Skoleskift for sensitivt barn.

SjuskeMor
Indlæg: 292
Tilmeldt: 20. okt 2018, 10:00
Kort karma: 28
Likede indlæg: 311

Skoleskift for sensitivt barn.

Indlægaf SjuskeMor » 6. feb 2019, 06:37

Min søn på 7 år er lige startet i ny skole, en privatskole som bruger meget tid og energi på at lære børnene at være kreative og selvtænkende. Jeg går meget ind for den pædagogik, og især til mine børn, som er særligt sensitive. Men specielt ham på 7 år er sensitiv på stort set alle punkter man kan være det, og oven i det har han dårligt selvværd og selvtillid.
Han har pt været der uden mig i denne uge kun, og allerede i går ringede læreren og var meget bekymret over ham og hintede at hun måske ikke synes han skal gå der alligevel, på trods af at de var positive i sidste uge, efter hans prøvedage. Hun sagde han var ked af det, negativ og afviste at deltage i mange ting. Det er slet ikke umuligt at hun har ret, det ville uden tvivl ligne ham, og han er, opfører og reagerer generelt ikke som børn normalt gør og er. Det og han kræver at man lærer ham at kende, men det synes jeg da generelt at alle, eller ihvertfald de fleste, børn gør.
Hvordan skal jeg takle at den nye skole, som ellers har sagt ja til os, og som passer rigtig godt til os som familie og til vores børns temperament, ringer så hurtigt og udtrykker bekymring og måske endda lidt modløshed?
Hvis ikke han passer ind på denne skole, så tror jeg aldrig jeg finder en skole som passer til ham. Men jeg tror og mener også at det i dette tilfælde bunder i, at de voksne skal være villige til at gøre en indsats for at vise ham hvordan han passer ind, og lære ham at kende, så han selv føler sig som en del af skolen og fællesskabet. Men kan jeg sige dét lige ud uden at støde nogen?
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Skoleskift for sensitivt barn.

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. feb 2019, 07:18

Du skriver, at læreren hinter til, at din søn måske ikke bør fortsætte på skolen? Hvad blev der konkret sagt?
På mig virker det nemlig dybt underligt, hvis en lærer, selv på en privatskole, har den slags magt, og at man overhovedet taler om udmeldelse efter så kort tid.

Generelt er jeg i øvrigt af den holdning, at ingen pædagogisk retning i sig selv kan skabe en tryg og givende skolegang, hvis et barns primære udfordring er netop det at gå i skole. Altså være ude blandt en masse andre børn og skiftende voksne mange timer om dagen. Og tilmed skulle kunne lære noget i de rammer. Der skal, som du også lidt er inde på, være andre faktorer til stede end kreativitet og intentioner om at gøre eleverne selvtænkende, og det er bl.a. viden om relationsarbejde, klasseledelse og specialpædagogik. Og vilje og tålmodighed til at sætte denne viden i spil og over tid give barnet redskaber til at agere i skolen uden at blive utryg og som følge heraf fx. skabe uro i klassen.

Dette skal ikke lyde som kritik af privatskoler, da disse i sagens natur er meget forskellige. Jeg synes bare, det er værd at nævne, at en del lærere, som kører sur i elever med udfordringer og særlige behov, forlader folkeskolen for at søge mod privatskolerne, og at tilbuddene om udredning af og støtte til børn som din søn kan være mere sporadiske på en privatskole.
3
SjuskeMor
Indlæg: 292
Tilmeldt: 20. okt 2018, 10:00
Kort karma: 28
Likede indlæg: 311

Re: Skoleskift for sensitivt barn.

Indlægaf SjuskeMor » 6. feb 2019, 08:36

DetSorteCirkus skrev:Du skriver, at læreren hinter til, at din søn måske ikke bør fortsætte på skolen? Hvad blev der konkret sagt?
På mig virker det nemlig dybt underligt, hvis en lærer, selv på en privatskole, har den slags magt, og at man overhovedet taler om udmeldelse efter så kort tid.

