Ifølge Børns Vilkår er det ikke bare ulovligt, men også dybt uetisk, at virksomheder bruger børn til at reklamere uden deres forældres samtykke.
I Karla Mønsteds indbakke ligger stribevis af mails fra virksomheder, der spørger, om hun vil teste deres produkter.
- HURRA! Vi har netop fået vores nyudviklede makeup på lager. Den er endnu ikke sat til salg, men vi vil gerne sende produktet til dig, så du kan teste, står der skrevet i en mail fra virksomheden Danish Skin Care, som sælger hudplejeprodukter og makeup.
- Vi håber, at du vil lave en omtale af produktet, slutter de mailen.
Det vil Karla Mønsted gerne. Få dage senere ligger der en pudder i forældrenes postkasse, og hun går straks i kast med at optage en video, hvor hun prøver den på.
Men Karla Mønsted er 12 år og går i sjette klasse. Når ikke hun er i skole, går hun som så mange andre børn til gymnastik og fodbold – og så producerer hun reklamevideoer hjemme på børneværelset.
Danish Skin Care er blot én af de virksomheder, der har fået øjnene op for den 12-årige mikroinfluent.
Udover hudplejeprodukter og makeup har Karla Mønsted også reklameret for smykker og tøj fra mindre virksomheder. I nogle tilfælde har hun selv kontaktet virksomhederne for at spørge, om de vil sende hende nogle gratis produkter, hvis hun lover at reklamere for dem. Andre gange har virksomhederne selv kontaktet hende.
Fælles for dem alle er dog, at ingen har spurgt hende, hvor gammel hun er eller bedt om hendes forældres samtykke.
- Mine forældre har selv sagt, at jeg skal fortælle til dem, når jeg laver en reklame – også før jeg udleverer min adresse, siger Karla Mønsted og fortsætter:
- Men der er ikke nogen, der har spurgt om mine forældres accept.
Hvad mener du om at bruge en 12-årig pige til reklame som bl.a. i omtalte tilfælde af pudder?
(Karlas beskrivelse af pudderproduktet kan læses i det indsatte link).
For mig er en 12-årig pige slet ikke kompetent til at gøre reklame for kosmetik, men nu skal Karlas reklame sikkert heller appellere til voksne men til jævnaldrende, og jeg er overbevist om, at jævnaldrende begejstres af reklamen og bliver potentielle købere. Derudover mener jeg, at Danish Skin Care misbruger et barn til at gøre reklame for produkter, som børn helt sikkert har brug for.