6 år og har svært ved samling og fælles beskeder

AlmostFamous35
Indlæg: 241
Tilmeldt: 4. jan 2016, 08:41
Kort karma: 30
Likede indlæg: 372

Re: 6 år og har svært ved samling og fælles beskeder

Indlægaf AlmostFamous35 » 26. aug 2018, 08:55

FruKuk skrev:
Jeg krydser fingre for, at det kan hjælpe din søn. En skøn børnehavepædagog gjorde os opmærksom på, at hun troede vores datter bøvlede med sin sanseintegration og anbefalede os at få hende kigget på af en børneergoterapeut - og det gjorde en VERDEN til forskel for vores datter, der åbenbart led af lav muskelspænding og derfor konstant måtte bevæge sig for at kunne mærke sig selv og slippe af med “kriblen i huden og hovedet”. Hvilket jo naturligt gjorde, at hendes fokus oftest var et andet sted, end der hvor voksne kunne ønske, at det var.
Så held og lykke med knægten. Vil du ikke opdatere, når I har været af sted?



Dét kan du tro!:) Dejligt med endnu en succeshistorie!:)

Skulle I lave øvelser med hende, hvor hurtigt var der bedring, og har det varet ved?
Senest rettet af AlmostFamous35 26. aug 2018, 09:05, rettet i alt 1 gang.
0
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9377

Re: 6 år og har svært ved samling og fælles beskeder

Indlægaf Sorenspige » 26. aug 2018, 09:05

Hvad er galantrefleks?
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: 6 år og har svært ved samling og fælles beskeder

Indlægaf FruKuk » 26. aug 2018, 09:55

AlmostFamous35 skrev:
FruKuk skrev:
Jeg krydser fingre for, at det kan hjælpe din søn. En skøn børnehavepædagog gjorde os opmærksom på, at hun troede vores datter bøvlede med sin sanseintegration og anbefalede os at få hende kigget på af en børneergoterapeut - og det gjorde en VERDEN til forskel for vores datter, der åbenbart led af lav muskelspænding og derfor konstant måtte bevæge sig for at kunne mærke sig selv og slippe af med “kriblen i huden og hovedet”. Hvilket jo naturligt gjorde, at hendes fokus oftest var et andet sted, end der hvor voksne kunne ønske, at det var.
Så held og lykke med knægten. Vil du ikke opdatere, når I har været af sted?



Dét kan du tro!:) Dejligt med endnu en succeshistorie!:)

Skulle I lave øvelser med hende, hvor hurtigt var der bedring, og har det varet ved?


Vi startede med et afklaringsforløb på 3 gange 1 time. 1 time til interview med os og så 2 * 1 time hvor hun testede vores datter for at afklare styrker og svagheder. Derefter var hun afsted til sansemotorisk træning ved børneergoterapeuten 2 gange om ugen i 5 uger, hvor vi efter hver træning fik en til to øvelser/tiltag, som vi skulle lave hjemme. Vi oplevede ikke en vedvarende kropslig bedring fra start, men vores datter udtrykte stor begejstring for de fleste af øvelserne/tiltagene, fordi de gav umiddelbar ro. Særligt ved sengetid var det guld værd. Efter de første 5 uger lavede vi et nyt forløb på 10 uger med besøg hos børneergoterapeuten 1 gang ugentligt og så fortsat øvelser/tiltag hjemme. Herefter har vi aftalt forløb efter behov. Børnehaven gav udtryk for, at de oplevede "bedring" allerede efter et par uger, men den vedvarende "bedring" kom umiddelbart først efter et halvt års tid. Vi fortsætte med at komme efter behov. Særligt ved store skift eller ændringer har hun haft brug for lige at få en kort forløb (oftest på 3-5 gange) hos børneergoterapeuten, der kan arbejde mere målrettet med hende, end vi får gjort og kan finde ud af.

Hun startede da hun var 4 år, og hun er nu 8 år. Det er 1 år siden, at hun var afsted sidst, og jeg tror umiddelbart ikke, at hun får behov igen.

