Barn med vrede vrede der "kammer over"

IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Barn med vrede vrede der "kammer over"

Indlægaf IrmaPigen » 13. dec 2018, 17:13

Hvor ville I søge hjælp og/eller rådgivning henne hvis I havde et barn som blev uforholdsmæssig vred over små ting - altså ikke normalt vrede i 5 minutter hvor barnet og relationen bliver god igen, men hvor vreden ligesom kammer over hos barnet, og hvor det er små ting der kan udløse det, feks det at skulle børste tænder eller at skulle stå op morgenen.
Senest rettet af IrmaPigen 13. dec 2018, 17:29, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Barn med vrede vrede der "kammer over"

Indlægaf Viskelæder » 13. dec 2018, 17:22

Først skolen (altså hvis jeg var forælder)
Derefter skokepsykolog og/eller PPR
Som så kan henvise til noget familiebehandling, hvor man kan arbejde med, hvad der forårsager barnets udfordringer.
1
Fynerfin82
Indlæg: 1479
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4051

Re: Barn med vrede vrede der "kammer over"

Indlægaf Fynerfin82 » 13. dec 2018, 18:09

Jeg ville starte med forældretelefonen.

https://bornsvilkar.dk/det-goer-vi/foraeldretelefonen/
0
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9377

Re: Barn med vrede vrede der "kammer over"

Indlægaf Sorenspige » 13. dec 2018, 18:18

Hvor gammelt er barnet?
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Barn med vrede vrede der "kammer over"

Indlægaf Studsgaard » 13. dec 2018, 18:47

Hvilken alder?

Hvis det er et skolebarn tænker jeg skolen kan hjælpe med kontakt til PPR. De har en bred vifte af forskellige professionelle at trække på.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Barn med vrede vrede der "kammer over"

Indlægaf Madam Pomfrey » 13. dec 2018, 19:16

rigtig mange kommuner har gratis forældre rådgivning, det kan f.x. hedde familieværksted.
Man kan selv tage kontakt, forelægge sin udfordring, og derfra få et tilbud om hjælp, f.x. samtale med familieterapeut.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
ksdj
Indlæg: 34
Tilmeldt: 26. apr 2016, 06:29
Kort karma: 0
Likede indlæg: 25

Re: Barn med vrede vrede der "kammer over"

Indlægaf ksdj » 13. dec 2018, 19:20

Jeg gik på et forældrekursus der hed DUÅ. Det har efterhånden bredt sig til mange kommuner.
Det virkede helt fantastisk med min datter. Hun var dengang 2 år.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Barn med vrede vrede der "kammer over"

Indlægaf Madam Pomfrey » 13. dec 2018, 19:26

Det er måske lidt træls at trække andre tråde ind i denne...

Men læser med i partråden, og tænker at hvis det er din kærestes barn der er tale om, om frustrationerne så kan bunde i de uregelmæssigheder der er i ellers fastlagt samvær. At der er opstået noget usikkerhed og utryghed både pga. bytteri, og de eventuelle stemninger der opstår hos mor, hos far, hos dig.
Du udtrykker jo selv at du synes det er pisse frusrerende at være i, jeg tænker det heller ikke er skide nemt at være barn i det.
9
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Barn med vrede vrede der "kammer over"

Indlægaf Madam Pomfrey » 13. dec 2018, 19:30

hvis det er noget ret nyt opstået, så tænk også julen ind som en evt. stressfaktor.
Det er en tid hvor der sker ekstremt meget, som kan være rigtig svært at overskue som barn.
Der er klippe klister her og der, julearrangement til sport, lucia i skolen, forældre skal til julefrokost, der er juletræsfest i byen.
der skal laves julegaver i sfo'en, og man er spændt på det man selv skal give, og hvad mon man får i gaver selv.
Der er måske pakkekalender eller adventsgaver, der er julekalendre der skal åbnes og ditto der skal ses på tv.


Jeg har et barn der "er lidt sjovt" i forvejen - og hvor meget han end holder af julen og dens magi, så er den også bare en kæmpe stressfaktor for ham, og han er ret meget ved siden af sig selv, har kort lunte, bliver meget let frustreret og vred, har svært ved ting han normalt sagtens kan selv.
Og læsset vælter bare, tit og ofte, - og på for os andre fuldstændig uforståeligt grundlag, små petitesser.
4
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Barn med vrede vrede der "kammer over"

Indlægaf IrmaPigen » 13. dec 2018, 21:29

Tråden handler ikke om råd til problemløsning i de konkrete situationer.

Men om hvor der generelt er mulighed for at hente hjælp/rådgivning, hvis der bliver behov.
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4212

Re: Barn med vrede vrede der "kammer over"

Indlægaf Fræksak » 16. dec 2018, 17:22

IrmaPigen skrev:Tråden handler ikke om råd til problemløsning i de konkrete situationer.

Men om hvor der generelt er mulighed for at hente hjælp/rådgivning, hvis der bliver behov.


Er det ikke også det, du får? Og så et enkelt indlæg der uddyber, hvorfor det for mange børn kan være svært for tiden.
Undskyld, men nu har jeg to gange på to dage set dig være nærmest uforskammet over for folk, der svarer i en tråd, du har oprettet.

