Den gode måde at lære nej på

Brugeravatar
canoodle
Indlæg: 579
Tilmeldt: 11. aug 2015, 09:50
Kort karma: 355
Likede indlæg: 2071

Den gode måde at lære nej på

Indlægaf canoodle » 21. dec 2015, 20:53

*Suk*

Jeg føler mig lidt som mommy fail for tiden. Mini er inde i en fase, hvor han pjevser rigtig meget, og prøver grænser af. Jeg tænker, at det bare er en udviklingsmæssig fase, og at min rolle er at vise ham hvad man må, og ikke må og at der er en konsekvens af handlinger. På den bløde måde. Han er 16 mdr. og forstår godt ordet nej. Men han flejner skråt hver gang man siger det. Jeg reagerer ved at sige hvad det er jeg ikke vil have (Det er tit noget med at slå på noget- mig eller fjernsynet eller i bordet, når vi spiser.) Men han griner bare af mig. Jeg har sagt nej, fortalt ham at jeg fjerner ham fra det, og reagerer med konsekvensen hver gang. Med skrig og skrål, latter eller at han fortsætter til følge.

Ja, jeg ved godt at han er lille. Ja, jeg ved godt at de skal lære det, men jeg har ingen effekt set i de ca. fire måneder hvor jeg har øvet det. Så nu ved jeg faktisk ikke hvad jeg skal gøre? Jeg forsøger at være kortfattet, at gå ned i hans øjenhøjde osv. Men det har bare ingen effekt. Hvad er det jeg mangler at gøre, for at se fremgang?
0
All Adventurous women do
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6166
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16112

Re: Den gode måde at lære nej på

Indlægaf Urtekussen » 21. dec 2015, 20:58

Sig til når du finder ud af det - vi kæmper stadig med vores 4-årige

(i øvrigt samme princip som dig)
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
canoodle
Indlæg: 579
Tilmeldt: 11. aug 2015, 09:50
Kort karma: 355
Likede indlæg: 2071

Re: Den gode måde at lære nej på

Indlægaf canoodle » 21. dec 2015, 21:02

Urtekussen skrev:Sig til når du finder ud af det - vi kæmper stadig med vores 4-årige

(i øvrigt samme princip som dig)


Argh, men det går jo bare ud over den MEGET sparsomme tid vi har sammen :( Det ville være fint med en 50/50 af sødt barn og barn der udfordrer grænser. Men hvad ved jeg. Førstegangsmor :nej:
0
All Adventurous women do
Brugeravatar
canoodle
Indlæg: 579
Tilmeldt: 11. aug 2015, 09:50
Kort karma: 355
Likede indlæg: 2071

Re: Den gode måde at lære nej på

Indlægaf canoodle » 21. dec 2015, 21:07

God reminder, det med kampene. Men det er så hårfin en balance at finde!
1
All Adventurous women do
Brugeravatar
canoodle
Indlæg: 579
Tilmeldt: 11. aug 2015, 09:50
Kort karma: 355
Likede indlæg: 2071

Re: Den gode måde at lære nej på

Indlægaf canoodle » 21. dec 2015, 21:08

canoodle skrev:God reminder, det med kampene. Men det er så hårfin en balance at finde!


Jeg forsøger faktisk også at sige mindre nej, men det læser man ikke i overskriften. Det der med at anerkende den gode opførsel osv. Men ja, må prøve med hov, når han klasker på ting der ikke går i stykker.
Senest rettet af canoodle 21. dec 2015, 21:15, rettet i alt 1 gang.
0
All Adventurous women do
Brugeravatar
canoodle
Indlæg: 579
Tilmeldt: 11. aug 2015, 09:50
Kort karma: 355
Likede indlæg: 2071

Re: Den gode måde at lære nej på

Indlægaf canoodle » 21. dec 2015, 21:13

Zinde skrev:
canoodle skrev:God reminder, det med kampene. Men det er så hårfin en balance at finde!


