Negativ 8 årig

Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2559

Negativ 8 årig

Indlægaf Lathyrus » 2. nov 2018, 20:04

Min 8 årige søn er SÅ negativ i sin tilgang til stort set alt. Og det er frygtelig drænende for os forældre at han konstant er sur, utilfreds og utaknemmelig.

Vil lige give et par eksembler, på hvad jeg mener.

Han har fået en isvaffel med 2 kugler og siger med nedadvendte mundvige “Ej, hvorfor må jeg ikk få 3 kugler?”

Vi skal på weekendophold og overnatte 2 nætter. I stedet for at være glad for det vi skal, brokker han sig over at vi ikke skal være der i længere tid. Og det er på forhånd han brokker sig, det er ikke en “jeg er ked af at vi skal hjem nu reaktion”

Han har haft en lille konflikt i skolen og hele dagen er ødelagt.

Hans strømper driller og han hyler og skriger og skaber sig vildt og hele morgenen går med at være sur.

Lillesøster opdager at det er stjerneklart og udbryder glad “ Se, alle de stjerner” Han replicerer: “Og hva så, har du aldrig set stjerner før?! Det har jeg da set 1000 gange”

Vi kører forbi en mark med en masse får og jeg siger “Se lige alle de får derinde, de har fået lam”
Ham: “Nå, hva er der galt med det?!”

Det er svært at gengive den negative og ofte nedladende tone på skrift, men håber I fanger pointen alligevel.

Det er altså både negativitet over konkrete ting, så som strømper, utaknemmelighed og en negativ tilgang til andre menneskers begejstring for noget.

Selvfølgelig er han også glad og tilfreds, men det negative fylder bare rigtig meget for ham.....og for vi andre der lever sammen med ham.

Han klarer sig godt fagligt i skolen (selvom han har lidt svært ved at sidde stille/være stille) og har venner og fritidsinteresser.

Er der andre som har “sure” børn som helst ser at glasset er halv-tomt og hænger fast i trælse oplevelser?

Nogen som har ideer til hvordan vi skal tackle ham?
0
Brugeravatar
Lathyrus

Re: Negativ 8 årig

Indlægaf Lathyrus » 2. nov 2018, 21:48

Zinde skrev:Har I spurgt ham, hvad der går ham på?

Ja, det har vi. Og så svarer han enten “jamen, jeg spurgte jo bare” feks til det med isen.

Eller “Det er bare mega-træls at XX driller mig”

Altså enten en benægtelse af brok eller en gentagelse af det negative. Ingen konkrete svar på hvad det i virkeligheden handler om.
Af og til kan svaret også være at han synes han har et dårligt liv - og adspurgt om hvorfor han mener det, er svaret så feks “fordi jeg ikk må spille ipad hele dagen” eller “fordi jeg ikk må få mere slik”
Men han bliver ikke gladere af mere slik eller mere spilletid - han vil bare have endnu mere.
Der er noget “Konen i muddergrøften” over ham.
0
Seance
Kort karma: 18
Likede indlæg: 438

Indlægaf Seance » 2. nov 2018, 23:24

Emma på syv kan nogen gange blive lidt aften sortseer, især hvis hun har fået for meget skærm tid har jeg lagt mærke til.
Vi øver os i at vi sammen finder glæden i de små ting, så som at huske på hvad der har været godt i løbet af dagen.
Nogen gange mener hun at det er den værste dag i hendes liv når en lille ting er gået galt, der snakker jeg med hende om hvad der har været godt og prøver at minde hende om at tingene bliver bedre.
Hvis hun er utaknemmelig f.eks brokker sig over der ikke nok is, så har hun lært at jeg gør kort proces, jeg gider simpelthen ikke høre brok over hun kun må få en to kugler is.
Jeg kigger selvfølgelig på om der ligger noget under hendes brok, så som øre problemer (hun er stadig ørebarn) eller om der er noget med skolen.
Som jeg skrev i begyndelsen, så reagere Emma negativt på for meget skærm, hun elsker det, men det er tydeligvis ikke sundt for hende. Hun får lov at se Ramasjang om morgenen, og lidt tegnefilm eller ipad om aftenen, mere end det og så ryger hendes temperament ad H til når der bliver slukket for skærmen.
1
Brugeravatar
sansera
Kort karma: 61
Likede indlæg: 1681

Indlægaf sansera » 3. nov 2018, 06:27

Det lyder for min lidt som den omgangstone vores datter tog med sig fra skolen. Det handlede om, at det var sejt. Prøv at spørger ind til, hvordan de taler i skolen og om hvordan man er sej. Jeres søn er gammel nok at i kan have den snak, og ikke gammel nok til bare at lukke af. Hold snakken til netop tonen. Eksempler kan føles som et angreb og få ham til at forsvarer mere end noget andet.

