Børn, computer og sociale kompetencer!

HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Børn, computer og sociale kompetencer!

Indlægaf HerErJeg » 11. jul 2018, 07:59

Her er et indlæg jeg har gået og tænkt en del på den sidste tid. Jeg skal prøve at gøre det nogenlunde kort, så det hele ikke vælter i spekulationer og mange scenarier, hvis der er noget som skal detaljeres yderligere, så må vi fylde på hen ad vejen.

Det hele tager udgangspunkt i min 10 årige søn. Jeg vælger ham fordi jeg kender ham bedst, og alligevel tænker at han er hverken bedre eller værre end alle andre 10 årige.
Helt overordnet går min frygt på, at han bliver en del af en meget stor generation som "intet" evner i forhold til andre mennesker, som ikke kan improvisere, som ikke interesserer sig for andet end hvad jeg selv interesserer mig for. Og sm intet behov ser for personligere relationer.
Hårde ord, som underoverfladen jo indeholder et mylder af nuancer og forskelligheder, men som hovedoverskrifter synes jeg de passer meget godt.

Som så mange 10 årige er computeren omdrejningspunktet, og ellers Ipad og i mindre grad telefonen.
Et eksempel kunne være, hvornår har vi sidst kørt en tur i bilen, hvor der rent faktisk er blevet kigget ud af vinduet? Vi har kørt til Frankrig, Italien, Tjekkiet what ever, vi kunne være kørt fordi 70 lyserøde elefanter, han ville ikke lægge mærke til en eneste af dem. Der er skærmtid hele tiden, og hvis vi tvinger ham fra den, så finder han alligevel ikke interesse i det som vi passerer undervejs.
Hvis I har været afsted på ferie som børn, så har i sikkert minder eller oplevelser som I kan huske her mange år efter, gad vide hvor meget vores børn kan erindre senere i livet?

Et andet godt eksempel er manglen på samvær med andre. Drenge kan godt aftales at mødes, men der skal være et formål med det. Det der med at se hvad hinanden laver... uinteressant... bare cykle en tur.... spild af kræfter.... starte på et blankt stykke papir og få en dag ud af det alligevel.... uha, der bliver de udfordret!!
Jeg cyklede vildt meget som barn, så lærte jeg også hvor alt muligt kunne findes hele og kendte samtlige smutveje og genveje.
Som 10 årige i dag er stedsansen noget som ikke er prioriteret overhovedet.

I går havde jeg ham og en kammerat med i svømmehallen. De selvsamme drenge havde 1 time forinden siddet og råbt og skreget over Skype i Fortnight. I bilen til svømmehallen over 40 km. blev der ikke sagt 5 ord, jeg tror simpelthen at de ikke har evnen til at sludre om løst og fast. Hvis ikke samtalen er specifik "et eller andet vi begge synes er spændende", jamen så er der larmende tavshed. Om ikke andet, så hiver vi da bare hver vores telefon frem - problem løst.
Som barn kunne jeg da snakke om hvad som helst. Min begrænsede børneviden kom nok ret hurtigt til kort, men jeg prøvede da, og jeg tror da de fleste af vores forældre kan huske den liv og glade dage der kunne være i huset når der var kammerater på besøg. Sådan er det i hvert fald ikke mere.

Jeg tror jeg vil kaste bolden videre til jer. Hvordan oplever I sådanne situationer? Måske ikke disse præcist, men er jeg helt ude i hampen?
Hvordan oplever I jeres egne erindringer som barn kontra det som I kan se i jeres egne i dag?
Hvor stor en del er "sådan er det jo i dag"-udvikling og hvor er det teknologiske udbud blevet en blokering som hæmmer menneskelige færdigheder?
Vi skal jo tænke på, at vores børn i dag i bund og grund skal ud i samfundet og overtage de pladser vi efterlader. Kan de overhovedet det? Vile du kunne forestille dig at dit barn skulle håndtere din arbejdsopgave?
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Børn, computer og sociale kompetencer!

Indlægaf JoyNips » 11. jul 2018, 08:30

Prøv at google “digitale indfødte”.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Børn, computer og sociale kompetencer!

Indlægaf Bergen » 11. jul 2018, 08:52

Jeg husker ikke nødvendigvis min barndom som 'gode gamle dage', men gør da meget for at ruste mit barn til at kunne håndtere både digital og social virkelighed.

Jobmæssigt? Mit barn er meget bedre rustet til opgaven end jeg var.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Børn, computer og sociale kompetencer!