Og med hensyn til skolen så har vi haft involveret dem i det omfang, at vi har gennemgået hendes sanseprofil med dem og lavet nogle aftaler omkring, at hun havde brug for en stol med ryglæn (de sad på taburetter i 0. klasse), at hun fik lov til at sætte sig i læsekrogen, når de andre skulle pakke sammen (hun blev MAX stresset af, at der var larm og megen bevægelse, og når hun blev stresset, så larmede hun EKSTRA meget), og at når hun blev "for meget", så havde hun mest af alt brug for et virkeligt hårdt kram, da det ikke er muligt at nå hende, når hendes krop først er "overloadet".

Nå det blev en virkelig lang omgang :genert: Håber, at det giver mening.
1
AlmostFamous35
Indlæg: 241
Tilmeldt: 4. jan 2016, 08:41
Kort karma: 30
Likede indlæg: 372

Re: 6 år og har svært ved samling og fælles beskeder

Indlægaf AlmostFamous35 » 26. aug 2018, 11:42

FruKuk skrev:
AlmostFamous35 skrev:
FruKuk skrev:
Jeg krydser fingre for, at det kan hjælpe din søn. En skøn børnehavepædagog gjorde os opmærksom på, at hun troede vores datter bøvlede med sin sanseintegration og anbefalede os at få hende kigget på af en børneergoterapeut - og det gjorde en VERDEN til forskel for vores datter, der åbenbart led af lav muskelspænding og derfor konstant måtte bevæge sig for at kunne mærke sig selv og slippe af med “kriblen i huden og hovedet”. Hvilket jo naturligt gjorde, at hendes fokus oftest var et andet sted, end der hvor voksne kunne ønske, at det var.
Så held og lykke med knægten. Vil du ikke opdatere, når I har været af sted?



Dét kan du tro!:) Dejligt med endnu en succeshistorie!:)

Skulle I lave øvelser med hende, hvor hurtigt var der bedring, og har det varet ved?


Vi startede med et afklaringsforløb på 3 gange 1 time. 1 time til interview med os og så 2 * 1 time hvor hun testede vores datter for at afklare styrker og svagheder. Derefter var hun afsted til sansemotorisk træning ved børneergoterapeuten 2 gange om ugen i 5 uger, hvor vi efter hver træning fik en til to øvelser/tiltag, som vi skulle lave hjemme. Vi oplevede ikke en vedvarende kropslig bedring fra start, men vores datter udtrykte stor begejstring for de fleste af øvelserne/tiltagene, fordi de gav umiddelbar ro. Særligt ved sengetid var det guld værd. Efter de første 5 uger lavede vi et nyt forløb på 10 uger med besøg hos børneergoterapeuten 1 gang ugentligt og så fortsat øvelser/tiltag hjemme. Herefter har vi aftalt forløb efter behov. Børnehaven gav udtryk for, at de oplevede "bedring" allerede efter et par uger, men den vedvarende "bedring" kom umiddelbart først efter et halvt års tid. Vi fortsætte med at komme efter behov. Særligt ved store skift eller ændringer har hun haft brug for lige at få en kort forløb (oftest på 3-5 gange) hos børneergoterapeuten, der kan arbejde mere målrettet med hende, end vi får gjort og kan finde ud af.

Hun startede da hun var 4 år, og hun er nu 8 år. Det er 1 år siden, at hun var afsted sidst, og jeg tror umiddelbart ikke, at hun får behov igen.

Og med hensyn til skolen så har vi haft involveret dem i det omfang, at vi har gennemgået hendes sanseprofil med dem og lavet nogle aftaler omkring, at hun havde brug for en stol med ryglæn (de sad på taburetter i 0. klasse), at hun fik lov til at sætte sig i læsekrogen, når de andre skulle pakke sammen (hun blev MAX stresset af, at der var larm og megen bevægelse, og når hun blev stresset, så larmede hun EKSTRA meget), og at når hun blev "for meget", så havde hun mest af alt brug for et virkeligt hårdt kram, da det ikke er muligt at nå hende, når hendes krop først er "overloadet".

