Vrede

Brugeravatar
Marioneta
Kort karma: 364
Likede indlæg: 3365

Vrede

Indlægaf Marioneta » 19. jul 2018, 13:35

Min søn på 9 år har igen ødelagt ting, fordi han blev sur over noget elektronik ikke virkede ordentligt i øjeblikket. Han har ødelagt sin mobil, som han smed på et klinkegulv og en kontroller til playstation, som fik samme tur, begge gange oppe ved sin far. Herhjemme røg mit tastatur, fordi han slog på det og nu er en holder til min pc gået i stykker. Ikke så vigtige ting, som oppe ved far, men det samme problem. Hans mobil/konsol/pc fryser midlertidigt og han bliver sur og slår på ting.

Faderen har samme mønster. Slår i bordet, når han bliver frustreret over ting. Han er så voksen, så han ødelægger ikke ting. Jeg tænker, at det er enten bare værre for vores søn eller så er det værre, fordi han er et barn og ikke kan styre sig som en voksen.

Men det er altså et problem, synes jeg, også selvom han måske lærer at styre det med alderen. Det kostede 500 kr at reparere mobilen. Selvom han levede uden den en måned, så tænker han ikke over det, hvis han bliver frustreret og han kan sikkert sagtens finde på at smide med den et sted, hvor den kan gå i stykker.

Vi har ikke fået at vide, at der skulle være problemer med vrede i skolen, så det er ikke noget som jeg har snakket med nogle om, da det kun sker herhjemme. Hvem ville man skulle snakke med om sådan noget, når det "kun" er et mindre specifikt problem.
0
Trappestige
Kort karma: 7
Likede indlæg: 76

Re: Vrede

Indlægaf Trappestige » 19. jul 2018, 13:49

Kan du evt. give ham nogle ting han gerne må kaste med, når han bliver så sur at han vil smadre ting? Da jeg fik en piercing i sidste uge, viste indehaveren eksempelvis sådan nogle splash balls til mine unger, som var hendes søns. De minder lidt om Squishy’er, men indeholder kun vand, dækket af silikone. Når man kaster med dem, splatter de ud og sætter sig fast. Hendes søn havde ikke smadret andre ting, siden han fik dem.
Det kan jo også bare være andre ting han kan afreagere på. Slå i en pude, på en boksepude eller andet, indtil han, som faren, bliver gammel nok til ikke at ødelægge ting.
3
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 19. jul 2018, 13:58

Trappestige skrev:Kan du evt. give ham nogle ting han gerne må kaste med, når han bliver så sur at han vil smadre ting? Da jeg fik en piercing i sidste uge, viste indehaveren eksempelvis sådan nogle splash balls til mine unger, som var hendes søns. De minder lidt om Squishy’er, men indeholder kun vand, dækket af silikone. Når man kaster med dem, splatter de ud og sætter sig fast. Hendes søn havde ikke smadret andre ting, siden han fik dem.
Det kan jo også bare være andre ting han kan afreagere på. Slå i en pude, på en boksepude eller andet, indtil han, som faren, bliver gammel nok til ikke at ødelægge ting.

Jeg har lige haft en snak med ham om, at han skal banke i bordet, når han bliver sur og han foreslog også selv, at han bankede i sofaen. Forhåbentligt kan han få sådan en vane, så han ikke ligefrem ødelægger ting igen og igen.
0
Brugeravatar
Urtekussen
Kort karma: 435
Likede indlæg: 3333

Indlægaf Urtekussen » 19. jul 2018, 14:06

Så må han undvære de ting, som han smadrer i arrigskab. Og erstatte det med sine egne penge, hvis det ikke er hans.

Jeg havde samme reaktion som barn, og det var helt klart en lærestreg bagefter, når jeg var faldet ned og så, hvad jeg egentlig havde gjort.
10
200 kg i bænkpres?
Prøv med 4,8 kg i kussepres :deer:
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 204
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 3707

Indlægaf Mistermor » 19. jul 2018, 14:14

Min dreng havde en vredesperiode, da han var omkring 5. Han kunne blive vred både i konfliktsituationer, men også somme tider blive vred på sig selv, når han f.eks. ikke kunne klare et niveau i et spil så hurtigt, som han gerne ville.

