Syg - syg ikke

bibbs
Kort karma: 7
Likede indlæg: 165

Re: Syg - syg ikke

Indlægaf bibbs » 24. maj 2018, 08:08

Confucius skrev:
Animi skrev:
Ej, man skal da ikke slæbe et barn til lægen, fordi det føler sig lidt sløj over nogle dage. Det ville være total overkill.

Ligesom at holde barnet hjemme, er det.

Er ikke helt enig med sammenligningen, da det jo ikke spilder andres tid og penge at jeg holder ham hjemme.
1
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3483

Indlægaf Confucius » 24. maj 2018, 08:09

ajnaM skrev:
Jadajada skrev:
bibbs skrev:
Min mand og jeg er tit uenige om opdragelsen af børnene, dette er en af mange uoverenstemmelser. Men det er en hel anden tråd :-)

Tag ungen til lægen hver gang. Så er I fri for at diskutere.

Det ville min læge virkelig opponere imod. :D

Det kommer vel an på om barnet fejler noget eller ej. Enten fejler barnet noget, og så kan der blive taget hånd om det. Eller også fejler barnet ikke noget, og så kan forældrene få et realitycheck og indse at der ikke er grund til at holde barnet hjemme.
0
Der findes to slags mennesker:
1) Dem der kan ekstrapolere fra ufuldstændige data.

Kun en tåbe frygter ikke badevægten.
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 608
Likede indlæg: 11656

Indlægaf Animi » 24. maj 2018, 08:10

Confucius skrev:
ajnaM skrev:
Jadajada skrev:
bibbs skrev:
Min mand og jeg er tit uenige om opdragelsen af børnene, dette er en af mange uoverenstemmelser. Men det er en hel anden tråd :-)

Det kommer vel an på om barnet fejler noget eller ej. Enten fejler barnet noget, og så kan der blive taget hånd om det. Eller også fejler barnet ikke noget, og så kan forældrene få et realitycheck og indse at der ikke er grund til at holde barnet hjemme.

Ej, men altså, man kan da godt være syg, uden det er nødvendigt at tage til lægen.
18
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
bibbs

Indlægaf bibbs » 24. maj 2018, 08:13

Ja det tænker jeg også.
0
Brugeravatar
Confucius

Indlægaf Confucius » 24. maj 2018, 08:13

bibbs skrev:
Confucius skrev:
Animi skrev:
Ej, man skal da ikke slæbe et barn til lægen, fordi det føler sig lidt sløj over nogle dage. Det ville være total overkill.

Er ikke helt enig med sammenligningen, da det jo ikke spilder andres tid og penge at jeg holder ham hjemme.

Du spilder da lærerens tid, som har forberedt sig på et undervisningsforløb, der forudsætter tilstedeværelse af eleverne. Du spilder eventuelle klassekammeraters tid, hvis de skulle fremlægge noget gruppearbejde den dag. Du spilder eventuel tid og penge for forælderens arbejdsplads, hvis det er nødvendigt at holde barnets første sygedag.

Du spilder ikke din læges tid, for han er der for det samme.
0

Brugeravatar
Stars
Kort karma: 57
Likede indlæg: 1310

Indlægaf Stars » 24. maj 2018, 08:16

Confucius skrev:
ajnaM skrev:
Jadajada skrev:
bibbs skrev:

Men hvis det er en virus, kan lægen alligevel ikke gøre andet end at sende barnet hjem i seng og anbefale Panodil som smertelindring.

Hvis lægen skulle tilse ALLE patienter, som lå hjemme med forkølelse/ mellemørebetændelse/ smitsomme børnesygdomme o.lign, skulle vi godt nok have en del flere praktiserende læger.
14
bibbs

Indlægaf bibbs » 24. maj 2018, 08:18

Confucius skrev:
bibbs skrev:
Confucius skrev:
Animi skrev:

Du spilder da lærerens tid, som har forberedt sig på et undervisningsforløb, der forudsætter tilstedeværelse af eleverne. Du spilder eventuelle klassekammeraters tid, hvis de skulle fremlægge noget gruppearbejde den dag. Du spilder eventuel tid og penge for forælderens arbejdsplads, hvis det er nødvendigt at holde barnets første sygedag.

Ja hvis man sætter den på spidsen.
Der er andre børn i klassen som læreren også har forberedt sig til.

