Baby med til stand-up

godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Baby med til stand-up

Indlægaf godtnavn » 8. okt 2018, 11:45

Min mor ringer selv og spørg om vi ikke vil i biffen eller andet forid hun så gerne vil passe vores datter hvis hun ikke har set hende i en uge :lol: Nu er hun dagplejemor for vores datter, så nu er det sjældent der går så længe i mellem. Så for nogen er det altså ikke en straf at passe et sovende barn, heller ikke selvom det ikke er hjemme :)

Jeg kunne godt finde på at bede min mor om nogle af de ting ajnaM nævner, ville dog aldrig indrette hverdagen så det var nødvendigt for at hverdagen hang sammen, men var der nogle uger hvor vi havde behovet ville jeg ikke være bleg for at spørger, min mor ville jo bare sige nej hvis det ikke passede og så måtte vi finde en anden løsning. Men jeg tror oprigtig min mor ville elske at have endnu mere tid med min datter. Hun har lidt krise over at der kun er lidt over et år til hun skal i børnehave og hun der ikke vil se hende nær så ofte...
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Baby med til stand-up

Indlægaf LadyFox » 8. okt 2018, 11:52

Sof skrev:
LadyFox skrev:
Nu har jeg ikke børn, men jeg kender min mor rigtig godt. Hvis jeg fik børn ville min mor blive direkte skuffet hvis jeg ikke gjorde brug af hende. Min mor er en kvinder der godt kan sige fra, og hun ville ikke aflyse egne planer for at passe et barn fordi forældrene skulle i biografen, men hvis hun ikke selv havde planer...
Det ligger nærmest i hendes DNA at være hjælpsom. Hun er f.eks. gæstfri, og har da jeg var lille haft både søskende boende på sofaen og min mormor som overnattende gæst i vores etværelses lejlighed - og er meget uforstående overfor at mig og min søster ville synes det var et helvede hvis det var os. For sådan en type er hun. Min mor er uforstående hvis vi betaler for en ydelse hun lige så godt kunne hjælpe med, det kunne være alt fra flytning til at male til at få kæledyr passede. For vi hjælper jo hinanden i vores familie. Sådan er min mor bare, og det handler ikke om misforstået godhed fra hendes side, det er bare sådan hun synes det burde være.

Min mor elsker at passe børn, hun har en relation til alle hun kenders børn. Hun et lidt sådan en tante-type. Det er både børn i familien, blandt hendes venner, sågar tidligere kollegers børn passer hun gerne hvis de skal eller vil noget. Og min mor, hun hygger sig med det. Jeg er sikker på at hvis jeg sad med et barn og gik glip af et show jeg gerne ville se fordi jeg ikke lige synes jeg burde belemre min mor med at sidde et par timer på en café, så ville jeg blive hevet til familiesamtale omkring hvorfor pokker jeg ikke havde prøvet at give fat i hende.

Folk og familier er jo forskellige, og i følge min mor er det altså noget pjat ikke at komme til hende før man går glip af noget, eller *gys* betaler sig fra noget - hun kan jo bare sige nej hvis det ikke kan lade sig gøre.

Det her kunne være min mor. Og min far.
De skriver selv og spørger om vores 1-årige må komme på besøg/overnatning/med på tur og de henter fra vuggestue en fast dag, hver uge, efter deres eget ønske. De synes det er hyggeligt at gå på legepladser, kigge på heste og hoppe i vandpytter på vej hjem. Det er ikke et behov for os, men jeg synes det er dejligt at de gerne vil se vores dreng.

Hvis vi spørger om de kan en specifik dag, hvor vi skal noget som måske ikke er så børnevenligt, så spørger de næsten altid først om vi har spurgt hans farmor og farfar, for de kan slet ikke sætte sig ind i at man ikke ville se sit barnebarn hver dag, hvis man havde chancen. Derfor ved jeg også at de aldrig ville sige nej, hvis jeg spurgte, så jeg er selvfølgelig opmærksom på ikke at udnytte det.

De er i øvrigt fuldstændig ligeglade med om vi skal noget vigtigt, “ligegyldigt” eller ingenting. Det ville jeg også selv være, hvis jeg skulle passe for andre. Hvis jeg kan, er det da fuldstændig ligemeget for mig om forældrene skal i bio, til lægen eller til foredrag.


Jeg tænker også de fleste ved vel godt hvordan deres familie er, og de fleste empatiske mennesker ville vel ikke spørge hvis de vidste deres familie var dårlige til at sige nej, og derudover ikke synes det er hyggeligt at se efter småfolk. Det er der jo ingen der er tjent med.
Men det er da fjollet ikke at bruge de udstrakte hænder man har til rådighed, hvis de netop ER udstrakte, fordi at andre ikke ville trives i den position.

Min mor er også lidt af en selskabspapegøje, så hun synes lige som jeg at oplevelser og afbræk fra hverdagen er vigtige begivenheder.

