Syg - syg ikke

Allmost_Famous
Kort karma: 404
Likede indlæg: 8194

Re: Syg - syg ikke

Indlægaf Allmost_Famous » 24. maj 2018, 16:36

Confucius skrev:
Sangius skrev:Hvorfor i alverden ville du tage til lægen med en gemen influenza? Hvad vil du opnå?

1. At få bekræftet at det rent faktisk ER influenza, og ikke noget andet - måske mere alvorligt.
2. Hvis det ER influenza, får jeg helt sikkert brug for en lægeerklæring til mit arbejde - så en lægeerklæring.

Tror din chef da ikke på dig hvis du melder dig syg?
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 219
Likede indlæg: 4081

Indlægaf Confucius » 24. maj 2018, 16:44

Allmost_Famous skrev:Tror din chef da ikke på dig hvis du melder dig syg?

Det tror jeg dag. Men min arbejdsplads har nu engang en firmapolitik, der siger at vi skal indhente lægeerklæring ved bestemte antal dages fravær.
0
Alle mennesker er lige - uanset om de er sorte, brune, gule, røde eller normale.
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 583
Likede indlæg: 12523

Indlægaf Sangius » 24. maj 2018, 16:48

Det er helt ærligt fuldstændig spild af lægens tid, at bekræfte en influenza. Symptomerne er klokkeklare. Det kunne selvfølgelige være f.eks. akut leukæmi, men ingen læge ville nogensinde tjekke for det, blot fordi man har været syg i et par dage.
Sygdomme som akut leukæmi er netop årsagen til, at der på lægehåndbogen står, at man skal søge læge hvis symptomerne fortsætter for længe.

Hvorfor følger du ikke lægehåndbogen egentlig, Confu?
1
JoyNips
Kort karma: 607
Likede indlæg: 9889

Indlægaf JoyNips » 24. maj 2018, 17:00

Confucius skrev:
JoyNips skrev:Stop feeding the troll, ffs.

Er jeg en troll fordi du ikke er enig i mine holdninger? Eller er det bare fordi jeg har sagt dig imod i nogle andre tråde?

“En troll er et fænomen, der huserer på internettets forskellige debatfora, bl.a. i nyhedsgrupperne (også benævnt Usenet), hvor vedkommende skriver indlæg egnet til at provokere folk og fremkalde en hidsig diskussion. En troll mener ikke nødvendigvis, hvad han skriver; hans primære formål med sine indlæg er ikke at argumentere for en påstand, men at få folk til at hidse sig op og "bide på krogen".”

Jeg erindrer ikke at have debatteret eller diskuteret med dig.
1
Brugeravatar
Confucius

Indlægaf Confucius » 24. maj 2018, 17:02

Sangius skrev:Det er helt ærligt fuldstændig spild af lægens tid, at bekræfte en influenza. Symptomerne er klokkeklare. Det kunne selvfølgelige være f.eks. akut leukæmi, men ingen læge ville nogensinde tjekke for det, blot fordi man har været syg i et par dage.
Sygdomme som akut leukæmi er netop årsagen til, at der på lægehåndbogen står, at man skal søge læge hvis symptomerne fortsætter for længe.

Det har jeg svaret på! Jeg er ikke lægefagligt uddannet. Uanset hvad der står i den lægehåndbog, ville det blive en lægpersons fortolkning af det - min fortolkning. Jeg ser dagligt i min branche, hvor galt det går, når ikke-faguddannede forsøger sig med at udføre mit håndværk ud fra håndbøger og opslag i internettekster.

Jeg ønsker en læges vurdering. Andre er måske villige til at lave selvdiagnose. Det er helt fint med mig, det skal de bare gøre. Men jeg er det ikke. Det bliver ALDRIG spild af tid at bruge sin læge, når man syg. Den præmis køber jeg simpelthen ikke.

Og hvis det er nødvendigt, skal jeg bruge en lægeerklæring. Det giver lægehåndbogen mig heller ikke.

