Læsning i 1. klasse

Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4886
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6473

Læsning i 1. klasse

Indlægaf Stars » 22. sep 2019, 19:22

Nu er det en del år siden, mine egne børn gik i første klasse, så jeg spørger her:

Min niece, som går i 1. klasse er en ret habil læser. (Hun læser hurtigere og mere sikkert end storesøster, som går i 3. klasse) Hun elsker at læse lange ord (som ex pengeautomat).

Hun skal (som resten af klassen) læse 20 min hver dag derhjemme. Det er fint nok, men kravet er desuden, at hun skal læse hver side 3 gange. Filosofien er, at de dårlige læsere får en succes-oplevelse, når de 3. gang læser siden mere flydende end 1. gang.
Men min niece synes forståeligt nok, det er ret kedeligt at læse den samme side 3 gange. Hun vil hellere bare læse derudaf.

Argumenter for (så niecens mor kan forstå behovet for at læse alt 3 gange) eller imod (så læreren kan overbevises om at differentiere læsekravene), at alle i klassen skal læse hver side 3 gange modtages med kyshånd.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4440
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 667
Likede indlæg: 7375

Re: Læsning i 1. klasse

Indlægaf Neenah » 22. sep 2019, 19:23

Det kan da være med til at ødelægge læseglæden hos enhver habil læser.
6
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9466

Re: Læsning i 1. klasse

Indlægaf Sorenspige » 22. sep 2019, 19:39

Kan hun huske og forstå, hvad hun læser, når hun læser den en gang?
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Læsning i 1. klasse

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. sep 2019, 19:42

Det hele afhænger af læseforståelsen, da der er kæmpe forskel på afkodning og forståelse.
Ligeledes ville det for mig spille ind, om der er tale om frilæsning, eller om hele klassen arbejder med samme tekst. Er det sidste tilfældet, kan jeg ikke anbefale at opfordre pigen til bare at læse derudaf, men i stedet at give hende noget ekstra at (fri)læse i eller foreslå læreren at gøre det.
3
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4886
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6473

Re: Læsning i 1. klasse

Indlægaf Stars » 22. sep 2019, 19:42

Lathyrus skrev:Det lyder som sådan en “kan alle ikke være lige gode, skal alle være lige dårlige” tilgang, hvor målet er sat efter laveste fællesnævner.

Det kvæler da enhver lyst til at lære og yde noget ekstra.

Hvis jeg var mor til pigen ville jeg sk... højt og flot på det og lade mit barn læse flere sider, frem for at læse samme side flere gange.

Det ville jeg også, men min søster er nok lidt mere konfliktsky/autoritetstro end mig og kan ikke rigtig se sig ud af dokumentationskravet, hvor forældrene hver dag skal skrive på en liste, hvad barnet har læst 3 gange OG skrive under.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4886
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6473

Re: Læsning i 1. klasse

Indlægaf Stars » 22. sep 2019, 19:43

Sorenspige skrev:Kan hun huske og forstå, hvad hun læser, når hun læser den en gang?

Ja
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4886
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6473

Re: Læsning i 1. klasse

Indlægaf Stars » 22. sep 2019, 19:46

DetSorteCirkus skrev:Det hele afhænger af læseforståelsen, da der er kæmpe forskel på afkodning og forståelse.
Ligeledes ville det for mig spille ind, om der er tale om frilæsning, eller om hele klassen arbejder med samme tekst. Er det sidste tilfældet, kan jeg ikke anbefale at opfordre pigen til bare at læse derudaf, men i stedet at give hende noget ekstra at (fri)læse i eller foreslå læreren at gøre det.

Jeg ved ikke, om hele klassen læser samme bog, men det kan ikke være et bestemt antal sider, de læser, hvis det er 20 minutters læsning.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Kakadu
Indlæg: 3484
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 572
Likede indlæg: 10294

Re: Læsning i 1. klasse

Indlægaf Kakadu » 22. sep 2019, 19:50

Hun skal ikke noget som helst.

Mine skolebørn laver ikke lektier hjemme overhovedet. Man kan ikke indføre tvungen lektiehjælp og længere skoledage og så fortsat insistere på lektier hjemme imo.
Det bestemmer jeg som forælder. Ikke lærerne (selv om nogle af dem gerne ville).

Jeg er meget mere bekymret for, om mine børn bliver trætte af uddannelsessystemet, end om de er fagligt forrest i feltet.
4
Hvis hesten er død, så stå af.
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Læsning i 1. klasse

Indlægaf Bøtte » 22. sep 2019, 19:53

Min datter, som går i 1. klasse, er ‘udsat’ for det samme.

De skal læse 5 x 20 min om ugen. 2 gange om ugen skal de læse nogle bestemte tekster, som hver skal læses 4 gange (min. 2 gangs skal være højt for en voksen). Min datter er også en habil læser (og vi kan mærke der er sket en udvikling i løbet af den første måneds tid i 1. klasse. Hun har især oparbejdet en tro på at hun er en dygtig læser).

