Hvordan fungerer en pige tweenies hjerne?

Trappestige
Kort karma: 151
Likede indlæg: 2570

Re: Hvordan fungerer en pige tweenies hjerne?

Indlægaf Trappestige » 5. dec 2018, 07:11

SurSødSovs skrev:Jeg er så kedelig, så jeg ville huske på, hun er et barn. Og agere på, det er for stor en opgave for hende lige nu. Og så ville jeg løse den sammen med hende. Igen og igen, til hun igen magter det.

Jeg gider simpelthen ikke konflikter over sådan noget fra et velfungerende barn. Hvis hun siger, det er for meget, så ER det for meget.

Heg har en 16-årig, der fint løser mindre og større opgaver i dag. Og tænker, min tilgang mest af alt har sparet unødig tid på konfliktløsning.

Det var det jeg ville frem til. Give så lang snor, som overhovedet muligt og klar tingene selv, når de ikke bliver gjort. Der skal så lidt til at vælte deres verden når de er 11 år og jeg gider ikke at det eneste hun tænker om “hjem” er konflikter.
Jeg kan på gode dage få min datter til at støvsuge hele hjemmet for en femmer. Det er en kæmpe hjælp. Skal hun have overnattende gæster- ca. hver anden weekend, ved hun at hun lige skal give et nap med med oprydning/rengøring inden hun får lov. Det er ikke altid det nap er så stor en hjælp, da hun vitterligt render rundt med hovedet under armen og er VILDT distræt for tiden, men jeg ved hun kan og er god til at gøre rent og rydde op når det huer hende, så det er fint nok.
3
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 1094
Likede indlæg: 9546

Indlægaf Rapfisk » 5. dec 2018, 08:02

Jeg kan så godt genkende mig selv i den alder i din beskrivelse. Ja, deres hjerner er under ombygning, og nogle gange har de svært ved opgaver, man ville sætte femårige til. Det er til mindst lige så stor frustration for dem som for deres omgivelser.

Hvis hun også har svært ved at bede om hjælp, er det op ad bakke, men måske kunne du sige, at "du skal rydde op på dit værelse, og hvis du ikke har gjort det klokken x / i morgen, hjælper jeg dig". Så træder du ikke ind på hendes territorium med din hjælp, for det var en del af rammerne.
Senest rettet af Rapfisk 5. dec 2018, 10:28, rettet i alt 1 gang.
4
#TeamFrederiksberg

Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 554
Likede indlæg: 4852

Indlægaf Sophies-mor » 5. dec 2018, 10:06

Fru Sunshine skrev:Hun er jo bare på vej i puberteten. Det er da ret normal adfærd for sådan en ung dame.

Ja. Derfor spørger jeg ind til det.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
sansera
Kort karma: 61
Likede indlæg: 1686

Indlægaf sansera » 5. dec 2018, 10:12

Sophies-mor skrev:
SurSødSovs skrev:Jeg er så kedelig, så jeg ville huske på, hun er et barn. Og agere på, det er for stor en opgave for hende lige nu. Og så ville jeg løse den sammen med hende. Igen og igen, til hun igen magter det.

Jeg gider simpelthen ikke konflikter over sådan noget fra et velfungerende barn. Hvis hun siger, det er for meget, så ER det for meget.

Heg har en 16-årig, der fint løser mindre og større opgaver i dag. Og tænker, min tilgang mest af alt har sparet unødig tid på konfliktløsning.

Vi har sagt til hende, at vi hjertens gerne vil hjælpe. Men det kræver at hun fortæller hun har behov.

Det fortæller hun jo faktisk ved ikke at kunne magte opgaven. Hun fortæller jer, at hun ikke kan styrte sin hjerne (sine følelser), at hun sidder fast - og også at hun er ulykkelig over det.
Jeg har selv en tween og hold op hvor hun stadig har brug for vejledning og regler. Hjælp til at se en stor opgave i mindre dele. Hjælp til at komme igang. Hjælp til at bede om hjælp.
10
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1567
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 14559

Indlægaf Fru Sunshine » 5. dec 2018, 10:27

Sophies-mor skrev:
Fru Sunshine skrev:Hun er jo bare på vej i puberteten. Det er da ret normal adfærd for sådan en ung dame.

Jeg tror ikke, jeg forstår, hvad det er, du spørger om.

Handler det om, at få hende til at rydde op på sit værelse eller at anerkende, at hun er under ombygning og derfor er på vej ind i de der svære år?
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Sophies-mor

Indlægaf Sophies-mor » 5. dec 2018, 11:02

Fru Sunshine skrev:
Sophies-mor skrev:

Handler det om, at få hende til at rydde op på sit værelse eller at anerkende, at hun er under ombygning og derfor er på vej ind i de der svære år?