Hvis jeg selv skal passe børn er mit fokus også om jeg har tid OG lyst, hvad forældrene skal, og om det er vigtigt er også ligegyldigt for mig. Jeg synes heller ikke rigtig jeg kan gøre mig til dommer for hvad der er vigtigt for DEM, eller hvad deres behov er. Folk er jo igen forskellige, hvad der er vigtigt for mig kan jo også være skide ligegyldigt for min nabo.
2
...
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Baby med til stand-up

Indlægaf FormerlyKnownAs » 8. okt 2018, 12:11

Men forskellen er vel “lyst og forventning”. Jeg oplever mange har en forventing om at bedsteforældre per automatik står klar når der kommer børnebørn. Jeg kender en der sågar havde planer om nr 2 og inddrog søster i den plan og sagde at de gerne ville have nr 2 og i den forbindelse ville de være afhængige af søster og bedsteforældre. Bare lige så de var forberedt. De kunne ikke engang selv varetage alt omkring nr og havde kommunestøttet hjælp til st hente og bringe barnet og være der et par timer dagligt i hjemmet. Det er en ekstrem situation, I know.

Men ikke desto mindre er det jo ikke sjældent at mange oplever forældre som er afhængige af at bedsteforældre kan hente og bringe og passe og tager det som en selvfølge. Det forstår jeg personligt slet ikke. Jeg ved godt at lokummet kan brænde på og at hjælp til pasning ville være fantastisk. Men jeg har nok svært ved at forstå at man vil bygge sin hverdag op omkring nødvendigheden at en anden kan træde til på ugentlig basis. Der er jo ligegyldig hvis vedkommende gerne vil, det er da bare dejligt. Men forventningen står jeg af på.

Iøvrigt, så hende jeg omtaler, de er så afhængige af bedsteforældre at det ofte er en sur pligt. Ikke at de ikke elsker at være sammen med barnebarnet, men det er ofte en pligt og forventning. De har et hus i Frankrig og smutter derned det meste af efterår og vinter og så bliver de blamet for hvor synd det er for barnebarnet som savner sine bedsteforældre for hun er så vant til at de er der når der er behov. De her bedsteforældre kan ikke vinde, overhovedet.
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Baby med til stand-up

Indlægaf Sof » 8. okt 2018, 12:27

Må indrømme at det er meget fjernt for mig og fra dem jeg kender med små børn.

De fleste jeg kender har bedsteforældre der beder om tid med børnebørnene, endda 2-3 stykker som har måtte sætte lidt fastere grænser, for at det ikke blev for meget.

Jeg kender ingen hvor det er mit indtryk at det bliver udnyttet, det er til gengæld mit indtryk at de fleste er virkelig taknemmelige for bedsterne og alt det de lægger i det. Synes også jeg ser en del forældre der ikke beder om hjælp, hvor man, hvis man tilbyder hjælp, noglegange skal insistere, fordi de er for stædige/stolte/har for meget kan selv, vil selv attitude - sådan er det hos min bedste ven som har fået en baby i sommers.

Er selvfølgelig ikke i tvivl om at der findes nogen der ikke kan sige nej og forældre der udnytter det, men håber det er sådan for de færreste.
2
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Baby med til stand-up

Indlægaf FormerlyKnownAs » 8. okt 2018, 12:34

SurSødSovs skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Men forskellen er vel “lyst og forventning”. Jeg oplever mange har en forventing om at bedsteforældre per automatik står klar når der kommer børnebørn. Jeg kender en der sågar havde planer om nr 2 og inddrog søster i den plan og sagde at de gerne ville have nr 2 og i den forbindelse ville de være afhængige af søster og bedsteforældre. Bare lige så de var forberedt. De kunne ikke engang selv varetage alt omkring nr og havde kommunestøttet hjælp til st hente og bringe barnet og være der et par timer dagligt i hjemmet. Det er en ekstrem situation, I know.

Men ikke desto mindre er det jo ikke sjældent at mange oplever forældre som er afhængige af at bedsteforældre kan hente og bringe og passe og tager det som en selvfølge. Det forstår jeg personligt slet ikke. Jeg ved godt at lokummet kan brænde på og at hjælp til pasning ville være fantastisk. Men jeg har nok svært ved at forstå at man vil bygge sin hverdag op omkring nødvendigheden at en anden kan træde til på ugentlig basis. Der er jo ligegyldig hvis vedkommende gerne vil, det er da bare dejligt. Men forventningen står jeg af på.

Iøvrigt, så hende jeg omtaler, de er så afhængige af bedsteforældre at det ofte er en sur pligt. Ikke at de ikke elsker at være sammen med barnebarnet, men det er ofte en pligt og forventning. De har et hus i Frankrig og smutter derned det meste af efterår og vinter og så bliver de blamet for hvor synd det er for barnebarnet som savner sine bedsteforældre for hun er så vant til at de er der når der er behov. De her bedsteforældre kan ikke vinde, overhovedet.


