Problemer med sanseintegration

ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf ajnaM » 10. nov 2018, 13:26

Rosa Espinosa skrev:Min veninde arbejder som ergoterapeut og har også været brugt på institutioner, fordi professioner som hende har et andet syn på børn og deres ageren. Hun fortæller om en dreng som også var meget urolig og som kunne pludselig rejse sig fra sin plads og enten sætte sig et andet sted, eller gå op til kateteret uden rigtig at vide hvorfor. Hans hjerne talte simpelthen ikke sammen med hans ben. Noget af det der hjalp på at han kunne fungere bedre i klassen, var at han fik en stol hvor hans fødder rørte gulvet og så fik han en plads helt ind mod væggen så hans skuldre/arm var i kontant med den. Bare det at få den sansekontakt med noget fast, det gjorde at han blev mere rolig.
Det er jo vildt at sådan nogle små ændringer kan hjælpe et barn. Og det er der en ergoterapeut kan være en fordel.


Ja, jeg håber lidt, at han på den måde kan få nogle redskaber til at kontrollere sin krop bedre.

Vi har blandt andet prøvet sådan en gele-pude, han kan sidde på. Han synes, det var sjovt - men efter to minutter havde han puden i hænderne og brugte den som hat. :genert:

Mest af alt er det jo synd for ham. Og jeg kan også få lidt dårlig samvittighed over, at jeg virkelig har været strid ved ham og rettet meget på ham, fordi jeg har set det som et opdragelsesspørgsmål. Og det har bare overhovedet ikke hjulpet noget som helst, selvom jeg har irettesat ham 117 millioner gange - hvilket jo så giver god mening, hvis det er nogle helt andre ting, der skal til.

Så ja, redskaber til os alle sammen ville være værdsat. :) Nu har jeg bestilt en tid til det der sansemotorik, og så håber vi, der er hjælp at hente!
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf Bøtte » 10. nov 2018, 14:28

Var det ikke en ide også at bruge ergoterapeuten fra kommunen/PPR? De har formentlig set det før.
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf ajnaM » 10. nov 2018, 14:56

Bøtte skrev:Var det ikke en ide også at bruge ergoterapeuten fra kommunen/PPR? De har formentlig set det før.


Der er lang ventetid. Men jo, vi er skrevet op, og så må vi se, om det er aktuelt til den tid.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf ajnaM » 10. nov 2018, 15:00

Studsgaard skrev:Min ældste søn har nogle sanseintegrationsforstyrrelser (sammen med hans adhd)
Men sanseintegrationsforstyrrelserne fik vi dianostiseret allerede i børnehaven. Netop af en ergoterapeut.
Vi børstede ham og han fik en kugledyne der hjalp ham med at føle sig selv. Og det ham ham mere fysisk ro og kunne bedre slappe af. Han har vanskeligheder ved at mærke sin krops afgrænsning og derfor sad han altid og kørte benene op og ned af noget, trampede med fødderne, vippede med armene eller kørte dem frem og tilbage over bordet og lignende ting.

Jeg ser det bestemt ikke som noget udefinerbart (som Særlig sensitivt). Men noget helt konkret man kan gøre nogle tiltag der hjælpe dem.


Det er jeg glad for at høre!


Jeg ved ikke, om det kan være arveligt, men han er bare en vild kombi af sine forældre, den dreng. Hans far har det på fuldkommen samme måde - han har så bare lært sig selv nogle måder at håndtere det på, så han kan have et normalt arbejde. Men hans blok er altid fuldkommen overtegnet, hans ene ben vipper altid, han har sådan en ting han gør med at svinge en kuglepen mellem fingrene, og han kan ikke sidde stille på stolen.

Det har nok også været en af årsagerne til, at vi ikke har gjort noget indtil nu - at min kæreste altid har sagt, at sådan havde han det også som lille. Så vi har begge bare tænkt, at det er normalt, og han nok finder en måde at håndtere det på hen ad vejen.

Men nu kan vi jo så se, at han er meget mere urolig end andre børn. Det er fuldstændig, som du beskriver det - som om han ikke mærker, hvad hans krop gør.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf Zombie » 10. nov 2018, 17:47

Jeg har en tidligere studiekammerat, der nu er pædagog i en 0. Klasse. De havde samme problem med en elev, og så tog hun sin yoga bold med og gav eleven til at sidde på. Så SKAL han være lidt i bevægelse for at holde balancen, han kan sidde og bounce lidt, vippe frem og tilbage osv.

Min medpædagogs vinkel var, at elevens bevægelser var okay, de skulle bare kanaliseres ud på en måde, der ikke forstyrrede.
Og som hun selv sagde, så alle vores mandlige medstuderende på Frøbel var sådan nogle, der var irriterende til alm klassetimer, men når de fik en guitar eller en tønde land med rafter og snor, så var de geniale. Så det gør ikke noget, nogle børn ikke kan sidde stille, de kan sagtens få et job senere, bare de ikke bliver forstyrrende for dem selv eller andre.

