Syg - syg ikke

Akehurst2
Indlæg: 14128
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40536

Re: Syg - syg ikke

Indlægaf Akehurst2 » 24. maj 2018, 14:33

Ado skrev:
Confucius skrev:
kartoffelpizza skrev:
Og det er muligt, du synes, ts har ret til det. Det har hun sådan set også.


Så er vi enige.

kartoffelpizza skrev:Det er bare at udnytte et spændt system at gå til lægen med et barn der en enkelt dag eller to har været Mat og med hovedpine.


Jeg vil stadig mene, at hvis det ikke er værd at gå til lægen med det - uanset om man så gør det eller ej - så er det heller ikke værd at melde sig syg over. Så er der bare tale om ondt i pjækketarmen. Det forstår jeg godt at man ikke vil til lægen med, for han ser lige gennem det.

Ej, det passer simpelthen ikke.

Jeg kan ikke gå på arbejde, hvis jeg har migræne eller galdestensanfald. Eller jo, jeg kunne godt, men jeg gør det under ingen omstændigheder. Og lægen? Hvad skulle de kunne gøre ved det?


Præcis. Jeg kan udmærket godt vurdere, at jeg er for syg til at arbejde, men ikke syg nok til at behøve læge/syg på en måde, så lægen kan gøre noget ved det.
1
Allmost_Famous
Indlæg: 4177
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 745
Likede indlæg: 17174

Re: Syg - syg ikke

Indlægaf Allmost_Famous » 24. maj 2018, 14:47

Confusius, det er bare forskelligt hvad vi går til lægen med. Nogle går til lægen med lidt snue eller en øm nakke efter en dårlig nats søvn. Andre skal losses gevaldigt i røven før de tager af sted, selvom de åbenlyst skulle have været der for længe siden. Lad nu være med at gøre det til et større nummer end det er.
2
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
bibbs
Indlæg: 952
Tilmeldt: 24. aug 2015, 08:35
Kort karma: 86
Likede indlæg: 1349

Re: Syg - syg ikke

Indlægaf bibbs » 24. maj 2018, 15:01

Drengen har ligget på sofaen hele dagen og ikke lavet en hujende fis andet end at læse og se fjerner
Mit bud uden at være læge er at han simpelthen ikke har fået nok væske de sidste par dage.
Så derfor har den stået på masser af kold vand og afslapning, og han er klar imorgen.

Han var træt af ikke at komme afsted fordi han skulle dele invitationer ud til hans fødselsdag...
4
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Syg - syg ikke

Indlægaf ajnaM » 24. maj 2018, 15:26

Confucius skrev:
fisken80 skrev:
Confucius skrev:
fisken80 skrev:
Hvordan er det lige du mener en læge vil tage hånd om en virus?


Jeg er ikke lægefagligt uddannet, så det ved jeg ikke. Det er jo netop meningen med at opsøge en faglært person. Jeg ved heller ikke om mine problemer overhovedet skyldes en virus, før jeg har været forbi ham.


Så du tager simpelthen til lægen hver gang du føler dig småsløj to dage i træk? Stakkels sundhedssystem, hvis alle var som dig.


Jeg melder mig ikke syg, fordi jeg er småsløj to dage i træk. Der har du forskellen.


Men du melder dig (forhåbentlig) ikke kun syg, hvis det er behandlingskrævende, og du er nødt til at tage til lægen? Jeg går ud fra, at du, ligesom de fleste andre, også er hjemme, når du har influenza, feber eller hvad der nu ellers kan være i vejen.

De ting har børn oftere end voksne. Derudover kommer en masse tilfælde, hvor man som voksen ikke helt er klar over, om det er noget behandlingskrævende, og derfor lige tager en dag eller to, før man tager til lægen.

Der kan altså være masser af grænsetilfælde, hvor man ikke er døden (eller lægen) nær, men stadig holder barnet hjemme.
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
fisken80
Indlæg: 22022
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51948

Re: Syg - syg ikke

Indlægaf fisken80 » 24. maj 2018, 15:42

Confucius skrev:
Ado skrev:
Confucius skrev:
kartoffelpizza skrev:
Og det er muligt, du synes, ts har ret til det. Det har hun sådan set også.


Så er vi enige.

kartoffelpizza skrev:Det er bare at udnytte et spændt system at gå til lægen med et barn der en enkelt dag eller to har været Mat og med hovedpine.


Jeg vil stadig mene, at hvis det ikke er værd at gå til lægen med det - uanset om man så gør det eller ej - så er det heller ikke værd at melde sig syg over. Så er der bare tale om ondt i pjækketarmen. Det forstår jeg godt at man ikke vil til lægen med, for han ser lige gennem det.

Ej, det passer simpelthen ikke.

Jeg kan ikke gå på arbejde, hvis jeg har migræne eller galdestensanfald. Eller jo, jeg kunne godt, men jeg gør det under ingen omstændigheder. Og lægen? Hvad skulle de kunne gøre ved det?