Indlægaf hotlips » 11. jul 2018, 09:07

Jeg kan godt forstå man bliver bekymret, jeg har også en dreng der er bidt af skærme men det har været helt klart altid at den skal være sekundær, det er okay at de laver aftaler hvor de skal spille noget bestemt men hvad de ikke laver andet end at spille så betyder det at næste gang er det uden skærme overhovedet. Det er dog ikke sket i praksis endnu, de er altid selv kommet ud for at spille hockey eller laser x eller noget..for at æde bær og se fugleungerne i reden ved døren.

Jeg synes de er gode til at omgås og passe på hinanden og det er langt overvejende nogle søde unger han har på besøg, men jeg ved godt det nok kun bliver værre og jeg er meget obs på det, ikke mindst fordi han ikke laver andet når han er hos sin far, men jeg tror også man selv kan gøre en forskel, hvis ikke man selv holder fast i at det ikke skal være en selvfølge at der er skærme med til alt eller man selv sidder med øjnene klistret til sin telefon ustandseligt, så tror jeg ikke nødvendigvis at den tanke at det kan være noget der ikke hører til melder sig hos dem.

Jeg har iøvrigt også kørt Europa tyndt i bil som barn, det var dræbende kedeligt at køre langt, vi læste på vejen men jeg ville synes det var helt okay med hvad der kunne findes af underholdning på de lange ture og min dreng får også lov til at tage sin tablet med hvis det bliver til at vi skal køre langt inden for et par uger.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Børn, computer og sociale kompetencer!

Indlægaf Juki » 11. jul 2018, 11:11

Jeg kan sagtens sætte mig ind i dine tanker.

Sådan helt overordnet så er verden jo bare anderledes i dag end den var da "vi var børn", hvad end man vil det eller ej. Man kan sagtens prøve at kæmpe imod, men det stopper ikke den digitale udvikling. Man er nødt til at forholde sig til den alligevel.

Derudover så spejler børn sig jo i hvad de ser og oplever fra deres omgivelser, så hvis de oplever at mobiler, tv, computer og spillekonsoller er overalt og en del af alt de oplever, så vil det være naturligt for dem at opsøge/tilvælge tilsvarende ting der er genkendelige for dem.

Det lærer de selvfølgelig ikke verden udenfor af, men hvis man som forælder vil mindske sine børns skærmtid så må man også selv gøre noget aktivt for at lære/give dem nogle spændende alternativer til det, i stedet for at forvente de selv kan finde dem. Sådan er det for alle og i alle aspekter af livet.

Men fordi vores hverdag i dag er så digital det er svært at undgå 100%. I stedet kan du måske finde ud af hvad problemet med skærmtiden mere konkret er, for der findes masser muligheder for at inddrage mobilen fx i spændende og sociale ting udenfor, alt efter ens interesser.

Hvis du er bekymret for dit barns udvikling så stil nogle krav til ham der er realistiske for ham/jer og som vil fungere for jer alle.

PS jeg synes også bilferier er røvsyge og jeg ville elske at kunne lade op til ferien ved at se en film imens fx. Biltransport er for mig personligt ikke en oplevelse der er en del af ferien, men et nødvendigt unde. Især hvis man ikke har udsyn til andet end motorvej og andre bilister.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Børn, computer og sociale kompetencer!

Indlægaf HerErJeg » 11. jul 2018, 12:16

Juki skrev:Jeg kan sagtens sætte mig ind i dine tanker.

Sådan helt overordnet så er verden jo bare anderledes i dag end den var da "vi var børn", hvad end man vil det eller ej. Man kan sagtens prøve at kæmpe imod, men det stopper ikke den digitale udvikling. Man er nødt til at forholde sig til den alligevel.

Derudover så spejler børn sig jo i hvad de ser og oplever fra deres omgivelser, så hvis de oplever at mobiler, tv, computer og spillekonsoller er overalt og en del af alt de oplever, så vil det være naturligt for dem at opsøge/tilvælge tilsvarende ting der er genkendelige for dem.

Det lærer de selvfølgelig ikke verden udenfor af, men hvis man som forælder vil mindske sine børns skærmtid så må man også selv gøre noget aktivt for at lære/give dem nogle spændende alternativer til det, i stedet for at forvente de selv kan finde dem. Sådan er det for alle og i alle aspekter af livet.