Jeg siger ikke at det 100% er det, men det lyder sørme ens med det vi oplevede.
2
Brugeravatar
Depeche_Mama
Kort karma: 83
Likede indlæg: 826

Indlægaf Depeche_Mama » 3. nov 2018, 07:51

Enig i observationen med skærm, vores 7årige har restriktioner på forbrug og hvad, han ser, ellers er han et frygteligt surt væsen at være sammen med...

Samtidig kan jeg også tænke, at han kan lyde til at være en dreng, som måske har et større behov end andre for struktur og vide, hvad der skal ske - kan den negative reaktion være en form for beskyttelse, når han bliver lidt forvirret over, hvordan han skal agere i en given situation? Sådan er vores knægt nemlig.

Vi fortæller ham altid, hvor vi skal hen, hvor længe og hvad vi forventer. Når han ved det, er han langt mere rolig og behagelig at være sammen med.

Vores søn er også meget langt fremme i bussen fagligt, men socialt er han umoden - vi har selv opsøgt noget sandplay terapi og ergoterapeutisk træning (sansestimuli). Det har gjort en KÆMPE forskel.
Jeg siger ikke, at det samme gør sig gældende for jeres dreng, deler blot vores erfaringer :)

Jeg tænker samtidig, at man skal passe på ikke at tale det ihjel med en 8årig, men i stedet være nysgerrig på, hvilke følelser, der får ham til at reagere, som han gør. Det var i høj grad det, vi lærte via sandplay terapi i hvert fald.
3
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
abcd
Kort karma: 198
Likede indlæg: 7373

Indlægaf abcd » 3. nov 2018, 07:53

Min datter på knap 7 har lidt af det samme. Men det er kun hjemme, børnehave og skole har aldrig sagt andet end at hun altid er sød og i godt humør, og hun fungerer fint socialt.

Noget af det tror jeg er en kontrolting, hun vil gerne bestemme selv. Og det prøver vi at give hende lov til i det omfang det giver mening. Jeg ville f.eks. ikke købe is til hende uden at spørge hvad hun vil have først, for det har hun en helt klar holdning til. Hvis hun så vil have 7 kugler, får hun det, det gider jeg ikke at have en konflikt over. Og hvis hun vil i skole i bare fødder eller noget andet fjollet, må hun gøre det.
0
Brugeravatar
Lathyrus

Indlægaf Lathyrus » 3. nov 2018, 08:01

Tak for jeres respons :)

Flere af jer nævner skærmtid - han har ikke spillet herhjemme siden påske og får kun lov at se Ramasjang om morgenen mens jeg er i bad. Resten af tiden er der ingen skærm herhjemme udover Disneyshow om fredagen. Vi tog den beslutning fordi vi oplevede en dreng om var helt uden for rækkevidde efter skærm og som kun havde skærm i hovedet trods et i forvejen lille forbrug. Så ipaden har været helt væk i et halvt år og fjernsyn skåret helt ned. Vi har færre konflikter nu, men den negative opfattelse af verden har varet ved :(
I skolen bruger de dog meget skærm i undervisningen og han spiller også i SFO en eftermiddag om ugen.
0
AlmostFamous35
Kort karma: 12
Likede indlæg: 205

Indlægaf AlmostFamous35 » 3. nov 2018, 08:26

Nu nævner Depeche Mama sansemotorisk træning. Ville læse lidt op på dét hvis jeg var jer. Går selv til det med min snart 7-årige, og det batter! Tænkte din søns reaktion kunne handle om at han ikke kan bearbejde de mange sanseindtryk man jo får ind hele tiden. Og det så bliver til det negative, du beskriver.
2
Brugeravatar
Lathyrus

Indlægaf Lathyrus » 3. nov 2018, 20:27

Nu har jeg læst lidt om sansemotorik, men min søn har ikke dårlig motorik overhovedet, så umiddelbart giver det ikke rigtig mening for mig :gruble:

Han løber stærkt, har god balance, slår saltoer i trampolinen, cyklede uden støttehjul som 3 årig osv.

