2,5-årig sover dårligt

Brugeravatar
onbird
Indlæg: 54
Tilmeldt: 28. dec 2015, 21:00
Kort karma: 6
Likede indlæg: 60

2,5-årig sover dårligt

Indlægaf onbird » 28. dec 2015, 21:15

Min søn har altid haft det bedste sovehjerte, har sovet igennem siden han var meget lille, og været nem at putte (med udsving, naturligvis). Dette er bare ovre nu...
Han fik en juniorseng for noget tid siden, og jeg er usikker på, om problemet opstod i forbindelse hermed. Jeg mindes også, at han sov smådårligt og vågnede meget tidligt i perioden inden sengeskift, men det er værre nu.

I og med han nu kan stå ud af sengen, er det oftest nødvendigt at sidde hos ham, til han sover. Det er i og for sig fair nok, for det tager typisk ikke ret lang tid.
Problemet ligger derimod om natten, hvor jeg har indtryk af, at han halvt i søvne forvilder sig ud af sengen og bliver ked af det, fordi han så vågner. Og så skal man ind og putte ham igen, hvilket både kan være nemt og besværligt.
I og med jeg er højgravid, og min kæreste har et arbejde, har dette resulteret i, at kæresten har tilbragt mange nætter på en madras inde på sønnens værelse. Så sover han fint natten igennem, og hvis han vågner, bliver han ikke ked, fordi hans far ligger derinde.
Nu er det bare en lille smule træls for min kæreste aldrig at få lov at sove i sin egen seng, hvilket egentlig er grunden til, at jeg søger en løsning på problemet.

Et forslag har været, at sønnen har en madras liggende på soveværelset, så han kan komme ind og sove hos os, hvis han vågner og er ked. Så sover kæresten i sin egen seng - jeg sover bare ikke, fordi jeg ikke kan sove, når min søn ligger ved siden af :s Men så får han i det mindste sovet.
Og når lillesøster melder sin ankomst næste måned, er det heller ikke længere en mulighed, da tremmesengen så kommer til at stå ved siden af min seng.

Jeg ved efterhånden ikke rigtig, hvad vi skal gøre...
Har endda overvejet at proppe ham i tremmeseng igen, for at se, om det virker - men det er også virkelig upraktisk, for lillesøster skal overtage tremmesengen, og så skal vi købe en tremmeseng mere, udelukkende for at teste det :gruble: Plus jeg virkelig ikke er overbevist om, at den nye seng er problemet, da jeg tænker, at han stadig vil vågne om natten, og så bare ligge og kalde på os, fordi han ikke selv kan gå ud.
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: 2,5-årig sover dårligt

Indlægaf milisa » 28. dec 2015, 22:25

Jeg ville skynde mig at gå tilbage til tremmesengen. Lillesøster er jo ikke kommet endnu, så der er jo stadig nogle dage at løbe på, før det evt er nødvendigt at købe én til.
0
Tally-ho
Brugeravatar
onbird
Indlæg: 54
Tilmeldt: 28. dec 2015, 21:00
Kort karma: 6
Likede indlæg: 60

Re: 2,5-årig sover dårligt

Indlægaf onbird » 29. dec 2015, 10:38

Problemet er at vi hverken har råd til en ny seng, eller har plads til at opbevare juniorsengen... åh ja, det er besværligt!

Tænker bare det vil skabe endnu mere postyr for ham at skifte seng, og så skifte seng igen hvis det ikke hjælper?
0
Brugeravatar
onbird
Indlæg: 54
Tilmeldt: 28. dec 2015, 21:00
Kort karma: 6
Likede indlæg: 60

Re: 2,5-årig sover dårligt

Indlægaf onbird » 29. dec 2015, 10:39

Samtidig erindrer jeg at han sov fint og flot igennem de første nætter i juniorsengen. Men det kan selvfølgelig være fordi han ikke havde opdaget dens muligheder endnu...
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: 2,5-årig sover dårligt

Indlægaf HappyPaww » 29. dec 2015, 11:13

Er der sengehest på juniorsengen? Tænker, at hvis I fx har haft en fast sengerand i tremmesengen, så kunne man lave en glidende overgang og sætte den over i juniorsengen, så den omkranser hovedenden fx. Den kommer nok til at stå lidt løst, men mon ikke det kan gå?
Så kommer der også lidt mere "hule" over den. I har ikke en anden mulighed til baby i stedet for tremmesengen fra starten af? Fx kan hun sove i lift, vugge, babynest eller lignende de første måneder...
0
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2023

Re: 2,5-årig sover dårligt

Indlægaf Fuck.exe » 29. dec 2015, 11:41

Hvis det kun er den ene siden af juniorsengen der er åben, kan I så ikke vende den åbne side ind mod væggen? Føles sengen for "åben" og skal han måske puttes mellem nogle store bamser? I IKEA kan man købe sådan nogle telte der går hen over sengen så det bliver en lille hule, kunne det være en løsning?

