Negativ 8 årig

Brugeravatar
Depeche_Mama
Kort karma: 47
Likede indlæg: 504

Re: Negativ 8 årig

Indlægaf Depeche_Mama » 3. nov 2018, 21:28

Lathyrus skrev:Nu har jeg læst lidt om sansemotorik, men min søn har ikke dårlig motorik overhovedet, så umiddelbart giver det ikke rigtig mening for mig :gruble:

Han løber stærkt, har god balance, slår saltoer i trampolinen, cyklede uden støttehjul som 3 årig osv.

Men måske læser jeg om noget helt forkert?

Du skal hellere læse om sansebearbejdning - min knægt har altid været foran motorisk, det er hjernens og kroppens bearbejdning af sansemotoriske stimuli, der har været hans problem.

Vi fik lavet en sanseprofil ved en børneergo.

Vores søn er meget sansesøgende ift. vild leg, dybe tryk osv. Altså for at mærke sin krop. Så at løbe osv. kører ham op, han skal have aktiviteter, hvor han bliver trykket og mast, for at få kroppen og dermed hjernen i ro igen.
4
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1589

Indlægaf Lathyrus » 3. nov 2018, 21:34

Depeche_Mama skrev:
Lathyrus skrev:Nu har jeg læst lidt om sansemotorik, men min søn har ikke dårlig motorik overhovedet, så umiddelbart giver det ikke rigtig mening for mig :gruble:

Han løber stærkt, har god balance, slår saltoer i trampolinen, cyklede uden støttehjul som 3 årig osv.

Du skal hellere læse om sansebearbejdning - min knægt har altid været foran motorisk, det er hjernens og kroppens bearbejdning af sansemotoriske stimuli, der har været hans problem.

Vi fik lavet en sanseprofil ved en børneergo.

Vores søn er meget sansesøgende ift. vild leg, dybe tryk osv. Altså for at mærke sin krop. Så at løbe osv. kører ham op, han skal have aktiviteter, hvor han bliver trykket og mast, for at få kroppen og dermed hjernen i ro igen.

Tak, det prøver jeg at læse noget om i morgen :)
2
Aragorn
Kort karma: 396
Likede indlæg: 4279

Indlægaf Aragorn » 3. nov 2018, 22:00

Lathyrus skrev:
Zinde skrev:Har I spurgt ham, hvad der går ham på?

Ja, det har vi. Og så svarer han enten “jamen, jeg spurgte jo bare” feks til det med isen.

Eller “Det er bare mega-træls at XX driller mig”

Altså enten en benægtelse af brok eller en gentagelse af det negative. Ingen konkrete svar på hvad det i virkeligheden handler om.
Af og til kan svaret også være at han synes han har et dårligt liv - og adspurgt om hvorfor han mener det, er svaret så feks “fordi jeg ikk må spille ipad hele dagen” eller “fordi jeg ikk må få mere slik”
Men han bliver ikke gladere af mere slik eller mere spilletid - han vil bare have endnu mere.
Der er noget “Konen i muddergrøften” over ham.

Han er 8 for fanden, han kan jo ikke udtrykke sig bedre og sige 'jeg føler en udefineret længsel efter noget som jeg ikke ved hvad er, og min sjæl pines af uvisheden. Rent socialt føler jeg mig helt malplaceret i skolen, og jeg kan godt fornemme de andre ikke bryder sig om mig, hvilket naturligvis delvist er min egen skyld, men tryk avler også modtryk'.

Lad være med at forvente at kunne tale med ham som en voksen.
1
I think I see your way
I’d really like to know
If only for a day, something so beautiful
I know now what it’s worth
I’ll go with you to the ends of the earth
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 268
Likede indlæg: 5000

Indlægaf hotlips » 3. nov 2018, 22:16

Min kan godt være slem til at køre på det samme spor hvis der er en der er en idiot eller sådan noget, så skal han have hjælp til at komme ud af det for ellers kan han simpelthen blive ved og han får nærmest smittet sig selv så der skal mindre til før han bliver gnaven resten af tiden.

Det er nu ikke noget jeg synes er er stort problem, men det er ikke noget der bare løser sig selv.