Generelt er jeg i øvrigt af den holdning, at ingen pædagogisk retning i sig selv kan skabe en tryg og givende skolegang, hvis et barns primære udfordring er netop det at gå i skole. Altså være ude blandt en masse andre børn og skiftende voksne mange timer om dagen. Og tilmed skulle kunne lære noget i de rammer. Der skal, som du også lidt er inde på, være andre faktorer til stede end kreativitet og intentioner om at gøre eleverne selvtænkende, og det er bl.a. viden om relationsarbejde, klasseledelse og specialpædagogik. Og vilje og tålmodighed til at sætte denne viden i spil og over tid give barnet redskaber til at agere i skolen uden at blive utryg og som følge heraf fx. skabe uro i klassen.

Dette skal ikke lyde som kritik af privatskoler, da disse i sagens natur er meget forskellige. Jeg synes bare, det er værd at nævne, at en del lærere, som kører sur i elever med udfordringer og særlige behov, forlader folkeskolen for at søge mod privatskolerne, og at tilbuddene om udredning af og støtte til børn som din søn kan være mere sporadiske på en privatskole.

Dit svar er meget interessant. Hvordan er din opfattelse af folkeskolens kapacitet til at have med særligt sensitive børn at gøre?
Jeg har nemlig ret bevidst valgt netop denne type privatskole, fordi min søn, som allerede har måttet skifte skole én gang, på den gamle skole kørte helt vildt surt i at sidde og lave den ene opgave efter den anden. Der gik de næsten udelukkende op i at få eleverne til at blive gode til det faglige, og det kreative var skåret næsten helt væk. På den nye skole lærer de generelt mere gennem leg, og der er mere plads til at være 7 år og lege og pjatte som man gør i den alder.
Hun har måske som lærer ikke magten til at melde ham ud, men skolen er så relativt lille at hun jo, som værende klasselærer, er den der udtaler sig om kompatibiliteten til lederen. Det var hende der havde det meste at skulle sige om han skulle starte der.
Jeg reagerer måske også meget på det fordi han i sin unge alder allerede, pga sin personlighed, er blevet afvist før, uden at man har givet ham en chance. Så fordi han ikke passer ind i normen, så vil man ham ikke før man overhovedet lærer ham at kende. Han skulle helst ikke få samme oplevelse af livet som sin mor (ikke for at lyde alt for dramatisk, men det vil jeg virkelig ikke have at han får bare fordi han er blevet født med en genetik der gør at hans nervesystem er mere følsomt end de flestes).

Det jeg synes er absolut sværest er, at han netop ikke har nogen diagnose, jeg har haft en børnepsykolog på ham. Han er simpelthen bare virkelig sensitiv, hvilket både er en udfordring, men også en velsignelse hvis det bliver brugt rigtigt. Hvis han havde haft en diagnose kunne jeg have sat nogle hjul i gang med kommunen, som kunne hjælpe mig med at finde den rigtige specialskole til ham. Men siden han ikke har eller ville kunne få en diagnose, så står vi meget alene med at finde det rigtige sted til ham, og vores andre børn, for den sags skyld, som også er særligt sensitive i andre grader og på andre måder end ham.
1
didaa
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Skoleskift for sensitivt barn.

Indlægaf didaa » 6. feb 2019, 09:30

Det er jo alt for tidligt at sige noget om hvorvidt det bliver et godt match med den skole eller ej. Her tænker jeg der skal gå mindst et halvt år, hvor han gerne skulle være faldet til. Og selv her vil han nok stadig vise sine udfordringer, hvor det jo så bliver vigtigt at det bliver håndteret på den rigtige måde.

For som detsortecirkus siger, når udfordringen er selve det med at gå i skole, så er jeg helt enig i at det ikke handler om en bestemt pædagogisk retning. Jeg har selv en dreng på 6 år, og jeg ville ikke være optaget af at det skulle være kreativitet og selvtænkning der overhovedet skulle stilles frem som en særlig retning i den alder. Det vigtige for mig er arbejdet med relationerne, fællesskabet og udvikle gode sociale kompetencer.

