Klassiske koncerter for børn

Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Klassiske koncerter for børn

Indlægaf Danseprinsesse » 14. sep 2019, 11:53

Min dreng er meget fascineret af - især - violinen, og han glæder sig meget, til han er gammel nok til at gå til violin, når han bliver 4 år næste sommer.

Indtil da kunne jeg godt tænke mig at tage ham med til nogle klassiske koncerter, så han kan få lov til at opleve instrumentet "live" og blive præsenteret for andre instrumenter også.

Det behøver ikke nødvendigvis være deciderede børnekoncerter, men det skal bare helst være i et forum, hvor det ikke er for forstyrrende, hvis vi ikke bliver gennem hele koncerten. Og så skal det jo ikke være om aftenen.

Jeg kan umiddelbart slet ikke finde noget i vores område - har kigget i ugeavisen, hos de lokale kirker, i musikskolens kalender o.lign.
Har I tips til, hvor jeg kan være heldig at finde et arrangement, der giver mening for os - vi bor i Trekantområdet, men vil gerne køre efter det.
0
Lykke
Indlæg: 6936
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Klassiske koncerter for børn

Indlægaf Lykke » 14. sep 2019, 12:55

https://odensesymfoni.dk/koncerter/soendagsmatine-7/

https://odensesymfoni.dk/koncerter/magi ... ske-rejse/

Måske noget ala dette?

Der er også noget familiekoncert, men kan ikke lige se et tidspunkt for det.
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Klassiske koncerter for børn

Indlægaf Danseprinsesse » 14. sep 2019, 14:25

Lykke skrev:https://odensesymfoni.dk/koncerter/soendagsmatine-7/

https://odensesymfoni.dk/koncerter/magi ... ske-rejse/

Måske noget ala dette?

Der er også noget familiekoncert, men kan ikke lige se et tidspunkt for det.


Uh ja, det sidste lyder så fint. Tak for tip. :)
1
Brugeravatar
Lakridskonfekten
Indlæg: 49
Tilmeldt: 21. dec 2017, 14:17
Kort karma: 2
Likede indlæg: 83

Re: Klassiske koncerter for børn

Indlægaf Lakridskonfekten » 14. sep 2019, 14:55

Både Aalborg og Aarhus symfoniorkester har familiejulekoncerter i december.

https://www.aalborgsymfonifordig.dk/Koncerter.813.aspx

https://www.aarhussymfoni.dk/koncert/det-kimer-nu/


Jeg Håber at din søn bliver glad for at spille violin.
Det er et fantastisk instrument, der slet ikke er så svært at spille på, som det måske kan se ud til. :love2:
Senest rettet af Lakridskonfekten 14. sep 2019, 22:04, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Klassiske koncerter for børn

Indlægaf hotlips » 14. sep 2019, 16:09

Skal det være klassiske og deciderede koncerter?

Jeg har en del musikere i familien, nogle af dem spiller i sådan et irsk folk danseorkester, og de har en, til tider to violiner med. Der ville han jo ikke behøve sidde stille, og fordi det ikke er så højtideligt kunne du jo gå op og sige hej og høre om de har nogle gode råd, den gren har spillet klassiske instrumenter siden de kunne gå, så det bør de vide noget om.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Klassiske koncerter for børn

Indlægaf Fru Sunshine » 14. sep 2019, 20:48

Er der ingen suzukiinstruktører i området? For så kan han sagtens begynde nu. Min mand har elever på 3.

Omkring koncerter ville jeg kigge efter noget rettet mod børn, selv om det måske kan være lidt svært at opdrive.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Klassiske koncerter for børn

Indlægaf Danseprinsesse » 14. sep 2019, 21:24

Lakridskonfekten skrev:Både Aalborg og Aarhus symfoniorkester har familiejulekoncerter i december.

https://www.aalborgsymfonifordig.dk/Koncerter.813.aspx

https://www.aarhussymfoni.dk/koncert/det-kimer-nu/


Jeg Håber at din søn bliver glad for at spille violin.
Det er et fantastisk instrument, der slet ikke så svært at spille på, som det måske kan se ud til. :love2:


Tak. :kys:

Det i Aarhus ville være perfekt at tage ham med til sammen med mine svigerforældre, men kl. 19 er nok for sent desværre. Og Aalborg bliver for langt væk.

Mine søstre har begge spillet violin, det er jo nemt, fordi det ikke kræver en masse plads, men rædselsfuldt at høre på i starten. :-D
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Klassiske koncerter for børn

Indlægaf Danseprinsesse » 14. sep 2019, 21:25

hotlips skrev:Skal det være klassiske og deciderede koncerter?

