Hvor hænger jeres børn ud henne? (i huset)

abcd
Kort karma: 178
Likede indlæg: 6528

Re: Hvor hænger jeres børn ud henne? (i huset)

Indlægaf abcd » 9. dec 2018, 05:08

De er primært i stuen, og der ligger næsten altid en masse legetøj. Jeg synes det er fint, deres værelser er 12 kvadratmeter og køkken/stue er 65 kvadratmeter hvilket vi valgte for at der er god plads til at bygge togbaner, Legobyer osv., så det er noget sjovere at lege der. Vi voksne har hvert et kontor vi kan sætte os ind på hvis vi skal have lidt ro.
1
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 359
Likede indlæg: 4473

Indlægaf Mani » 9. dec 2018, 05:16

Vores er teenagere nu. De har altid været i stuen når de legede & på værelserne når de spillede (de har pc’er på et værelse og en Wii på et af de andre).
De sidder stadig i stuen når de læser, spiller brætspil etc. Tidligere blev der også bygget LEGO, leget med brio etc. Det synes jeg er fint - stuen er vores fællesrum.
1
'Don’t be afraid to be open minded. Your brain is not going to fall out.'
Bergen
Kort karma: 32
Likede indlæg: 1578

Indlægaf Bergen » 9. dec 2018, 05:37

I stuen finder man typisk vores datter, når vi er hjemme.
A går i 1. klasse. Når hun har gæster sender jeg dem på værelset med mindre at vi lave noget sammen i stuen.
0
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 79
Likede indlæg: 1526

Indlægaf lulu-p » 9. dec 2018, 12:58

De to ældste på 15 og 12 er langt det meste af tiden på deres værelser, hvor de læser, streamer og nørkler. Vi ser dem stort set kun til måltiderne medmindre vi insisterer på deres samvær.

Den yngste på 8 deler sin tid mellem værelse og alrum. Men hun bruger afterhånden sit værelse mere og mere.

Børnene er nu så store at vi ikke længere vil have legetøj i stuen. Det fungerer fint.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 303
Likede indlæg: 6092

Indlægaf hotlips » 9. dec 2018, 14:29

Jeg tror også det kommer an på hvordan man betragter huset, her er det vores hus, vi har vores egne værelser og der må man som udgangspunkt gå ind hvis man vil være alene, det er ikke noget man kan kræve at være andre steder i huset,ligesom man ikke kan forlange at den anden skal gå fordi man har gæster eller hvad ved jeg.

Jeg tror det kan blive dyrt på sigt hvis de kommer til at føle de er gæster i deres eget hjem så jeg ville helt sikkert gribe det an så det så vidt muligt blev løst ved at han vælger at være på sit værelse med sine venner fordi det bare er så vildt fedt at have et rigtigt store drenge værelse at være med vennerne fremfor at det bliver sådan noget hvor man verfer ham ud,det synes jeg man skal være varsom med.
6
Brugeravatar
Thestral
Kort karma: 392
Likede indlæg: 2611

Indlægaf Thestral » 9. dec 2018, 14:38

Min datter hang altid ud i stuen også når veninderne var på besøg. Det var så hyggeligt :lun:
2
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
1234
Kort karma: 89
Likede indlæg: 2260

Indlægaf 1234 » 9. dec 2018, 16:01

hotlips skrev:Jeg tror også det kommer an på hvordan man betragter huset, her er det vores hus, vi har vores egne værelser og der må man som udgangspunkt gå ind hvis man vil være alene, det er ikke noget man kan kræve at være andre steder i huset,ligesom man ikke kan forlange at den anden skal gå fordi man har gæster eller hvad ved jeg.

Jeg tror det kan blive dyrt på sigt hvis de kommer til at føle de er gæster i deres eget hjem så jeg ville helt sikkert gribe det an så det så vidt muligt blev løst ved at han vælger at være på sit værelse med sine venner fordi det bare er så vildt fedt at have et rigtigt store drenge værelse at være med vennerne fremfor at det bliver sådan noget hvor man verfer ham ud,det synes jeg man skal være varsom med.

Enig jeg ville virkelig ikke have brudt mig om, hvis min forældre havde sendt mig på værelset, fordi de gerne ville have stuen, køkkenet eller et andet fællesrum for dem selv.