Jeg troede faktisk først, at den der store ombygning trådte i kraft omkring 13-14 års alderen. Derfor spørger jeg hvordan en tweenie hjerne virker.
0
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 78
Likede indlæg: 2021

Indlægaf Stars » 5. dec 2018, 11:09

Sophies-mor skrev:
Fru Sunshine skrev:
Sophies-mor skrev:

Jeg troede faktisk først, at den der store ombygning trådte i kraft omkring 13-14 års alderen. Derfor spørger jeg hvordan en tweenie hjerne virker.

Piger nu til dags udvikler bryster tidligere og får menstruation tidligere, så det er vel naturligt, at ombygningen også kommer tidligere.
1
:whine: :whine: Alligevel-ikke-EKS :whine: :whine: -svigersøn sælges billigt som boksebold.

Rapunzel-tårn til leje søges :(
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1567
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 14559

Indlægaf Fru Sunshine » 5. dec 2018, 11:24

Sophies-mor skrev:
Fru Sunshine skrev:
Sophies-mor skrev:

Det er meget forskelligt, hvornår det sætter ind, men præpubertet, som din datter nok er i nu, kan være lige så svær at være i, som når puberteten for alvor begynder.
Jeg kan f.eks. se det på min 6. klasse, hvor nogle af pigerne allerede sidste år, begyndte at få det svært med sig selv, mens andre først er begyndt at få det sådan nu midt i 6.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 1094
Likede indlæg: 9546

Indlægaf Rapfisk » 5. dec 2018, 11:27

Min mor fik engang - det må være 25 år siden - at vide af en dame på vejen, at når en pige fylder 11, er der ikke mere at gøre. Så er hjernen lukket ned. I dag er vi heldigvis bedre til at tale med børnene, men den med de 11 år tror jeg godt, man kan bruge som rettesnor.
2
#TeamFrederiksberg

Livslinjen: 70 201 201
Ata
Kort karma: 182
Likede indlæg: 3119

Indlægaf Ata » 5. dec 2018, 12:29

Min datter på snart 10 år har helt klart en hjerne under ombygning. Hun har normalt et meget roligt temperament, men det seneste halve år er hun begyndt at fare op og blive irriteret over de mindste ting. Jeg siger også hele tiden noget på en forkert måde eller træder ved siden af på anden vis. Tror det er meget normalt, når hormonerne begynder at køre i kroppen! Jeg prøver at være tålmodig og tale med hende om, at det er det, der sker. Og så at sætte grænser på en stille og rolig måde...
3
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 943
Likede indlæg: 13834

Indlægaf dgd2007 » 5. dec 2018, 12:50

Sophies-mor skrev:Jeg troede faktisk først, at den der store ombygning trådte i kraft omkring 13-14 års alderen. Derfor spørger jeg hvordan en tweenie hjerne virker.

Som nævnt var vores datters mareridtsperiode ca. 11 år med at spille totalt dum og stille jordens dummeste spørgsmål, så faren var ved at blive desperat.
Det undrede mig selvfølgelig såre, fordi det er en periode hvor drengene er lige omvendte og gerne vil skjule hvis der er noget de ikke ved. :gruble:
Men hun blev faktisk en (i vidt omfang) fornuftig teenager efterfølgende :fløjt:
1
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 406
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 7503

Indlægaf Mistermor » 5. dec 2018, 13:22

Sophies-mor skrev:
hotlips skrev:Uanset alder så er det for mig noget der skal tages alvorligt hvis det der fylder når de ligger i deres seng er at de tænker at de ikke er ønskede.. Og jeg kunne nu ikke finde på at pålægge dem ansvar og bebrejdelser for hvad jeg måtte føle ved det og når man gør det så synes jeg det er helt forståeligt og forventeligt at de så mener at det er deres skyld hvad der end er gået forud.

Det er ikke sjovt at høre at ens børn føler noget der absolut ikke har været hensigten, men hvis ikke de kan sige det uden det betyder de så bliver bebrejdet at de har gjort mor ked af det så tror jeg ikke man får andet ud af det end at de holder op med at sige det selvom de tænker det.

Jeg synes det lyder voldsomt at noget oprydning kan føre til det, men jeg kan godt forstå det kan være svært for dem at finde ud af hvad der har betydning for de voksne og hvis hun vitterligt tror det er vigtigt for jer og bare ikke kan så er det måske derfor hun er kommet frem til de ting.

Så som forældre må man aldrig knække kæden..?
Ellers misforstår jeg dit indlæg.

Når man gennem 3 uger har bedt om simpel opgave løses - på linje med tømme postkasse, være skrald ud - og det ikke sker, hvordan ville du så gribe det an?

Jeg spørger om biologien er årsag til "manglerne" så det bliver nemmere at forstå...?
Jeg forsøger netop at forstå HENDE, men der er også en minimusbarre, vi ikke skal under. Der er nogle ting, Hun selv skal og naturligvis er hun elsket og vi hjælper hjertens gerne. Men som sagt så må hun bede om det, vi har også ting i huset, vi skal have lavet.

Jeg tænker, at du skal starte med at anerkende, at det ikke er en simpel opgave, du har stillet. Lige nu er det uoverskueligt for hende at rydde op på sit værelse.