Nå det blev en virkelig lang omgang :genert: Håber, at det giver mening.


I dén grad! Kan se min søn i meget af det, du skriver. Ej, jeg kan slet ikke beskrive, hvor meget håb, I giver! Jeg har været så frustreret og ked af det siden hans start i førskole. Han trives og er tryg. Men der er SÅ meget uro med ham, og skolen bøvler virkelig. Jeg har knugen indeni, når jeg skal hente ham, og har flere aftener i sommerferien grædt, når konflikterne har taget overhånd og han har raset og været vred. Og han er normalt den dejligste, kærligste, mest empatiske dreng. Jeg er HELT brugt af konstant at være på overarbejde, når vi er ude blandt andre, og har lavet aftaler på job om at gå kl 13, så jeg kan hente ham så snart skolen slutter. (Og det er jo også trist for ham, at han går glip af fritiden med vennerne i klassen)

Havde nok håbet på mirakler med øvelserne:D Men det må tage den tid, det tager.

Men kan se, der er mange ting i de fysiske rammer, der kan ændres på (taburetter, læsehjørne etc.) og som vil kunne hjælpe ham ret nemt.

Bliv nu onsdag, så vi kan komme i gang!
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: 6 år og har svært ved samling og fælles beskeder

Indlægaf FruKuk » 29. aug 2018, 19:24

Hvordan gik det i dag?
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: 6 år og har svært ved samling og fælles beskeder

Indlægaf Fru Sunshine » 29. aug 2018, 20:14

Sorenspige skrev:Hvad er galantrefleks?

Det er den refleks, der får babyer til at krumme sig sammen som en banan, når man stryger dem vist nok ved lænden.
Den er som regel integreret ved 5 måneder, men for nogen er den ikke. Man ved vist ikke helt hvorfor.
De børn kan have svært ved at sidde stille på en stol med ryglæn, fordi galatrefleksen aktiveres, så de sidder og vrider sig.
Det kan også være grunden til manglende koncentrationsevne og til sengevædning.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
AlmostFamous35
Indlæg: 241
Tilmeldt: 4. jan 2016, 08:41
Kort karma: 30
Likede indlæg: 372

Re: 6 år og har svært ved samling og fælles beskeder

Indlægaf AlmostFamous35 » 29. aug 2018, 21:33

FruKuk skrev:Hvordan gik det i dag?
Det er først næste onsdag. Men tak for, at du spørger til det :lun:
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: 6 år og har svært ved samling og fælles beskeder

Indlægaf FruKuk » 5. sep 2018, 06:07

Pøj pøj i dag :kys:
1
AlmostFamous35
Indlæg: 241
Tilmeldt: 4. jan 2016, 08:41
Kort karma: 30
Likede indlæg: 372

Re: 6 år og har svært ved samling og fælles beskeder

Indlægaf AlmostFamous35 » 7. sep 2018, 18:49

Så er der mulighed for en opdatering:) Vi var hos sansekonsulenten i onsdags og fik lavet undersøgelse. Der er tydeligt udfordringer med et par af hans sanser, så vi var retur igen i dag og få øvelser.

Det var ret vildt at se, som han helt automatisk kompenserede for sine "mangler". Selv for mig var det ekstremt tydeligt, det var faktisk en smule trist. Det lille menneske er SÅ meget på overarbejde hele tiden, det er ikke så sært at der ikke er kapacitet til at høre efter og at verden indimellem bare bliver for larmende og kaotisk for ham.

Jeg har stor tiltro til de øvelser, vi har fået. Vi starter med nogle, der går meget på hans muskler og led og på at skabe ro i kroppen og en bedre koordinering mellem venstre og højre. Og så skal vi tilbage igen om 2,5 uge og have nye. Vi skal træne 20 min hjemme hver dag. Men han nyder det! Han foreslog selv, at vi laver øvelserne lige inden sengetid, og så sætter vi noget rolig musik på. Da vi lige lavede den ene før sovetid i dag, udbrød han "øj, det er dejligt mor!" og så lå han bare roligt og med glade, trygge øjne og nød det. Simpelthen så skønt, og en dejlig måde at runde dagen af på:)

