Skolefotografer: Forældre beder os fjerne deller og gule tænder på deres børn

Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Skolefotografer: Forældre beder os fjerne deller og gule tænder på deres børn

Indlægaf annellaII » 17. okt 2019, 07:22

https://www.dr.dk/nyheder/indland/skolefotografer-foraeldre-beder-os-fjerne-deller-og-gule-taender-paa-deres-boern

Det tager flere stilling til, nu hvor børn skal igennem en tid med skolefotos, der kan medføre tårer og følelsen af ikke at se helt rigtig ud.

DR har talt med flere skole- eller institutions-fotografer, som beretter om opkald fra forældre, som vil have retoucheret deres børns billeder.

En af dem, der særligt genkender tendensen, er Edyta Sørensen. Hun er fotograf i virksomheden Iperspektiv og oplever, at omtrent halvdelen af alle forældre vil have ændret et eller andet på deres guldklumps billede. Så de kan se helt perfekte ud.

- Jeg redigerer hele tiden. Nogle forældre kan jeg overbevise om at lade være med at ændre for meget, men nogle forældre vil absolut have, at det skal ligne et maleri.

Men hun forsøger altid at få forældrene til at vælge den naturlige løsning, fordi hun ikke mener, at retouchering er nødvendig:

- Jeg siger: Prøv at se, hvor fantastiske de faktisk er. Det er jo dokumentation af barndommen.



Hvad mener du, er det i orden at redigere skolefotos?


Det synes jeg ikke, det er - et skolefoto skal være helt naturligt og ligne barnet, forældrene snyder sig selv med barnets udseende, hvis et foto bliver retoucheret til at barnet komme til at se ud som en lille skønhedsdronning, eller en lille mister univers.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Skolefotografer: Forældre beder os fjerne deller og gule tænder på deres børn

Indlægaf LaScrooge » 17. okt 2019, 08:16

Jeg er ikke enig med dig i at et skolefoto skal være noget bestemt, men jeg synes det er synd, at forældrene derigennem fortæller deres børn, at de ikke er gode nok som de er. At retouchere et fotografi ændrer ikke på, hvordan man ser ud i virkeligheden, så dem selvtillid, barnet eventuelt kan føle ved at vide, at det ser bedre ud på billedet vil ikke ændre ved den grundlæggende usikkerhed, som desuden er et grundvilkår for de fleste på et tidspunkt i løbet af deres liv.
3
And we both know: I will be delicious
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Skolefotografer: Forældre beder os fjerne deller og gule tænder på deres børn

Indlægaf JoyNips » 17. okt 2019, 08:24

Jeg synes du har beskåret artiklen så kraftigt, at den får en anden vinkel. Jeg vil derfor opfordre til at folk læser artiklen og ikke kun dit udsnit, inden de svarer.
Fx fremgår det af artiklen at fotografen tager billeder i vuggestuer og børnehaver, så der er ikke tale om at forældre lærer deres skolebørn, som er store nok til at være selvbevidste, at de er forkerte.

Der står fx følgende:

Skolefotograferne kan opremse mange forskellige eksempler på, hvad forældrene vil have redigeret.

De nævner blandt andet:

Tit og ofte vil forældre have fjernet en savlplet fra et barns trøje, sår og eksem i ansigtet, skrammer, plastrer og pletter på mindre børn.

(...)


Jeg kan ikke se det odiøse i at fjerne madpletter eller savl fra et vuggestuebarns bluse. Eller en skramme. Eller at man nedtoner en teenagers store bums midt i panden.

Hende, der arbejder med administrationen og har den daglige kontakt udtaler, at
Vi har en politik om, at det skal være så naturligt som overhovedet muligt. Er der en dreng på 17 år med bumser, så fjerner vi dem ikke, så han kommer til at ligne James Dean.

Jeg synes langt fra, der er tale om at man retoucherer børn til at ligne små skønhedsdronninger.
7
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4382
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10735

Re: Skolefotografer: Forældre beder os fjerne deller og gule tænder på deres børn

Indlægaf BlueBunny » 17. okt 2019, 08:27

Hvis det var muligt at lave et redigeret samklip af et klassebillede ville jeg være fjong.
Fotografen må ofte tage et valg mellem en serie hvor nogen ser ... lad os kalde det... ikke optimale ud. Hvis det var muligt at klippe lidt så alle var okay. Ville det være fint.
Det vil kræve for meget og det har jo også sin charme, men det ville være ok.

Vi har lige fået et billede hvor 4 ud af 5 ser fjoegede ud. Jeg forstår ikke en fotograf kan være så ligeglad. De fleste spidse munden underligt som om de siger ooooo i citroooon. Flere har lukkede eller “underlige” øjne.

Men nej, at redigere deller og gule tænder!?
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1833
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 636
Likede indlæg: 8693

Re: Skolefotografer: Forældre beder os fjerne deller og gule tænder på deres børn

Indlægaf englishchannel » 17. okt 2019, 08:28

JoyNips skrev:Jeg synes du har beskåret artiklen så kraftigt, at den får en anden vinkel. Jeg vil derfor opfordre til at folk læser artiklen og ikke kun dit udsnit, inden de svarer.
Fx fremgår det af artiklen at fotografen tager billeder i vuggestuer og børnehaver, så der er ikke tale om at forældre lærer deres skolebørn, som er store nok til at være selvbevidste, at de er forkerte.

Der står fx følgende:

Skolefotograferne kan opremse mange forskellige eksempler på, hvad forældrene vil have redigeret.