Vi lavede den aftale, at han ikke måtte smide med andres ting, så hvis han blev så vred, måtte han gå op på sit værelse og slå i en pude (han fik også en boksebold) eller smide med sin sækkestol.
Hvis han kom til at slå i tastaturet, reagerede jeg med det samme og advarede ham om, at han måtte gå fra computeren, hvis han ikke kontrollerede sin frustration.

Jeg tænker, at konsekvens er den eneste løsning. Hvis du er sikker på, at han ikke har nogle specifikke problemer, er det rimeligt at forvente af en niårig, at han ikke ødelægger ting. Så hos mig ville det betyde, at han fik at vide, at hvis han ødelagde sin mobil igen, måtte han selv spare sammen til reparationen. Hvis han ødelagde mine ting, måtte han kun låne dem, når jeg kunne holde øje med, at han ikke var ved at køre op.

Hvis du er lidt usikker på, om det bunder i noget andet eller mere, kan du altid (eller nok ikke her i ferien) få anonym rådgivning i jeres familiehus/ppr. Der kan man få en aftale og snakke med en psykolog eller pædagogisk konsulent uden, at der bliver ført journal. Man kan få råd eller få at vide, om de synes, der er grundlag for at undersøge barnet.

Men det giver selvfølgelig også mening at spørge både skole og fritidsordning, om de har observeret noget.
3
Bergen
Kort karma: 9
Likede indlæg: 398

Indlægaf Bergen » 19. jul 2018, 15:13

Kan man ikke håndtere at have elektronik, så bruges det kun under opsyn. Det er okay at blive vred, men ikke destruktiv. Der må barnet hjælpes til at udtrykke følelser på anden vis.
2
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 781
Likede indlæg: 14726

Indlægaf Juki » 19. jul 2018, 15:40

Er det kun elektronik han ødelægger eller er det bare fordi det er det der lige er?

Jeg har godt nok også smadret mange ting da jeg var yngre. Primært pga. frustration over alt muligt. Hvis jeg i forvejen har været har været sur, irriteret, ked af det eller lignende så har der ikke altid skulle så meget til før jeg havde den der "fuck alting!!" følelse og så var det ofte tilfældigt hvad det lige gik ud over.

Jeg har fx smadret en større billedramme med glas fuldstændigt fordi den der dims bagpå ikke ville få fat i skruen på væggen. Jeg bandede og svovlede og prøvede at presse den mod skruen, men det nyttede ikke noget. Til sidst endte det med at jeg gentagne gange bare hamrede den skide ramme ind i væggen så glasset gik i stykker. Bagefter kastede jeg den ned på gulvet så den gik yderligere i stykker. Jeg har sikkert også råbt og skreget imens.

Bagefter var jeg selvfølgelig ked af at have ødelagt billedet, men det gav samtidig også en mærkelig følelse af tilfredshed og overlegenhed :gruble:

Anyway, for mig var vreden og den måde jeg reagerede på et symptom på noget andet og derfor hjalp det heller ikke hverken at smadre ting eller slå på andre ting. Det var heller ikke noget jeg kunne fremprovokere selvom jeg prøvede forskellige ting, fx boksetræning.

Har du indtryk af om din søn gør det fordi han kopierer sin far eller om det på anden måde er startet som en dårlig vane der har udviklet sig fordi det ikke er blevet stoppet?
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 19. jul 2018, 17:08

Ja, det er kun elektronik, som kan gøre ham vred på denne måde og han slår på eller smider med det, som gør ham sur. Ellers er der ikke nogle problemer og derfor tror jeg heller ikke, at det stikker så dybt. Jeg tænker, at han bare har et stort temperament som hans far, men han har ikke fået lært at styre det. Hans far ødelægger aldrig ting, men kan som sagt godt finde på at slå hånden i bordet.

Da jeg lige snakkede med ham, sagde jeg også, at det kostede penge og at han for eftertiden må betale for det, han ødelægger.

Jeg skal have begrænset hans skærmtid, ingen tvivl om det.
0
Jacobsen81
Kort karma: 20
Likede indlæg: 421

Indlægaf Jacobsen81 » 24. jul 2018, 21:26

Marioneta skrev:Ja, det er kun elektronik, som kan gøre ham vred på denne måde og han slår på eller smider med det, som gør ham sur. Ellers er der ikke nogle problemer og derfor tror jeg heller ikke, at det stikker så dybt. Jeg tænker, at han bare har et stort temperament som hans far, men han har ikke fået lært at styre det. Hans far ødelægger aldrig ting, men kan som sagt godt finde på at slå hånden i bordet.

