Skærmtid og lege som 9-årig

Brugeravatar
Marioneta
Kort karma: 381
Likede indlæg: 3819

Skærmtid og lege som 9-årig

Indlægaf Marioneta » 5. nov 2018, 16:10

Jeg skal til at sætte nogle skærmregler for min søn på 9 år. Jeg har indtil nu været ret large med skærmtid, for det fungerede okay for ham og jeg har en vis forståelse for, at han slapper af på den måde, da faderen også havde det på den måde. Men nu er det ved at løbe løbsk. Han kan ikke finde på noget at lave, når jeg siger han ikke må bruge mobilen og han står unødigt tidligt op om morgenen for at komme ned at spille på pc/xbox.

Inde på børns vilkårs hjemmeside læste jeg en artikel om skærmtid, hvor de anbefalede 1-2 timer hver dag i hans alder og det skulle være opdelt mht. skole og ikke-skole aktiviteter. Jeg har tænkt på at sige 1 times leg på skærm og så kan skole/fornuftige aktiviteter komme oveni. Hvis han spiller med venner kan det også komme oveni, for der er et socialt aspekt.

Hvordan er jeres skærmregler hjemme hos jer og har I skulle ændre det på et tidspunkt? Hvordan tog børnene det?

Og den egentlige grund til at jeg skriver. Hvad leger jeres børn i den alder med, når de ikke er på skærmen? Udover lidt leg med lego, så har han jo nærmest glemt at lege. Jeg overvejer at tage ham med ud at handle, så han selv kan vælge noget legetøj, men ved ikke helt hvad der kan holde hans interesse i lidt længere tid.

Jeg overvejer Lego boost, som dog også er med mobil, men hvor han kan programmere en hjemmebygget robot. Det er et forstadie til lego mindstorm, som stadig virker lidt for svært for ham. Det fjerner ikke helt mobilen, men i det mindste er der noget mere mening i det.
0
Brugeravatar
TinaW
Kort karma: 158
Likede indlæg: 2233

Re: Skærmtid og lege som 9-årig

Indlægaf TinaW » 5. nov 2018, 17:03

Min søn fylder snart 10.
Han leger egentligt ikke så meget mere, sit lego gider han ikke rigtigt. Har han skole kammerater på besøg, så kan de dog finde på at rende i haven med nerf guns og sådan nogle laser pistoler han har.
Men ellers vil de også bare helst spille. Han spiller primært sådan nogle “sociale” spil, hvor han f.eks spiller sammen med sine venner, selv om de ikke sidder sammen.
Vi har indført en regel om ingen iPad mm efter spisetid, i stedet spiller vi et spil, sænke slagskibe, kalaha, Master mind eller lign. Og i weekenden et, der tager lidt længere. Finder en film vi kan se sammen (men det er jo også en skærm af en art)
Det har han taget pænt.
Desuden skal han med ud og lufte hunde i weekenden, mindst på en af turene.
1
Brugeravatar
Depeche_Mama
Kort karma: 49
Likede indlæg: 517

Indlægaf Depeche_Mama » 5. nov 2018, 19:02

Reglerne ved os til dreng på 7 år:

Om morgenen må han se ca. 30 minutter. Han er VIRKELIG slow starter, så det er som om, det hjælper ham til at få spist, når han stener lidt tegnefilm.

Om eftermiddagen må han se YouTube eller spille i 30-60 minutter. Det foregår ALTID i stuen. Vi vil vide, hvad han laver og hvordan tonen er.
Det vildeste, han må spille, er Fortnite - og det er KUN med Farmand ved siden af.

I løbet af ugen har han 1-2 skærmfrie dage, hvor skærmen er helt og aldeles slukket.
Den tid bruger han på LEGO, lege i haven med f.eks. NERF eller hoppe trampolin, sortere sine Pokémon kort (som også er en kæmpe interesse for ham) eller også hører han lydbog.

I weekenden må han tidligst tænde skærmen kl. 7. Han vågner altid mellem 6-7, så det var for at få ham til at ligge og slappe af, i stedet for bare at stå op. Vi spiser morgenmad sammen 7.30-8 i weekenden, og da er skærm bandlyst.