Jeg synes at både migræne og galdestensanfald er værd at gå til lægen over. Minimum for at få diagnosen første gang. Om du så gør det eller ej, er en anden sag.

I TS' tilfælde var der jo ikke tale om barnet led af noget kendt. Der var ikke engang tale om at få det undersøgt. Det fortæller mig at husstanden ikke selv tager det særligt seriøst.. Dvs. noget af husstanden. Faderen ville jo heller ikke holde barnet hjemme. (Måske er han også en troll)? Så det synes jeg ikke er værd at sammenligne med et tilfælde, hvor man er blevet diagnosticeret med migræne eller galdestensanfald.


Hver gang???

Hvad med forkølelse? Jeg kan udmærket være så forkølet, at jeg ikke er i stand til andet end at sove, men det er ved gud da ikke noget jeg kunne drømme om at rende at rende til lægen med. Medmindre jeg kan mærke, at jeg har bihulebetændelse og derfor skal have penicilin. Det samme med omgangsyge eller influenza. Begge dele er umuligt at tage på arbejde med, men ikke så alvorligt, at det er nødvendigt at rende til lægen med.

Jeg tror faktisk efterhånden heller ikke på, at du er rigtig.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Syg - syg ikke

Indlægaf Juki » 24. maj 2018, 16:09

bibbs skrev:Drengen har ligget på sofaen hele dagen og ikke lavet en hujende fis andet end at læse og se fjerner
Mit bud uden at være læge er at han simpelthen ikke har fået nok væske de sidste par dage.
Så derfor har den stået på masser af kold vand og afslapning, og han er klar imorgen.

Han var træt af ikke at komme afsted fordi han skulle dele invitationer ud til hans fødselsdag...

God bedring til ham.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Syg - syg ikke

Indlægaf Sangius » 24. maj 2018, 16:19

Seriøst Confucius.
Jeg hvde influenza sidste år, med feber, muskelsmerter og havde det generelt elendigt.
Jeg kunne absolut ikke tage på arbejde.
Men mine symptomer var klassisk influenza, og ingen symptomer på eventuelle sygdomme som kan udvikle sig deraf.

Så jeg skulle tage til lægen? Få ham til at sige "ja, du ligner lort. Tag hjem igen".

Lad nu være altså.

Selvfølgelig skal man ikke gå til lægen efter et par dages sygdom. Der er en glimrende vejlending til hvornår lægen vil se dig på lægehåndbogen.dk.
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Syg - syg ikke

Indlægaf Sangius » 24. maj 2018, 16:24

Confucius skrev:
Sangius skrev:Seriøst Confucius.
Jeg hvde influenza sidste år, med feber, muskelsmerter og havde det generelt elendigt.
Jeg kunne absolut ikke tage på arbejde.
Men mine symptomer var klassisk influenza, og ingen symptomer på eventuelle sygdomme som kan udvikle sig deraf.

Så jeg skulle tage til lægen? Få ham til at sige "ja, du ligner lort. Tag hjem igen".



Nej, du skal da ikke. MIN mening til ting forpligter ikke DIG på nogen måde.


Hvorfor i alverden ville du tage til lægen med en gemen influenza? Hvad vil du opnå?

Hvad hvis du får roskildesyge? Humper du dig så op hos lægen udstyret med plastikpose og potte, for at han kan bekræfte at du rent faktisk skider en del?

Hvis ikke, tager du så på arbejde?
4
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Akehurst2
Indlæg: 14128
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40536

Re: Syg - syg ikke

Indlægaf Akehurst2 » 24. maj 2018, 16:29

Sangius skrev:
Confucius skrev:
Sangius skrev:Seriøst Confucius.
Jeg hvde influenza sidste år, med feber, muskelsmerter og havde det generelt elendigt.
Jeg kunne absolut ikke tage på arbejde.
Men mine symptomer var klassisk influenza, og ingen symptomer på eventuelle sygdomme som kan udvikle sig deraf.

Så jeg skulle tage til lægen? Få ham til at sige "ja, du ligner lort. Tag hjem igen".



Nej, du skal da ikke. MIN mening til ting forpligter ikke DIG på nogen måde.


Hvorfor i alverden ville du tage til lægen med en gemen influenza? Hvad vil du opnå?



Som jeg har forstået det er man kun syg nok til at blive hjemme fra arbejde, hvis man føler det er nødvendigt at tage til lægen (og få fraværet valideret).

Jeg kan næsten ikke bekskrive hvor uenig jeg er.
3
Allmost_Famous
Indlæg: 4177
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 745
Likede indlæg: 17174

Re: Syg - syg ikke

Indlægaf Allmost_Famous » 24. maj 2018, 16:36

Confucius skrev:
Sangius skrev:Hvorfor i alverden ville du tage til lægen med en gemen influenza? Hvad vil du opnå?


1. At få bekræftet at det rent faktisk ER influenza, og ikke noget andet - måske mere alvorligt.
2. Hvis det ER influenza, får jeg helt sikkert brug for en lægeerklæring til mit arbejde - så en lægeerklæring.