Og så skal du da bare være glad for at han ikke har en diagnose. For selv en diagnose udløser ikke den rigtige skole som du skriver, det vil altid være en vurdering, og heldigvis, da mennesker jo er forskellige. Du skriver dog at I står meget alene, og du er jo altid velkommen til at bruge kommunens familierådgivning hvis du har brug for at vende dine overvejelser om dit barn. Men valg af skole er altid et forældreåg, og det kan være en rigtig vanskelig beslutning.
2
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Skoleskift for sensitivt barn.

Indlægaf LaScrooge » 6. feb 2019, 11:38

Jeg tænker, at det første du skal gøre, er at bede om en samtale hvor du får uddybet og konkretiseret det, du mener, at læreren hintede. Muligheden for at du har misforstået hende foreligger, og måske især hvis du er på mærkerne i forhold til om skolen afviser ham. Få en konkret udmelding. Jeg går ud fra, at din drengs udfordringer har været ekspliciteret sammen med jeres intention med og tanker om at indskrive ham på netop denne skole, og af dén årsag synes jeg det lyder mystisk, hvis skolen alligevel ikke er parat til at arbejde med hans integration. Alle børn, der starter et nyt sted, skal integreres og der er helt sikkert også en del af dem der reagerer på udtrygheden over det nye med negativ og modvillig adfærd, så det kan simpelthen ikke være rigtigt, at de ikke kan rumme det. Tænker jeg.

Hvis skolen reelt trækker i land ifht at have ham som elev, må næste trin - som du skal insistere på, for at forhindre at din søn får et unødigt nederlag - være at udarbejde en konstruktiv plan for hans indkøring, så I alle får en ordentlig chance. En plan med en tidsramme, en plan som tager højde for hans personlighed og behov og som giver lærerene indblik i hvad de kan forvente og hvordan de skal forstå hans reaktioner og adfærd. En vejledning i ham til dem og en substantiel prøveperiode, hvor man gør det, der skal til, og løbende evaluerer fremskridt og udfordringer frem mod en eventuel endelig evalueringsdato, hvor det besluttes om der er et match mellem skolen (og dens kapacitet og kompetencer) og din dreng.
2
And we both know: I will be delicious
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Skoleskift for sensitivt barn.

Indlægaf Muspel » 12. feb 2019, 08:29

Jeg arbejder med udskolingselever, der har skolevægring. Som ligesom ‘spisevægring’ betyder, at de på forskellige måder har været ude af skolesystemet fordi de ikke har kunnet holde til/overskue at være i skole. Ingen af dem har diagnoser.

Jeg genkender lidt af mine elever i det, du skriver. Særligt sensitiv. Stort behov for at tingene giver mening og at de reagerer med modstand, når noget er svært eller uoverskueligt. Nogle af dem begyndte at falde fra at gå stabilt i skole allerede i 3. Klasse ( og får så først i 8. Et målrettet tilbud)

Vi arbejder med, at når eleven reagerer på en bestemt måde (som hos din søn fx er at sige nej til forskellige aktiviteter) er det ikke problemet, men elevens løsning på et problem. Som det så er op til os at finde frem til.
Er han ikke helt tryg med at deltage fordi de andre elever stadig er nye for ham?
Ved han ikke helt, hvad det går ud på?
Er det for overvældende at være på en helt skolesag?

Alt efter hvad der så egentligt er problemet - kan der være forskellige løsninger I og skolen kan sætte i værk; bedre forberedelse -
fx at dagen og dagens aktiviteter forklares om morgenen. En fast makker han er tryg ved
En ‘pause’ ekstra fx i tredje lektion, hvor han har lov til ikke at være med- men fx skal frilæse/tegne/noget han er glad for. Som så kan give ham overskud til resten af dagen.

Jeg ville gå i dialog med skolen og forvente de lavede en pædagogisk indsats - frem for at give op.
5
Seance
Indlæg: 377
Tilmeldt: 5. jan 2016, 09:45
Kort karma: 52
Likede indlæg: 1878

Re: Skoleskift for sensitivt barn.

