mig med siden til i værelset, så jeg bare er der (så er jeg måske endnu mere kedelig end normalt).
Så nu fik jeg tid til at spørge, hvordan putningen foregår hos jer (og det lader til, at han falder i søvn hurtigere og af sig selv, fingers crossed).


Min datter bliver 2 år om 3 måneder, og vi gør sådan som du nævner til sidst. Hun får børstet tænder, en sut og en bamse og så op i tremmesengen (ofte hopper hun selv op med hjælp fra en stol). Så sidder far eller jeg i en gyngestol ved siden af og læser/spiller/whatever på mobilen. 8 ud af 10 gange tager det 10 minutter og så sover hun. I dag tog det 3 minutter da hun var stjernetræt :forvirret2:
I perioder og enkelte dage har hun noget krut hun skal af med, eller skal hyggesnakke. Der lader vi hende bare snakke/tumle løs indtil hun falder i søvn (og siger "godnat sov godt" 70 gange, for det synes hun er sjovt at sige pt).
Så for os virker det bedst at bare sidde ved siden af og være mega kedelige :D
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Puttetid

Indlægaf Sof » 22. maj 2018, 18:14

11 mdr og det tager et sted mellem 10 og 60 minutter.

Aftensmad, så et bad (de fleste dage), børstning af gummerne. Vi lægger ham i hans seng omkring kl 19 og sætter os i en stol ved siden af. Jeg laver som regel krydsord ( :gammel: ), han møffer lidt rundt og pludselig sover han, det kan så tage rimelig længe, men han ligger bare og slapper af, i det mindste. Det er vigtigt at vi er der, ellers stiller han sig op og rusker i tremmerne i halve og hele timer, det er der ingen der magter. Han siger som regel ikke noget, hvis vi sidder i nærheden, han kigger ikke engang efter en.
En gang i mellem vågner han efter 2 timers tid, så vil han gerne have noget at drikke og falder bedst til ro igen hvis man synger en sang.
0
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Puttetid

Indlægaf Panton » 22. maj 2018, 18:18

Da min søn var i den alder sov han kun hvis han blev puttet i min seng. Mens jeg stadig prøvede at insistere på egen seng, kunne det blive midnat og herefter vågen ca hver time. I min seng, lagde han sig bare og sov. Vi har aldrig haft ritualer ved sengen, det foregik i sofaen. Når man kom i seng var det godnat. Han sov iøvrigt hos mig til han blev 6—7 år, men det virkede og alle var glade.
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Puttetid

Indlægaf JoyNips » 22. maj 2018, 18:18

16 mdr gammel.
Efter aftensmaden får han nattøj på og børster tænder. Og så tonser han rundt. Omkring 20.30-20.45 går jeg igang med at amme ham i søvn og kl 21 er han bevidstløs og kan lægges ind i sin seng.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Puttetid

Indlægaf FruKuk » 22. maj 2018, 19:18

Vores er 5 og 8 år, og de har begge fra de var 4 måneder, til de var 4 år været piv nemme at putte. Lægge ned, sut/nusseklud og godnat. Alle dage. Alle steder.
Men de har så også begge fra omkring de 4 år haft lyst til at putte med en forældre i dobbelsengen, til de faldt i søvn. Så gennem det sidste års tid har vi puttet med dem i dobbeltsengen fra 19.00 til 19.30. Det er mega hyggeligt, og der er altid rift om “puttetjansen”, så nogle dage bliver de puttet af os begge. Og andre dage må de falde i søvn selv, og det accepterer de også også bøvl. Men de vil helst falde i søvn, mens de bliver nusset på ryggen :lun:

Når vi skal i seng, ryger de i deres egne senge.
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Puttetid

Indlægaf Danseprinsesse » 22. maj 2018, 19:29

Minionine skrev:
Danseprinsesse skrev:Her er barnet 2 år om et par mdr.

Efter bad/bleskift og tandbørstning får han lov til at vælge en bog fra hylden, som vi læser, mens vi ligger sammen i sengen.
Han får stadig godnatflaske. Den får han i sin egen seng. Mens han får den, remser jeg nogle rare ting op fra dagen og fortæller helt kort, hvad der skal ske dagen efter. Derefter synger jeg godnatssang. Tanken er, at det samme ritual kan fortsætte, når flasken forsvinder.
Derefter siger vi godnat.

Vi er ikke helt konsekvente med, hvordan det forløber efterfølgende, nok mest fordi vi ikke helt har fundet ud af, hvad der egentlig fungerer bedst.
Hvis han vil ligge ned og holde i hånd, så gør vi det. Hvis han hellere vil snakke og lege rundt i sengen, så går vi ud af rummet, til han kalder. Når han er klar til at sove, vil han gerne holde i hånd, men nogle gange kræver det et par forsøg, hvor han lige skal se, hvor meget fest, han kan sætte i gang.

Lige for tiden, tager det laaang tid. Og jeg gider ikke helt det der renderi. Så i aften har jeg prøvet at sætte mig med siden til i værelset, så jeg bare er der (så er jeg måske endnu mere kedelig end normalt).
Så nu fik jeg tid til at spørge, hvordan putningen foregår hos jer (og det lader til, at han falder i søvn hurtigere og af sig selv, fingers crossed).