Jeg tror jeg har uddybet min holdning nok nu, så jeg kommer nok ikke med yderligere.
0
Alle mennesker er lige - uanset om de er sorte, brune, gule, røde eller normale.
fisken80
Kort karma: 286
Likede indlæg: 10081

Indlægaf fisken80 » 24. maj 2018, 17:02

Confucius skrev:

Det tror jeg dag. Men min arbejdsplads har nu engang en firmapolitik, der siger at vi skal indhente lægeerklæring ved bestemte antal dages fravær.

Medmindre vi taler under fem dage som typisk er det en influenza varer, så tror jeg du klarer den uden et lægebesøg.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 624
Likede indlæg: 11921

Indlægaf Animi » 24. maj 2018, 17:02

Der er mange almindelige sygdomme, der i princippet kan være symptomer på noget alvorligt. Hovedpine kan være et symptom på en hjernesvulst. Vil lægen tjekke mig for en hjernesvulst, hvis jeg dukker op i morgen og siger jeg har hovedpine? Nej.
Hvis lægen skulle bruge tid på at udelukke alle mulige alvorlige sygdomme, fordi man har ganske almindelige sygdoms symptomer, så ville det koste samfundet rigtig rigtig mange penge.
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
fisken80
Kort karma: 286
Likede indlæg: 10081

Indlægaf fisken80 » 24. maj 2018, 17:05

Confucius skrev:
Sangius skrev:Det er helt ærligt fuldstændig spild af lægens tid, at bekræfte en influenza. Symptomerne er klokkeklare. Det kunne selvfølgelige være f.eks. akut leukæmi, men ingen læge ville nogensinde tjekke for det, blot fordi man har været syg i et par dage.

Det har jeg svaret på! Jeg er ikke lægefagligt uddannet. Uanset hvad der står i den lægehåndbog, ville det blive en lægpersons fortolkning af det - min fortolkning. Jeg ser dagligt i min branche, hvor galt det går, når ikke-faguddannede forsøger sig med at udføre mit håndværk ud fra håndbøger og opslag i internettekster.

Jeg ønsker en læges vurdering. Andre er måske villige til at lave selvdiagnose. Det er helt fint med mig, det skal de bare gøre. Men jeg er det ikke. Det bliver ALDRIG spild af tid at bruge sin læge, når man syg. Den præmis køber jeg simpelthen ikke.

Og hvis det er nødvendigt, skal jeg bruge en lægeerklæring. Det giver lægehåndbogen mig heller ikke.

Jeg tror jeg har uddybet min holdning nok nu, så jeg kommer nok ikke med yderligere.

Det er bare folk som dig, der presser sundhedssystemet unødigt. Og det mener jeg sgu seriøst. Det er fuldkommen snothamrende idiotisk at gå til lægen fordi man har influenza. Alene af den grund, at lægen vil kigge på dig, mærke dig på panden, spørge lidt til dine symptomer og derefter konstatere, at ja - du har influenza. Intet af det lægen gør er sværere end at du selv kan gøre det ud fra netdoktor eller lignende sider. Så selv hvis du skulle fejle noget virkelig alvorligt, så ville lægen ikke opdage det i første omgang.

Man har faktisk et ord for sådan en som dig: hypokonder.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
Confucius

Indlægaf Confucius » 24. maj 2018, 17:07

JoyNips skrev:
Confucius skrev:
JoyNips skrev:Stop feeding the troll, ffs.

Er jeg en troll fordi du ikke er enig i mine holdninger? Eller er det bare fordi jeg har sagt dig imod i nogle andre tråde?

“En troll er et fænomen, der huserer på internettets forskellige debatfora, bl.a. i nyhedsgrupperne (også benævnt Usenet), hvor vedkommende skriver indlæg egnet til at provokere folk og fremkalde en hidsig diskussion. En troll mener ikke nødvendigvis, hvad han skriver; hans primære formål med sine indlæg er ikke at argumentere for en påstand, men at få folk til at hidse sig op og "bide på krogen".”