Dette er vores generelle regler, der er selvsagt dage, hvor han får mere, eller hvor han selv får lov at styre det. Eks. enkelte dage i weekends eller ferier. Men generelt har han brug for regler med skærm, da han bliver irriteret af at spille, hvis det driller ham.

Vores indtryk er også, at han er begyndt at hive noget gammelt legetøj frem, efter vi har indført nul-skærm igen
Han leger f.eks. nogle gange med biler igen, mens han hører lydbøger. Han har lige hørt hele Vildheks serien, dem er han helt pjattet med.

Vi er i øvrigt også begyndt at spille en del brætspil med ham, når der er nul skærm. Det er top hyggeligt. Han gider også gå ture og cykle ture :) Det kræver bare lidt mere voksen involvering, at få ham fri af skærmen. Det gør vi gerne.
2
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 68
Likede indlæg: 1618

Indlægaf Lathyrus » 5. nov 2018, 19:21

Min søn på 8 år må ikke spille herhjemme overhovedet. Han må se fjernsyn ca 30 min om morgenen mens jeg bader, lægger make up osv på de morgener hvor min mand tager tidligt afsted og jeg dermed er alene om ungerne. Og så må han se Disney om fredagen.

Vi valgte i foråret at fjerne spil/ipad fuldstændigt herhjemme fordi det havde taget al fokus i han liv.

Så nu spiller han en eftermiddag i SFO om ugen og lidt hos kammerater.

Han bygger LEGO rigtig meget. Ellers cykler han, hopper i trampolin, leger med lillesøster, hører musik, leger i haven, læser og tegner, hører lydbøger og laver Sudoku.
Og så spiller vi brætspil sammen.
4
ajnaM
Kort karma: 306
Likede indlæg: 6490

Indlægaf ajnaM » 5. nov 2018, 19:38

Min 6-årige må spille om mandagen, hvor de må have teknologi med i SFOen, og hvor vi har spilledag om aftenen herhjemme. Typisk vælger han at spille Nintendo med far og lillebror, og de spiller en times tid, inden drengene skal sove.

Derudover ser han Disney om fredagen. Nogle gange får de lov at se en film i weekenden. That's it.

I stedet leger han med lillebror, læser utroligt mange Anders And-blade, løser kryds-og-tværser, leger Lego, bygger kuglebaner, laver tumlelege, tegner, laver puslespil, spiller brætspil og alt muligt andet. Det kræver noget mere af os også som forældre, fordi han i højere grad skal aktiveres sammen med os, så vi er mere på tur, på besøg, i Zoo, på legepladsen, på museum og alt muligt andet i weekenderne, end vi har været i perioder, hvor han har siddet mere foran skærmen.

Men det fungerer meget, meget bedre uden skærme. Han reagerer simpelthen negativt på dem og bliver idéforladt og ugidelig. Og totalt afhængig.
2
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 269
Likede indlæg: 5091

Indlægaf hotlips » 5. nov 2018, 19:55

Jeg har ikke deciderede regler, men efter sådan en weekend hvor han har siddet i al sin vågne tid ved skærmen fra fredag når han er landet hos sin far og til de går for at aflevere har her søndag så har han til tider brug for en blive jaget ud og sådan lige sat ud på en flersporet vej igen. Så sent som i går kom han hjem og ville spille med det samme, så han fik en halv time og så var det ellers ud, under brok og klagen, men han fik lov til at vælge våben og så blev det til en times krig mod zombier og jeg endte med at måtte ud og hente ham så han kunne komme i nattøjet fordi det var godt vejr og han nyder det bare og så siger jeg også at husk nu hvor meget du elsker at være ude når du ellers først tænker at det er surt fordi du skal ud, jeg regner med at det kommer til at sidde fast efterhånden som hans hjerne modnes.

Det er nu ikke fordi det er svært normalt, det skal være alvorligt møgvejr før han plager om at komme ind, men der er en eller anden grænse hvor han så bliver for ensporet og så skal han lige trækkes ud af og til.