Da jeg lige snakkede med ham, sagde jeg også, at det kostede penge og at han for eftertiden må betale for det, han ødelægger.

Det lyder som om han godt kan kontrollere sig eftersom det kun er bestemte ting han ødelægger. Havde han ikke kunnet kontrollere sig, ville der også være problemer i det sociale. Det lyder for mig som om han har lært at der er nogle situationer hvor det er mere acceptabelt at reagere på den måde end andre.
Lær ham hellere at finde roen i de omtalte situationer, end at fodre hans trang til at slå/smadre. Han er stor nok til at kunne forstå det.
Mine børn havde forresten ikke fået lov til st få elektronik igen hvis de opførte sig sådan.
0
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 235
Likede indlæg: 3993

Indlægaf hotlips » 1. aug 2018, 21:29

Jeg synes det er meget for stort til sådan en adfærd, og det ville have været slut med at få noget andet efter anden gang, det er en ting at de forløber sig, men de skal så også blive bedre til at styre sig til næste gang og han er rigeligt stor til at han kan forstå at det er ikke okay at tingene går i stykker.

Jeg ville sætte mig ned og sige at nu er det nok, hvis det sker igen så er det slut, så har han ikke nogen telefon, og så bliver det stærkt begrænset adgang til andet af den slags, uanset hvad det er han ødelægger for så er han bare ikke gammel nok til at håndtere det, og selv uden det opdragelsesmæssige så synes jeg det er et helt rimeligt krav at man skal være stor nok til at forstå man ikke må smadre det, uanset hvor gal man bliver hvis man skal begynde at bruge de ting.
0
Brugeravatar
missme
Kort karma: 20
Likede indlæg: 321

Indlægaf missme » 1. aug 2018, 21:37

I kan sagtens høre pædagogerne i hans SFO, hvis han går der, efter fif og råd om hvad i kan stille op i de situationer hvor han bliver vred.

Sådan helt generelt, uden at jeg kan vide om det er relevant og muligt for jer, så er det en god ide at lærer børnene at trække sig ind til sig selv når de biver vrede. Altså at gå væk for lige at rase ud, enten ind på værelset eller udenfor eller ind i et rum med en boksebold ;) Det skal selvfølgelig læres, og det tager noget tid. Vi fik held til at lære vores datter det. Hun har et frygtelig temperament, men hun fik lært at gå væk og så bare være mega vred for sig selv. Så kom hun igen når hun var faldet lidt ned.
Det kan også være en ide at belønne god adfærd, fremfor at straffe dårlig. Eller gøre begge dele. Altså når han tackler en situation uden at gå op i limningne så skal i rose ham for det. Så han kan blive opmærksom på at han faktisk godt kan blive vred uden at det kammer helt over.
0
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 235
Likede indlæg: 3993

Indlægaf hotlips » 1. aug 2018, 21:44

Marioneta skrev:Ja, det er kun elektronik, som kan gøre ham vred på denne måde og han slår på eller smider med det, som gør ham sur. Ellers er der ikke nogle problemer og derfor tror jeg heller ikke, at det stikker så dybt. Jeg tænker, at han bare har et stort temperament som hans far, men han har ikke fået lært at styre det. Hans far ødelægger aldrig ting, men kan som sagt godt finde på at slå hånden i bordet.

Jeg blander mig ikke alverden i hvor meget han sidder med diverse skærme men det er en helt fast regel at hvis de afstedkommer skrig og skrål så må han sq finde noget andet at lave, han må gerne larme, vores naboer er tunghør men den der vrede over en ligegyldig maskine, det er en fejl og så er det blevet for vigtigt.

Men jo mere han har siddet med det, jo mere kræver det også at få ham til at huske at det også er spændende at lave alt muligt andet, jeg synes ikke det er slemt og han vil selv gerne ud endnu, men jeg kan godt mærke forskel og jeg er sikker på man kan komme ind i en ond cirkel hvis ikke man holder fast i at de skal lave noget andet og selv kunne finde på andre ting de synes er spændende at foretage sig.
0

Tilbage til "Børn"