Jeg mener hvert et ord, jeg skriver i denne tråd. Mit formål er ikke at hidse folk op. Jeg kan bare godt tåle at det sker, og jeg holder ikke kæft med min mening, bare fordi jeg kan forudse at det måske sker. Desuden mener jeg ikke selv, at JEG lægger op til hidsig diskussion. Jeg lægger op til diskussion. Det må være helt i tråd med konceptet på en debatside.
0
Rosie
Kort karma: 1
Likede indlæg: 22

Indlægaf Rosie » 25. maj 2018, 05:25

Når man først en gang har set influenza og Roskilde sygdom sprede sig på en afdeling, og se hvor syge ældre og børn kan blive, så vil jeg mene, at man kan se årsagen til, at man ikke går op til lægen for lige at blive bekræftet. Fair nok hvis sygdommen bliver så svær, at man har brug for lægehjælp, men det er altså mange mennesker som ikke vil kunne tåle samme omgang. Og de kommer jo som oftest hyppigere hos lægen.
5
Brugeravatar
Moxy-lady
Kort karma: 626
Likede indlæg: 8770

Indlægaf Moxy-lady » 25. maj 2018, 06:10

Så vidt jeg husker er din mand ret hård ved jeres søn, og har svært ved at læse hans signaler? Dette ville imo være en ganske valid årsag til at stole mere på min egen mavefornemmelse end hans, ærlig talt.

At det er problematisk at det er sådan, er noget helt andet.
8
:dåne: baby Z 12.10.18 :dåne:
Minitrolden
Kort karma: 19
Likede indlæg: 164

Indlægaf Minitrolden » 25. maj 2018, 09:33

Hvis i tvivl, så altid hold hjemme imo. En hjemmedag er bedre end at skulle ringes hjem fra skole, som det skete herhjemme i går eks. :rulle: Dårlige forældre :panik:

Jeg kan endda finde på at holde mine børn hjemme, hvis de har en dag, hvor de måske ikke er syge, men bare er rigtig uoplagte.
1
ajnaM
Kort karma: 306
Likede indlæg: 6491

Indlægaf ajnaM » 25. maj 2018, 10:04

Confucius skrev:

Ydrk.

Jeg har fået lægeerklæringer få gange, alle gange i forbindelse med graviditet. Den ene gang skulle jeg bruge en lægeerklæring, så jeg kunne tage sygeeksamen, da jeg fødte den dag, jeg skulle til eksamen.
Selv da var min læge mildt sagt pisseirriteret over at skulle bruge sin tid på at skrive en lægeerklæring. Han talte højlydt om, hvor åndssvagt systemet var, at der var behov for den slags dokumentation for noget, der var så åbenlyst.

Jeg har slet ikke lyst til at tænke på, hvordan han ville se ud, hvis jeg kom op og bad om en lægeerklæring, hver gang jeg havde en sygedag.
0
JoyNips
Kort karma: 607
Likede indlæg: 9889

Indlægaf JoyNips » 25. maj 2018, 10:20

Moxy-lady skrev:Så vidt jeg husker er din mand ret hård ved jeres søn, og har svært ved at læse hans signaler? Dette ville imo være en ganske valid årsag til at stole mere på min egen mavefornemmelse end hans, ærlig talt.

At det er problematisk at det er sådan, er noget helt andet.

Omvendt, så har TS så vidt jeg husker, også omtalt sig selv som "pylret" (eller lignende udtryk).
0
godtnavn
Kort karma: 463
Likede indlæg: 3850

Indlægaf godtnavn » 25. maj 2018, 22:08

Animi skrev:Han virkede mat i går aftes, og sagde han stadigvæk følte sig lidt sløj her til morgen. Jeg synes det er det helt rigtige valg, at lade ham blive hjemme i dag

Det samme tænker jeg. Jeg synes ofte man kan undgå rigtig sygdom ved at lytte til kroppen i en sådan situation. De dage jeg har presset mig selv efter at være småsløj et par dage er jeg endt med at blive syg, de dage jeg har givet mig selv lov til at slappe af en dag er jeg ikke endt syg. At han går lige hjem og dropper fritidsaktiviteter viser jo at det ikke er dovenskab men at han faktisk har haft det skidt.
3

Tilbage til "Børn"