Jeg har iøvrigt haft held med at foreslå en legetøjsatombombe, en almindelig legetøjsbombe er når man vælter lego og de andre til man leger mest med ud midt på stuegulvet og atom udgaven er at tømme skabe og den store kiste for tankstationer, brio baner, brandbiler og trucks, fjernstyrede racere og bondegårde og borge.. Det var som at få en hel masse nyt for halvdelen havde han glemt han havde, men det stod fremme i nogle uger og o den tid blev der kun lige spillet så de kunne vise hinanden tricks i minecraft og så videre der var noget de havde planlagt på forhånd, men det var ikke mange minutter, så var de i gang på gulvet med nogle lange og komplicerede historier, det var virkelig dejligt at se, og de skal også nok få lov igen snart, men det er jo temmelig bøvlet at skulle balancere igennem stuen.. Men afgjort det værd så længe det ikke er hele tiden.

Når eller hvis det kommer til at der må regler for skærme til, så tror jeg at jeg finder ud af en måde så det bliver et gennemsnit over noget tid 4 dage måske hvor han har 4 timer han kan fordele, jeg tror ikke det vil fungere her at han ikke af og til får lov til at fordybe sig i helt og det skal der lidt tid til, sådan noget med 20 minutter om morgenen og 20 minutter eftermiddag og så også aften vil bare give en masse bøvl og en dreng der bliver frustreret fordi han aldrig kan blive siddende og øve sig til han har fået et eller andet trick lært for alvor og jeg tror også det er en god ting at de føler de er dygtige og kan finde ud af det, om det så er spil eller hvad, så kræver det alligevel lidt tro på at man kan at de kan få det bedste ud af det,og det er jo en fordel at have styr på skærme for dem.
2
Aragorn
Kort karma: 397
Likede indlæg: 4306

Indlægaf Aragorn » 5. nov 2018, 21:16

Vil jeres børn kun spille?

Da jeg sad med en Commodore 64 da jeg var 8, programmerede jeg i BASIC. Lærer de slet intet af den skærm? For hvis den er en kilde til viden vil jeg mene det er en meget stor misforståelse at forlange den slukket.
0
All the people in normal land
rest while I get a midnight tan
But I
I just hope I can sleep tonight!
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 5. nov 2018, 21:42

Aragorn skrev:Vil jeres børn kun spille?

Da jeg sad med en Commodore 64 da jeg var 8, programmerede jeg i BASIC. Lærer de slet intet af den skærm? For hvis den er en kilde til viden vil jeg mene det er en meget stor misforståelse at forlange den slukket.

Min søn ser videoer på youtube og de fleste er ret intetsigende videoer. Så spiller han minecraft, roblox, fortnite og for tiden noget, som hedder slime ranchers. Nogle gange spiller han sammen med venner. Der er ikke specielt meget at lære i de spil, synes jeg.

Jeg tænker, at han skal have lego boost i julegave, hvor han netop skal programmere på mobilen. Så synes jeg at det får en anden og mere nyttig dimension.
0
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 5. nov 2018, 21:45

Og tak til I andre, som har svaret. I har givet mig nogle gode ideer til hvordan jeg kan gribe det her an :)
0
Aragorn

Indlægaf Aragorn » 5. nov 2018, 21:49

Marioneta skrev:
Aragorn skrev:Vil jeres børn kun spille?

Min søn ser videoer på youtube og de fleste er ret intetsigende videoer. Så spiller han minecraft, roblox, fortnite og for tiden noget, som hedder slime ranchers. Nogle gange spiller han sammen med venner. Der er ikke specielt meget at lære i de spil, synes jeg.

Jeg tænker, at han skal have lego boost i julegave, hvor han netop skal programmere på mobilen. Så synes jeg at det får en anden og mere nyttig dimension.

Hvad med at give ham en gammel server fundet på DBA, en Dell PowerEdge T110 eller sådan, og så lade ham spille MineCraft på sin egen server, efter at han har lært at få FreeBSD til at køre den nødvendige software på maskinen?