Indlægaf Seance » 12. feb 2019, 14:29

Den børne psykolog du har haft på din søn, var det en med speciale i børne og ungdoms psykiatri?
Vi har desværre set hele tre gange nu at børne psykologer har overset både autisme, autisme og ADHD, og autisme og ocd med angst hos tre forskellige børn hos venner og familie.
Det var simpelthen så hjerteskærende at se de børn igen og igen “slå hovedet mod muren” i børnehave og/eller i skolen fordi de ikke fik den rette hjælp i forhold til deres diagnose.
1
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Skoleskift for sensitivt barn.

Indlægaf Honningprut » 12. feb 2019, 20:59

Umiddelbart tænker jeg at det er almindelig faglig viden at et barn der er særlig sensitiv vil reagerer på et skole skifte i en eller anden udformning. Jeg læser selv til pædagog og har en søn der har ADHD og i den forbindelse er særlig sensitiv. Det jeg tænker er om der er afholdt til overleveringsmøde mellem gammel og ny skole, dette kunne evt. være en god ide, hvis det ikke er afholdt, da ny skole kan få nogle klare ideer om hvordan din søn er udfordret i forhold til hans sensitivitet. Som forældre er det nemlig super let at sige, at det er hele vejen rundt, hvor skolen muligvis ligger vægt på nogle helt konkrete ting, der gør at han er udfordret i forhold til sin skolegang.

En anden ting du skal overveje, som jeg selv har oplevet i forbindelse med min søn og et skoleskifte vi havde i tankerne på et tidspunkt, der ikke blev til noget, er at på en privatskole kan der i forvejen gå mange børn med flere forskellige specielle behov, han er muligvis ikke den eneste, og måske har man helt enkelt fundet ud af at din søn ikke passer ind i dynamikken. Det ved jeg godt er hårdt sagt. Men som privat skole kan man vælge til og fra - desværre.

Hvis skolen melder pas, vil jeg som en anden skriver også råde jer til at være super obs på, om skolen kan rumme din søn. Sørger for at der bliver afholdt overleveringsmøder, hvor skolepsykologen evt. også sidder med, det er netop på denne facon at vores børn bliver taget bedst imod.

Som noget helt 3. vil jeg sige som pædagogstuderende og mor til en dreng i en lignende situation, at vi som forældre har nogle super gode intentioner til hvordan vores børn skal lærer igennem leg og aktiviteter, nogle gange har vi bare ikke tænkt over om det rent faktisk er den bedste løsning for netop vores børn. Børn med sensitivitet har brug for rammer og fast struktur, og måske kan læring gennem leg som en aktivitet blive for uoverskuelig, hvis han har været vandt til noget helt andet. Forstå mig ret - det er ikke en kritik. Vi vil allesammen vores børn det bedste.

Mange skoler har ikke ressourcerne til at tage inklusionen alvorligt, og mange er faktisk ikke ordentlig uddannet til at inkluderer elever i fællesskabet på den måde som inklusionen forskriver.
Senest rettet af Honningprut 12. feb 2019, 21:49, rettet i alt 1 gang.
2
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Skoleskift for sensitivt barn.

Indlægaf Honningprut » 12. feb 2019, 21:45

En anden ting jeg også lige tænker, nu hvor jeg læser et af dine svar er, at alle skoler har de samme læringsmål for eleverne, uanset om der er tale om en folkeskole eller privatskole, børnene skal altså lærer det samme. Forskellen ligger i som du selv er inde på, hvordan de lærer det.

Nogle gange har jeg set i praksis, at når vi skal lærer en gruppe børn noget fagligt gennem kreativ læring så har man behov for at "mandsopdække" børn med specielle behov, fordi mange (ikke alle) har svært ved de frie læringsformer, hvor det hele bliver lidt mere frit og flydende - i stedet for struktureret og fastlagt.