Vi har sådan noget hvor vi taler om hvordan vi har det og hvad vi er glade for at den anden gør for en, det er sådan helt uhøjtideligt når vi flader ud i sofaen og så spørger jeg om han har det godt og så taler vi lidt om det, så bliver det tit noget med at jeg siger jeg synes det er super fint at han selv har fundet på at tage en ny toiletrulle eller at det gør mig glad når han selv render ud og henter en kop kaffe til mig mens jeg slæber varer ind.. Og så snakker vi om at vi selv har fået det godt af at gøre en eller anden lille ting for den anden. Det kan også være at jeg siger det er rart at han er så god til at sige til hvis han har noget pænt at sige, det roser jeg ham faktisk tit for, får jeg synes det er så godt.
Det er sådan noget der har udviklet sig her og som jeg synes er ret godt, det er vel en måde at trække frem og se på hvordan vi påvirker vores liv sammen og hvad vi selv får ud af at behandle andre pænt. Men det gør så også at jeg synes det er relativt nemt at tale med ham om hvordan det påvirker ham selv at han ikke har haft andet end eder og forbandelser og folk der skal æde deres egne ører hele vejen hjem fra skole og at han så også lige hvæser af mig og får sagt han selv er dum mens det er det hele der får en tur.
Men han har brug for hjælp til at finde på noget til at komme væk fra det når han først er helt ude af det spor og så kommer jeg med forslag, enten til at falde ned og få ro på eller til noget til at afreagere hvis jeg godt kan mærke det ikke bare lige er til at få ud af kroppen.
Så er der forskel på hvor meget der skal til for at få ham ud af det, men det er endnu ikke sket at det ikke har været muligt.
Jeg har forsøgt bare at lade ham brænde det af, men så kører han bare i timevis og så vender han også tilbage til det igen og igen selv når han så endelig kan tænke på noget andet.

Så jeg tror jeg ville starte med at stoppe de der større ture, og så tage fat i det hver gang han kommer med de der bemærkninger, og spørge om hvad han får ud af at sige sådan, og hvad han vil synes om at i andre begynder at sige at det er grimt når han får nyt tøj eller at det er noget latterligt pjat når han har fået noget noget andet han er glad for, bare smør på med de irriterende forældre spørgsmål og bliv ved med at gøre det til han vil tigge om at slippe.
Jeg tror det er blevet en dårlig vane og det kommer han ikke af med uden hjælp til at huske det hver eneste gang.
2
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1589

Indlægaf Lathyrus » 4. nov 2018, 07:01

Aragorn skrev:
Lathyrus skrev:
Zinde skrev:Har I spurgt ham, hvad der går ham på?

Ja, det har vi. Og så svarer han enten “jamen, jeg spurgte jo bare” feks til det med isen.

Eller “Det er bare mega-træls at XX driller mig”

Altså enten en benægtelse af brok eller en gentagelse af det negative. Ingen konkrete svar på hvad det i virkeligheden handler om.
Af og til kan svaret også være at han synes han har et dårligt liv - og adspurgt om hvorfor han mener det, er svaret så feks “fordi jeg ikk må spille ipad hele dagen” eller “fordi jeg ikk må få mere slik”
Men han bliver ikke gladere af mere slik eller mere spilletid - han vil bare have endnu mere.
Der er noget “Konen i muddergrøften” over ham.

Han er 8 for fanden, han kan jo ikke udtrykke sig bedre og sige 'jeg føler en udefineret længsel efter noget som jeg ikke ved hvad er, og min sjæl pines af uvisheden. Rent socialt føler jeg mig helt malplaceret i skolen, og jeg kan godt fornemme de andre ikke bryder sig om mig, hvilket naturligvis delvist er min egen skyld, men tryk avler også modtryk'.

Lad være med at forvente at kunne tale med ham som en voksen.

Det forventer vi nu heller ikke - og det er muligt han har en længsel efter noget han ikke ved hvad er.
Men han er ikke malplaceret i skolen og han har en hel flok venner. I skolen er hans udfordring at han har svært ved at sidde stille, ikke at han mangler venner.
2
AlmostFamous35
Kort karma: 5
Likede indlæg: 127

Indlægaf AlmostFamous35 » 4. nov 2018, 20:50

Du kender ham jo klart bedst! Men alt hvad du skriver passer også på min søn. Med det grovmotoriske. Og for så vidt også en del af finmotorikken (han spiser pænt, fint knibtangsgreb, styr på blyanter etc) Men kunne se, da han fik lavet sansemotorisk undersøgelse, at han kompenserer SÅ meget med det grovmotoriske. Her er han bragende kompetent.

Det var også KUN for at du skulle have tippet, hvis ni det var dét, det kunne være. Hvis ikke JoyNips havde luret i min tråd, at der kunne være noget ift min søn, så havde jeg nok stadig stået med en stresset dreng, der ikke kunne magte tingene omkring skolestart. Og nu har jeg en glad og rolig dreng, der er i ro og i trivsel igen.
3

Tilbage til "Børn"