Men fordi vores hverdag i dag er så digital det er svært at undgå 100%. I stedet kan du måske finde ud af hvad problemet med skærmtiden mere konkret er, for der findes masser muligheder for at inddrage mobilen fx i spændende og sociale ting udenfor, alt efter ens interesser.

Hvis du er bekymret for dit barns udvikling så stil nogle krav til ham der er realistiske for ham/jer og som vil fungere for jer alle.

PS jeg synes også bilferier er røvsyge og jeg ville elske at kunne lade op til ferien ved at se en film imens fx. Biltransport er for mig personligt ikke en oplevelse der er en del af ferien, men et nødvendigt unde. Især hvis man ikke har udsyn til andet end motorvej og andre bilister.

Mht bilferier, så tror jeg at det er sundt at kede sig halvt fordærvet, for så er glæden og forventningen ved nye oplevelser det større. Vores dreng glor da også Ipad hele vejen, men jeg ser det ikke nødvendigvis som noget godt at han går fra topunderholdning i bilen og ud til et feriested som ikke leverer varen med det samme. Så bliver det hurtigt en forventning om næste omgang skærmtid.
Sidste år på Le Mans fik vi hans Ipad stjålet og alle mine penge. Det var en lang og udfordrende tur hjem, hvor hans far var under totalt pres - og drengen jo var midt i det hele uden flugt fra virkeligheden. Det hele gik godt, og jeg garanterer at han husker mere fra den tur end nogen ferie han ellers har været på.
2
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Børn, computer og sociale kompetencer!

Indlægaf JoyNips » 11. jul 2018, 14:22

Da jeg var på bilferie som barn lånte jeg to store poser bøger på biblioteket. Den første var læst inden Hamborg. Jeg er fra Sønderjylland... jeg var da ikke set fjerneste interesseret i at sidde og glo ud af vinduet. Er børn idag så meget anderledes? De sidder bare med en skærm istedet for bøger...
8
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Børn, computer og sociale kompetencer!

Indlægaf Æble » 11. jul 2018, 14:27

Er helt mig og har haft mange af de samme tanker som dig. Især vedr sociale kompetencer og måden de er sammen på.

Også den med at der skal være et formål med at mødes.

Har ikke fundet en løsning, men ser det som et problem. Min søn er 15 år.
0
FrkRød
Indlæg: 90
Tilmeldt: 5. maj 2016, 06:24
Kort karma: 4
Likede indlæg: 155

Re: Børn, computer og sociale kompetencer!

Indlægaf FrkRød » 11. jul 2018, 14:31

Som mor til 3 børn, kan jeg umiddelbart godt følge din bekymring. Men når jeg så sammenligner med min egen barndom, så ser jeg alligevel visse ligheder.

Som barn kørte vi til Italien hver sommer. Mor, far, min storebror og jeg. Og selve køreturene husker jeg altså ikke det vilde fra - for jeg var dybt begravet i et Anders and blad eller en bog. Og mine forældre kunne himle op om den smukke udsigt og de høje bjerge, og jeg var altså ikke specielt imponeret.

Som barn cyklede jeg heller ikke uden formål, men da vi jo stort set aldrig blev kørt nogle steder, cyklede vi generelt mere. Og mine børn har nu en fin stedssans, trods det at de meget ofte er blevet kørt.

Jeg synes faktisk også at mine børn snakker meget, og er kloge på mange områder. Min ældste søn på 22, er nærmest et omvandrende leksikon, og det kan primært tilskrives hans computer, da han læser mange faglige artikler og ser dokumentarer på den. Den viden ville han jo bare have opsnuset i bøger i gamle dage, så på den led ligner han nok bare mig. Han har skam også brugt utallige timer på at spille minecraft og andre spil, og snakket med vennerne over Skype imens. Hans sociale behov ligner mit, så jeg har aldrig været bekymret over at han ikke bare var sammen med vennerne, for det havde han nok heller ikke gjort uden computeren.

Min yngste datter på 10, spiller også meget. Som regel altid med en veninde over telefonen. Og når de er sammen efter skole, er det meget ofte med computeren under armen. Jeg ser det som en anden måde at lege på - hendes spil er fx sims, og det ligner jo lidt da jeg legede med Barbie og påklædningsdukker, og så slipper de for oprydningen bagefter ;)

Det eneste jeg umiddelbart ser som et problem, er at de kommer for lidt ud i den friske luft. Denne sommer har pokemon go dog fået en renæssance her i huset, og så kan de jo lokkes i parken flere gange om dagen.

