Børneorm - igen og igen! Nogen gode råd?

Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Børneorm - igen og igen! Nogen gode råd?

Indlægaf Ata » 24. jan 2019, 20:13

Vores yngste datter på 7 år bliver smittet med børneorm konstant. Jeg tror hun har haft det 5 eller 6 gange på fire år! Infektionerne er kommet med mindst et halvt års mellemrum, så jeg tror ikke, det er fordi hun smitter sig selv igen. Vi håbede det ville stoppe, når hun forlod børnehaven, men hun fik det allerede i december igen. :whine:

Vi er ved at blive vanvittige over det! Dels genererer det hende, dels er det besværligt og dels er medicinen ret træls at skulle have for os alle (man bliver meget træt af behandlingen).

Har I prøvet noget lignende og har I nogen gode råd?
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Børneorm - igen og igen! Nogen gode råd?

Indlægaf Ata » 24. jan 2019, 20:34

Ja, det er faktisk også det, jeg tænker. Vi har i hvert fald aldrig konstateret orm hos hendes søster - heller ikke da de gik i børnehave sammen.

Det er bare så nedtur! Og også rigtig synd, da det gør virkeligt ondt på hende når de orme kravler rundt. :tie:
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Børneorm - igen og igen! Nogen gode råd?

Indlægaf Ata » 24. jan 2019, 20:36

Jeg tænker også at problemet ligger i alle de børn, der har børneorm uden symptomer. De kan jo udvikle en voldsom og smitsom infektion uden at nogen opdager det. Og så nytter det jo ikke at man behandler sit barn, hvis det flyder med børneormeæg i institutionerne. :(
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Børneorm - igen og igen! Nogen gode råd?

Indlægaf Filipai » 24. jan 2019, 21:22

Nogle studier foreslår at det kan have med tarmene at gøre, netop at behandlingen går ind og faktisk giver et bedre miljø for ormen på sigt.
Jeg ville prøve at give hende mælkesyrebakterier og se om det kunne have en gavnlig effekt.
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Børneorm - igen og igen! Nogen gode råd?

Indlægaf Ata » 25. jan 2019, 06:59

Filipai skrev:Nogle studier foreslår at det kan have med tarmene at gøre, netop at behandlingen går ind og faktisk giver et bedre miljø for ormen på sigt.
Jeg ville prøve at give hende mælkesyrebakterier og se om det kunne have en gavnlig effekt.

Har du links til det? Ormemedicin dræber jo ikke tarmfloraen så har svært ved at se hvad det skulle hjælpe?
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Børneorm - igen og igen! Nogen gode råd?

Indlægaf Filipai » 25. jan 2019, 07:56

Ata skrev:
Filipai skrev:Nogle studier foreslår at det kan have med tarmene at gøre, netop at behandlingen går ind og faktisk giver et bedre miljø for ormen på sigt.
Jeg ville prøve at give hende mælkesyrebakterier og se om det kunne have en gavnlig effekt.

Har du links til det? Ormemedicin dræber jo ikke tarmfloraen så har svært ved at se hvad det skulle hjælpe?


Ved ikke hvad man giver af ormemedicin, her er det en bestemt type det henvender sig på.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28945752

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3182331/
1
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Børneorm - igen og igen! Nogen gode råd?

Indlægaf Ata » 25. jan 2019, 08:03

Filipai skrev:
Ata skrev:
Filipai skrev:Nogle studier foreslår at det kan have med tarmene at gøre, netop at behandlingen går ind og faktisk giver et bedre miljø for ormen på sigt.
Jeg ville prøve at give hende mælkesyrebakterier og se om det kunne have en gavnlig effekt.

Har du links til det? Ormemedicin dræber jo ikke tarmfloraen så har svært ved at se hvad det skulle hjælpe?


Ved ikke hvad man giver af ormemedicin, her er det en bestemt type det henvender sig på.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28945752

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3182331/

Mange tak. Tror det er børneorm der tales om der - og den rigtige medicin. :)
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Børneorm - igen og igen! Nogen gode råd?