Men måske læser jeg om noget helt forkert?
0
Brugeravatar
Lathyrus

Indlægaf Lathyrus » 3. nov 2018, 20:30

Zinde skrev:
Lathyrus skrev:Tak for jeres respons :)

Flere af jer nævner skærmtid - han har ikke spillet herhjemme siden påske og får kun lov at se Ramasjang om morgenen mens jeg er i bad. Resten af tiden er der ingen skærm herhjemme udover Disneyshow om fredagen. Vi tog den beslutning fordi vi oplevede en dreng om var helt uden for rækkevidde efter skærm og som kun havde skærm i hovedet trods et i forvejen lille forbrug. Så ipaden har været helt væk i et halvt år og fjernsyn skåret helt ned. Vi har færre konflikter nu, men den negative opfattelse af verden har varet ved :(
I skolen bruger de dog meget skærm i undervisningen og han spiller også i SFO en eftermiddag om ugen.

Hvad med frisk luft og motion? Kan der “skrues” på det?

Han cykler til og fra skole hver dag, går til boldspil og spejder. Og vi sørger også for at han (og resten af os) kommer ud hver dag i weekenderne. I hverdagene forsøger vi også at komme ud hver dag, hvilket vi også har været hele sommeren, men jeg kan godt mærke at det bliver sværere og sværere nu hvor kulde og mørke sætter ind. I SFO er der obligatorisk ude-tid den første halve time efter skoletid.
0
Brugeravatar
Depeche_Mama
Kort karma: 83
Likede indlæg: 826

Indlægaf Depeche_Mama » 3. nov 2018, 21:28

Lathyrus skrev:Nu har jeg læst lidt om sansemotorik, men min søn har ikke dårlig motorik overhovedet, så umiddelbart giver det ikke rigtig mening for mig :gruble:

Han løber stærkt, har god balance, slår saltoer i trampolinen, cyklede uden støttehjul som 3 årig osv.

Du skal hellere læse om sansebearbejdning - min knægt har altid været foran motorisk, det er hjernens og kroppens bearbejdning af sansemotoriske stimuli, der har været hans problem.

Vi fik lavet en sanseprofil ved en børneergo.

Vores søn er meget sansesøgende ift. vild leg, dybe tryk osv. Altså for at mærke sin krop. Så at løbe osv. kører ham op, han skal have aktiviteter, hvor han bliver trykket og mast, for at få kroppen og dermed hjernen i ro igen.
4
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Brugeravatar
Lathyrus

Indlægaf Lathyrus » 3. nov 2018, 21:34

Depeche_Mama skrev:
Lathyrus skrev:Nu har jeg læst lidt om sansemotorik, men min søn har ikke dårlig motorik overhovedet, så umiddelbart giver det ikke rigtig mening for mig :gruble:

Du skal hellere læse om sansebearbejdning - min knægt har altid været foran motorisk, det er hjernens og kroppens bearbejdning af sansemotoriske stimuli, der har været hans problem.

Vi fik lavet en sanseprofil ved en børneergo.

Vores søn er meget sansesøgende ift. vild leg, dybe tryk osv. Altså for at mærke sin krop. Så at løbe osv. kører ham op, han skal have aktiviteter, hvor han bliver trykket og mast, for at få kroppen og dermed hjernen i ro igen.

Tak, det prøver jeg at læse noget om i morgen :)
2
Aragorn
Kort karma: 546
Likede indlæg: 6171

Indlægaf Aragorn » 3. nov 2018, 22:00

Lathyrus skrev:

Ja, det har vi. Og så svarer han enten “jamen, jeg spurgte jo bare” feks til det med isen.

Altså enten en benægtelse af brok eller en gentagelse af det negative. Ingen konkrete svar på hvad det i virkeligheden handler om.
Af og til kan svaret også være at han synes han har et dårligt liv - og adspurgt om hvorfor han mener det, er svaret så feks “fordi jeg ikk må spille ipad hele dagen” eller “fordi jeg ikk må få mere slik”
Men han bliver ikke gladere af mere slik eller mere spilletid - han vil bare have endnu mere.