Oveni melder skolen, at han virker til at være ved at være landet dernede. Så det hele ikke så nemt bliver for meget. Og han har den mest fantastiske klasselærer, som har "assignet sig selv" til ham. Hun har i dén grad luret ham, så hun er mega god til at hjælpe ham, så han ikke når at få for meget. Vi er virkelig, virkelig glade for hende! (Og så slipper han også lidt for hende den anden, der ikke aner, hvordan man tackler den slags) Min søn har stor tillid til hende, så han er blevet god til at række ud eller direkte bare sige "nu bliver det for meget larm" og så hjælper hun ham. Det siger en del, at han er dér allerede nu, for han har oplevet mange voksne i institutionslivet, der ikke har været der for ungerne, eller som er stoppet og dermed har "forladt" ham.

Han har tydeligt stadig brug for at blive hentet tidligt de fleste dage. Ellers bliver han for træt, og han ryger i dumme strategier for at klare det. Så det gør vi, og pejler så efter, hvornår han har overskud til at blive til SFO-tid, så han også når at have fri legetid med klassekammeraterne.

Så alt i alt en god mavefornemmelse af det hele. @joynips @FruKuk @DetSorteCirkus TAK for, at I har gjort en kæmpe forskel i vores liv. Det mener jeg virkelig.
11
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: 6 år og har svært ved samling og fælles beskeder

Indlægaf JoyNips » 7. sep 2018, 20:13

Hvor er det fedt at høre at det giver mening!
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: 6 år og har svært ved samling og fælles beskeder

Indlægaf FruKuk » 8. sep 2018, 07:41

Jubii :banan: Åh hvor er det FEDT at høre, jeg bliver faktisk helt rørt. Og det er så vildt at se, hvordan den rette øvelse/træning kan give ro og saglighed hos ens (stressede men ikke uopdragne) barn.

Tænk hvor mange børn, der måske kunne hjælpes via en sansemotorisk/kropslig tilgang i stedet for skæld ud og rammesætning. Jeg ville sådan ønske, at pædagogseminariet havde mere fokus her, så vi hjælpe flere børn, inden de rammer muren i skolen.

Hvis du orker, vil jeg meget gerne høre mere om, hvordan det går. Og hvis du har spørgsmål eller andet, så spørg løs - som du nok fornemmer, optager emnet mig pænt meget :D
2
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: 6 år og har svært ved samling og fælles beskeder

Indlægaf Stitch » 8. sep 2018, 13:26

Jeg bliver helt rørt. Fuck hvor er det fedt for ham og jer. Så dejligt at høre at det allerede har hjulpet :)
1
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
AlmostFamous35
Indlæg: 241
Tilmeldt: 4. jan 2016, 08:41
Kort karma: 30
Likede indlæg: 372

Re: 6 år og har svært ved samling og fælles beskeder

Indlægaf AlmostFamous35 » 8. sep 2018, 13:57

Tak for likes og kommentarer! I er søde:) Skal nok opdatere. Tænk hvis vores oplevelser kan hjælpe andre, ligesom I har hjulpet os:)
0
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: 6 år og har svært ved samling og fælles beskeder

Indlægaf Depeche_Mama » 7. okt 2018, 21:14

Debatten kan alt :lun:

Vores søn på 7 år har også nogle sansemotoriske problematikker - en børneergo har også været guld værd her :)
1
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
DannyZuko
Indlæg: 426
Tilmeldt: 31. okt 2015, 09:13
Kort karma: 30
Likede indlæg: 744

Re: 6 år og har svært ved samling og fælles beskeder

Indlægaf DannyZuko » 9. okt 2018, 08:06

AlmostFamous35 skrev:Tak for likes og kommentarer! I er søde:) Skal nok opdatere. Tænk hvis vores oplevelser kan hjælpe andre, ligesom I har hjulpet os:)

Hvad har I måttet slippe for sådan et forløb hos Sansemotorik? Jeg kan ikke se deres priser nogen steder.
0

Tilbage til "Børn"