Jeg arbejder hjemme idag og hvis det havde været en dag det ikke havde været muligt var han afleveret hos bedsteforældre.
(Dette er min anden barnets sygedag på 5 år og jeg har 2 børn)

Men når vi nu er igang med at sætte ting på spidsen, tænker jeg at det er værre hvis vi tager til lægen og får den tid som en anden der fejler noget rigtig alvorligt så ikke får
6
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 608
Likede indlæg: 11656

Indlægaf Animi » 24. maj 2018, 08:18

Det ER spild af lægens tid, hvis alle forældre der har børn med feber, tager dem til lægen hver evige eneste gang. Børn bliver syge, og det er ikke nødvendigt at få dem tjekket, hver eneste gang de har lidt feber. For det meste kan lægen ikke sige andet, end det forældrene jo godt ved - at barnet skal have hvile, væske og evt. panodil. Det behøver man altså ikke et lægetjek for.
11
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Confucius

Indlægaf Confucius » 24. maj 2018, 08:20

Stars skrev:
Hvis lægen skulle tilse ALLE patienter, som lå hjemme med forkølelse/ mellemørebetændelse/ smitsomme børnesygdomme o.lign, skulle vi godt nok have en del flere praktiserende læger.

Lægen SKAL tilse alle de af hans patienter, som anmoder om det. Det er derfor læger har begrænsning på hvor mange patienter de må have. Pointen var såmænd, at hvis man er sløj mere end én dag, så er det en god ide at smutte forbi lægen og se om der skulle være noget alvorligt bag. At det så samtidigt kan afgøre en uoverensstemmelse mellem forældrene, er bare en bonus.
0

Brugeravatar
Confucius

Indlægaf Confucius » 24. maj 2018, 08:33

bibbs skrev:
Confucius skrev:
bibbs skrev:
Confucius skrev:
Animi skrev:

Ja hvis man sætter den på spidsen.
Der er andre børn i klassen som læreren også har forberedt sig til.

Jeg arbejder hjemme idag og hvis det havde været en dag det ikke havde været muligt var han afleveret hos bedsteforældre.
(Dette er min anden barnets sygedag på 5 år og jeg har 2 børn)

Men når vi nu er igang med at sætte ting på spidsen, tænker jeg at det er værre hvis vi tager til lægen og får den tid som en anden der fejler noget rigtig alvorligt så ikke får

Det er da ikke at sætte det på spidsen, når det er noget der sker helt rutinemæssigt! Et undervisningsforløb kan hurtigt blive smadret til ukendelighed, hvis man bare holder børnene hjemme på en fornemmelse. At andre børn får undervisning på dagen, ændrer ikke at man er gået glip af noget selv. Nogle får brudstykker og andre får det hele.

Jeg har haft mulighed for at se rigtig mange virksomheders fraværsstatistikker, og barns 1./2. sygedag fylder urimeligt meget mange steder. Ofte 4-5 gange så meget som den ansattes egen sygdom. Og det er endda kun de tilfælde, hvor de ikke har kunne finde anden pasning, arbejde hjemme eller tage en fridag. Det koster virksomhederne kassen, når de skal betale en dagsløn uden at få noget igen.

Både du og andre brugere af den pågældende læge har akkurat lige meget ret til at benytte lægen. Det beror ikke på en efterfølgende vurdering af hvem der fejlede mest. Fejler man noget rigtigt alvorligt, så findes der stadig både vagtlæge, ambulancer og skadestuer.
0

Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 479
Likede indlæg: 10345

Indlægaf Sangius » 24. maj 2018, 09:01

Herre gud. Så længe det ikke sker hver måned. Jeg husker "pjækkedagene" som de mest hyggelige fra min barndom. Jeg ser ikke det store problem, nu knægten er lidt småsløj.
Meh.
4
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 479
Likede indlæg: 10345

Indlægaf Sangius » 24. maj 2018, 09:02

Det er totalt åndssvagt at rende lægen på døre for alt muligt, som tydeligvis ikke skal behandles.
4
bibbs

Indlægaf bibbs » 24. maj 2018, 09:16

Nu er jeg selv arbejdsgiver, og jeg har intet imod at mine medarbejdere tager en pjækdag med deres børn en til to gange på 5 år :-)

Men enig det skal ikke blive en vane..
0
kartoffelpizza
Kort karma: 59
Likede indlæg: 1317

Indlægaf kartoffelpizza » 24. maj 2018, 09:19

Confucius skrev:
Stars skrev:

Lægen SKAL tilse alle de af hans patienter, som anmoder om det. Det er derfor læger har begrænsning på hvor mange patienter de må have. Pointen var såmænd, at hvis man er sløj mere end én dag, så er det en god ide at smutte forbi lægen og se om der skulle være noget alvorligt bag. At det så samtidigt kan afgøre en uoverensstemmelse mellem forældrene, er bare en bonus.

Øh nej? Et af de helt store problemer hos praktiserende læger og på hospitaler er netop at folk render til læge med alt muligt småtteri.
10
fisken80
Kort karma: 260
Likede indlæg: 8631

Indlægaf fisken80 » 24. maj 2018, 10:23

Confucius skrev:
ajnaM skrev:
Jadajada skrev:
bibbs skrev:

Hvordan er det lige du mener en læge vil tage hånd om en virus? Udover at sige, at barnet skal holdes hjemme til det er friskt igen?
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Tilbage til "Børn"