Hvis det er dig, som har brug for alenetid, tænker jeg, det er vigtigere og bedre, at du har sådan et rum, end at din søn skal sendes ud af stuen.
1
Brugeravatar
missme
Kort karma: 20
Likede indlæg: 366

Indlægaf missme » 9. dec 2018, 16:31

Du er ikke den eneste. Min datter på 10 er godt nok mest på værelset, og hun må da gerne sidde i stuen med veninderne, hvis de altså ikke støjer. Larm hører til på værelset, da jeg er meget støjfølsom og jeg vil have lov til at have ro omkring mig i hjemmet.
0
Brugeravatar
Marioneta
Kort karma: 417
Likede indlæg: 4290

Indlægaf Marioneta » 9. dec 2018, 16:34

1234 skrev:
hotlips skrev:Jeg tror også det kommer an på hvordan man betragter huset, her er det vores hus, vi har vores egne værelser og der må man som udgangspunkt gå ind hvis man vil være alene, det er ikke noget man kan kræve at være andre steder i huset,ligesom man ikke kan forlange at den anden skal gå fordi man har gæster eller hvad ved jeg.

Enig jeg ville virkelig ikke have brudt mig om, hvis min forældre havde sendt mig på værelset, fordi de gerne ville have stuen, køkkenet eller et andet fællesrum for dem selv.

Hvis det er dig, som har brug for alenetid, tænker jeg, det er vigtigere og bedre, at du har sådan et rum, end at din søn skal sendes ud af stuen.

Min søn har hele to værelser indrettet til kun ham, som han ikke bruger og så sidder han i stuen hele tiden. Det er faktisk mere end hvad jeg har. Jeg kan selvfølgelig indrette et kontor ovenpå, men så er vi jo også adskilt på hver etage og det er jeg egentligt ikke super glad for. Det var derfor han fik legeværelset hernede i første omgang, fordi jeg gerne vil være i nærheden af ham. Det giver i øvrigt ikke mening, at jeg har kontor ovenpå. Så kan jeg ikke lave mad, mens jeg laver lektier. Jeg vil miste en del fleksibilitet ved at sidde oppe på 1. sal.

Stuen er et fællesrum, men lige nu fungerer det ikke som et fællesrum, fordi min søn har indtaget det. Lige nu er det mig, som er "forvist" og det gider jeg ærlig talt ikke. Jeg kan ikke bruge sofaen og TV'et, fordi så ved han ikke hvor han skal gøre af sig selv, selvom han har to værelser. Han må gerne være i stuen, men der skal også være plads til, at jeg engang imellem bruger sofa og TV, selvom han er vågen og så må han finde et andet sted i huset. Ellers er det jo ikke et fællesrum, vel? ;)
3
Brugeravatar
Anlewi
Kort karma: 48
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 902

Indlægaf Anlewi » 9. dec 2018, 16:39

Mine drenge er mest på deres værelser, men holder også meget af at hænge ud sammen med os andre i stuen.
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
1234
Kort karma: 89
Likede indlæg: 2260

Indlægaf 1234 » 9. dec 2018, 16:51

Marioneta skrev:Min søn har hele to værelser indrettet til kun ham, som han ikke bruger og så sidder han i stuen hele tiden. Det er faktisk mere end hvad jeg har. Jeg kan selvfølgelig indrette et kontor ovenpå, men så er vi jo også adskilt på hver etage og det er jeg egentligt ikke super glad for. Det var derfor han fik legeværelset hernede i første omgang, fordi jeg gerne vil være i nærheden af ham. Det giver i øvrigt ikke mening, at jeg har kontor ovenpå. Så kan jeg ikke lave mad, mens jeg laver lektier. Jeg vil miste en del fleksibilitet ved at sidde oppe på 1. sal.

Stuen er et fællesrum, men lige nu fungerer det ikke som et fællesrum, fordi min søn har indtaget det. Lige nu er det mig, som er "forvist" og det gider jeg ærlig talt ikke. Jeg kan ikke bruge sofaen og TV'et, fordi så ved han ikke hvor han skal gøre af sig selv, selvom han har to værelser. Han må gerne være i stuen, men der skal også være plads til, at jeg engang imellem bruger sofa og TV, selvom han er vågen og så må han finde et andet sted i huset. Ellers er det jo ikke et fællesrum, vel? ;)

Men hvis I ikke kan være i fællesrummet samtidig og få det til at fungere, så det jo indretning af det, der er noget i vejen med ;)
0
ajnaM
Kort karma: 389
Likede indlæg: 8619

Indlægaf ajnaM » 9. dec 2018, 19:04

Mine børn vil også gerne være, hvor vi er, og det har jeg det fint med, så længe deres aktiviteter er noget, jeg kan holde ud at være i nærheden af. Jeg ville eksempelvis blive helt bims, hvis mine drenge fik lov at spille/se film/serier/have andre skærme kørende konstant.