Indlægaf hotlips » 25. jan 2019, 08:25

Det ville helt sikkert være sådan en ting hvor jeg ville forsøge mig med urter, selvom jeg sværger til moderne videnskab så er det begrænset hvor meget man endnu ved om det der med at nogle har svage punkter, ihvertfald ved man ikke nok til at det har givet løsninger i praksis.

Jeg tror jeg ville se på noget bittert eller syreholdigt, pebermynte og citron eller stærk mad med godt med chili hvis hun nu skulle være en der syntes om det, men der er en del der skulle være godt til at forebygge parasitter i tarmene, bitre ting som mælkebøtte og skvalderkål vil sikkert også være godt, det er rucola sikkert også, det smager ens, og hvis det ikke hjalp så ville jeg prøve at finde noget med stærke olier hun kunne lide at spise rent, dild, persille, timian og så videre.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Børneorm - igen og igen! Nogen gode råd?

Indlægaf Æble » 25. jan 2019, 08:45

Hvor er det synd for hende :(

Det smitter gennem afføring, så tænker at i kun kan påvirke det via striks hygiejne når nu det virker til at hun er let modtagelig.

Striks Håndhygiejne, særligt efter leg udendørs og toiletbesøg, inkl negleskrub.

Hyppig ( koge!) vask af sengetøj og håndklæder.

Bad hver dag og rent undertøj hver dag. Jeg ville nok også kogevaske hendes trusser og kassere dem hyppigere end man ellers ville.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Børneorm - igen og igen! Nogen gode råd?

Indlægaf Æble » 25. jan 2019, 09:43

Lathyrus skrev:
Æble skrev:Hvor er det synd for hende :(

Det smitter gennem afføring, så tænker at i kun kan påvirke det via striks hygiejne når nu det virker til at hun er let modtagelig.

Striks Håndhygiejne, særligt efter leg udendørs og toiletbesøg, inkl negleskrub.

Hyppig ( koge!) vask af sengetøj og håndklæder.

Bad hver dag og rent undertøj hver dag. Jeg ville nok også kogevaske hendes trusser og kassere dem hyppigere end man ellers ville.


Problemet er at det ikke kun smitter gennem afførring. Æggene bliver luftbårne hvis de hvirvles rundt med støv, feks i en børnehaves puderum. Så striks hygiejne er selvfølgelig godt og kan forebygge et stykke hen af vejen, men det er ikke nødvendigvis nok.


Nej men det er det eneste man kan gøre noget ved.
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Børneorm - igen og igen! Nogen gode råd?

Indlægaf Ata » 25. jan 2019, 11:38

Æble skrev:
Lathyrus skrev:
Æble skrev:Hvor er det synd for hende :(

Det smitter gennem afføring, så tænker at i kun kan påvirke det via striks hygiejne når nu det virker til at hun er let modtagelig.

Striks Håndhygiejne, særligt efter leg udendørs og toiletbesøg, inkl negleskrub.

Hyppig ( koge!) vask af sengetøj og håndklæder.

Bad hver dag og rent undertøj hver dag. Jeg ville nok også kogevaske hendes trusser og kassere dem hyppigere end man ellers ville.


Problemet er at det ikke kun smitter gennem afførring. Æggene bliver luftbårne hvis de hvirvles rundt med støv, feks i en børnehaves puderum. Så striks hygiejne er selvfølgelig godt og kan forebygge et stykke hen af vejen, men det er ikke nødvendigvis nok.


Nej men det er det eneste man kan gøre noget ved.

Ja, det er også bare lidt en balancegang, for man kan gøre rent og vaske tøj og skrubbe negle og børn i en uendelighed og så bliver de smittet igen 3 måneder efter. Så er det jo bare dobbelt så surt, fordi alt det slid ikke gjorde en skid forskel + at ens barn jo også bliver helt nervøs af, at man render efter hende med en neglebørste konstant....
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Børneorm - igen og igen! Nogen gode råd?

