Seksårigs spisevaner

bluetof1
Indlæg: 1873
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:32
Kort karma: 1245
Likede indlæg: 7396

Re: Seksårigs spisevaner

Indlægaf bluetof1 » 19. dec 2018, 15:47

Herhjemme skal man smage. Man behøver ikke smage ret meget, men man skal smage på ting. Kan man så ikke lide det man har smagt på, så spiser man bare det andet på bordet. Det er okay.
Jeg har selv dårlige erfaringer fra min barndom, hvor det med at smage var en fælde. Hvis man kunne smage, så kunne man også spise op. Så jeg lærte ret hurtigt ikke at være sulten når vi besøgte f.eks. min moster og onkel.
Så her er reglen at man smager og kan man så ikke lide det, så er det fint. Næste gang den samme ting kommer på bordet smager man så på den igen og så fremdeles.
Det har hjulpet mine unger godt. De har altid været meget madglade, men har til tider været temmelig selektive med hvad de ville spise. Det er de sådan set stadig, men det meste glider ned, bare ikke alle ting alle dage.
Er der en sjælden gang slet ikke noget på bordet man kan lide, så kan man få en portion yoghurt eller havregryn med mælk. Det er tilstrækkelig kedeligt til at jeg ved de mener det, hvis de siger ja til det.
0
I don't think I get enough credit for doing all of this unmedicated.
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Seksårigs spisevaner

Indlægaf Honningprut » 19. dec 2018, 17:48

Min søn havde en lang periode, hvor han ikke ville spise andet end kylletter og nudler. Så det fik han. Han havde naturligvis også grundet sin ADHD andre problematikker der var vigtigere, så derfor så jeg igennem fingerne med det. I dag spiser han stort set alt - med undtagelse af grønsager der er kogte.

Jeg tror ikke i skal være bekymrede, hun spiser trods alt noget, og som en anden skriver så vokser madproblemet også efter min erfaring, hvis man giver det opmærksomhed.
Senest rettet af Honningprut 19. dec 2018, 18:08, rettet i alt 1 gang.
1
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Seksårigs spisevaner

Indlægaf milisa » 19. dec 2018, 18:00

Honningprut skrev:Min søn havde en lang periode, hvor han ikke ville spise andet end kylletter og nudler. Så det gik han. Han havde naturligvis også grundet sin ADHD andre problematikker der var vigtigere, så derfor så jeg igennem fingerne med det. I dag spiser han stort set alt - med undtagelse af grønsager der er kogte.

Jeg tror ikke i skal være bekymrede, hun spiser trods alt noget, og som en anden skriver så vokser madproblemet også efter min erfaring, hvis man giver det opmærksomhed.


Kogte grøntsager bør altså også forbydes ved lov........
0
Tally-ho
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Seksårigs spisevaner

Indlægaf kidkomb » 19. dec 2018, 18:13

milisa skrev:
Honningprut skrev:Min søn havde en lang periode, hvor han ikke ville spise andet end kylletter og nudler. Så det gik han. Han havde naturligvis også grundet sin ADHD andre problematikker der var vigtigere, så derfor så jeg igennem fingerne med det. I dag spiser han stort set alt - med undtagelse af grønsager der er kogte.

Jeg tror ikke i skal være bekymrede, hun spiser trods alt noget, og som en anden skriver så vokser madproblemet også efter min erfaring, hvis man giver det opmærksomhed.


Kogte grøntsager bør altså også forbydes ved lov........

Jeg elsker kogte grøntsager :genert:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Seksårigs spisevaner

Indlægaf milisa » 19. dec 2018, 18:59

kidkomb skrev:
milisa skrev:
Honningprut skrev:Min søn havde en lang periode, hvor han ikke ville spise andet end kylletter og nudler. Så det gik han. Han havde naturligvis også grundet sin ADHD andre problematikker der var vigtigere, så derfor så jeg igennem fingerne med det. I dag spiser han stort set alt - med undtagelse af grønsager der er kogte.