Jeg gad godt have forældre, jeg kunne besøge i Frankrig. Byttehandel?


:lol:
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Baby med til stand-up

Indlægaf FormerlyKnownAs » 8. okt 2018, 12:56

Jeg kom lige i tanke om den her som er nogle år gammel og dengang var der mega debat om det.

https://politiken.dk/forbrugogliv/livss ... Travl-mor-»Bedsteforældrene-kører-på-frihjul«

Og fik modsvar fra en bedstemor

https://politiken.dk/forbrugogliv/livss ... Bedstemor-»Jeg-kunne-aldrig-drømme-om-at-være-serviceorgan«
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Baby med til stand-up

Indlægaf fisken80 » 8. okt 2018, 17:31

Mistermor skrev:
Sof skrev:Det her kunne være min mor. Og min far.
De skriver selv og spørger om vores 1-årige må komme på besøg/overnatning/med på tur og de henter fra vuggestue en fast dag, hver uge, efter deres eget ønske. De synes det er hyggeligt at gå på legepladser, kigge på heste og hoppe i vandpytter på vej hjem. Det er ikke et behov for os, men jeg synes det er dejligt at de gerne vil se vores dreng.

Hvis vi spørger om de kan en specifik dag, hvor vi skal noget som måske ikke er så børnevenligt, så spørger de næsten altid først om vi har spurgt hans farmor og farfar, for de kan slet ikke sætte sig ind i at man ikke ville se sit barnebarn hver dag, hvis man havde chancen. Derfor ved jeg også at de aldrig ville sige nej, hvis jeg spurgte, så jeg er selvfølgelig opmærksom på ikke at udnytte det.

De er i øvrigt fuldstændig ligeglade med om vi skal noget vigtigt, “ligegyldigt” eller ingenting. Det ville jeg også selv være, hvis jeg skulle passe for andre. Hvis jeg kan, er det da fuldstændig ligemeget for mig om forældrene skal i bio, til lægen eller til foredrag.


Alt det du nævner, ville jeg også gerne deltage i.
Jeg vil godt nok ikke (pga sygdom) kunne garantere at hente fast en bestemt ugedag, men alt det andet. For det handler nemlig om at se barnet og barnets behov, - og det foregår på en måde, hvor jeg ikke skal slå knuder på mig selv. (Jeg synes ikke, det er rart at skulle vente i en foyer med en barnevogn, så det vil jeg simpelthen ikke for noget uvæsentligt). (Hvis der er tale om en once in a lifetime - optræden, så ville det måske være noget andet) Til gengæld ville jeg gerne køre rundt med en barnevogn, mens mor var til frisør.

Så jeg påberåber mig egentlig bare ret til at vælge, hvad jeg skal bruge energi på. Og at min søn og svigerdatter prioriterer, hvordan de bruger mine kræfter.


Men du ville gerne passe barnet hjemme hos forældrene, hvis de skulle til noget?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Baby med til stand-up

Indlægaf fisken80 » 8. okt 2018, 19:04

Mistermor skrev:
fisken80 skrev:
Men du ville gerne passe barnet hjemme hos forældrene, hvis de skulle til noget?


Ja. :)


Men så forstår jeg ikke noget som helst. Hvis en barnepige rent faktisk ville foretrække at sidde i en foyer og passe barnet der, som tilfældet ville være for mig, hvorfor er det så ikke ok? Hvorfor er man så dårligt opdraget?
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1926
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Baby med til stand-up

Indlægaf Tanten » 9. okt 2018, 20:58

Min yngste søn sov sig igennem et bryllup med 60 gæster, sange, klappen, klirren på tallerknerne osv., da han var et par mdr. gammel - men det er nok også lidt noget andet, fordi vi let ville kunne gå afsides med ham, hvis det skulle påvirke ham negativt, eller tage helt hjem. Det ville derimod have været alt for meget for min ældste søn, der på daværende tidspunkt var 1.5 år og havde brug for fast sengetid og ro - han blev passet af sin farfar.

Jeg ville dog aldrig tage et barn med et sted hen, hvor det potentielt kunne genere andre - eller jeg selv gik glip af det, jeg havde betalt for, fordi jeg skulle gå ud med barnet, hvis og når det blev uroligt.

Det skader næppe ungen at være med til stand-up, hvis det ikke virker uroligt - men omvendt får barnet heller intet ud af det. Og hvis argumentet er, at det er synd for spædbørn at blive passet af andre end deres forældre, før de er over et år (som jeg har set fremsat i andre sammenhænge) synes jeg godt nok, man skal overveje, hvad der er mindst "skadeligt" - at blive passet af et andet, nært familiemedlem i kendte omgivelser eller sidde i larm mellem hundredevis af fremmede.
1

Tilbage til "Børn"