Jeg er ikke i tvivl om at mine børn vil klare sig fint i deres kommende jobs - deres kommende kolleger er jo vokset op i samme tidsalder, så mon ikke de finder ud af det :)
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Børn, computer og sociale kompetencer!

Indlægaf Juki » 11. jul 2018, 15:17

HerErJeg skrev:
Juki skrev:Jeg kan sagtens sætte mig ind i dine tanker.

Sådan helt overordnet så er verden jo bare anderledes i dag end den var da "vi var børn", hvad end man vil det eller ej. Man kan sagtens prøve at kæmpe imod, men det stopper ikke den digitale udvikling. Man er nødt til at forholde sig til den alligevel.

Derudover så spejler børn sig jo i hvad de ser og oplever fra deres omgivelser, så hvis de oplever at mobiler, tv, computer og spillekonsoller er overalt og en del af alt de oplever, så vil det være naturligt for dem at opsøge/tilvælge tilsvarende ting der er genkendelige for dem.

Det lærer de selvfølgelig ikke verden udenfor af, men hvis man som forælder vil mindske sine børns skærmtid så må man også selv gøre noget aktivt for at lære/give dem nogle spændende alternativer til det, i stedet for at forvente de selv kan finde dem. Sådan er det for alle og i alle aspekter af livet.

Men fordi vores hverdag i dag er så digital det er svært at undgå 100%. I stedet kan du måske finde ud af hvad problemet med skærmtiden mere konkret er, for der findes masser muligheder for at inddrage mobilen fx i spændende og sociale ting udenfor, alt efter ens interesser.

Hvis du er bekymret for dit barns udvikling så stil nogle krav til ham der er realistiske for ham/jer og som vil fungere for jer alle.

PS jeg synes også bilferier er røvsyge og jeg ville elske at kunne lade op til ferien ved at se en film imens fx. Biltransport er for mig personligt ikke en oplevelse der er en del af ferien, men et nødvendigt unde. Især hvis man ikke har udsyn til andet end motorvej og andre bilister.

Mht bilferier, så tror jeg at det er sundt at kede sig halvt fordærvet, for så er glæden og forventningen ved nye oplevelser det større. Vores dreng glor da også Ipad hele vejen, men jeg ser det ikke nødvendigvis som noget godt at han går fra topunderholdning i bilen og ud til et feriested som ikke leverer varen med det samme. Så bliver det hurtigt en forventning om næste omgang skærmtid.
Sidste år på Le Mans fik vi hans Ipad stjålet og alle mine penge. Det var en lang og udfordrende tur hjem, hvor hans far var under totalt pres - og drengen jo var midt i det hele uden flugt fra virkeligheden. Det hele gik godt, og jeg garanterer at han husker mere fra den tur end nogen ferie han ellers har været på.

Jeg er enig i at det er sundt at kede sig, så man kan tænke selv, og at der ikke behøver ske noget hele tiden. Specielt ikke for børn eller når man er på ferie.

Men du må også forstå at din søn måske ikke synes det er det fedeste i verden at bruge hele eller halve dage på at sidde i en bil og glo ud af vinduet, imens han utålmodigt venter på at I er fremme. Et surmulende barn der keder sig og er utilfreds er heller ikke hyggeligt at have med eller let at imponere ved ankomsten.

Hvis ikke du kan acceptere det må du jo indføre ingen skærmtid i bilen, men give ham nogle andre muligheder for at fordrive tiden. Inddrag ham i hvad I andre gør/snakker om, lav nogle konkurrencer(hvor der også er mulighed for ro indimellem..) eller have begrænsning på skærmtiden så din søn har noget at forholde sig til. Fx at han må bruge sin tablet fra grænsen til første pitstop eller hvad der nu vil kunne fungere for jer.

Han sidder jo og spiller m.m. foran en skærm fordi han kan. Fjern den mulighed og erstat den med noget andet, evt. hvor det elektronik indgår på en anden måde.
3
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23206

Re: Børn, computer og sociale kompetencer!

Indlægaf Mani » 11. jul 2018, 20:17

Vi hører (stadig) lydbøger sammen når vi kører syd på - det gjorde min mand også da han var barn, jeg sad med næsen begravet i en bog. På kortere ture bliver der leget gul bil og bøffe stop - eller vi hører Mads & Monopolet (det startede vi med da de var 8/10) sammen og snakker om hvad vi hver især ville gøre ved de dilemmaer det giver mening. Ved nattekørsel falder de i søvn til en film.

