I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf annellaII » 9. aug 2018, 08:57

https://www.kristeligt-dagblad.dk/debatindlaeg/skolestart-hvad-kunne-du-da-du-begyndte-i-skolen?utm_source=eniro&utm_medium=partner&utm_campaign=nidk

Aleksander skal begynde i 0. klasse her i august. Skolen forventer, at han kan skrive sit navn. Lige nu er han nået til ”Alek”, så der er noget vej endnu, før navnet er på papiret.Denne oplysning fik os, som er en gruppe med en lang erhvervskarriere, til at tale om, hvad vi i grunden kunne, da vi begyndte i skolen.Ingen af os mener, at vi kunne stave vores navn, da vi startede i skolen.


Kunne du stave og skrive dit navn, inden du startede i skolen?

Jeg kunne men også kun delvis for- og efternavn gik udmærket men mit mellemnavn Birgitte havde jeg problemer med at stave/skrive, jeg kan da huske, at det i lang tid blev til Børgit.
0
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf Skorstenen » 9. aug 2018, 09:00

Ja, jeg læste og skrev fra jeg var 4.
Jeg fik i øvrigt skæld ud af børnehaveklasselæreren, fordi jeg læste højt for de andre :rulle:
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf Sangius » 9. aug 2018, 09:08

Der er da totalt ligegyldigt om man kan skrive sit navn ved skolestart.
Fuldstændig latterligt. Man burde bruge krudtet på at lære de små at begå sig socialt. Vente i kø, lytte når der tales, inkludere andre, osv.
5
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf Hunkat » 9. aug 2018, 09:10

Jeg kunne godt stave mit navn, og tælle kunne jeg også. Min lillesøster fik skældud den første dag i skolen fordi de skulle skrive 'is' og på min far opfordring havde hun skrevet (altså selv stavet til) 'vi vil ha' en is'. Fordi det fik de andre til at føle sig dumme.
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf Lys » 9. aug 2018, 09:10

Jeg ved ikke, om jeg kunne skrive mit navn, men jeg kunne læse.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf Artem » 9. aug 2018, 09:15

Ikke en skid
Blev passet hjemme til jeg startede i skole og mine forældre havde ikke lært mig sådan nogle ting inden
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf annellaII » 9. aug 2018, 09:18

Lys skrev:Jeg ved ikke, om jeg kunne skrive mit navn, men jeg kunne læse.


Jeg kunne også læse, før jeg kom i skole, og jeg blev allerede som barn til en læsehest, og det er jeg stadigvæk - men regning/matematik, DET blev jeg aldrig DUS med gennem hele min skoletid.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf Daine » 9. aug 2018, 09:27

Nej, det kunne jeg ikke. Vi lærte alfabetet i børnehaveklassen og jeg kunne skrive mit navn da jeg skulle i første klasse. Dengang, i midt 80’erne, var børnehaveklassen en overgang fra børnehave til skole, hvor vi lærte de ting som det virker til at de lærer i børnehaven i dag (Sidde stille, tage imod læring osv. Basale skolemæssige kompetencer).
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14467

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf Pjeps » 9. aug 2018, 09:30

Jeg kunne skrive mit navn. Og tælle til 100 på engelsk :D
0
:ninja:
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf Stitch » 9. aug 2018, 09:36

Ja, jeg læste og skrev fra jeg var 4. Og startede i børnehaveklasse, da jeg lige var fyldt 5.
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf kidkomb » 9. aug 2018, 09:38

Jeg kunne læse da jeg var 4 (næsten 5) og jeg kunne skrive mit navn og stave mindre ord.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8018

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf Charly » 9. aug 2018, 09:39

Jeg kan ikke huske, hvad jeg kunne, da jeg startede i skole :genert: Men altså, det er da gået meget godt :-D
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf Madam Pomfrey » 9. aug 2018, 09:51

kunne skrive mit eget navn og min lillesøsters...
Men børnehaveklasse dengang var jo netop blanding af skole og børnehave, at lære at gå i skole, sidde på en stol, lytte efter, samarbejde.

Jeg blev godt nok overrasket for 2 år siden, da min nr. 2 startede i 0.klasse det var sgu lige på og hårdt med undervisningen.
Og svarede til hvad mine 2 ældste lavede i 1. klasse. Nu er det yngstemanden der starter på mandag, og jeg får sgu helt ondt i maven over alt det han får kastet i hovedet lige om lidt. Han er godt forberedt fra børnehave, hvor de har leget med bogstaver, eget navn osv.
Og han har styr på de fleste bogstaver, kan tælle til 100, kan 2,5 og 10 tabellen, farver og former. - Og jeg er sikker på at han nok skal klare sig fint, men det er bare en brat overgang fra børnehave, til sfo, til skole.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf hotlips » 9. aug 2018, 09:52

Nej jeg hedder Hanne og skrev konsekvent hnnae :blush2:

Min dreng starter i første klasse på mandag og han har haft alfabetet, matematik og andre rigtige fag i børnehaveklassen, det havde jeg ikke selv, vi sang og tegnede og den slags.
Men vi fik også først engelsk i 5.klasse,det starter han med fra o år, og han kan en million flere ord end jeg og mine venner kunne.

Jeg synes det er vildt der er så stor forskel men de klarer det fint og min dreng æder alt hvad man orker at hælde på, han synes det er sjovt at gå i skole men han var også virkelig træt af at skulle sidde og tegne i børnehaven.
1
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27072

Re: I dag forventes det, at man kan skrive sit navn inden skolestart – men hvad kunne vi selv?

Indlægaf ajnaM » 9. aug 2018, 11:32

Jeg kunne læse og skrive, da jeg begyndte i børnehaveklassen i slut 80'erne. Min mor arbejdede på skolen og havde set min lærer hive mig ind på lærerværelset og bede mig om at læse højt fra 'Samvirke' for nogle andre lærere, fordi de ikke troede på, at jeg kunne læse sådan rigtigt. :D

Min største dreng er lige startet i skole, og han har kunnet læse længe. Han læser helt flydende nu og har brugt store dele af sin sommer på at læse Tin Tin og Anders And-blade i sommerhuset. :love:
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Børn"