De nævner blandt andet:

Tit og ofte vil forældre have fjernet en savlplet fra et barns trøje, sår og eksem i ansigtet, skrammer, plastrer og pletter på mindre børn.

(...)


Jeg kan ikke se det odiøse i at fjerne madpletter eller savl fra et vuggestuebarns bluse. Eller en skramme. Eller at man nedtoner en teenagers store bums midt i panden.

Hende, der arbejder med administrationen og har den daglige kontakt udtaler, at
Vi har en politik om, at det skal være så naturligt som overhovedet muligt. Er der en dreng på 17 år med bumser, så fjerner vi dem ikke, så han kommer til at ligne James Dean.

Jeg synes langt fra, der er tale om at man retoucherer børn til at ligne små skønhedsdronninger.


Helt enig.

Jeg hørte engang en fotograf sige, at tommerfingerreglen var at fjerne ting, der ikke var permanente. Dvs. sår, pletter, bumser, etc. som uheldigvis var til stede den dag billedet blev taget og som ikke er repræsentativt for hvordan personen generelt set ud, sagtens kan fjernes, mens man generelt ikke gør folk slankere, næser mindre eller hår tykkere.

Jeg synes egentlig at den regel er meget rimelig, når det kommer til skolefotografi også.
8
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4382
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10735

Re: Skolefotografer: Forældre beder os fjerne deller og gule tænder på deres børn

Indlægaf BlueBunny » 17. okt 2019, 08:37

Alt med måde.
En teenager der er ramt af acne skal ikke helt retouches. Men at fjerne det værste rødmen, eller hvide springklare bumser er ok synes jeg
3
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11940

Re: Skolefotografer: Forældre beder os fjerne deller og gule tænder på deres børn

Indlægaf Bergen » 17. okt 2019, 09:24

Generelt er skolefoto så ringe, at det ikke kan retouches alligevel.
Småting, synes jeg, er helt ok. Fx savl er jo noget, som pædagogen burde havde skiftet trøjen, når forældrene ikke er der til at gøre det.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Skolefotografer: Forældre beder os fjerne deller og gule tænder på deres børn

Indlægaf HappyPaww » 17. okt 2019, 09:29

Min søn havde tydelige røde eksempletter under munden på hans børnehavebilleder for et par år siden - de er fint nedtonet, og det kan jeg ikke se noget problem i. Selvfølgelig skal man ikke gøre børn tyndere eller tænderne hvide - det tror jeg altså de færreste forældre efterspørger trods alt.
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Skolefotografer: Forældre beder os fjerne deller og gule tænder på deres børn

Indlægaf JoyNips » 17. okt 2019, 09:35

Da vi fik taget efter-fødselsbilleder med vores søn bad jeg iøvrigt fotografen om at tone et ar, jeg har ved munden fra et hundebid ned, hvis det blev fremhævet meget af blitzen. Det handlede bestemt ikke om at jeg ville retoucheres til ukendelighed (selvom det ellers kunne være tiltrængt der 7 dage efter fødslen...), men bare om at jeg ikke havde lyst til at det var dét, der fangede mit blik når jeg så på billederne. Jeg forestiller mig at det er det samme med de her billeder. Måske gider man ikke lige se en kæmpe bussemand eller tomatsovs på trøjen som det første? Og måske ønsker den selvbevidste teenager ikke lige at blive mindet om sine udfordringer med acne i det sekund, han eller hun ser billedet?

Jeg synes godt nok man er lige krænkelsesparat nok, hvis man finder dét provokerende og problematisk.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Skolefotografer: Forældre beder os fjerne deller og gule tænder på deres børn

Indlægaf Sof » 17. okt 2019, 09:49

Vores dreng havde snot på næsen på 4 af de 5 billeder vi fik til gennemsyn sidste år (vuggestue), det 5. billede var ikke særlig godt, det lignede optakten til det nys, der resulterede i snotten..

Kunne de retouchere det væk? Nej, det var ikke deres politik at ændre i billeder af børn. De brugte ordet unaturligt om retoucherede billeder. Det var i hvert fald den nemmeste måde at miste os som kunder på.


Tror virkelig ikke der er særlig mange forældre der reelt skriver og spørger om fotografen lige kan fjerne en delle eller 2.
3
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Skolefotografer: Forældre beder os fjerne deller og gule tænder på deres børn

Indlægaf Akehurst2 » 17. okt 2019, 12:06

Mistermor skrev:Jeg er meget enig med LaScrooge.

Hvis barnet er så stort, at det ved, hvordan det ser ud, - eller hvis det senere bliver italesat, at man har bedt om at få fjernet sår eller plaster, så modtager barnet altså også signalet om, at det ser forkert eller ikke godt nok ud, hvis man har sår eller plaster på.


Jeg ville have sat pris på, hvis jeg havde kunnet få bortretoucheret de forkølelsessår, som jeg var meget plaget af som barn og som derfor optræder på en del af mine skolefotos.

Det har ikke noget som helst at gøre med, at det er forkert eller ikke godt nok at have forkølelsessår. Det er bare ikke særlig fedt at have et sår i ansigtet lige den dag, man får taget portrætfoto.

Havde i øvrigt også et forkølelsessår da jeg som voksen engang skulle have taget billede til en artikel. Spurgte fotografen, om det kunne fjernes og han svarede 'selvfølgelig - sådan noget fjerner vi altid'.
0

Tilbage til "Børn"