Det er muligt, at det ikke er din intention, men du får ofte skrevet ting temmeligt hårdt.
10
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Barn med vrede vrede der "kammer over"

Indlægaf IrmaPigen » 16. dec 2018, 19:32

Jeg synes jeg pænt meget og rimelig udtømmende har skrevet forudsætningerne ind i startindlægget.

Det er rimelig klart og tydeligt hvad jeg spørger efter.

Og hvad uforskammet er der i at sige at det er ikke lige det input jeg leder efter.

Jeg ser ingen grund til at tråden fortsætter ud af samme spor.
Senest rettet af IrmaPigen 20. mar 2019, 14:41, rettet i alt 1 gang.
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4212

Re: Barn med vrede vrede der "kammer over"

Indlægaf Fræksak » 16. dec 2018, 20:06

IrmaPigen skrev:Jeg synes jeg pænt meget og rimelig udtømmende har skrevet forudsætningerne ind i startindlægget.

Det er rimelig klart og tydeligt hvad jeg spørger efter.

Og hvad uforskammet er der i at sige at det er ikke lige det input jeg leder efter.

Jeg ser ingen grund til at tråden fortsætter ud af samme spor. For jeg kan skam godt selv finde en opskrift på henholdsvis en vaniljeis, en jordbæris og så en chokoladeis. Jeg vil leder bare efter en opskrift der passer på lige netop det jeg efterspørger.


Du har fået byttet rundt på trådene, bare til info :).

I denne tråd (med det vrede barn) synes jeg, du får rigtig meget relevant input og forstår derfor ikke din sidste kommentar om, at du ikke efterspørger løsning til konkrete situationer (det er ingen kommet med så vidt jeg kan se).

I is-tråden, som du nu selv hiver frem, forstod jeg faktisk ikke helt dit oplæg, og det gør den person, der svarede dig i bedste mening, tydeligvis heller ikke, nu hvor du ikke er tilfreds med svaret.

Det lyder bare ikke som om du går ud fra, at folk svarer dig med de bedste intentioner.
2
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1926
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Barn med vrede vrede der "kammer over"

Indlægaf Tanten » 16. dec 2018, 20:06

IrmaPigen skrev:Jeg synes jeg pænt meget og rimelig udtømmende har skrevet forudsætningerne ind i startindlægget.

Det er rimelig klart og tydeligt hvad jeg spørger efter.

Og hvad uforskammet er der i at sige at det er ikke lige det input jeg leder efter.

Jeg ser ingen grund til at tråden fortsætter ud af samme spor. For jeg kan skam godt selv finde en opskrift på henholdsvis en vaniljeis, en jordbæris og så en chokoladeis. Jeg vil leder bare efter en opskrift der passer på lige netop det jeg efterspørger.


Hvis det er din kærestes barn, så kan det være, du skal gøre lige nøjagtig ingenting og lade ham træde i karakter som far og opdrager?

Det er ikke dig, der har en primær rolle som opdrager, hvis barnet er på samvær hos sin far (ved ikke, om I bor sammen), men faren. Naturligvis kan du sige til og fra, og naturligvis skal du bakke op om almindelige regler for god opførsel - men at håndtere et generelt problem omkring raserianfald, dét er farens opgave, evt. i samarbejde med moren.

Måske det kan lette at tænke, det ikke er dit hovedansvar.

Du kan være fars kæreste og barnets gode, voksne ven - men du er så heldig, at du ikke er opdrager, og netop dét kan måske være en lynafleder i konfliktsituationer.
Senest rettet af Tanten 16. dec 2018, 20:46, rettet i alt 1 gang.
10
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Barn med vrede vrede der "kammer over"

Indlægaf IrmaPigen » 16. dec 2018, 20:39

Fræksak skrev:
IrmaPigen skrev:Jeg synes jeg pænt meget og rimelig udtømmende har skrevet forudsætningerne ind i startindlægget.

Det er rimelig klart og tydeligt hvad jeg spørger efter.

Og hvad uforskammet er der i at sige at det er ikke lige det input jeg leder efter.

Jeg ser ingen grund til at tråden fortsætter ud af samme spor. For jeg kan skam godt selv finde en opskrift på henholdsvis en vaniljeis, en jordbæris og så en chokoladeis. Jeg vil leder bare efter en opskrift der passer på lige netop det jeg efterspørger.


Du har fået byttet rundt på trådene, bare til info :).

I denne tråd (med det vrede barn) synes jeg, du får rigtig meget relevant input og forstår derfor ikke din sidste kommentar om, at du ikke efterspørger løsning til konkrete situationer (det er ingen kommet med så vidt jeg kan se).

I is-tråden, som du nu selv hiver frem, forstod jeg faktisk ikke helt dit oplæg, og det gør den person, der svarede dig i bedste mening, tydeligvis heller ikke, nu hvor du ikke er tilfreds med svaret.

Det lyder bare ikke som om du går ud fra, at folk svarer dig med de bedste intentioner.


Hovsa, det har du da ret i.
0

Tilbage til "Børn"