At falde i søvn selv

Fledermäuslein
Indlæg: 2125
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6845

Re: At falde i søvn selv

Indlægaf Fledermäuslein » 9. dec 2019, 21:59

Du kunne prøve at bære hende i en vikle? Min dreng sov enten på mig i sofaen eller på mig i viklen de første fire-fem måneder. Derefter begyndte han at kunne puttes i barnevognen.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13318

Re: At falde i søvn selv

Indlægaf Rapfisk » 9. dec 2019, 22:02

Fledermäuslein skrev:Du kunne prøve at bære hende i en vikle? Min dreng sov enten på mig i sofaen eller på mig i viklen de første fire-fem måneder. Derefter begyndte han at kunne puttes i barnevognen.

Det gør jeg, først bryst og så i vikle, og så ud at gå (vikle virker ikke indendørs). Vi går 1-2 timer med hunden, og så kan jeg være heldig at få 15-20 minutter, når vi kommer hjem.
0
Livslinjen: 70 201 201
Fledermäuslein
Indlæg: 2125
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6845

Re: At falde i søvn selv

Indlægaf Fledermäuslein » 9. dec 2019, 22:09

Rapfisk skrev:
Fledermäuslein skrev:Du kunne prøve at bære hende i en vikle? Min dreng sov enten på mig i sofaen eller på mig i viklen de første fire-fem måneder. Derefter begyndte han at kunne puttes i barnevognen.

Det gør jeg, først bryst og så i vikle, og så ud at gå (vikle virker ikke indendørs). Vi går 1-2 timer med hunden, og så kan jeg være heldig at få 15-20 minutter, når vi kommer hjem.


Så tror jeg bare, jeg ville acceptere, at det er sådan det er lige nu :kys: Selv om det er lettere sagt end gjort. Men tiden går virkelig hurtigt og de fleste ting løser sig helt af sig selv.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: At falde i søvn selv

Indlægaf FormerlyKnownAs » 10. dec 2019, 03:11

Sangius skrev:Når hun kun er 2 måneder, så havde jeg bare ladet hende sove ved brystet eller i en vikle. En så lille baby har brug for nærheden, trygheden og varmen. Og man kan ikke rigtig lære dem noget i den alder anyway. :D

Tillykke med hende ♡


Rørende enig!!
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: At falde i søvn selv

Indlægaf Sangius » 10. dec 2019, 04:38

Min datter sov samtlige lure i en vikle i sit første leveår. Hun var virkelig tryghedssøgende.

Min søn sov ok i sin lift, især med noget hvid støj. Men han sov også helst i mine arme.

Så i begge barsler har jeg som regel ordnet det som skulle ordnes med baby i viklen, eller mens baby var vågen. Det er god underholdning når mor tømmer opvaskemaskine.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6660
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18861

Re: At falde i søvn selv

Indlægaf Æble » 10. dec 2019, 04:55

Jeg ville prøve at lade hende falde i søvn selv når hun viser tegn på at være træt. Hvis hun græder sp prøv at trøst med en hånd på maven. Hvis hun når at blive rigtig gal så er det “for sent”. Hvis en hånd på maven ikke virker så tag hende op og trøst hende og prøv at lægge hende igen. Jeg ville prøve ca tre gange pr lur og hvis hun ikke faldt i søvn selv så ville jeg bar lade hende sove på mig. Men jeg ville prøve ved hver lur i en lille uge før jeg gav helt op. Det er bare så meget nemmere for alle hvis de kan finde ud af at falde i søvn selv, også senere.

Og jo man kan godt vænne dem til det uden at gøre vild på barnet (debatdisclaimer- alle børn er self ikke ens)

Hun er lidt lille nu så måske kan hun endnu ikke. Så ville jeg bare prøve igen om et par uger.
1
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15172

Re: At falde i søvn selv

Indlægaf Zonta » 10. dec 2019, 05:24

Lige nu - gør hvad der virker. Om et par uger er det måske noget andet der virker, om to måneder noget helt tredje og om 4 måneder tænker du højest sandsynligt "Gud, det havde jeg slet ikke behøvet tænke så meget over - det løste sig helt automatisk.".
Vi havde også mange perioder, hvor vores søn kun ville sove på arm. Jeg satte mig til rette foran fjernsynet og stenede et par timer imens. En overgang faldt han helt vildt godt til ro og i søvn, hvis man klappede ham roligt på numsen. Er for så vidt enig med Æble, men jeg tror jeg ville vente nogle måneder endnu.

Vi var rigtig glade for svøb fra Swaddle Me og slyngevugge. Men vi brugte så meget tid på at få ham til at sove (især i løbet af dagen) i hvert fald de første 8-9 måneder. Nu (16 måneder) bliver han lagt i vognen (eller krybben i vuggestuen) og sover oftest på mindre end et par minutter uden problemer.

I forhold til sut, så ville jeg blive ved med at prøve. Jeg har hørt, at dem, der ligesom er formet som en bjørn hvor næsen går "indad" og er suttehovedet skulle være ekstra gode til dem, der ikke så gerne vil tage sut, men jeg aner ikke om det passer. Grunden til, at jeg ville blive ved med at forsøge er, at jeg personligt ikke ville bruges som sut dag og nat. Jeg ved ikke om I kan forsøge at indføre, at hun sover med en stofble op langs ansigtet eller sådan noget? Så vænner hun sig måske til, at den også kan bruges som tryghed når hun skal sove?
Edit: https://www.philips.dk/c-p/SCF194_02/av ... shapes-sut Det er de her :)
Senest rettet af Zonta 10. dec 2019, 07:31, rettet i alt 1 gang.
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16145

Re: At falde i søvn selv

Indlægaf Urtekussen » 10. dec 2019, 05:41

Hvis du gerne vil give dig selv en masse ekstra frustrationer og bekymringer, så forsøg at give hende en rytme allerede nu.
Spædbørn kan ikke lære noget i den alder. Hun har brug for nærhed og tryghed.