Indlægaf Æble » 25. jan 2019, 11:56

Ata skrev:
Æble skrev:
Lathyrus skrev:
Æble skrev:Hvor er det synd for hende :(

Det smitter gennem afføring, så tænker at i kun kan påvirke det via striks hygiejne når nu det virker til at hun er let modtagelig.

Striks Håndhygiejne, særligt efter leg udendørs og toiletbesøg, inkl negleskrub.

Hyppig ( koge!) vask af sengetøj og håndklæder.

Bad hver dag og rent undertøj hver dag. Jeg ville nok også kogevaske hendes trusser og kassere dem hyppigere end man ellers ville.


Problemet er at det ikke kun smitter gennem afførring. Æggene bliver luftbårne hvis de hvirvles rundt med støv, feks i en børnehaves puderum. Så striks hygiejne er selvfølgelig godt og kan forebygge et stykke hen af vejen, men det er ikke nødvendigvis nok.


Nej men det er det eneste man kan gøre noget ved.

Ja, det er også bare lidt en balancegang, for man kan gøre rent og vaske tøj og skrubbe negle og børn i en uendelighed og så bliver de smittet igen 3 måneder efter. Så er det jo bare dobbelt så surt, fordi alt det slid ikke gjorde en skid forskel + at ens barn jo også bliver helt nervøs af, at man render efter hende med en neglebørste konstant....


Ja. Kan godt se det er en lortesituation. Har desværre ingen bedre bud.
1
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Børneorm - igen og igen! Nogen gode råd?

Indlægaf ajnaM » 26. jan 2019, 20:29

På den gode side skulle det vist ikke være helt skidt for systemet at have orm. Jeg havde diskussionen med et par læger for lidt tid siden, og de var helt enige om, at orm kan et eller andet. Og de har ikke rigtig andre bivirkninger end kløen...

Men så er det positive vist også sagt. ;) Håber I finder en måde at få bugt med det på! Jeg ville tænke, at hun skulle i bad hver dag, hvis hun ikke allerede kommer det. Og så måske noget med vådservietter at tørre/klø med?
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Børneorm - igen og igen! Nogen gode råd?

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 8. apr 2019, 19:54

ajnaM skrev:På den gode side skulle det vist ikke være helt skidt for systemet at have orm. Jeg havde diskussionen med et par læger for lidt tid siden, og de var helt enige om, at orm kan et eller andet. Og de har ikke rigtig andre bivirkninger end kløen...

Men så er det positive vist også sagt. ;) Håber I finder en måde at få bugt med det på! Jeg ville tænke, at hun skulle i bad hver dag, hvis hun ikke allerede kommer det. Og så måske noget med vådservietter at tørre/klø med?

Ormene kan lægge æg i skeden og give underlivsbetændelse, så helt ufarligt er det ikke.
Ts, hav vådservietter liggende klar på badeværelset, og lær barnet at vaske sig omkring anus efter afføring. Så får hun fjernet eventuelle æg, og ormene vil ikke kun formere sig.
1
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Børneorm - igen og igen! Nogen gode råd?

Indlægaf Zombie » 10. maj 2020, 21:56

Lathyrus skrev:Hvordan er det gået med din datter, TS?

Min datter har været ormefri siden jeg skrev her i tråden sidst (januar 2019) men her til aften var den gal igen :s
Og det på trods af massiv fokus på håndhygiejne både herhjemme og i børnehaven. Så den evige sang om at man bare skal vaske mere hænder, holder altså ikke.


Hvordan tænker du ellers, det smitter?

Det er ikke kun håndvask. Det er også at undgå at tage fingrene i munden, når man er ude at lege i jord eller har rørt bedstevennen.
Noget som er svært for mange børn, og ja, også voksne. Man tænker jo ikke over det.
At man så en halv time senere vasker hænder, så har man jo stadig indtaget æg, der vandrer til endetarmen.

Til gengæld kan der måske sættes ind i institutionen nemmere, nu de er i små grupper. Ideelt set bør alle i hendes gruppe i behandling, da man kan være smittet uden symptomer. Men især dem, hun leger mest med, da hun jo kan være smittet via dem.
0
aka Forbies

:gammel:

Tilbage til "Børn"