Stædigt, nærtagende barn

Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Stædigt, nærtagende barn

Indlægaf Kanga » 15. jan 2020, 15:42

Min søn på syv er nærtagende og stædig, og så har han rigtigt svært ved at tage mod en undskyldning. Hvad dælen gør vi for at vende skuden?
I dag har han legeaftale, og på vej hjem i bilen kommer kammeraten til at sige noget, der ikke lige passer min søn, som så pludselig husker, at kammeraten havde sagt noget i går.... det havde kammeraten undskyldt for, men min søn havde ikke hørt det, da han løb væk.
I dag ville min søn så ikke med ind fra bilen, fordi kammeraten ikke havde undskyldt i går... og så kører det i ring.

Min søn endte med at sidde i bilen i 30 min, før kammeraten så gik ud og sagde undskyld... igen... hvorefter min søn lige skulle have fem minutter alene, inden han så kom ind.

Det er bare ét eksempel.
Hvad stiller man op? Han er SÅ nærtagende, pyt-knappen findes ikke! Jeg er ved at blive vanvittig og træt af at bruge så meget energi på at rede tråde ud.

Jeg er ikke i tvivl om, at han til tider godt kan se, at det ender i hårdknude, men han er simpelthen for stolt til at give efter.

Kanga
0
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Stædigt, nærtagende barn

Indlægaf Lys » 15. jan 2020, 15:58

Har I talt med ham om, hvordan han selv ville have det med omvendt fortegn? Han kommer vel også engang imellem til at gøre noget, der gør andre kede af det. Hvordan ville han have det, hvis en ven ikke ville godtage en undskyldning fra ham?
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Stædigt, nærtagende barn

Indlægaf hotlips » 15. jan 2020, 16:34

Man kan ikke ændre på hvad han synes, kun på hvordan han håndterer det og det gør han selvfølgelig ikke så fantastisk fordi han er et barn, han har ikke evnen til at se bort fra det på samme måde som en voksen.

Man det går jo over, også hos børn og det kan være fint nok de selv lige tager en puster og falder ned, men når man har gæster så må man være vært, og så kan man ikke bare blive væk i en halv time og da slet ikke oveni forlange undskyldninger for noget som helst.
Jeg havde ladet ham få ti minutter, så havde han fået valget mellem at komme ind eller at gæsten blev sendt hjem og der ville gå en tid før han igen fik lov at have gæster hvis jeg var nødt til den slags.

Der er ikke noget galt i at blive sur, men der er grænser for hvor længe efter man kan hive det frem og så have ret til hvad det nu måtte være, jeg forlanger aldrig at nogen siger undskyld for man mener det jo ikke hvis ikke det kommer frivilligt.

Jeg har selv en dreng der bærer nag, men der er bare grænser for hvad han kan komme med der er overstået uden han selv reagerede da det skete, det tager tid men det kommer da fint at det tynder ud i hvad der kommer af den slags, det er efterhånden sjældent det sker.
Men det skal jo også læres at det ikke duer at bære nag til evig tid over hvad som helst og hvis det er en af vennerne så er der meget kort udløbstid, fordi de jo ikke vil genere ham med vilje, men det ved han nu også godt hvis man lige venter med at tage den til han er faldet ned.
3
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Stædigt, nærtagende barn

Indlægaf sansera » 15. jan 2020, 18:02

Min erfaring omkring børn der reagere sådan på opfattede krænkelser er, at de er ekstremt følsomme. Ordene og handlingerne fra andre rammer meget dybt. Derfor er det afgørende for selvopfattelsen, at undskyldningen falder utvetydigt og på den “rigtige måde”.
Man kan selvfølgelig arbejde med selvopfattelsen hos både børn og voksne. Men grundlæggende tror jeg ikke, at det er en god ide at gøre følelser forkerte. Jeg ville personligt forsøge at tale med barnet om, hvad man stiller op med sine følelser, så man på den ene side er tro mod dig selv, men også undgår at skubbe andre fra sig,
Scenen om kniven i Ronja røverdattet og forholdet mellem far og datter i samme er gode, ufarlige konflikter at tage udgangspunkt i for en god snak.
0
Cbas
Indlæg: 525
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:41
Kort karma: 15
Likede indlæg: 214

Re: Stædigt, nærtagende barn

Indlægaf Cbas » 15. jan 2020, 20:31

Sådan en har jeg også!!! Jeg synes, det er rigtig svært for min søn er bare ikke til at snakke med om det. Han nægter.

Men han er super stædig og når der er noget, han er uenig i, så er han så vedholdende og stædig.

Heldigvis er han overvejende nem, så vi har ikke så ofte konflikter med ham, men når vi har, er de så svære at løse.

Min anden søn er et større brokkehoved og bliver oftere sur og utilfreds over mindre ting. Men han er derimod til at snakke med om det og har let ved at komme videre.
0

Tilbage til "Børn"