Jeg ville lytte til sp og debatten og så gøre det der virker lige i øjeblikket. Det kan være du har held med at hun sover på X måde fire gange i træk, men så er det mere held end forstand.

Du skal tids nok få udfordringer nok, så bare "giv efter" for det der virker lige nu.

Mine børn har sovet på arm de første mange måneder. Max 30 minutter ad gangen, hvis de blev lagt alene.
Jeg har selvfølgelig kun prøvet 3 gange, men det eneste der har virket var deres præmisser.
5
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16145

Re: At falde i søvn selv

Indlægaf Urtekussen » 10. dec 2019, 06:40

Og nyd det.
Lige om lidt vil hun slet ikke ligge ved dig.

Det går stærkt
1
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3480

Re: At falde i søvn selv

Indlægaf Torn » 10. dec 2019, 08:11

Mit jævnaldrende barn er lige som dit. Kan ikke sove selv. Overhovedet. Sover på mig eller i vikle om dagen og ved siden af mig om natten. Af og til i barnevognen HVIS den er i bevægelse. Vågner det sekund, barnevognen står stille.

Svøb, sut, mors t-shirt, nusseklud, hvid støj osv osv osv virker ikke. Jeg forsøger en halv time hver dag uden held. Nu prøver jeg at acceptere det i stedet. :-D
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: At falde i søvn selv

Indlægaf FormerlyKnownAs » 10. dec 2019, 08:19

Torn skrev:Mit jævnaldrende barn er lige som dit. Kan ikke sove selv. Overhovedet. Sover på mig eller i vikle om dagen og ved siden af mig om natten. Af og til i barnevognen HVIS den er i bevægelse. Vågner det sekund, barnevognen står stille.

Svøb, sut, mors t-shirt, nusseklud, hvid støj osv osv osv virker ikke. Jeg forsøger en halv time hver dag uden held. Nu prøver jeg at acceptere det i stedet. :-D



Og det er virkelig virkelig normalt. Babyer der bare lægger sig ned og sover må være skønt, men det er helt klart afvigende fra normalen.
3
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15172

Re: At falde i søvn selv

Indlægaf Zonta » 10. dec 2019, 08:23

Torn skrev:Mit jævnaldrende barn er lige som dit. Kan ikke sove selv. Overhovedet. Sover på mig eller i vikle om dagen og ved siden af mig om natten. Af og til i barnevognen HVIS den er i bevægelse. Vågner det sekund, barnevognen står stille.

Svøb, sut, mors t-shirt, nusseklud, hvid støj osv osv osv virker ikke. Jeg forsøger en halv time hver dag uden held. Nu prøver jeg at acceptere det i stedet. :-D

Accept af tingenes tilstand er langt hen ad vejen virkelig vigtig med små børn, men det kan være SÅ svært :-D
1
J, juli 2018.
Lys
Indlæg: 5851
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: At falde i søvn selv

Indlægaf Lys » 10. dec 2019, 12:54

Rapfisk skrev:
Fledermäuslein skrev:Du kunne prøve at bære hende i en vikle? Min dreng sov enten på mig i sofaen eller på mig i viklen de første fire-fem måneder. Derefter begyndte han at kunne puttes i barnevognen.

Det gør jeg, først bryst og så i vikle, og så ud at gå (vikle virker ikke indendørs). Vi går 1-2 timer med hunden, og så kan jeg være heldig at få 15-20 minutter, når vi kommer hjem.


Hvad sker der hvis du vikler hende indenfor? Bliver hun ked af det eller sover hun bare ikke? Hvis det er det sidste, har du så prøvet at dække hendes øjne med en hue eller stofble? Det virker (som regel) for min jævnaldrende pige.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13318

Re: At falde i søvn selv

Indlægaf Rapfisk » 10. dec 2019, 15:08

Lys skrev:
Rapfisk skrev:
Fledermäuslein skrev:Du kunne prøve at bære hende i en vikle? Min dreng sov enten på mig i sofaen eller på mig i viklen de første fire-fem måneder. Derefter begyndte han at kunne puttes i barnevognen.

Det gør jeg, først bryst og så i vikle, og så ud at gå (vikle virker ikke indendørs). Vi går 1-2 timer med hunden, og så kan jeg være heldig at få 15-20 minutter, når vi kommer hjem.


Hvad sker der hvis du vikler hende indenfor? Bliver hun ked af det eller sover hun bare ikke? Hvis det er det sidste, har du så prøvet at dække hendes øjne med en hue eller stofble? Det virker (som regel) for min jævnaldrende pige.

Både-og, men jeg vil bestemt prøve med stofbleen. Tak!
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: At falde i søvn selv

Indlægaf Zombie » 10. dec 2019, 15:18

Da jeg aflastede min venindes 3 måneders baby, virkede en tændt hårtørrer et par meter derfra. Min veninde downloadede sidenhen en app med lyden og det gav hende mere ro de næste par måneder.
1
aka Forbies

:gammel:

Tilbage til "Børn"