Legeaftaler, hvor tit?

Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Legeaftaler, hvor tit?

Indlægaf Kanga » 10. okt 2018, 17:12

Jeg synes, der er forskel på en seksårig og en tiårig. Om de kan tage initiativ og aftale selv, eller om forældre skal facilitere.

Jeg vil prøve, at få en aftale i hus hveranden uge. Jeg har tidligt fri to dage om ugen, så jeg kan hente, når de har fri. På et tidspunkt er der måske pay off.
Og så er der selvfølgelig også forskel på, om de andre forældre har sent fri. For hvis de henter i SFO 10 sekunder i luk, er det ikke nemt at have en kammerat med hjem, det kan jeg godt se.

Kanga
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Legeaftaler, hvor tit?

Indlægaf hotlips » 10. okt 2018, 18:03

Min dreng er 7, og den ældste i gruppen, den yngste er 6 og fylder først engang til vinter,de to andre ligger midt i mellem det.

Men jeg har også prøvet det der hvor man til sidst tænker at folk da må sige det hvis der er noget i vejen, min drengs bedste buddy igennem vuggestuen og børnehaven har en mor der generelt er svær at hale ord ud af og det føltes sq som hårdt arbejde at få en legeaftale på en bestemt dag, som fødselsdag, selvom det var med flere måneders varsel. Hun var sød nok og altid venlig og smilende men at få et svar og i særdeleshed et helt konkret ja eller nej.. Det var helt umuligt.
Men så kunne man rende på hans far og så tog det to minutter at få klaret. Det var desværre ikke så tit han hentede men jeg lærte finten med at spørge ham når jeg så ham,nærmest uanset om det var hele eller halve år før, så gik det meget nemmere end at forsøge at få et konkret svar ud af moren på kun(!) 4 måneder.

Så det kan godt være det kan betale sig at prøve at snakke med begge to hvis de er sådan nogen hvor man står og river sig i håret,måske er der forskel.

Der er ingen tvivl om vi kan lave så mange fordi de andre forældre er så nemme at have med at gøre, hvis man spørger om vi kan låne frede næste mandag og det kan vi ikke, så kommer der forslag til nogle andre dage uden det er noget jeg skal spørge efter. Man kan også spørge om de har lyst til at få min dreng med hjem imorgen og så skal de gøre klar til håndværkere de næste dage, så skal jeg også nok lige spørge om vi ikke skal tage deres dreng med hjem to dage i træk,så spiser han her og de kan nøjes med en klemme når det passer ind.
Det er virkelig det modsatte af alt hvad jeg kunne frygte for da jeg var gravid og kom på den unævnelige og det generelle indtryk man efterhånden får,det er meget få jeg har mødt der ikke var helt almindelige mennesker der gerne ville have deres børn dyrkede deres venskaber og så videre.
0
Brugeravatar
Daybreak
Indlæg: 217
Tilmeldt: 13. jan 2016, 21:01
Kort karma: 10
Likede indlæg: 242

Re: Legeaftaler, hvor tit?

Indlægaf Daybreak » 23. okt 2018, 09:53

Min datter på 6 er også lige startet i skole efter sommer, og har meget få legeaftaler efter skole.
Jeg synes det er super svært at nå at have legeaftaler i hverdagen - hun bliver hentet 15.30-16, så tiden til aftensmad og dermed hentning af legeaftalebarn er så kort, at det dårligt kan svare sig.
Til gengæld bor vi på vej med et par stykker fra klassen, og nogle andre børn, så de leger gerne på vejen både om eftermiddagen og i weekenden.
Hun efterspørger indimellem en legeaftale med nogle af pigerne fra klassen, men jeg har faktisk ikke indtryk af, at det er noget der rigtig bliver gjort så meget i endnu. Det kommer nok, tænker jeg, men for nuværende virker det egentlig som om de får leget af i skole og DUS.
0

Tilbage til "Børn"