Jeg har en del musikere i familien, nogle af dem spiller i sådan et irsk folk danseorkester, og de har en, til tider to violiner med. Der ville han jo ikke behøve sidde stille, og fordi det ikke er så højtideligt kunne du jo gå op og sige hej og høre om de har nogle gode råd, den gren har spillet klassiske instrumenter siden de kunne gå, så det bør de vide noget om.


Det kunne også sagtens være en mulighed, hvis jeg kan finde sådan noget.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Klassiske koncerter for børn

Indlægaf Danseprinsesse » 14. sep 2019, 21:31

Fru Sunshine skrev:Er der ingen suzukiinstruktører i området? For så kan han sagtens begynde nu. Min mand har elever på 3.

Omkring koncerter ville jeg kigge efter noget rettet mod børn, selv om det måske kan være lidt svært at opdrive.


Det er netop suzukimetoden, jeg tænker, han skal følge, men i vores musikskole er det først fra 5 år.

Vi går til sådan noget syng og leg med dit barn nu, det ligger i kælderen. Da det var varmt, var vinduerne åbne, så vi kunne høre dem spille violin ovenpå, når vi kom. Så nu siger han hver gang “når jeg bliver 4 år, må jeg komme op af trappen og spille”. :lun:

Hvis interessen varer ved, har jeg overvejet, om han skal have en violin i julegave. Det er derfor jeg gerne vil finde nogle koncerter her i efteråret.
1
Brugeravatar
Lakridskonfekten
Indlæg: 49
Tilmeldt: 21. dec 2017, 14:17
Kort karma: 2
Likede indlæg: 83

Re: Klassiske koncerter for børn

Indlægaf Lakridskonfekten » 14. sep 2019, 22:04

Danseprinsesse skrev:
Fru Sunshine skrev:Er der ingen suzukiinstruktører i området? For så kan han sagtens begynde nu. Min mand har elever på 3.

Omkring koncerter ville jeg kigge efter noget rettet mod børn, selv om det måske kan være lidt svært at opdrive.


Det er netop suzukimetoden, jeg tænker han skal følge, men i vores musikskole er det først fra 5 år.

Vi går til sådan noget syng og leg med dit barn nu, det ligger i kælderen. Da det var varmt, var vinduerne åbne, så vi kunne høre dem spille violin ovenpå, når vi kom. Så nu siger han hver gang “når jeg bliver 4 år, må jeg komme op af trappen og spille”. :lun:

Hvis interessen varer ved, har jeg overvejet, om han skal have en violin i julegave. Det er derfor jeg gerne vil finde nogle koncerter her i efteråret.


Åhhh, sådan en violin i størrelse 1/16 :dåne:
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Klassiske koncerter for børn

Indlægaf hotlips » 14. sep 2019, 22:59

Danseprinsesse skrev:
hotlips skrev:Skal det være klassiske og deciderede koncerter?

Jeg har en del musikere i familien, nogle af dem spiller i sådan et irsk folk danseorkester, og de har en, til tider to violiner med. Der ville han jo ikke behøve sidde stille, og fordi det ikke er så højtideligt kunne du jo gå op og sige hej og høre om de har nogle gode råd, den gren har spillet klassiske instrumenter siden de kunne gå, så det bør de vide noget om.


Det kunne også sagtens være en mulighed, hvis jeg kan finde sådan noget.


Jeg sad og kiggede lidt, jeg kan se den ene har været med i en del tiltag med klassisk og folk for børn, hun bør have et netværk der er stort nok til at hun kan komme med noget brugbart, hun hedder Kristine hanskov ,du kan jo prøve at skrive til hende, jeg har ikke set hende i hundrede år, men hun er en meget høflig og venlig, lidt stille ung dame.
Begge hendes forældre, mostre og så videre i den gren spiller klassisk musik, og de brænder for at udbrede det, så det er ihvertfald et forsøg værd.
1
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Klassiske koncerter for børn

Indlægaf TomKah » 15. sep 2019, 05:03

DR Koncerthus har klassiske symfoniorkester koncerter for børn.
Men jeg synes det er meget med så lille et barn. Min yngste er 4 år og jeg ville ikke kunne tage ham med.

Min far spiller violin. Slet ikke professionelt men det meget alligevel. Han spiller på lokale markeder og kulturhuse. Han har en overgang også spillet for børn der gik til dans.
Til jul og fastelavn er der en lille lokal dansefest med violin og harmonika også

Jeg bor langt fra dig men jeg tænker at der også er masser af sådan nogle små tilbud i dit lokalområde. Det handler bare om at finde indgangen til det.

