Legetøj og aktiviteter til en på 7

Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Legetøj og aktiviteter til en på 7

Indlægaf Kanga » 9. apr 2020, 13:59

Jeg er lidt lost på legetøj til min søn på 7. Jeg har simpelthen svært ved at gennemskue, hvad der lige er den brillante løsning.

Han er vild med LEGO og har en del. Leger en del med det, men vil helst bygge nye sæt.
Han har PS4, kører primært racerspil.
Så har han nogle Nerfguns, legetøjsbiler og udklædning.
Udendørs har han trampolin, gynger, fodbold og forskellige havespil.

Han har gennem årene haft alt muligt andet. Briotog, Duplotog, legekøkken, legeværksted... Legehus, rutchebane, vippedyr. Fælles for det meste er, at han ikke gider det og selvfølgelig med tiden vokser fra det.
Jeg tror, han keder sig. Og det kan jeg godt forstå. Men hvad gør man, når han bare ønsker sig LEGO og alt andet bare ligger. LEGO skaber også konflikter, når han har kammerater på besøg, for han er meget øm over dine ting, og de skal helst bare stå til udstilling.

Jeg ved ikke, om vi er for hurtige til at kassere det han ikke umiddelbart bruger. Skal vi finde på noget andet?

Kanga
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Legetøj og aktiviteter til en på 7

Indlægaf Wizzze » 9. apr 2020, 14:15

Hvad med en Lego bog, med “opskrifter” så man kan bygge nye ting med det Lego man har?

Evt. investere i et par basis kasser?
https://www.lego.com/da-dk/product/lego ... -box-10698
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Legetøj og aktiviteter til en på 7

Indlægaf hotlips » 9. apr 2020, 14:34

Der findes jo andre typer af byggesten til børn, ++klodser og så videre.

Men han er jo ved at være så stor at det for de fleste er et hit hvis de kan gøre rigtige ting, så jeg ville se på at give ham et sæt rigtigt værktøj, købe en stak 1x5 lister i hjem og fix og se om det ikke er noget, hvis man hjælper dem med slavearbejdet i starten så synes jeg som regel det hurtigt bliver tydeligt om det er noget der fanger. Det behøver jo heller ikke at blive til noget konkret, min dreng og hans venner kan bruge lang tid på at kvase æbler, kastanjer og så videre med en stor hammer, jeg har givet ham den største black & decker gummihammer der er da han var et par år og den har virkelig været pengene værd.

Men ofte har de jo deres "ting", jeg ved godt hvem af hans venner der gerne vil bygge store borge og hvem der hellere vil så tomater, hvis man giver dem mulighederne så lærer de jo også selv noget om hvad der er lige dem, og det kan være jo fks svært at vide man er naturnørd før man er blevet præsenteret for hvad det egentlig er, og får hjælp til at kigge på forskellige bier eller specielle planter.
1
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Legetøj og aktiviteter til en på 7

Indlægaf Bergen » 9. apr 2020, 15:21

Vores bedste aktivitet er køkkenet. Under opsyn.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Legetøj og aktiviteter til en på 7

Indlægaf Madam Pomfrey » 9. apr 2020, 15:46

Her er den 8 årige glad for
- Nerf, han har en pint plade der gør det sjovt at skyde alene
- plusplus
- geomag
- racerbane, til Bl.a hot wheels
- Xbox spil, han er glad for Lego spil
- modellervoks
- lave perleplader
- puslespil, 100-300 brikker

Men pc'en trækker mest, der spiler han roblox (også muligt på andre platforme) og han kan snakke med venner og kusinen via Discord, det har været vores redning her i corona lock down
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9376

Re: Legetøj og aktiviteter til en på 7

Indlægaf Sorenspige » 9. apr 2020, 17:55

Min dreng på 6 år leger kun med Lego. Har har fået andet legetøj, men det leger han aldrig med, med mindre det er sammen med kammerater eller hans lillebror.

Han elsker at bygge nye Lego-figurer, og han har så meget, at jeg ikke synes, han har brug for mere, men det mener han selv (og derfor må han også gerne ønske sig det).

Jeg tror bare, at nogle børn er bedre til at lege løs end andre. Det kan jeg se med hans lillesøster. Hun leger med alt muligt, digter historier og taler med sig selv. Det har min dreng nærmest aldrig gjort.