Og nej, de behøver ikke blive pædagoger. :lol: Men de kan jo lave alt mulig. En af de mest hyper mennesker jeg kender, arbejder som sygeplejerske.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
cea
Indlæg: 139
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:32
Kort karma: 99
Geografisk sted: Vestjylland
Likede indlæg: 428

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf cea » 12. nov 2018, 19:46

Min søn har lav muskeltunus og har lidt nogle af de samme udfordringer, men det der har givet ham ro i skolen er at sidde på en vippestol og en kasse under fødderne, så kan have gang i kroppen men samtidig sidde stille og lave hans ting
0
Manden 13.nov 2004 Gift 13.okt 2007

O. aug 2011

G. mar 2015

C. apr 2018
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf ajnaM » 21. jan 2019, 20:07

Nå, kommer lige med en opdatering. Har lige været til samtale med skolen og kan mærke, jeg er lidt chokeret.

Vi begyndte hos ergoterapeut i november, og det har været fint. Hun lavede en sanseprofil, der slog helt ud på nærmest alle parametre, og så har vi trænet stort set dagligt siden. Med meget lille fremgang - hvis overhovedet nogen. Han har lidt nemmere ved enkelte ting nu, men det er svært for mig at sige, om det skyldes øvelserne, eller om han bare er faldet lidt mere til i skolen og blevet ældre.

Vi var til opfølgning med lærerteamet i dag, og det var ikke vildt opløftende. På den positive side så stortrives han, han er vellidt og glad, mere end fint med fagligt, elsker at komme i skole og vil vildt gerne lære nyt og være med.
Men på den negative side, så oplever de ikke vildt meget fremgang. De oplever, at han er både hyperaktiv, impulsiv og har svært ved at fastholde opmærksomheden. Altså kort sagt ADHD. Og de vil gerne have skolepsykologen ind over, hvilket vi selvfølgelig har sagt ja til.



Puh, jeg synes, den er hård.

Jeg ved ikke nok om ADHD. Jeg kender naturligvis navnet, og alle fordommene der følger med, og jeg må indrømme, at jeg har det rigtig, rigtig svært ved eventuelt at skulle sætte den diagnose på min dreng. Jeg er bange for, det bliver et 'stempel', der kommer til at følge ham fremover.

Og så kan jeg genkende noget af det - primært alt det impulsive og hyperaktive, mens jeg slet ikke kan få det til at passe på noget af det andet. Han har aldrig reageret godt på strukturer, bliver ikke overstimuleret og har ingen sociale problemer (bortset fra at nogle af pigerne synes, han snakker for meget...) Han har altid været hurtigt udviklet, har en fuldkommen fotografisk hukommelse - på sådan en syret måde, hvor han kan huske nærmest alt tilbage fra han var 2 år, og han læser, skriver og regner langt over sin aldersgruppe. Han keder sig i timerne, og det gør det selvsagt ikke bedre. Hjemme kan han koncentrere sig længe om at læse bøger, høre lydbøger, løse kryds-og-tværser osv.

Det er sikkert ønsketænkning, og vi skal selvfølgelig snakke med psykologen om det, men jeg synes bare, det er svært at se ham ind i 'hele' diagnosen.



Er der nogen, der har oplevet noget lignende? Eller måske nogen af jer med ADHD-børn, der kan hjælpe mig til gode steder at læse mere?
Senest rettet af ajnaM 21. jan 2019, 20:09, rettet i alt 1 gang.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf ajnaM » 21. jan 2019, 20:08

Og jeg håber i øvrigt ikke, jeg støder nogen af jer, der har børn med diagnoser. :genert: :kys: Det er helt sikkert min egen uvidenhed, der taler, hvis jeg har sagt et eller andet grænseoverskridende.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6177
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14664

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf Ata » 21. jan 2019, 20:21

ajnaM skrev:Og jeg håber i øvrigt ikke, jeg støder nogen af jer, der har børn med diagnoser. :genert: :kys: Det er helt sikkert min egen uvidenhed, der taler, hvis jeg har sagt et eller andet grænseoverskridende.

Husk nu at lærerne ikke kan diagnosticere. Der kan være 10 andre ting på spil, som giver nogle af de samme symptomer. Så jeg ville prøve at slå koldt vand i blodet også få ham undersøgt hos nogen der har forstand på det!
4
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9377

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf Sorenspige » 21. jan 2019, 20:47

Har lærerne sagt det med ADHD? Det må de ikke udtale sig om overhovedet. De må sige, at de har brug for hjælp/vejledning til, hvordan de bedst kan tilrettelægge undervisningen for din dreng, men ikke komme med udokumenterede diagnoser.

