I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Brugeravatar
annellaII
Kort karma: 20
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 369

I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf annellaII » 9. aug 2018, 08:57

https://www.kristeligt-dagblad.dk/debatindlaeg/skolestart-hvad-kunne-du-da-du-begyndte-i-skolen?utm_source=eniro&utm_medium=partner&utm_campaign=nidk

Aleksander skal begynde i 0. klasse her i august. Skolen forventer, at han kan skrive sit navn. Lige nu er han nået til ”Alek”, så der er noget vej endnu, før navnet er på papiret.Denne oplysning fik os, som er en gruppe med en lang erhvervskarriere, til at tale om, hvad vi i grunden kunne, da vi begyndte i skolen.Ingen af os mener, at vi kunne stave vores navn, da vi startede i skolen.

Kunne du stave og skrive dit navn, inden du startede i skolen?

Jeg kunne men også kun delvis for- og efternavn gik udmærket men mit mellemnavn Birgitte havde jeg problemer med at stave/skrive, jeg kan da huske, at det i lang tid blev til Børgit.
0
Brugeravatar
Skorstenen
Kort karma: 169
Likede indlæg: 2591

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf Skorstenen » 9. aug 2018, 09:00

Ja, jeg læste og skrev fra jeg var 4.
Jeg fik i øvrigt skæld ud af børnehaveklasselæreren, fordi jeg læste højt for de andre :rulle:
2
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1589

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf Lathyrus » 9. aug 2018, 09:03

Jeg kunne skrive mit fornavn, men ikke mellem- og efternavn.

Jeg kunne sidde stille, tie stille og rette mig efter en kollektiv besked. Det tror jeg er vigtigere at kunne, end at kunne skrive sit navn.
6
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 577
Likede indlæg: 12433

Indlægaf Sangius » 9. aug 2018, 09:08

Der er da totalt ligegyldigt om man kan skrive sit navn ved skolestart.
Fuldstændig latterligt. Man burde bruge krudtet på at lære de små at begå sig socialt. Vente i kø, lytte når der tales, inkludere andre, osv.
5
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 339
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 11147

Indlægaf Hunkat » 9. aug 2018, 09:10

Jeg kunne godt stave mit navn, og tælle kunne jeg også. Min lillesøster fik skældud den første dag i skolen fordi de skulle skrive 'is' og på min far opfordring havde hun skrevet (altså selv stavet til) 'vi vil ha' en is'. Fordi det fik de andre til at føle sig dumme.
1
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Lys
Kort karma: 273
Likede indlæg: 3678

Indlægaf Lys » 9. aug 2018, 09:10

Jeg ved ikke, om jeg kunne skrive mit navn, men jeg kunne læse.
0
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 277
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 4974

Indlægaf Mistermor » 9. aug 2018, 09:14

Jeg ved ikke, om jeg kunne skrive mit navn, men jeg tror ærlig talt, den gruppe mennesker, der har siddet og talt om, hvad de kunne ved skolestart, har fået deres minder mudret lidt sammen eller overvurderer, hvad de kunne. Skribenten er fra 1954, -dvs hun er 64 år gammel. Det er trods alt begrænset, hvor meget en 7 årig kan undervise andre i sygepleje. :)

Når det er sagt, er børn jo mindst et år yngre, når de starter i skole nu.

Jeg ved ikke, om jeg kunne skrive mit navn. (jeg er 57, så jeg har heller ikke gået i børnehaveklasse) men jeg kunne i alt fald heller ikke nogle andre ting, som beskrevet i ledergruppen, der er tale om i artiklen.

Min søn skrev sit navn, da han var to, men jeg har også været så fremsynes at give mine børn navne på kun 3 bogstaver. :) Min datter skrev vel sit navn, da hun var 4. Min søn kunne også læse, da han startede i skole, men det var ikke nogen fordel, for dengang var der ikke undervisning i børnehaveklassen, og han var ved at få pip af, at der ikke rigtig skete noget.

Nu handler artiklen jo mest om, at man har brug for at tilhøre et fællesskab, hvor man føler, man har værdi. Heldigvis kan man godt opnå den følelse, selvom man ikke er del af et arbejdsfællesskab. Jeg tror, at mange forældre er gode til at få deres børn til at føle, at de har værdi i sig selv. Det var man ikke god til "i gamle dage".
0
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 219
Likede indlæg: 1540

Indlægaf Artem » 9. aug 2018, 09:15

Ikke en skid
Blev passet hjemme til jeg startede i skole og mine forældre havde ikke lært mig sådan nogle ting inden
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
annellaII
Kort karma: 20
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 369

Indlægaf annellaII » 9. aug 2018, 09:18

Lys skrev:Jeg ved ikke, om jeg kunne skrive mit navn, men jeg kunne læse.

Jeg kunne også læse, før jeg kom i skole, og jeg blev allerede som barn til en læsehest, og det er jeg stadigvæk - men regning/matematik, DET blev jeg aldrig DUS med gennem hele min skoletid.
0
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 1988
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 20463

Indlægaf Daine » 9. aug 2018, 09:27

Nej, det kunne jeg ikke. Vi lærte alfabetet i børnehaveklassen og jeg kunne skrive mit navn da jeg skulle i første klasse. Dengang, i midt 80’erne, var børnehaveklassen en overgang fra børnehave til skole, hvor vi lærte de ting som det virker til at de lærer i børnehaven i dag (Sidde stille, tage imod læring osv. Basale skolemæssige kompetencer).
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland
Brugeravatar
Pjeps
Kort karma: 407
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 4538

Indlægaf Pjeps » 9. aug 2018, 09:30

Jeg kunne skrive mit navn. Og tælle til 100 på engelsk :D
0
:ninja:
Brugeravatar
Stitch
Kort karma: 190
Likede indlæg: 2664

Indlægaf Stitch » 9. aug 2018, 09:36

Ja, jeg læste og skrev fra jeg var 4. Og startede i børnehaveklasse, da jeg lige var fyldt 5.
0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 2346
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 22450

Indlægaf kidkomb » 9. aug 2018, 09:38

Jeg kunne læse da jeg var 4 (næsten 5) og jeg kunne skrive mit navn og stave mindre ord.
0
Min yndlingsstilling er søstjernen.
Brugeravatar
Charly
Kort karma: 130
Likede indlæg: 2384

Indlægaf Charly » 9. aug 2018, 09:39

Jeg kan ikke huske, hvad jeg kunne, da jeg startede i skole :genert: Men altså, det er da gået meget godt :-D
1
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 277
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 4974

Indlægaf Mistermor » 9. aug 2018, 09:50

Der forventes for øvrigt meget mere af barnet, end at det kan skrive sit navn.

være socialt robust
have et godt sprog
besidde et godt selvværd og god selvtillid
være nysgerrigt og have lyst til at lære nyt
kunne give udtryk for egne behov, følelser og interesser
kunne vente og lytte på andre
kunne deltage i fællesskabet med kammeraterne
kunne modtage, forstå og handle på en kollektiv besked
kunne klare praktiske ting som at tage tøj på og klare toilet besøg selv.

https://www.alt.dk/boern/sadan-gor-du-d ... skoleparat
1

Tilbage til "Børn"