Min datter bliver 2 år om 3 måneder, og vi gør sådan som du nævner til sidst. Hun får børstet tænder, en sut og en bamse og så op i tremmesengen (ofte hopper hun selv op med hjælp fra en stol). Så sidder far eller jeg i en gyngestol ved siden af og læser/spiller/whatever på mobilen. 8 ud af 10 gange tager det 10 minutter og så sover hun. I dag tog det 3 minutter da hun var stjernetræt :forvirret2:
I perioder og enkelte dage har hun noget krut hun skal af med, eller skal hyggesnakke. Der lader vi hende bare snakke/tumle løs indtil hun falder i søvn (og siger "godnat sov godt" 70 gange, for det synes hun er sjovt at sige pt).
Så for os virker det bedst at bare sidde ved siden af og være mega kedelige :D


Ja, her får han også lov til at pludre og lege, hvis det er dér, han er. Jeg tænker ikke, der kommer noget konstruktivt ud af at forsøge at tvinge nogen til at sove.
Det lader også til, at det faktisk var mere kedeligt, at jeg bare sad der. Selvom det også er kedelige mor der kommer, når man kalder, har det alligevel virket til at more barnet.
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Puttetid

Indlægaf JoyNips » 22. maj 2018, 19:32

JoyNips skrev:16 mdr gammel.
Efter aftensmaden får han nattøj på og børster tænder. Og så tonser han rundt. Omkring 20.30-20.45 går jeg igang med at amme ham i søvn og kl 21 er han bevidstløs og kan lægges ind i sin seng.


Så selvfølgelig er ungen stadig vågen og i fuldt vigør :rulle:

Men han plejer at sove kl 21 sharp.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Puttetid

Indlægaf Danseprinsesse » 22. maj 2018, 19:33

FruKuk skrev:Vores er 5 og 8 år, og de har begge fra de var 4 måneder, til de var 4 år været piv nemme at putte. Lægge ned, sut/nusseklud og godnat. Alle dage. Alle steder.
Men de har så også begge fra omkring de 4 år haft lyst til at putte med en forældre i dobbelsengen, til de faldt i søvn. Så gennem det sidste års tid har vi puttet med dem i dobbeltsengen fra 19.00 til 19.30. Det er mega hyggeligt, og der er altid rift om “puttetjansen”, så nogle dage bliver de puttet af os begge. Og andre dage må de falde i søvn selv, og det accepterer de også også bøvl. Men de vil helst falde i søvn, mens de bliver nusset på ryggen :lun:

Når vi skal i seng, ryger de i deres egne senge.


Her er det lige omvendt, han kommer i vores seng, når vi er gået i seng. :-D

Om dagen vil han rigtig gerne nusses og sove i ske, men om aftenen fungerer det som regel kun, hvis han er syg.
Når han har svært ved at falde helt i søvn om aftenen, vil han kun holde i hånd i starten, hvis jeg nusser ham, flytter han min hånd. Så jeg tror, det forstyrrer ham. Han vil bare gerne vide, at jeg er der.

Det lyder ellers tophyggeligt. :lun:
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Puttetid

Indlægaf FruKuk » 22. maj 2018, 19:44

Danseprinsesse skrev:
FruKuk skrev:Vores er 5 og 8 år, og de har begge fra de var 4 måneder, til de var 4 år været piv nemme at putte. Lægge ned, sut/nusseklud og godnat. Alle dage. Alle steder.
Men de har så også begge fra omkring de 4 år haft lyst til at putte med en forældre i dobbelsengen, til de faldt i søvn. Så gennem det sidste års tid har vi puttet med dem i dobbeltsengen fra 19.00 til 19.30. Det er mega hyggeligt, og der er altid rift om “puttetjansen”, så nogle dage bliver de puttet af os begge. Og andre dage må de falde i søvn selv, og det accepterer de også også bøvl. Men de vil helst falde i søvn, mens de bliver nusset på ryggen :lun:

Når vi skal i seng, ryger de i deres egne senge.


Her er det lige omvendt, han kommer i vores seng, når vi er gået i seng. :-D

Om dagen vil han rigtig gerne nusses og sove i ske, men om aftenen fungerer det som regel kun, hvis han er syg.
Når han har svært ved at falde helt i søvn om aftenen, vil han kun holde i hånd i starten, hvis jeg nusser ham, flytter han min hånd. Så jeg tror, det forstyrrer ham. Han vil bare gerne vide, at jeg er der.

Det lyder ellers tophyggeligt. :lun:


Vores kommer også nogle gange i løbet af natten, men særligt den store er altså ved at være så stor, at jeg lægger mig i hendes seng, hvis hun har brug for at sove hos os. Jeg magter ikke dårlig nattesøvn længere :genert:
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Puttetid

Indlægaf ajnaM » 22. maj 2018, 20:25

Jeg er begavet med to drenge, der alle dage har været helt forfærdelige at putte. Og når de endelig er faldet i søvn, er de vågnet mange gange hver nat. :tie:

Nu er de 6 og 2 og endelig begge kommet på plads i køjesengen. Det betyder, at vi kan putte dem samtidig, og det foregår ved, at vi først børster tænder og efterfølgende læser 1 milliard bøger, og så bliver den store sendt op i overkøjen, mens jeg bliver liggende med den lille, der kun kan falde i søvn, hvis han ligger og hiver mig i håret. :rulle: Langt de fleste dage, jeg putter, ender det dog i skrig og skrål, fordi han hellere vil have sin faaaa-aaar.

Efterfølgende er vi oppe 8-10 gange i gennemsnit for at give vand, nusse og somme tider gå rundt i timevis med skrigende 2-årig. De sidste nætter har det været så slemt, at min kæreste har været ude at gå tur med barnevognen midt om natten - og det er langt fra første gang, det sker. Somme tider hjælper det, at han kommer over i vores seng, og så får han lov til det. Whatever works må være mantraet efter 6 år med søvntortur.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Børn"