Jeg husker tydeligt, hvor meget jeg selv skulle tage tilløb til at rydde op og gøre rent på mit værelse. - Jeg husker også, hvor grænseoverskridende jeg syntes det var, da min mor bare havde gjort rent en dag, mens jeg var i skole. Så jeg har hjulpet mine unger med at holde deres værelse. - Ikke på ugentlig basis, - men når det blev for slemt, har jeg spurgt, om ikke vi skulle hjælpe hinanden, og hvornår det skulle være. Så har vi ordnet det, og det er ikke noget, vi har haft konflikter på.

Børn uanset alder, er jo bare mennesker med op og nedture, forskellige behov på forskellige dage; vi voksne kan godt glemme somme tider, at vi har retten til at definere, hvad der "skal" gøres, og hvornår noget er ok - bare fordi vi er voksne, - men det er, når vi glemmer, hvor træls det er at blive bestemt over eller kommanderet med, at ungerne bliver sure og kede.
7
Ata

Indlægaf Ata » 5. dec 2018, 13:40

Min datter på 9 er i øvrigt bedre til at holde orden end jeg er. Så det er ikke en simpel opgave for alle. :blush:
6
Ata

Indlægaf Ata » 5. dec 2018, 19:03

Sophies-mor skrev:Jeg troede faktisk først, at den der store ombygning trådte i kraft omkring 13-14 års alderen. Derfor spørger jeg hvordan en tweenie hjerne virker.

Det troede jeg også. Men min snart 10-årige er allerede så småt ved at få bryster og hår + at hun bruger deo og som sagt har humørsvingninger. Så her er der helt klart noget pubertet, der er startet. Det starter også gennemsnitligt ved 10 år, læste jeg. Så der blev krisen lige rykket 3 år frem. :-D
3
Brugeravatar
Sophies-mor

Indlægaf Sophies-mor » 5. dec 2018, 22:57

Mistermor skrev:
Sophies-mor skrev:
hotlips skrev:Uanset alder så er det for mig noget der skal tages alvorligt hvis det der fylder når de ligger i deres seng er at de tænker at de ikke er ønskede.. Og jeg kunne nu ikke finde på at pålægge dem ansvar og bebrejdelser for hvad jeg måtte føle ved det og når man gør det så synes jeg det er helt forståeligt og forventeligt at de så mener at det er deres skyld hvad der end er gået forud.

Det er ikke sjovt at høre at ens børn føler noget der absolut ikke har været hensigten, men hvis ikke de kan sige det uden det betyder de så bliver bebrejdet at de har gjort mor ked af det så tror jeg ikke man får andet ud af det end at de holder op med at sige det selvom de tænker det.

Jeg synes det lyder voldsomt at noget oprydning kan føre til det, men jeg kan godt forstå det kan være svært for dem at finde ud af hvad der har betydning for de voksne og hvis hun vitterligt tror det er vigtigt for jer og bare ikke kan så er det måske derfor hun er kommet frem til de ting.

Så som forældre må man aldrig knække kæden..?
Ellers misforstår jeg dit indlæg.

Når man gennem 3 uger har bedt om simpel opgave løses - på linje med tømme postkasse, være skrald ud - og det ikke sker, hvordan ville du så gribe det an?

Jeg spørger om biologien er årsag til "manglerne" så det bliver nemmere at forstå...?
Jeg forsøger netop at forstå HENDE, men der er også en minimusbarre, vi ikke skal under. Der er nogle ting, Hun selv skal og naturligvis er hun elsket og vi hjælper hjertens gerne. Men som sagt så må hun bede om det, vi har også ting i huset, vi skal have lavet.

Jeg tænker, at du skal starte med at anerkende, at det ikke er en simpel opgave, du har stillet. Lige nu er det uoverskueligt for hende at rydde op på sit værelse.

Jeg husker tydeligt, hvor meget jeg selv skulle tage tilløb til at rydde op og gøre rent på mit værelse. - Jeg husker også, hvor grænseoverskridende jeg syntes det var, da min mor bare havde gjort rent en dag, mens jeg var i skole. Så jeg har hjulpet mine unger med at holde deres værelse. - Ikke på ugentlig basis, - men når det blev for slemt, har jeg spurgt, om ikke vi skulle hjælpe hinanden, og hvornår det skulle være. Så har vi ordnet det, og det er ikke noget, vi har haft konflikter på.

Børn uanset alder, er jo bare mennesker med op og nedture, forskellige behov på forskellige dage; vi voksne kan godt glemme somme tider, at vi har retten til at definere, hvad der "skal" gøres, og hvornår noget er ok - bare fordi vi er voksne, - men det er, når vi glemmer, hvor træls det er at blive bestemt over eller kommanderet med, at ungerne bliver sure og kede.

I dette tilfælde taler vi om gennemgå 2 skuffer med tøj.
Kan du passe/ ikke passe?
Ud eller gem?

Bortset fra det... enig i sidste afsnit.
0

Tilbage til "Børn"