Musik er skønt. Mine børn spiller også og min ældste drømmer om at blive musiker (Han er 13). Så jeg ønsker bare held og lykke.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Klassiske koncerter for børn

Indlægaf Fru Sunshine » 15. sep 2019, 06:04

Danseprinsesse skrev:
Fru Sunshine skrev:Er der ingen suzukiinstruktører i området? For så kan han sagtens begynde nu. Min mand har elever på 3.

Omkring koncerter ville jeg kigge efter noget rettet mod børn, selv om det måske kan være lidt svært at opdrive.


Det er netop suzukimetoden, jeg tænker, han skal følge, men i vores musikskole er det først fra 5 år.

Vi går til sådan noget syng og leg med dit barn nu, det ligger i kælderen. Da det var varmt, var vinduerne åbne, så vi kunne høre dem spille violin ovenpå, når vi kom. Så nu siger han hver gang “når jeg bliver 4 år, må jeg komme op af trappen og spille”. :lun:

Hvis interessen varer ved, har jeg overvejet, om han skal have en violin i julegave. Det er derfor jeg gerne vil finde nogle koncerter her i efteråret.

Jeg synes, du skal vente med at give ham violinen, til han er i gang og kan se, om han vil fortsætte.

Det er ærgerligt, at de har aldersgrænse på, for det er gerne de mindste, der kommer hurtigst efter det. Og det er noget af en udskrivning med privatundervisning.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Klassiske koncerter for børn

Indlægaf Slettet bruger » 15. sep 2019, 06:19

Fru Sunshine skrev:
Danseprinsesse skrev:
Fru Sunshine skrev:Er der ingen suzukiinstruktører i området? For så kan han sagtens begynde nu. Min mand har elever på 3.

Omkring koncerter ville jeg kigge efter noget rettet mod børn, selv om det måske kan være lidt svært at opdrive.


Det er netop suzukimetoden, jeg tænker, han skal følge, men i vores musikskole er det først fra 5 år.

Vi går til sådan noget syng og leg med dit barn nu, det ligger i kælderen. Da det var varmt, var vinduerne åbne, så vi kunne høre dem spille violin ovenpå, når vi kom. Så nu siger han hver gang “når jeg bliver 4 år, må jeg komme op af trappen og spille”. :lun:

Hvis interessen varer ved, har jeg overvejet, om han skal have en violin i julegave. Det er derfor jeg gerne vil finde nogle koncerter her i efteråret.

Jeg synes, du skal vente med at give ham violinen, til han er i gang og kan se, om han vil fortsætte.

Det er ærgerligt, at de har aldersgrænse på, for det er gerne de mindste, der kommer hurtigst efter det. Og det er noget af en udskrivning med privatundervisning.


Vi kunne ikke få plads til vores datter på den kommunale musikskole, så hun får privat klaverundervisning af en konservatorieuddannet musiklærer fundet igennem musikundervisning.dk. Det koster 200 kroner pr. 30 minutter, så ca. 900 kroner om måneden når hun går en gang om ugen. Det synes jeg ikke er en stor udskrivning, og det er da også kun en smule mere end musikskolen her i kommunen tager for eneundervisning. En fordel med musikundervisning.dk er at man betaler pr. gang uden binding, så det er let at prøve af i en måned.

Men jeg kan se der er væsentligt længere imellem violin-underviserne end klaver-underviserne, så det afhænger af hvor man bor.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Klassiske koncerter for børn

Indlægaf Fru Sunshine » 15. sep 2019, 10:37

abcd skrev:Vi kunne ikke få plads til vores datter på den kommunale musikskole, så hun får privat klaverundervisning af en konservatorieuddannet musiklærer fundet igennem musikundervisning.dk. Det koster 200 kroner pr. 30 minutter, så ca. 900 kroner om måneden når hun går en gang om ugen. Det synes jeg ikke er en stor udskrivning, og det er da også kun en smule mere end musikskolen her i kommunen tager for eneundervisning. En fordel med musikundervisning.dk er at man betaler pr. gang uden binding, så det er let at prøve af i en måned.

Men jeg kan se der er væsentligt længere imellem violin-underviserne end klaver-underviserne, så det afhænger af hvor man bor.

Min mand gør det ikke for 200,- pr. lektion. Det vil ikke engang dække leje af lokale, og det kommer ikke til at foregå i vores hjem.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Børn"