Er det okay at give sit barn en røvfuld?

Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19615

Er det okay at give sit barn en røvfuld?

Indlægaf Animi » 20. dec 2015, 22:02

En far er blevet dømt, efter at han gav sit barn en røvfuld http://m.bt.dk/krimi/far-doemt-i-retten ... n-i-numsen

Det har så skabt debat på facebook, hvor mange mener at det er okay at give sit barn en røvfuld, og for nogen også en lussing.

Selv vil jeg meget bestemt sige at nej, jeg synes ikke det er okay at slå sit barn, heller ikke selvom det er en "lille" røvfuld. For mig er det at slå, at slå og jeg kan absolut ikke se nogen gode grunde til at man skulle gøre det. De færreste ville jo ikke slå voksne mennesker, så derfor kan jeg ikke se hvorfor det skulle være okay at slå på et barn der ikke kan forsvare sig.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Indlæg: 6687
Tilmeldt: 12. aug 2015, 20:03
Kort karma: 1866
Likede indlæg: 34777

Re: Er det okay at give sit barn en røvfuld?

Indlægaf Dirtylittledevil » 20. dec 2015, 22:05

Nej man slår ikke på mennesker, hverken de store eller de små.
1
Ilddråberne i mine øjne
Renhedens hjerter kan virkelig være et savn
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14724
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19076

Re: Er det okay at give sit barn en røvfuld?

Indlægaf Flora » 20. dec 2015, 22:33

Jeg stemmer i koret og siger nej. Man skal ikke slå sine børn.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er det okay at give sit barn en røvfuld?

Indlægaf kidkomb » 20. dec 2015, 22:39

Næh, men det er jo common knowlegde?
Jeg tænker at man er lidt tabt bag en vogn, hvis man ikke har opdaget, at det kulturelt set (og lovmæssigt) er helt uacceptabelt.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Er det okay at give sit barn en røvfuld?

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. dec 2015, 22:55

Umiddelbart synes jeg, at det er et af de emner, som man slet ikke behøver at diskutere, og jeg har helt klart den fordom, at dem, der taler for revselsesretten, og endda i fuld offentlighed, nok generelt skriver mange mærkelige, dumme ting på nettet.

På den anden side tror jeg, at det i høj grad er et spørgsmål om alder, sådan at forstå, at jeg godt kunne forestille mig, at der vil være en klar overrepræsentation af ældre mennesker (sådan fra 60 år og op) i gruppen af dem, som inderst inde mener, at det ikke er så slemt som forælder engang imellem at ty til en røvfuld, fordi de både er vokset op med det og selv har praktiseret det overfor deres egne børn.
Lovgivning er en ting; det er ikke altid, at normer og kultur ændrer sig i samme tempo.
1
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1936
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9669

Re: Er det okay at give sit barn en røvfuld?

Indlægaf Tanten » 20. dec 2015, 23:44

Det er på ingen måde i orden at slå børn som et led i opdragelsen - og der er ca. en mio. gode grunde til, at det er forbudt. Det er overhovedet ikke i orden at slå nogen som helst.

Betyder det, at man skal idømmes en betinget fængselsstraf for en endefuld - hvor rådgivning om impulskontrol og opdragelsesmetoder formentig kunne gøre en langt større og mere positiv forskel for både far og barn? Det synes jeg ikke.

Nogen siger, at vold ikke kan gradbøjes, men her er jeg uenig - for mig er det udsagn krænkende for dem, der er udsat for gentagne, stærkt voldelige overgreb.

Jeg tror ikke, lovgivningen blev designet med det formål for øje, at straffe en forældre, der i afmagt og desperation giver sit barn en enkeltstående endefuld - men når det bliver anmeldt og dokumenteret, så er retten jo nødt til at forholde sig til det, og da det er forbudt, er der ingen vej udenom en dom, såfremt endefulden kan dokumenteres.

Jeg synes måske lidt, lovgivningen bliver misbrugt i den konkrete sag, måske i en skilsmissesituation, hvor man ønsker at have noget på sin tidligere partner.

Og igen - jeg undskylder eller respekterer på ingen måde at slå børn.
4
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Er det okay at give sit barn en røvfuld?

Indlægaf Firebird » 21. dec 2015, 04:37

Et menneske lærer intet positivt af at blive slået, tværtimod.
Der findes selvfølgelig situationer, hvor det kan være nødvendigt at klappe til en eller anden i selvforsvar, men små mennesker er sagesløse, og det er unødvendigt at bruge vold overfor dem. Der findes så mange andre metoder, både gode og dårlige.
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40745

Re: Er det okay at give sit barn en røvfuld?