Hvis det ikke er farligt/ubehageligt for de involverede parter, så er det som hovedregel tilladt herhjemme for den 1,5-årige :)


Well, han slår mig. Det virker ikke som at det er i afmagt, men det gør naller, jo. Og han gør det hver dag. Men jeg tror muligvis det er noget med manglende opmærksomhed og mor-tid. Fordi jeg fuldtidsarbejdende og alene.
0
All Adventurous women do
Brugeravatar
canoodle
Indlæg: 579
Tilmeldt: 11. aug 2015, 09:50
Kort karma: 355
Likede indlæg: 2071

Re: Den gode måde at lære nej på

Indlægaf canoodle » 22. dec 2015, 21:08

Tak for de sødeste og klogeste ord. Tak! :kys:
0
All Adventurous women do
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Den gode måde at lære nej på

Indlægaf Panton » 23. dec 2015, 08:38

Noget af det som virkede for mig, var at gå bort fra nej og ikke. De hører ikke "ikke" men istedet fortælle dem hvad de gerne må gøre og vise det. De kan ikke i den alder relatere handling med konsekvens men hvis du evt. havde noget han måtte slå/tromme på istedet for tv'et, så bring det frem og sige ae og vise hvordan man aer mor istedet for at slå, i den konkrete situation.

Jeg var selv i noget marte meo da min var 14 mdr til 17 mdr, og det var helt tydeligt forskel når man gjorde de forskellige ting. Jeg bruger det faktisk stadig og jeg siger ikke det er gnidningsfrit men det er en mere anerkendende måde at tale til og med sit barn på.
2
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
canoodle
Indlæg: 579
Tilmeldt: 11. aug 2015, 09:50
Kort karma: 355
Likede indlæg: 2071

Re: Den gode måde at lære nej på

Indlægaf canoodle » 23. dec 2015, 13:26

Panton skrev:Noget af det som virkede for mig, var at gå bort fra nej og ikke. De hører ikke "ikke" men istedet fortælle dem hvad de gerne må gøre og vise det. De kan ikke i den alder relatere handling med konsekvens men hvis du evt. havde noget han måtte slå/tromme på istedet for tv'et, så bring det frem og sige ae og vise hvordan man aer mor istedet for at slå, i den konkrete situation.

Jeg var selv i noget marte meo da min var 14 mdr til 17 mdr, og det var helt tydeligt forskel når man gjorde de forskellige ting. Jeg bruger det faktisk stadig og jeg siger ikke det er gnidningsfrit men det er en mere anerkendende måde at tale til og med sit barn på.


Det har hele tiden været sådan at jeg har vist ham det ifb. at slå. Jeg tror bare heller ikke at han motorisk er der, faktisk :) Vi får se om det en dag vender. I det mindste er han også begyndt at kysse og kramme mere, så det vejer lidt op for det voldsomme :)
0
All Adventurous women do
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Den gode måde at lære nej på

Indlægaf Studsgaard » 29. dec 2015, 18:13

Panton skrev:Noget af det som virkede for mig, var at gå bort fra nej og ikke. De hører ikke "ikke" men istedet fortælle dem hvad de gerne må gøre og vise det. De kan ikke i den alder relatere handling med konsekvens men hvis du evt. havde noget han måtte slå/tromme på istedet for tv'et, så bring det frem og sige ae og vise hvordan man aer mor istedet for at slå, i den konkrete situation.

Jeg var selv i noget marte meo da min var 14 mdr til 17 mdr, og det var helt tydeligt forskel når man gjorde de forskellige ting. Jeg bruger det faktisk stadig og jeg siger ikke det er gnidningsfrit men det er en mere anerkendende måde at tale til og med sit barn på.



Jeg er helt med på det her.

At sige "nej" og ting som "du må IKKE" omhandler den ting vi ønsker de skal stoppe med.
Jeg kan godt finde på at sige "nej" men følger det op med hvad jeg vil have i stedet for.

Et eksempel kan være: at jeg skal lave noget i køkkenet, så datteren ikke må komme hen til mig, da hun risikere brænde sig. Så siger jeg ikke til hende at hun ikke må komme hen til mig, men jeg siger hvor langt hen i køkkenet hun må komme. Dvs jeg fokuserer på det hun må fremfor det hun ikke må.

Da hun var mindre, kunne hun finde på at tage mobiler/fjernbetjeninger og lignende. Så fokuserede vi på hvor de skulle være på bordet, frem for at hun ikke måtte løbe med dem. Syntes det virkede ret godt.
0

Tilbage til "Børn"