Børn, computer og sociale kompetencer!

Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6297
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14873

Re: Børn, computer og sociale kompetencer!

Indlægaf Ata » 3. okt 2018, 12:23

Jeg har to børn (piger) på 6 og 9 år. Jeg kan også blive meget bekymret. For os er der relativt skrappe regler. Fx har vi lige holdt 4 ugers sommerferie uden Ipad, computer eller andet skærm (heraf to uger i sommerhus uden tv). Vi tager heller ikke Ipad med ud at rejse.

I hverdagen må man se fjernsyn eller spille Ipad cirka 45 minutter, når man kommer hjem fra skole. I weekenden måske 1-2 timer pr dag. Resten af tiden må man finde på noget andet end skærm.

Når vi har gæster, er der INGEN skærm. Hvis det er legeaftaler, må den store dog spille med vennerne i 45 minutter. Derefter tager jeg Ipaden. Den lille må ikke spille Ipad eller se fjernsyn ifbm. legeaftaler.

Jeg synes, at især drenge får lov at spille alt for meget. Jeg kan godt forstå, at det er svært at sætte en stopper for, når alle de andre drenge må spille non-stop, men jeg forstår ærligt talt ikke, hvorfor det er så accepteret... Lige nu har vi en dreng i familien på 12 år, som nægter at gå i skole, spise med familien eller sove om natten. Han spiller computer non-stop og forældrene har mistet kontrollen. Ikke at jeg siger, det er computerens skyld, men jeg tror, at computeren kan forhindre, at der er nogle basale ting, der bliver udviklet hos børnene.
2
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6297
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14873

Re: Børn, computer og sociale kompetencer!

Indlægaf Ata » 3. okt 2018, 14:51

Lathyrus skrev:
Ata skrev:Jeg har to børn (piger) på 6 og 9 år. Jeg kan også blive meget bekymret. For os er der relativt skrappe regler. Fx har vi lige holdt 4 ugers sommerferie uden Ipad, computer eller andet skærm (heraf to uger i sommerhus uden tv). Vi tager heller ikke Ipad med ud at rejse.

I hverdagen må man se fjernsyn eller spille Ipad cirka 45 minutter, når man kommer hjem fra skole. I weekenden måske 1-2 timer pr dag. Resten af tiden må man finde på noget andet end skærm.

Når vi har gæster, er der INGEN skærm. Hvis det er legeaftaler, må den store dog spille med vennerne i 45 minutter. Derefter tager jeg Ipaden. Den lille må ikke spille Ipad eller se fjernsyn ifbm. legeaftaler.

Jeg synes, at især drenge får lov at spille alt for meget. Jeg kan godt forstå, at det er svært at sætte en stopper for, når alle de andre drenge må spille non-stop, men jeg forstår ærligt talt ikke, hvorfor det er så accepteret... Lige nu har vi en dreng i familien på 12 år, som nægter at gå i skole, spise med familien eller sove om natten. Han spiller computer non-stop og forældrene har mistet kontrollen. Ikke at jeg siger, det er computerens skyld, men jeg tror, at computeren kan forhindre, at der er nogle basale ting, der bliver udviklet hos børnene.


Det er vanvittig svært, når de andre børn har så frie rammer. Og jeg forudser også at vi på et tidspunkt bliver nødt til at slække lidt på det når der er kammerater med hjemme. For ellers ender det med at alle legeaftaler bliver hos andre hvor man må spille. Lige nu er der ingen ipad overhovedet og kun fjernsyn 20-30 min om morgenen og så Disney om fredagen.

Yes. Vi ændrede det for et halvt år siden for den ældste, fordi netop ellers bare ville lege hos de andre. Men de accepterer fint nok, når jeg siger stop efter 45 minutter. Med kun lidt brok...
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7389
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1567
Likede indlæg: 23314

Re: Børn, computer og sociale kompetencer!

Indlægaf Aragorn » 3. okt 2018, 20:24

Ata skrev:Jeg har to børn (piger) på 6 og 9 år. Jeg kan også blive meget bekymret. For os er der relativt skrappe regler. Fx har vi lige holdt 4 ugers sommerferie uden Ipad, computer eller andet skærm (heraf to uger i sommerhus uden tv). Vi tager heller ikke Ipad med ud at rejse.

I hverdagen må man se fjernsyn eller spille Ipad cirka 45 minutter, når man kommer hjem fra skole. I weekenden måske 1-2 timer pr dag. Resten af tiden må man finde på noget andet end skærm.

Når vi har gæster, er der INGEN skærm. Hvis det er legeaftaler, må den store dog spille med vennerne i 45 minutter. Derefter tager jeg Ipaden. Den lille må ikke spille Ipad eller se fjernsyn ifbm. legeaftaler.

Jeg synes, at især drenge får lov at spille alt for meget. Jeg kan godt forstå, at det er svært at sætte en stopper for, når alle de andre drenge må spille non-stop, men jeg forstår ærligt talt ikke, hvorfor det er så accepteret... Lige nu har vi en dreng i familien på 12 år, som nægter at gå i skole, spise med familien eller sove om natten. Han spiller computer non-stop og forældrene har mistet kontrollen. Ikke at jeg siger, det er computerens skyld, men jeg tror, at computeren kan forhindre, at der er nogle basale ting, der bliver udviklet hos børnene.


Vi havde en praktikant på mit arbejde (IT), der var 15 år. Han var væk i sin telefon konstant. Han sneg hovedtelefoner i ørene når han havde 5 minutter man ikke var over ham. Det er mig helt ubegribeligt at man kan være så tabt i internettet.

Derudover så var han faktisk utroligt dårlig til at benytte sig af internettet. Han fandt konstant ting han havde interesse for, hvilket var spil, og intet andet. Jeg rev en computer i stykker, og sagde 'få den til at køre igen. Find manualen til bundkortet på producentens hjemmeside og find ud af det'. Det evnede han ganske enkelt ikke.

Jeg var væsentligt dygtigere da jeg var på hans alder, og det var før internet og Google. Jeg var ganske enkelt lamslået over at manden kunne være på internettet så mange timer dagligt, og så ikke kunne finde ud af at bruge det i virkeligheden. Han kunne kun bevæge sig meget snævert rundt på sider der handlede om computerspil.

Så hvis man tror ens børn bliver dygtige inden for IT alene ved at sidde med en computer så tager man fejl. Hvis ikke de brænder for at vide hvordan den virker, så bliver de gode til at surfe og intet andet, og deres sociale kompetencer skylles ud i lokummet.
3

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.

Tilbage til "Børn"