Eller noget andet i samme stil? Altså - jeg mener det virkelig. Jeg spillede DOOM2 med mine venner i coax-netværk, men inden vi kunne spille sad vi og definerede vores IPX protokoller selv og byttede netværkskort fordi nogen havde et inkompatibelt chipset med det specifikke kort, etc. Man lærer meget af sådanne ting. Plus at man har en grund til at gøre noget selv, frem for at se video af andre der gør.
2
But I
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 5. nov 2018, 21:53

Aragorn skrev:
Hvad med at give ham en gammel server fundet på DBA, en Dell PowerEdge T110 eller sådan, og så lade ham spille MineCraft på sin egen server, efter at han har lært at få FreeBSD til at køre den nødvendige software på maskinen?

Eller noget andet i samme stil? Altså - jeg mener det virkelig. Jeg spillede DOOM2 med mine venner i coax-netværk, men inden vi kunne spille sad vi og definerede vores IPX protokoller selv og byttede netværkskort fordi nogen havde et inkompatibelt chipset med det specifikke kort, etc. Man lærer meget af sådanne ting. Plus at man har en grund til at gøre noget selv, frem for at se video af andre der gør.

Jeg ville slet ikke kunne lære ham sådan noget, så det kan jeg desværre ikke. Men ellers er det en god ide og jeg kunne godt forestille mig at han kunne gå i den retning på et tidspunkt. Måske jeg skulle snakke med hans far om det er noget, som han kan hjælpe med på et tidspunkt :)

Lige nu har han dog mest behov for en pause fra skærmene.
0
Aragorn

Indlægaf Aragorn » 5. nov 2018, 22:10

Marioneta skrev:
Aragorn skrev:

Jeg ville slet ikke kunne lære ham sådan noget, så det kan jeg desværre ikke. Men ellers er det en god ide og jeg kunne godt forestille mig at han kunne gå i den retning på et tidspunkt. Måske jeg skulle snakke med hans far om det er noget, som han kan hjælpe med på et tidspunkt :)

Lige nu har han dog mest behov for en pause fra skærmene.

Det er selvfølgelig dit valg - men det er ikke meningen du skal lære ham det. Det skal dokumentationen. Brugsvejledingen, instruktionerne på YouTube etc. Det var heller ikke sådan at min mor sad og forklarede mig hvordan jeg skulle skrive min config.sys i MS DOS 6.22.
0
But I
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 5. nov 2018, 22:21

Aragorn skrev:
Det er selvfølgelig dit valg - men det er ikke meningen du skal lære ham det. Det skal dokumentationen. Brugsvejledingen, instruktionerne på YouTube etc. Det var heller ikke sådan at min mor sad og forklarede mig hvordan jeg skulle skrive min config.sys i MS DOS 6.22.

Nej, det ved jeg godt, men jeg kan bare ikke hjælpe, hvis der skulle være noget, der driller. Han er heller ikke klar til alt sådan noget på sådan et niveau. Lige nu er han ved at gå i spåner, hvis hans mobil fryser :wacko:
0
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 83
Likede indlæg: 2023

Indlægaf Misantropen » 5. nov 2018, 23:49

Hvad har han af interesser?

Hvis han interesserer sig for fx elektronik eller computerspil kan det måske være en idé at finde en fritidsaktivitet med fokus på det? Ligesom børn der kan lide fodbold går til træning og lærer om teknikker, fysisk træning, at være en del af et hold osv., på en god/sund måde, af nogen der ved hvordan man bliver en god fodboldspiller.

Det er sjældent noget alle forældre kan lære deres børn, specielt hvis de ikke har samme interesse, men det er da også fedt for børn at få lov til at vokse ved at dyrke deres hobby og det fællesskab en hobby/interesse kan være.
0
Draw me like one of your french squirrels
Billede
Ata
Kort karma: 21
Likede indlæg: 256

Indlægaf Ata » 6. nov 2018, 16:18

Jeg har en pige på 9 år, snart 10. Hun må spille Ipad (Minecraft) 45 minutter om dagen i hverdagene. I resten af tiden læser hun rigtig meget og er sammen med veninder. Hun leger også til tider stadig med sin lillesøster, men det med at lege er gået lidt nedad bakke, hvilket jo nok er naturligt for alderen. I weekenden er der mere skærmtid - det løber nok tit op i et par timer.
0

Tilbage til "Børn"