Jeg tror ikke i skal være bekymrede, hun spiser trods alt noget, og som en anden skriver så vokser madproblemet også efter min erfaring, hvis man giver det opmærksomhed.


Kogte grøntsager bør altså også forbydes ved lov........

Jeg elsker kogte grøntsager :genert:


Ingen regel uden undtagelse.....
1
Tally-ho
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Seksårigs spisevaner

Indlægaf ajnaM » 19. dec 2018, 21:34

Min 6-årige er nogenlunde kræsen - og han spiser også i perioder. Nogle uger spiser han nærmest ingenting, andre uger kører han det ned. Han kan i lange perioder nærmest ikke spise noget aftensmad, men så plejer han at korrigere ved andre måltider. Og omvendt - lige for tiden spiser han stort set ikke morgenmad.

Min tilgang er at lade ham styre det helt selv. Jeg italesætter det slet ikke, egentlig. Jeg tilbyder det, der nu er, sørger for der altid er noget, de kan lide - og så ved drengene, at de kan få en rugbrødsmad med smør, hvis de af en eller anden grund ikke bryder sig om maden. De har også mulighed for samme menu, hvis de er sultne, når de skal sove. Det kan dog tælles på én hånd, de gange de har valgt den løsning.

Begge drenge udvikler sig fuldstændig normalt og er stærke, slanke børn. Jeg er kort sagt ikke bekymret.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Seksårigs spisevaner

Indlægaf ajnaM » 19. dec 2018, 21:36

Min 2-åriges livret er i øvrigt kogt broccoli. Det er den ting, vi altid kan få i ham. Jeg klager ikke.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
didaa
Indlæg: 1710
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 106
Likede indlæg: 2351

Re: Seksårigs spisevaner

Indlægaf didaa » 21. dec 2018, 08:31

Som andre skriver, så undgå for meget opmærksomhed omkring det. Og jeg synes da det lyder til at han spiser fint varieret? Men han vokser jo en del lige nu, så I skal sørge for at der er noget han trives med og kan lide. Rugbrød med grønt og pålæg er helt fint. Kan han lide humus, grøntsagsdip osv? Det er min egen dreng ret vild med, og ellers bag nogle grovboller som du smører med avocado eller hytteost.

Men der er de her faser indimellem, og de skal som regel bare gennemgås stille og roligt. Jeg har også en dreng på 6 år, og efter han er startet i skole er det som om der kommer flere af de her udtryk med "ej, det hader jeg altså bare" selvom han aldrig har smagt det før. I går havde jeg feks lavet en gryderet med langtidssimret nakkefilet og forskellige rodfrugter, vilde ris og grønkålssalat. Ikke specielt børneminded, men alle burde kunne være med. Da han så det kom der de sædvanlige udbrud når han ikke lige kender maden, og han sagde højt at han ikke ville have noget. Jeg fastholdt han skulle smage, og han endte med at spise to store portioner, også af grønkålssalaten, hvorefter han sluttede af med "hvornår skal vi have det her igen?" :-)
0
Kanga
Indlæg: 2927
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 181
Likede indlæg: 3663

Re: Seksårigs spisevaner

Indlægaf Kanga » 1. jun 2020, 19:13

Årh, måtte læse denne tråd igen.
Jeg synes, det er svært med det mad. Min søn lever af snack-peber, agurk, rugbrødsmadder, ostehaps og figenstang.
I dag skulle vi grille spareribs, som han ellers faktisk spiser. Det ville han ikke have i dag, pga. de hinder der sidder bag på benene. I stedet indvilgede han i at smage en grillpølse, som han ellers IKKE spiser, men kombi af grillet, sprødt skind og blødt kød indeni var ikke god.

Når han skal i seng ved 20-tiden, er han sulten! Så får han en leverpostejmad. Men det er jo også en glidebane. Han er jo bare ikke mæt af grøntsnacks fra aftensmad.
Jeg overvejer, om vi bare skal til at tilbyde fx pasta m. tomatsovs/ketchup sammen med grønt, så han får lidt med fylde.