Når vi henter fra sport eller kører til turneringer snakker dersom et vandfald - jeg genkender slet ikke stilheden.

Der hvor jeg ser den største forskel er at de kan være “sammen hver for sig” og derfor ofte kommunikerer online/skyper/snapper fremfor at mødes f2f.
Mine er nu 15 & 13 og de begynder at mødes oftere til en tur i biffen, slentre på gågaden og rundbold på plænen.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Børn, computer og sociale kompetencer!

Indlægaf fisken80 » 12. jul 2018, 08:01

JoyNips skrev:Da jeg var på bilferie som barn lånte jeg to store poser bøger på biblioteket. Den første var læst inden Hamborg. Jeg er fra Sønderjylland... jeg var da ikke set fjerneste interesseret i at sidde og glo ud af vinduet. Er børn idag så meget anderledes? De sidder bare med en skærm istedet for bøger...


Enig. Jeg sad med næsen i en bog når vi kørte længere ture. Og kortere for den sags skyld. Jeg kiggede aldrig ud af vinduet. Lige der kan jeg ikke se forskellen på i dag og dengang.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Børn, computer og sociale kompetencer!

Indlægaf fisken80 » 12. jul 2018, 08:03

I øvrigt overværede jeg da min venindes datter have em legeaftale forleden. De er 9 år begge to, og de legede nu fint sammen og fandt selv på deres lege uden indblanding og uden elektroniske dimser indvolveret. Jeg ved ikke om det bare er anderledes med drenge.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Børn, computer og sociale kompetencer!

Indlægaf Artem » 12. jul 2018, 08:21

Med at drenge skal have en aktivitet at mødes om, så er jo ikke anderledes med voksne mænd. På det punkt er der bare forskel på drenge og piger.

Med at din dreng ikke gider at cykle rundt i byen. Så troede jeg faktisk det var forældrene der var problemet på det punkt. For når jeg ser på mine søskendes børn osv. Så virker det ikke som om at de har haft den samme frihed som vi havde som børn. Hvor børn i dag skal køres rundt til ALT, legeaftaler skal gå gennem forældrene osv. Til forskel fra da jeg var barn og man bare løb over vejen eller cyklede hen til dem som boede lidt længere væk.
Men kan være at jeg tager fejl? Og at det er børnene der ikke selv gider i dag?
6
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Børn, computer og sociale kompetencer!

Indlægaf HerErJeg » 12. jul 2018, 08:56

Artem skrev:Med at drenge skal have en aktivitet at mødes om, så er jo ikke anderledes med voksne mænd. På det punkt er der bare forskel på drenge og piger.

Med at din dreng ikke gider at cykle rundt i byen. Så troede jeg faktisk det var forældrene der var problemet på det punkt. For når jeg ser på mine søskendes børn osv. Så virker det ikke som om at de har haft den samme frihed som vi havde som børn. Hvor børn i dag skal køres rundt til ALT, legeaftaler skal gå gennem forældrene osv. Til forskel fra da jeg var barn og man bare løb over vejen eller cyklede hen til dem som boede lidt længere væk.
Men kan være at jeg tager fejl? Og at det er børnene der ikke selv gider i dag?


Du har ret i meget. Forældrene har selv gang i at børnene ikke lærer at tænke eller bliver udfordret. Det mindste barnet brokker sig og gider ikke, f.eks at spørge om naboens dreng gider lege, så tager forældrene over og griber til elektroniske hjælpemidler for at få sat en legeaftale i stand. Det bedste ville jo være at tage barnet i hånden og gå over til naboen og spørge, så det bliver en læring i at kontakte andre folk.
En anden vinkel er at forældre måske er for dårlige til at skærme børn fra egne uvaner. Når forældre ikke selv gider og finder på alle mulige undskyldninger for at slippe, så hører børn det sikkert alligevel, og selv om de kun er 4-5-6 år gamle, så er det også en lille læring i at slippe uden om.
Da vores dreng i gik i børnehave blev der lavet legegrupper blandet drenge og piger. Gruppen skulle mødes 4 gange om året, men allerede efter 2. gang gik det hele død, for ingen ville melde sig på banen til næste gang, for der var simpelthen så meget i kalenderen at det var ubegribeligt. Og et eller andet sted, så er det vanvittigt at man står der i entreen med børn under armen på vej hjem, og parlamenterer om næste gang, hvis der altså skal være en næste gang.
0

Tilbage til "Børn"