Da min dreng skiftede fra tremmeseng til juniorseng var der også en lang periode hvor han ikke helt kunne finde ud af det. Løsningen her var at messe "deterenfase deterenfase deterenfase" igen og igen, og så prøve at acceptere at det bare var sådan det var i en periode. Perioden varede i lidt over en måned, og det skiftede pludselig til det bedre fra dag til dag.
Det er slet ikke sikkert at det er sengen der er problemet. Børn får bare perioder hvor deres opførelse ikke giver mening, og hvor der ikke rigtig er nogen løsning udover at vente på at det går over :ae:
0
Gulvaber er også mennesker.
Brugeravatar
onbird
Indlæg: 54
Tilmeldt: 28. dec 2015, 21:00
Kort karma: 6
Likede indlæg: 60

Re: 2,5-årig sover dårligt

Indlægaf onbird » 29. dec 2015, 13:08

Der er sengehest på ja :) Kunne godt være en mulighed at vende den om, omend den anden side ikke er meget mere afskærmet.
Vi har desværre ikke nogen sengerand, det har han ikke brugt i århundreder.

Pyha jeg kan ikke finde ud af, om vi skal prøve at skifte til tremmesengen, eller om det bare vil forvirre... vi skiftede jo til juniorseng i god tid inden lillesøsters ankomst for at han netop skulle nå at vænne sig til det, så der ikke kom for mange omvæltninger oveni hinanden. Hvis vi begynder at skifte seng nu sker det jo alligevel.

Ved godt at nogle ting bare er en faaaase, og at han måske har brug for ekstra tryghed lige nu. Det kommer bare skide ubelejligt :p I og med jeg ikke har mulighed for at tage kampen op pga graviditet, og at hans far bare er nødt til at tilbringe sine nætter derinde for at knægten får noget søvn
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: 2,5-årig sover dårligt

Indlægaf Studsgaard » 29. dec 2015, 18:59

Er det fuldstændigt umuligt at han kan komme ind og sove på en madras på gulvet ved jer?

Jeg sover selv rigtigt dårligt med et barn i sengen, derfor har vi en ekstra boksmadras ved siden af vores seng.
Jeg har læst en børnepsykolog der studerede noget med børns søvn, og han mener at børn helt op til 10-12 års alderen i perioder kan have brug for nærheden/trygheden fra sine forældre når de sover.

Jeg kan godt forstå at i gerne vil have at han er vant til juniorsengen når lillesøster kommer, så føler han ikke hun overtager hans. Men det er jo heller ikke holdbart i længden at din kæreste ikke får noget ortenlig søvn.
0
Brugeravatar
onbird
Indlæg: 54
Tilmeldt: 28. dec 2015, 21:00
Kort karma: 6
Likede indlæg: 60

Re: 2,5-årig sover dårligt

Indlægaf onbird » 29. dec 2015, 21:39

Ja, der er desværre ikke plads til en madras på gulvet inde hos os, når tremmesengen kommer herind at stå. Det ville ellers være en løsning der måske kunne fungere.

Nu har vi prøvet at vende sengens åbne side ind mod væggen, for at se, om det evt er fordi han ved fejl forvilder sig ud af sengen om natten. Kanten er ikke super høj, men han skal have klare intentioner om at kravle ud, hvis han skal over.
Senest rettet af onbird 29. dec 2015, 21:41, rettet i alt 1 gang.
0
didaa
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: 2,5-årig sover dårligt

Indlægaf didaa » 11. jan 2016, 19:12

Hvis ikke det virker med den anden side mod væggen, så ville jeg altså gå tilbage til tremmesengen. Vi fik selv taget vores dreng over i juniorsengen på det tidspunkt, og han var ikke klar. Vågnede for mange gange, blev ved med at stå op osv., med det resultat at han blev ekstremt træt og påvirket af det i vuggestuen. Vi var så også heldige at han stadig havde fint plads, og han kom heller ikke selv ud af tremmesengen. Først her til jul hvor han har været 3 år er han kommet over i juniorsengen, og der har intet været med at stå op hverken efter putning eller om natten.
0
Brugeravatar
onbird
Indlæg: 54
Tilmeldt: 28. dec 2015, 21:00
Kort karma: 6
Likede indlæg: 60

Re: 2,5-årig sover dårligt

Indlægaf onbird » 15. jan 2016, 10:22

Skylder vist en opdatering her :)

Vi vendte sengen, og den efterfølgende nat stod han ikke ud af den - men han kaldte stadig grædende et par gange om natten. Så jeg tror simpelthen det er fordi han er begyndt at drømme eller lignende.
I hvert fald har han stadig sin juniorseng, men faren sover inde hos ham de fleste nætter, for så er der ingenting. Tænker det er en tryghedsfase, der bare skal gå over.
0

Tilbage til "Børn"