Børn med diagnose kommer ikke "bare" i et specialtilbud, det er kun de allersværeste tilfælde. Dvs. at det er børn med svære diagnoser som fx. svær autimse, ADHD eller Asperger, eller fx børn der virkelig har det fagligt svært. Min søn har selv voldsom ADHD og er udadreagerende mod voksne, og er ikke egnet til et specialtilbud, da man altid vil trække på 1. pædagogiske redskaber. 2. medicin først og gerne igennem en lang periode, for at se om sådanne tiltag har indvirkning i første omgang. Langt flere end vi kan være bekendt sidder stadig i folkeskolen grundet inklusionen. Det er et langt og sejt træk, og mange må vente i årevis på at få deres børn på special skole. Det er desuden PPR og skolelederen der fastsætter om et barn skal i et specialtilbud.

Jeg vil lige indskyde, at jeg ved mine indlæg kan lyde lidt hårde, det er ikke meningen. Men systemet er skide hårdt. Intet er givet. Det handler i virkeligheden om at sætte sig 100% ind i alt det bedste for ens barn, slå bordet og altid være i dialog med skolen og evt. andre der er tilknyttet.
0
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 330
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 767

Re: Skoleskift for sensitivt barn.

Indlægaf Ekliptika » 13. feb 2019, 08:56

Hvis jeg var i din situation, ville jeg bede om en møde så hurtigt som muligt, for at få et bedre indblik i, hvad klasselæreren egentlig prøver at fortælle jer. Umiddelbart synes jeg det er meget tidligt - efter kun en uge - at hun bringer det op. På den anden side kan det være, hun gør det af omsorg for jeres barn, fordi hun kan se, at den skoleform ikke er det rigtige valg for din søn?
Der er umiddelbart nogle ting i dine indlæg, som jeg godt kunne tænke mig, at du uddybede lidt mere, for at vi bedre kan forstå situationen, men jeg forstår godt, hvis du ikke vil det her på et offentligt debatforum, så du skal ikke svare, hvis du synes, det går for nært.
Hvordan kommer din søns sensitivitet til udtryk? Hvad er det ved ham, som har fået andre (pædagoger/lærere?) til at afvise ham tidligere? Har han krav-afvisende adfærd? Er han urolig? Trækker han sig ind i sig selv?
Er der andre forhold omkring ham, ud over sensitivitet? Har han udfordringer omkring indlæring, motorik, kognitivt, socialt eller andet?
Hvordan fungerer han hjemme? Ser I samme udfordringer der, som i skolen?
Hvad er det, som gør, at du finder, at den nye skole er det rigtige valg i forhold til at håndtere din søns sensitivitet? Jeg får lidt ondt i maven over, det du skriver om skolen - prøvetid, kompabilitet og det, at lærene allerede snakker om, at han måske ikke passer ind, når du samtidig beskriver din søn som sensitiv med dårlig selvtillid og dårligt selvværd? Måske er det bare mig, som har fået en gal opfattelse af skolen udfra det du skriver, men udefra set kunne det lyde som en skole, der gerne vil udvælge de elever, som allerede passer ind i deres koncept, fremfor at arbejde på at kunne rumme børn med forskellige behov? Hvis han har dårlig selvtillid, dårligt selvværd og har oplevet at blive afvist af omsorgspersoner i hans pasnings/skoletilbud, fordi de ikke kan rumme ham, er en skole, hvor læreren allerede efter en uge er usikker på, om han passer ind, så er godt sted for ham at være?

P.s. Jeg kan relatere rigtig meget til din historie, da jeg selv har et sensitivt barn (hvis sensitivitet har vist sig at bunde i en diagnose) og kan genkende flere elementer i din historie fra vores. Vi valgte den lokale folkeskole, fordi vi var usikre på, om han kunne rummes i privatskolerne i vores område. Folkeskolen havde til at starte med også svært ved at finde ud af, hvordan de skulle håndtere ham, men de har trukket på PPR og dermed fået en masse råd fra skolepsykoplogen og pædagogiske konsulenter til, hvordan de kunne rumme hans sensitivitet. Det viste sig dog desværre ikke at være tilstrækkeligt, og derfor endte vi med henvisning til udredning på børnepsyk. Det har betydet en verden til forskel for min søn, og han er nu i et skoletilbud på sin folkeskole i sin stamklasse, som han, lærerne og resten af klassen fungerer i.
1
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.

Tilbage til "Børn"