Ud fra dine indlæg her gennem årene virker det til, at din dreng generelt er velfungerende. Måske keder han sig netop, som du er inde på, så han derfor har tid til at være urolig.

Måske er han højt begavet, måske noget 3. eller også er han bare en dreng, som ikke kan puttes ind i de (alt for snævre) normale rammer. Det behøver ikke betyde, at han fejler noget. Vores samfund er desværre bare hurtig til at skille børn ud.
3
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf Bøtte » 21. jan 2019, 21:30

Har ergoterapeuten nævnt noget om ADHD? Det ved hun i hvert fald noget om.

Jeg tæbkte faktisk også om han er højt begavet og simpelthen keder sig i skolen?


Alt andet lige forstår jeg godt du er ked af at få puttet et prædikat på ham i form af en diagnose.
Nogle gange kan det dog åbne døre, fordi det kan være nemmere at få evt hjælp og hjælpemidler.

Håber mødet med skolepsykologen gør jer klogere - og giver dig mere ro :kys:
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf ajnaM » 22. jan 2019, 09:37

Sorenspige skrev:Har lærerne sagt det med ADHD? Det må de ikke udtale sig om overhovedet. De må sige, at de har brug for hjælp/vejledning til, hvordan de bedst kan tilrettelægge undervisningen for din dreng, men ikke komme med udokumenterede diagnoser.

Ud fra dine indlæg her gennem årene virker det til, at din dreng generelt er velfungerende. Måske keder han sig netop, som du er inde på, så han derfor har tid til at være urolig.

Måske er han højt begavet, måske noget 3. eller også er han bare en dreng, som ikke kan puttes ind i de (alt for snævre) normale rammer. Det behøver ikke betyde, at han fejler noget. Vores samfund er desværre bare hurtig til at skille børn ud.


Nej, de nævnte det ikke direkte - men nævnte, at han var hyperaktiv, ekstremt impulsiv og havde meget svært ved at fastholde opmærksomheden. Og så kan man jo ligesom godt regne ud, hvilken vej, vi er på vej ud af.

Vi skal naturligvis tale med skolepsykologen, og jeg tror også, efter jeg lige har sundet mig lidt, at det er fint at få nogle andre øjne på. Vi HAR nogle problemer med hans opdragelse, og han ER vitterligt meget impulsiv, har utroligt meget kropslig uro og har svært ved at holde sig til én ting, men er altid to-tre skridt videre. Vi kan irettesætte ham 1 million gange om dagen, og det har ingen effekt overhovedet.

Men derudover tror jeg, vi skal have skolen til at forstå, at de skal udfordre ham mere. De har givet ham nogle opgaver, han kan vælge - men jeg kan bare se, at det slet ikke er nok. Det er sådan nogle små kryds-og-tværser til måske 1. eller 2. klasse, og det er ikke nok. Måske de også skal prøve noget mere matematik - han er vildt interesseret i at gange og dividere derhjemme, og i skolen er de kun lige færdig med talrækken 0-9. No wonder, han keder sig.

De nævnte i går, at han skriver historier, når de laver fritegning - og at de ikke er begyndt at introducere børneskrivning for de andre endnu, så han sidder helt alene med det - men at han har svært ved at fastholde opmærksomheden i lang tid og hurtigt kommer til at sidde og snakke eller sidde og skrive på de andres tegninger osv. Og her tænker jeg lidt, at de jo ikke kan regne med, at han bare kan udfordre sig selv. Altså, kan læse og skrive, men det er jo ikke sådan, at han bare kan sidde selv og skrive historier i timevis - især ikke når der er andre børn omkring ham.

Så skolen skal have et bedre indtryk af hans faktiske niveau (og det skal vi måske også selv), og så skal vi finde nogle måder at bruge det på. Som det er nu, oplever han ikke selv, at det er en fordel for ham - og det synes jeg er virkelig ærgerligt.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf ajnaM » 22. jan 2019, 09:41

Bøtte skrev:Har ergoterapeuten nævnt noget om ADHD? Det ved hun i hvert fald noget om.

Jeg tæbkte faktisk også om han er højt begavet og simpelthen keder sig i skolen?


Alt andet lige forstår jeg godt du er ked af at få puttet et prædikat på ham i form af en diagnose.
Nogle gange kan det dog åbne døre, fordi det kan være nemmere at få evt hjælp og hjælpemidler.

Håber mødet med skolepsykologen gør jer klogere - og giver dig mere ro :kys:


Vi skal op til ergoterapeuten i dag, og min kæreste prøver lige at tale med hende om det også. Vi kan læse os til, at der ofte er sammenhæng mellem ADHD og sanseintegrationsproblemer.