Indlægaf Akehurst2 » 21. dec 2015, 11:37

Allmost_Famous skrev:Nej, selvfølgelig er det aldrig okay.

Det eneste tidspunkt, det kan være ok at påføre sit barn smerte, er hvis alternativet er værre - hvis man eksempelvis flår sit lille barn tilbage i armen, fordi ungen er på vej ud foran en bil, eller sådan noget. En røvfuld eller lussing er jo vold.


Det eneste tidspunkt er jo for så vidt det samme for børn og voksne - når det som du skriver er for at forhindre nogen i at gå ud foran et tog eller noget i den stil, eller hvis det er i selvforsvar.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Er det okay at give sit barn en røvfuld?

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. dec 2015, 11:53

adagio skrev:Næh, men i mængden af elendighed som børn udsættes for, synes jeg at en endefuld er en bagatel, og en betinget fængselsdom lyder som en overreaktion.


Sådan synes jeg ikke, at man kan gøre det op.
Alle kategorier af lovovertrædelser findes i forskellige grader, og man kan ikke lade være med at straffe for de mildere, blot fordi der findes noget, der er værre.

Noget andet er så, at der i dette tilfælde øjensynlig eksisterer et betydeligt mørketal, som betyder, at man både skal give en røvfuld og være ret "uheldig" for at blive opdaget, men det er efter min mening heller ikke et argument for, at man i det tilfælde, hvor der kommer en sag ud af det, ikke skal straffe. Uden at sammenligne den ene forbrydelse med den anden er der sandsynligvis også mange flere lommetyve og bilister, der kører for stærkt, som aldrig bliver straffet, end det modsatte.

Det kan til gengæld diskuteres, om en betinget fængselsstraf vil have nogen gavnlig virkning for den dømtes forældreevner fremover og dermed også for barnets trivsel. Det vil jeg give Tanten ret i.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er det okay at give sit barn en røvfuld?

Indlægaf Fru Sunshine » 21. dec 2015, 12:59

Jeg synes heller ikke, det er OK, at man slår sit barn.

Jeg kan så ikke lade være med at undre mig over
1: at moderen overhovedet tager et billede af numsen
2: det først bliver anmeldt efter bruddet.
4
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2974
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6643

Re: Er det okay at give sit barn en røvfuld?

Indlægaf Sophaya » 21. dec 2015, 19:59

Jeg er direkte chokeret over, at 59(!) % har sagt ja til at man må slå i afstemningen der er på artiklen. Wtf!
Nej, man må ikke slå. På nogen! Og da slet ikke på børn.
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3096
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6068

Re: Er det okay at give sit barn en røvfuld?

Indlægaf Lurende Peber » 21. dec 2015, 20:30

Fru Sunshine skrev:Jeg synes heller ikke, det er OK, at man slår sit barn.

Jeg kan så ikke lade være med at undre mig over
1: at moderen overhovedet tager et billede af numsen
2: det først bliver anmeldt efter bruddet.
Umiddelbart enig. Men hvor ser du, hvornår hun melder det? Det lover uanset hvad ikke godt for fremtidigt forældresamarbejde.
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er det okay at give sit barn en røvfuld?

Indlægaf Fru Sunshine » 21. dec 2015, 20:38

Lurende Peber skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg synes heller ikke, det er OK, at man slår sit barn.

Jeg kan så ikke lade være med at undre mig over
1: at moderen overhovedet tager et billede af numsen
2: det først bliver anmeldt efter bruddet.
Umiddelbart enig. Men hvor ser du, hvornår hun melder det? Det lover uanset hvad ikke godt for fremtidigt forældresamarbejde.

Det står der ikke direkte, men jeg gætter, fordi han angiveligt skulle have slået i august og sagen kom for retten i november.
Og i august var de sandsynligvis stadig sammen, eftersom moderen hørte barnet græde.

Så det er vel egentlig mest gisninger fra min side ud fra det skrevne.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er det okay at give sit barn en røvfuld?

Indlægaf kidkomb » 21. dec 2015, 21:16

Jeg læste først artiklen nu og ser, at det faktisk ikke er en røvfuld, der er tale om. Der er tale om et "rap i numsen".
Det er helt sikkert forkert, men jeg ville tænke mere forkert om en decideret røvfuld, fordi man da skal have barnet op, sætte sig ned, lægge barnet over benene og gå i gang. Man kan nå at stoppe sig selv 100 gange inden da.
Et klap i numsen sker formentlig ikke på den måde ligeså "planlagt" og det synes jeg egentlig er en formildende omstændighed.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Er det okay at give sit barn en røvfuld?

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. dec 2015, 21:25

Det må også have været noget af et rap, hvis ét slag har givet mærker.
0

Tilbage til "Børn"