Tror din chef da ikke på dig hvis du melder dig syg?
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Syg - syg ikke

Indlægaf Sangius » 24. maj 2018, 16:48

Det er helt ærligt fuldstændig spild af lægens tid, at bekræfte en influenza. Symptomerne er klokkeklare. Det kunne selvfølgelige være f.eks. akut leukæmi, men ingen læge ville nogensinde tjekke for det, blot fordi man har været syg i et par dage.
Sygdomme som akut leukæmi er netop årsagen til, at der på lægehåndbogen står, at man skal søge læge hvis symptomerne fortsætter for længe.

Hvorfor følger du ikke lægehåndbogen egentlig, Confu?
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33855

Re: Syg - syg ikke

Indlægaf JoyNips » 24. maj 2018, 17:00

Confucius skrev:
JoyNips skrev:Stop feeding the troll, ffs.


Er jeg en troll fordi du ikke er enig i mine holdninger? Eller er det bare fordi jeg har sagt dig imod i nogle andre tråde?


“En troll er et fænomen, der huserer på internettets forskellige debatfora, bl.a. i nyhedsgrupperne (også benævnt Usenet), hvor vedkommende skriver indlæg egnet til at provokere folk og fremkalde en hidsig diskussion. En troll mener ikke nødvendigvis, hvad han skriver; hans primære formål med sine indlæg er ikke at argumentere for en påstand, men at få folk til at hidse sig op og "bide på krogen".”

Jeg erindrer ikke at have debatteret eller diskuteret med dig.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
fisken80
Indlæg: 22022
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51948

Re: Syg - syg ikke

Indlægaf fisken80 » 24. maj 2018, 17:02

Confucius skrev:
Allmost_Famous skrev:Tror din chef da ikke på dig hvis du melder dig syg?


Det tror jeg dag. Men min arbejdsplads har nu engang en firmapolitik, der siger at vi skal indhente lægeerklæring ved bestemte antal dages fravær.


Medmindre vi taler under fem dage som typisk er det en influenza varer, så tror jeg du klarer den uden et lægebesøg.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7461
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19499

Re: Syg - syg ikke

Indlægaf Animi » 24. maj 2018, 17:02

Der er mange almindelige sygdomme, der i princippet kan være symptomer på noget alvorligt. Hovedpine kan være et symptom på en hjernesvulst. Vil lægen tjekke mig for en hjernesvulst, hvis jeg dukker op i morgen og siger jeg har hovedpine? Nej.
Hvis lægen skulle bruge tid på at udelukke alle mulige alvorlige sygdomme, fordi man har ganske almindelige sygdoms symptomer, så ville det koste samfundet rigtig rigtig mange penge.
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
fisken80
Indlæg: 22022
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51948

Re: Syg - syg ikke

Indlægaf fisken80 » 24. maj 2018, 17:05

Confucius skrev:
Sangius skrev:Det er helt ærligt fuldstændig spild af lægens tid, at bekræfte en influenza. Symptomerne er klokkeklare. Det kunne selvfølgelige være f.eks. akut leukæmi, men ingen læge ville nogensinde tjekke for det, blot fordi man har været syg i et par dage.
Sygdomme som akut leukæmi er netop årsagen til, at der på lægehåndbogen står, at man skal søge læge hvis symptomerne fortsætter for længe.

Hvorfor følger du ikke lægehåndbogen egentlig, Confu?


Det har jeg svaret på! Jeg er ikke lægefagligt uddannet. Uanset hvad der står i den lægehåndbog, ville det blive en lægpersons fortolkning af det - min fortolkning. Jeg ser dagligt i min branche, hvor galt det går, når ikke-faguddannede forsøger sig med at udføre mit håndværk ud fra håndbøger og opslag i internettekster.

Jeg ønsker en læges vurdering. Andre er måske villige til at lave selvdiagnose. Det er helt fint med mig, det skal de bare gøre. Men jeg er det ikke. Det bliver ALDRIG spild af tid at bruge sin læge, når man syg. Den præmis køber jeg simpelthen ikke.

Og hvis det er nødvendigt, skal jeg bruge en lægeerklæring. Det giver lægehåndbogen mig heller ikke.

Jeg tror jeg har uddybet min holdning nok nu, så jeg kommer nok ikke med yderligere.


Det er bare folk som dig, der presser sundhedssystemet unødigt. Og det mener jeg sgu seriøst. Det er fuldkommen snothamrende idiotisk at gå til lægen fordi man har influenza. Alene af den grund, at lægen vil kigge på dig, mærke dig på panden, spørge lidt til dine symptomer og derefter konstatere, at ja - du har influenza. Intet af det lægen gør er sværere end at du selv kan gøre det ud fra netdoktor eller lignende sider. Så selv hvis du skulle fejle noget virkelig alvorligt, så ville lægen ikke opdage det i første omgang.

Man har faktisk et ord for sådan en som dig: hypokonder.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Børn"