Baby med til stand-up

FormerlyKnownAs
Kort karma: 458
Likede indlæg: 3370

Re: Baby med til stand-up

Indlægaf FormerlyKnownAs » 8. okt 2018, 12:56

Jeg kom lige i tanke om den her som er nogle år gammel og dengang var der mega debat om det.

https://politiken.dk/forbrugogliv/livss ... Travl-mor-»Bedsteforældrene-kører-på-frihjul«

Og fik modsvar fra en bedstemor

https://politiken.dk/forbrugogliv/livss ... Bedstemor-»Jeg-kunne-aldrig-drømme-om-at-være-serviceorgan«
1
/Dullen
fisken80
Kort karma: 280
Likede indlæg: 9705

Indlægaf fisken80 » 8. okt 2018, 17:31

Mistermor skrev:
Sof skrev:Det her kunne være min mor. Og min far.
De skriver selv og spørger om vores 1-årige må komme på besøg/overnatning/med på tur og de henter fra vuggestue en fast dag, hver uge, efter deres eget ønske. De synes det er hyggeligt at gå på legepladser, kigge på heste og hoppe i vandpytter på vej hjem. Det er ikke et behov for os, men jeg synes det er dejligt at de gerne vil se vores dreng.

Hvis vi spørger om de kan en specifik dag, hvor vi skal noget som måske ikke er så børnevenligt, så spørger de næsten altid først om vi har spurgt hans farmor og farfar, for de kan slet ikke sætte sig ind i at man ikke ville se sit barnebarn hver dag, hvis man havde chancen. Derfor ved jeg også at de aldrig ville sige nej, hvis jeg spurgte, så jeg er selvfølgelig opmærksom på ikke at udnytte det.

De er i øvrigt fuldstændig ligeglade med om vi skal noget vigtigt, “ligegyldigt” eller ingenting. Det ville jeg også selv være, hvis jeg skulle passe for andre. Hvis jeg kan, er det da fuldstændig ligemeget for mig om forældrene skal i bio, til lægen eller til foredrag.

Alt det du nævner, ville jeg også gerne deltage i.
Jeg vil godt nok ikke (pga sygdom) kunne garantere at hente fast en bestemt ugedag, men alt det andet. For det handler nemlig om at se barnet og barnets behov, - og det foregår på en måde, hvor jeg ikke skal slå knuder på mig selv. (Jeg synes ikke, det er rart at skulle vente i en foyer med en barnevogn, så det vil jeg simpelthen ikke for noget uvæsentligt). (Hvis der er tale om en once in a lifetime - optræden, så ville det måske være noget andet) Til gengæld ville jeg gerne køre rundt med en barnevogn, mens mor var til frisør.

Så jeg påberåber mig egentlig bare ret til at vælge, hvad jeg skal bruge energi på. Og at min søn og svigerdatter prioriterer, hvordan de bruger mine kræfter.

Men du ville gerne passe barnet hjemme hos forældrene, hvis de skulle til noget?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 265
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 4769

Indlægaf Mistermor » 8. okt 2018, 18:55

fisken80 skrev:
Men du ville gerne passe barnet hjemme hos forældrene, hvis de skulle til noget?

Ja. :)
0
fisken80
Kort karma: 280
Likede indlæg: 9705

Indlægaf fisken80 » 8. okt 2018, 19:04

Mistermor skrev:
fisken80 skrev:

Ja. :)

Men så forstår jeg ikke noget som helst. Hvis en barnepige rent faktisk ville foretrække at sidde i en foyer og passe barnet der, som tilfældet ville være for mig, hvorfor er det så ikke ok? Hvorfor er man så dårligt opdraget?
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 265
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 4769

Indlægaf Mistermor » 8. okt 2018, 23:35

fisken80 skrev:
Men så forstår jeg ikke noget som helst. Hvis en barnepige rent faktisk ville foretrække at sidde i en foyer og passe barnet der, som tilfældet ville være for mig, hvorfor er det så ikke ok? Hvorfor er man så dårligt opdraget?

Jeg har ikke skrevet, at man er dårligt opdraget, hvis man vælger den metode :) Nu måtte jeg læse mine indlæg igennem. :D

Jeg har skrevet, at jeg har opdraget mine børn, - ergo har mine værdier nok smittet noget af på dem,- og derfor ville de ikke forvente af mig, at jeg sad i en foyer, ligesom de næppe ville vælge at gå til stand up sammen, før barnet kunne undvære dem længe nok til, at pasning kan foregå i hjemmet.
Det handler nok om værdier eller en holdning til, at man godt kan vente med nogle ting, mens baby er lille.

Jeg kender ikke min svigerdatter så godt endnu, og en ting er selvfølgelig også, hvad man mener, inden man får børn, noget andet hvordan man har det, når man er i det, - men min søn og jeg har talt børn og alt dertil relateret længe, - dels fordi han egentlig bare har ventet på at møde en kvinde, han ville have børn med, for han har ønsket børn længe,- dels fordi jeg er pædagog, og han er nyuddannet lærer, så det ligger meget inden for vores interesseområde. Ligesom vi også har diskuteret hans barndom, fordi den jo var lidt anderledes i og med, jeg gik hjemme nogle år, og vi det meste af børnenes barndom har prioriteret tid og nærvær over penge. Så jeg tænker, at jeg i alt fald nogenlunde kan gætte mig til hans holdning.

Min datter har egentlig ment, at hun ikke skulle have børn, men nu har hun efter mange års singleliv mødt en mand, og han vil gerne have børn, - hendes ønske om kompromis er, at skal de have børn, skal hun kunne gå hjemme hos dem.

Så jeg tænker, at jeg har en ide om, hvilke værdier de har.

Men altså det hele startede jo med, at jeg sagde, at jeg ikke ville bede andre om at passe barn i en foyer, fordi jeg ikke selv ville bryde mig om det.
1
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 4197

Indlægaf Tanten » 9. okt 2018, 20:58

Min yngste søn sov sig igennem et bryllup med 60 gæster, sange, klappen, klirren på tallerknerne osv., da han var et par mdr. gammel - men det er nok også lidt noget andet, fordi vi let ville kunne gå afsides med ham, hvis det skulle påvirke ham negativt, eller tage helt hjem. Det ville derimod have været alt for meget for min ældste søn, der på daværende tidspunkt var 1.5 år og havde brug for fast sengetid og ro - han blev passet af sin farfar.

Jeg ville dog aldrig tage et barn med et sted hen, hvor det potentielt kunne genere andre - eller jeg selv gik glip af det, jeg havde betalt for, fordi jeg skulle gå ud med barnet, hvis og når det blev uroligt.

Det skader næppe ungen at være med til stand-up, hvis det ikke virker uroligt - men omvendt får barnet heller intet ud af det. Og hvis argumentet er, at det er synd for spædbørn at blive passet af andre end deres forældre, før de er over et år (som jeg har set fremsat i andre sammenhænge) synes jeg godt nok, man skal overveje, hvad der er mindst "skadeligt" - at blive passet af et andet, nært familiemedlem i kendte omgivelser eller sidde i larm mellem hundredevis af fremmede.
1

Tilbage til "Børn"