Derfor har jeg nogle meget klare retningslinjer for skærmtid herhjemme - både fordi det larmer og irriterer mig, og fordi jeg ikke tror, børnene har godt af det. Når de endelig får lov, skal det være relativt voksenstyret, og derfor er det noget, der foregår sammen med os.

Jeg synes, det lyder som om, I skal have sat nogle retningslinjer op for jeres fællesrum og jeres fælles tid. I skal begge to kunne være der, og du er i øvrigt den voksne, der (i samråd med barnet) bestemmer, hvordan man skal være sammen på en god måde. Og der tænker jeg ikke, at løsningen er at sende drengen ind på et andet værelse med sin skærm, men at sætte nogle regler, der giver jer noget god fælles tid, som du også kan være i. Og det handler både om skærme, om larm og om rod, og om 117 andre ting. Generel god opførsel og at tage hensyn til andre. :gogo:
0
Muspel
Kort karma: 335
Likede indlæg: 5468

Indlægaf Muspel » 9. dec 2018, 19:31

Marioneta skrev:
1234 skrev:

Min søn har hele to værelser indrettet til kun ham, som han ikke bruger og så sidder han i stuen hele tiden. Det er faktisk mere end hvad jeg har. Jeg kan selvfølgelig indrette et kontor ovenpå, men så er vi jo også adskilt på hver etage og det er jeg egentligt ikke super glad for. Det var derfor han fik legeværelset hernede i første omgang, fordi jeg gerne vil være i nærheden af ham. Det giver i øvrigt ikke mening, at jeg har kontor ovenpå. Så kan jeg ikke lave mad, mens jeg laver lektier. Jeg vil miste en del fleksibilitet ved at sidde oppe på 1. sal.

Nu nåede jeg ikke at se billedet, men kunne I ikke lave tv stue i legeværelset på nederste etage? En billig brugt sofa og en sækkestol - og så flytte tv’et derind. Så kan du også bruge det, når din søn er i stuen.
0
Ata
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2290

Indlægaf Ata » 9. dec 2018, 19:47

Mine børn på snart 7 og snart 10 "hænger ud" i det meste af huset. Den lille er dog kun på værelset, hvis hun har veninder på besøg. Den store er på sit værelse når hun læser og det gør hun en del.

Ifht legekammerater så beder jeg dem bare om at gå ind på værelset, hvis de fx skal spille Ipad sammen. Det kan de gøre lige så godt på hendes seng som i sofaen. Hvis de skal lave noget, der kræver spisebordet, må de selvfølgelig bruge det. Men ellers synes jeg, det er helt ok at sige, at de har et værelse, de kan være på. JEG har ikke mit eget værelse, så hvis de har gæster i stuen, har jeg ikke et andet opholdsrum udover mit soveværelse, som i øvrigt grænser lige op til stuen.
0
Trappestige
Kort karma: 123
Likede indlæg: 1942

Indlægaf Trappestige » 9. dec 2018, 19:58

Mine på knap ti og 12 år er som regel i samme rum som mig, medmindre de spiller ipad - jeg kan ikke klare de lyde der er i spil, så de spiller som regel inde på min dobbeltseng med lukket dør, hvor de kan følge med på hinandens skærme. Når de har venner på besøg er de rundt i hele hjemmet, vil jeg have fred går jeg bare ind på mit værelse og ligger mig med min mobil og en ipad og så kommer de ind hvis der er noget de skal bruge mig til. Jeg kan sagtens fordybe mig i min mobil selvom de hører høj musik med vennerne og danser rundt. Eller bare er- sådan en flok tweenies er ret højrøstede. Jeg synes det er hyggeligt. Vi har en kæmpe stue og to normaltstore værelser, så det er naturligt at de for det meste vælger stuen. Jeg ville også få pip af at sidde i så lille et rum i mange timer af gangen, så det beder jeg aldrig mine børn om at gøre. Jeg har lige opgraderet deres tv til et Smart tv, så de har muligheden for at se noget andet end mig på deres værelse, men det er sjældent de vælger det.
0

Tilbage til "Børn"