Jeg synes bare, det er svært at italesætte det, når Sofus er med - og det er han jo hos ergoen. Vi skal også have fundet en måde at tale med ham om det på, inden vi skal til skolepsykologen. Jeg synes, vi skal holde os HELT fra at italesætte, hvad det kan skyldes, over for ham, før vi har noget klarhed - men det er jo megasvært, hvis han overhører ting (og i øvrigt er fint i stand til at drage konklusioner...)
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf ajnaM » 22. jan 2019, 09:53

Vi har i øvrigt i familien en del autisme og 'høj begavelse'. Og jeg synes ikke, han falder ind under det. Han er kvik i pæren, men ikke på den der ekstremt nørdede måde, jeg genkender fra andre børn i familien. Han har heller ikke den sociale eller kommunikative 'skævhed', jeg ser hos de andre.

Men fordi han ikke minder om de andre, betyder det selvfølgelig ikke, at det ikke kan være der. Måske det er en sær kombi af begavelse og adhd, måske er han det i let grad, who knows. I hvert fald passer han ikke 'rent' ind på noget af det. Men vi skal klart have det med, når vi taler med skolepsykologen.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 330
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 767

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf Ekliptika » 22. jan 2019, 11:48

Jeg tror, at jeg tidligere i denne tråd har skrevet, at din søn, som du beskriver ham, umiddelbart minder rigtig meget om min søn, da han var i den alder. Vi endte med en diagnose, men det betyder ikke nødvendigvis, at I også ender der.
I den alder din søn har nu, kan det være rigtig svært at vurdere, om om hans "symptomer" kan forstås ind i en ADHD diagnose eller ej. Hvis der er tale om ADHD, vil I nok opleve, at hans udfordringer bliver værre, når han kommer i 1. klasse. Det kan også være, at hans udfordringer bliver mindre, når han kommer i 1. klasse, hvilket kan være tegn på, at han bare er lidt senere modnet en gennemsnitsbarnet, når det kommer til opmærksomhed, hyperaktivitet og impulsivit.
Man er begyndt at betragte ADHD som en spektrumforstyrrelse på linje med den måde, man har forstået autisme på i nogle år. Det betyder, at man ikke nødvendigvis enten har ADHD eller ikke har ADHD. Alle mennesker ligger på det spektrum og alle mennesker har en eller anden form for ADHD symptomer. Hvorvidt man stiller en ADHD diagnose eller ej, handler mere om det samlede symptombillede og i hvor høj grad, barnets funktionsevne er påvirket af symptomerne. Hvis barnet har mange symptomer, men funktionsevnen ikke er påvirket, vil man ikke nødvendigvis give en ADHD diagnose.
Skolepsykologen må heller ikke stille en ADHD diagnose og hun/han vil heller ikke lave en undersøgelse, for at afdække om din søn har ADHD. Istedet vil hun se på, hvilke udfordringer han har og komme med råd til skolen/lærerne om, hvordan de bedst kan tilrettelægge et undervisningsmiljø, der tager hensyn til hans udfordringer. Desuden vil skolepsykologen vurdere, om der er grundlag for at tilbyde, at din søn skal indstilles til udredning på børnepsykiatrisk afdeling (dvs hvis hun ser tegn på ADHD, autisme etc), men beslutningen om han skal udredes er alene jeres.
Når lærerne gerne vil have skolepsykologen ind over, kan det være fordi, de netop har svært ved at finde ud af, hvordan de bedst hjælper din søn og tilrettelægger læringsmiljøet, så han trives i det. Det skal de gøre uanset, hvad din søns symptomer skyldes. Rigtig mange børn har brug for, at der tages særlig hensyn indenfor nogle specifikke områder, uden at de har diagnoser.
Det er bestemt ikke sjovt at være der, hvor man må erkende, at ens barn bare ikke blender ind i mængden, og at en psykolog skal ind over. Jeg bøvlede med dette i årevis og følte mig enormt skyldig og kunne et eller andet sted ikke slippe, at det måtte være mine evner som mor, den var gal med. I vores tilfælde var det det rigtige at min søn blev udredt og fik den behandling, som han har brug for. Det har skabt ro for ham, at han forstår, hvorfor nogle ting er svære for ham i forhold til det, han observerer omkring sine kammerater. Det har også gjort, at skolen har tilbudt ham en helt anden hverdag, der tager meget bedre højde for hans udfordringer. Og det har gjort at familie, venner og mennesker omkring ham møder ham på en helt anden og mere respektfuld, empatisk og forstående måde, hvilket er med til at styrke hans selvtillid og tro sig selv. Så udredning og diagnoser er efter min mening ikke nødvendigvis en dårlig ting.
Det blev langt. Hvis du gerne vil vide nogle mere specifikke ting, må du gerne kontakte mig via pb.
6
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.

Tilbage til "Børn"