Han er 8 for fanden, han kan jo ikke udtrykke sig bedre og sige 'jeg føler en udefineret længsel efter noget som jeg ikke ved hvad er, og min sjæl pines af uvisheden. Rent socialt føler jeg mig helt malplaceret i skolen, og jeg kan godt fornemme de andre ikke bryder sig om mig, hvilket naturligvis delvist er min egen skyld, men tryk avler også modtryk'.

Lad være med at forvente at kunne tale med ham som en voksen.
1

A wise person would attend to the dictates of his conscience
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 322
Likede indlæg: 6642

Indlægaf hotlips » 3. nov 2018, 22:16

Min kan godt være slem til at køre på det samme spor hvis der er en der er en idiot eller sådan noget, så skal han have hjælp til at komme ud af det for ellers kan han simpelthen blive ved og han får nærmest smittet sig selv så der skal mindre til før han bliver gnaven resten af tiden.

Det er nu ikke noget jeg synes er er stort problem, men det er ikke noget der bare løser sig selv.

Vi har sådan noget hvor vi taler om hvordan vi har det og hvad vi er glade for at den anden gør for en, det er sådan helt uhøjtideligt når vi flader ud i sofaen og så spørger jeg om han har det godt og så taler vi lidt om det, så bliver det tit noget med at jeg siger jeg synes det er super fint at han selv har fundet på at tage en ny toiletrulle eller at det gør mig glad når han selv render ud og henter en kop kaffe til mig mens jeg slæber varer ind.. Og så snakker vi om at vi selv har fået det godt af at gøre en eller anden lille ting for den anden. Det kan også være at jeg siger det er rart at han er så god til at sige til hvis han har noget pænt at sige, det roser jeg ham faktisk tit for, får jeg synes det er så godt.
Det er sådan noget der har udviklet sig her og som jeg synes er ret godt, det er vel en måde at trække frem og se på hvordan vi påvirker vores liv sammen og hvad vi selv får ud af at behandle andre pænt. Men det gør så også at jeg synes det er relativt nemt at tale med ham om hvordan det påvirker ham selv at han ikke har haft andet end eder og forbandelser og folk der skal æde deres egne ører hele vejen hjem fra skole og at han så også lige hvæser af mig og får sagt han selv er dum mens det er det hele der får en tur.
Men han har brug for hjælp til at finde på noget til at komme væk fra det når han først er helt ude af det spor og så kommer jeg med forslag, enten til at falde ned og få ro på eller til noget til at afreagere hvis jeg godt kan mærke det ikke bare lige er til at få ud af kroppen.
Så er der forskel på hvor meget der skal til for at få ham ud af det, men det er endnu ikke sket at det ikke har været muligt.
Jeg har forsøgt bare at lade ham brænde det af, men så kører han bare i timevis og så vender han også tilbage til det igen og igen selv når han så endelig kan tænke på noget andet.

Så jeg tror jeg ville starte med at stoppe de der større ture, og så tage fat i det hver gang han kommer med de der bemærkninger, og spørge om hvad han får ud af at sige sådan, og hvad han vil synes om at i andre begynder at sige at det er grimt når han får nyt tøj eller at det er noget latterligt pjat når han har fået noget noget andet han er glad for, bare smør på med de irriterende forældre spørgsmål og bliv ved med at gøre det til han vil tigge om at slippe.
Jeg tror det er blevet en dårlig vane og det kommer han ikke af med uden hjælp til at huske det hver eneste gang.
2
Brugeravatar
Lathyrus

Indlægaf Lathyrus » 4. nov 2018, 07:01

Aragorn skrev:
Lathyrus skrev:

Han er 8 for fanden, han kan jo ikke udtrykke sig bedre og sige 'jeg føler en udefineret længsel efter noget som jeg ikke ved hvad er, og min sjæl pines af uvisheden. Rent socialt føler jeg mig helt malplaceret i skolen, og jeg kan godt fornemme de andre ikke bryder sig om mig, hvilket naturligvis delvist er min egen skyld, men tryk avler også modtryk'.

Lad være med at forvente at kunne tale med ham som en voksen.

Det forventer vi nu heller ikke - og det er muligt han har en længsel efter noget han ikke ved hvad er.
Men han er ikke malplaceret i skolen og han har en hel flok venner. I skolen er hans udfordring at han har svært ved at sidde stille, ikke at han mangler venner.
1

Tilbage til "Børn"