Min datter synes også det er virkelig irriterende at læse den samme side flere gange.
Læreren er dog nu gået med til at de kan nøjes med at læse teksten to gange, hvis de læser uden problemer. Inden løste vi udfordringen ved at læste en linje ‘i hovedet’ og derefter læste højt. Så blev det mere flydende når hun læste højt.
En af mine veninder er dansklærer og hun siger den er god nok, også de habile læsere skulle lære mere af gentagelserne. Det betyder dog ikke, at hun ikke også har svært ved at overbevise sin datter om at hun skal læse 3 gange. Hende og jeg har i øvrigt flere gange snakket om hvordan vi bevarer læse-glæden hos pigerne (de går i klasse sammen) og vi er rimelig enige om at det er vigtigt ikke at ødelægge glæden, så derfor læser de ikke altid hver tekst 3-4 gange. Simpelhen fordi det bliver for surt.
3
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Læsning i 1. klasse

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. sep 2019, 19:56

Stars skrev:
DetSorteCirkus skrev:Det hele afhænger af læseforståelsen, da der er kæmpe forskel på afkodning og forståelse.
Ligeledes ville det for mig spille ind, om der er tale om frilæsning, eller om hele klassen arbejder med samme tekst. Er det sidste tilfældet, kan jeg ikke anbefale at opfordre pigen til bare at læse derudaf, men i stedet at give hende noget ekstra at (fri)læse i eller foreslå læreren at gøre det.

Jeg ved ikke, om hele klassen læser samme bog, men det kan ikke være et bestemt antal sider, de læser, hvis det er 20 minutters læsning.


Nej, det er rigtig nok. Det er med al sandsynlighed frilæsning.
Så ville jeg skrive til læreren, at eftersom jeg havde svært ved at motivere mit barn til at læse det samme tre gange, men ikke til at læse, ville jeg fremover tale med hende om hver enkel side og lade hendes forståelse (ud over selvfølgelig udtalen) være afgørende for, om hun skulle genlæse.
6
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25615

Re: Læsning i 1. klasse

Indlægaf Madam Pomfrey » 22. sep 2019, 20:05

jeg har en dreng i 1 klasse, også en ganske habil læser allerede, og ingen krav om genlæsning.

Som forældre ville jeg på ingen måde tvinge mit barn til at genlæse en side op til 3 gange, hvis mit barn gav udtryk for ikke at ville dette.
Læsning og lektier skal ikke være lig med konflikter, det kommer der intet godt ud af - og netop også en bekymring for at ødelægge læseglæden generelt.

Jeg ville læne mig op af DSS forslag, om at barnet fortæller om det netop læste, så jeg kan høre om barnet får essensen med.
Er det en typisk begynder-læser bog vil der også typisk være rigtig mange gentagelser i selve bogen, ord der går igen og igen, men der ER mange gentagelser i bøgerne allerede.

læseglæde fremfor alt, og de 20 minutters daglig læsetræning betyder rigtig rigtig meget for læseevnen generelt, så den form for lektie vil jeg meget gerne bakke op om. Ifølge min 13 åriges klasselærer har 20 minutters læsning samme effekt som en hel dansk lektion.
Og derfor er det vigtigt for mig at det er en god stod, en sjov og rar lektie, en god vane at få læst de her 20 minutter dagligt.

2 af mine børn elsker, lige som mig, at læse og gør det helt frivilligt, de 2 andre gør det fordi de skal, eller helst ikke.
Den ældste læser dog en masse andet end bøger, og er en sikker og stabil læser, så det går nok :D
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11939

Re: Læsning i 1. klasse

Indlægaf Bergen » 22. sep 2019, 21:09

Stars skrev:
Lathyrus skrev:Det lyder som sådan en “kan alle ikke være lige gode, skal alle være lige dårlige” tilgang, hvor målet er sat efter laveste fællesnævner.

Det kvæler da enhver lyst til at lære og yde noget ekstra.

Hvis jeg var mor til pigen ville jeg sk... højt og flot på det og lade mit barn læse flere sider, frem for at læse samme side flere gange.

Det ville jeg også, men min søster er nok lidt mere konfliktsky/autoritetstro end mig og kan ikke rigtig se sig ud af dokumentationskravet, hvor forældrene hver dag skal skrive på en liste, hvad barnet har læst 3 gange OG skrive under.



Folkeskole? Det kan de slet ikke kræve. Jeg ville gøre, hvad der passede til mit barn. Så nå skolen tage konflikten med din søster, når hun ikke vil sige fra.
1
HappyHippo
Indlæg: 2538
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4394

Re: Læsning i 1. klasse

Indlægaf HappyHippo » 22. sep 2019, 21:16

Min datter går også i 1. Klasse og skal alt det der. Men iflg læreren er det vigtigste glæden ved at læse. Så længe min datter er godt med og kan det hun skal, læser vi efter lyst og ikke krav.

Vi skal så heller ikke dokumentere noget, og ville højst sandsynligt glemme det. Bare det at have en bamse med hjem på weekend, huske at have det med til alt og skrive det ned i en bog til mandag, var rigeligt at huske for os :lol:
4
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17191

Re: Læsning i 1. klasse

Indlægaf Allmost_Famous » 22. sep 2019, 21:29

Medmindre der er givet en forklaring om at øve på intonation, læseforståelse, arbejdshukommelse eller andet specifikt, så giver det ikke mening.

I første klasse er det bedste oftest dialogisk læsning, hvor man forholder sig meget til teksten, både før, under, og efter.
3
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11939

Re: Læsning i 1. klasse

Indlægaf Bergen » 22. sep 2019, 21:36

Allmost_Famous skrev:Medmindre der er givet en forklaring om at øve på intonation, læseforståelse, arbejdshukommelse eller andet specifikt, så giver det ikke mening.

I første klasse er det bedste oftest dialogisk læsning, hvor man forholder sig meget til teksten, både før, under, og efter.



Og selv da bør undervisningen være differentieret.
Jeg havde slået min datters læseglæde ihjel med den metode.

Det vil jeg ikke medvirke til i vores fritid. Hun er en stærk læser og 1-2 gange er nok.
Vi læser alle lektier, men der skal være fornuft i det - ellers må læreren køre ræset i skolen udenfor min direkte indflydelse.
3

Tilbage til "Børn"