Jeg er begyndt at kontrolveje ham, for jeg synes godt nok, han er slank. Han skyder godt i vejret, men alligevel.

Kanga
0
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9466

Re: Seksårigs spisevaner

Indlægaf Sorenspige » 1. jun 2020, 19:35

Kan han ikke få rugbrødsmaden med leverpostej til aftensmad sammen med de grøntsager, som han spiser?

Hos os er en leverpostejsmad en mulighed, hvis man ikke kan lide aftensmaden. I perioder har mine børn spist det ret tit, mens de begge to lige nu er lidt mere modige (det svinger).

Hvis han godt kan lide pasta, kan I fx få det 2-3 gange ugen. Jeg synes ikke, det skal være hver dag.

Vil han spise andet brød end rugbrød?

Hvis han kan lide nødder/mandler eller lignende kan han måske få lidt af det til “dessert”.
Hvad spiser han til morgenmad?

Jeg ved godt, at det er nemmere sagt end gjort, men jeg tror ikke, at kontrolvejninger er vejen frem. De får ham jo alligevel ikke til at spise mere og bliver bare en stressfaktor for dig og dermed også ham.
Senest rettet af Sorenspige 1. jun 2020, 20:19, rettet i alt 1 gang.
4
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Seksårigs spisevaner

Indlægaf Aquadorable » 1. jun 2020, 19:45

Jeg hørte en eller anden sundhedsplejerske/børneekspert/something-something sige, at hvis der bare var een ting på bordet, barnet kunne lide, så var det helt fjong, at man servede alt muligt andet, der ikke faldt i barnets smag. Det prøver vi at leve efter herhjemme - og nogen dage betyder det, at den toårige spiser sig mæt i tomater eller pastaskruer. Det tager jeg rimelig afslappet :)
1
K - 12.06.18 :love:
D.itsen
Indlæg: 3326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8986

Re: Seksårigs spisevaner

Indlægaf D.itsen » 1. jun 2020, 19:46

Uden at vide en skid om det så har Morten Elsøe +en anden lige udgivet (eller den kommer en af de nærmeste dage) en bog omkring børn og spisning. Tror den er omkring mad-"stress", så måske der kunne være værd at kigge lidt i, selvom den måske har noget fokus på at undgå overvægt.
Kender den ikke, men han plejer at sige fornuftige ting
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Seksårigs spisevaner

Indlægaf Aquadorable » 1. jun 2020, 19:47

I øvrigt må man altid få en rugbrødsmad herhjemme, hvis man er sulten efter aftensmad. Det er ikke spændende, men det mætter :lol:
1
K - 12.06.18 :love:
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Seksårigs spisevaner

Indlægaf Lys » 1. jun 2020, 20:05

D.itsen skrev:Uden at vide en skid om det så har Morten Elsøe +en anden lige udgivet (eller den kommer en af de nærmeste dage) en bog omkring børn og spisning. Tror den er omkring mad-"stress", så måske der kunne være værd at kigge lidt i, selvom den måske har noget fokus på at undgå overvægt.
Kender den ikke, men han plejer at sige fornuftige ting


Den hedder Madro - jeg skulle lige til at skrive det samme. Den handler vist meget om at fjerne fokus fra hvad børnene spiser eller ikke spiser.
2
Kanga
Indlæg: 2927
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 181
Likede indlæg: 3663

Re: Seksårigs spisevaner

Indlægaf Kanga » 2. jun 2020, 11:55

Sorenspige skrev:...
Hvad spiser han til morgenmad?



Ingenting. Han er ikke sulten, så han får ikke noget hjemme, heller ikke i SFO. Så han spiser først ved 10-tiden i skolen. Det, tænker jeg ikke, er et problem. Der er mange, der ikke spiser morgenmad.
Hvis det er i weekenden og vi står senderen op, beder han om snack-peber og agurk til morgenmad. Han er ikke til brød og morgenmadsprodukter om morgenen.

Kanga
0

Tilbage til "Børn"