Hun ligner mig, og han ligner sin far.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Legetøj og aktiviteter til en på 7

Indlægaf FormerlyKnownAs » 9. apr 2020, 18:38

Vores dreng på 6,5 elsker at lave science projekter så det køber vi med jævne mellemrum af forskellige typer. Lige nu har han en science julekalender som ha åbner et par stykker af om ugen og så laver. Det er mega fedt.

Perler er også aktuelt med jævne mellemrum.

Male og tegne.

Hamre og banke. Han byggede et fuglehus forleden med sin far.

Lego er vi endt med at splitte alt ad og smide det i kasser. Ellers står det nemlig bare som udstilling og det giver ikke mening synes jeg. Han leger meget mere med det nu end før fordi det er fantasien der sætter det hele igang.

Og så tvinger vi ham til at læse og lave opgavebøger når det ikke er skoletid :genert:, men han har faktisk en fest med det så det er jo ret nemt.

I sidste uge var der en creative recycling challenge fra hans lærer og det havde han det også ret sjovt med at lave noget til. Han endte med at lave en monsterby af toiletrulle, gamle sodavandsflasker og en masse maling og glimmer. Det brugte vi en uges tid på.

Det næste jeg tænker at vi skal investere i til ham er Gravitrax. Det tror jeg at han vil synes er ret fedt.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Legetøj og aktiviteter til en på 7

Indlægaf hotlips » 10. apr 2020, 06:11

Er det kun i forhold til legetøj du er på bar bund eller ved du ikke noget om hvad der interesserer ham?

Ofte er det jo til at se på deres net og fjernsynsvalg hvad der fanger, om det er riddere, bonderøven, naturprogrammer, art attack, superhelte eller alt muligt andet.
0
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Legetøj og aktiviteter til en på 7

Indlægaf Kanga » 10. apr 2020, 06:59

hotlips skrev:Er det kun i forhold til legetøj du er på bar bund eller ved du ikke noget om hvad der interesserer ham?

Ofte er det jo til at se på deres net og fjernsynsvalg hvad der fanger, om det er riddere, bonderøven, naturprogrammer, art attack, superhelte eller alt muligt andet.


Tak for tips.

Han interesserer sig som sagt for Lego. Så er han meget på Ninjahelte/superhelte. Biler/amerikanerbiler. Men fælles for det hele, så holder interessen for legetøjet ikke længe. Med undtagelse af Lego.
Han er bestemt ikke en vild eller motorisk dreng, så rulleskøjter/løbehjul og i den dur, får han ikke brugt meget. Hvis han falder... eller NÅR han falder, giver han op.

Kanga
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27062

Re: Legetøj og aktiviteter til en på 7

Indlægaf ajnaM » 10. apr 2020, 07:19

Min 7-årige gider også nærmest kun lego og iPad/switch, hvis man skal være inde. Og så alle mulige vilde kastelege og tagfat med sin lillebror, men det kan jeg ikke rigtig holde ud at se/høre på ret længe ad gangen. :genert:

Men han ELSKER at læse. Det er klart det, han bruger mest tid på. Han læser selv - min far kom forbi med en flyttekasse fuld af gamle Anders And-blade for et par uger siden, og det har været et kæmpe hit. Og så læser vi højt - har læst Harry Potter her i coronatiden og er pt ved at være færdig med 4. bog.

Så måske noget med at prøve at finde nogle bøger om noget af det, han interesserer sig for?

Ellers er min dreng også blevet overraskende glad for at lave perleplader. Han finder motiver på iPaden af alle de figurer, han normalt spiller med/ser serier om, og han kan bruge timer på det.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Legetøj og aktiviteter til en på 7

Indlægaf hotlips » 10. apr 2020, 07:35

Kanga skrev:
hotlips skrev:Er det kun i forhold til legetøj du er på bar bund eller ved du ikke noget om hvad der interesserer ham?

Ofte er det jo til at se på deres net og fjernsynsvalg hvad der fanger, om det er riddere, bonderøven, naturprogrammer, art attack, superhelte eller alt muligt andet.


Tak for tips.

Han interesserer sig som sagt for Lego. Så er han meget på Ninjahelte/superhelte. Biler/amerikanerbiler. Men fælles for det hele, så holder interessen for legetøjet ikke længe. Med undtagelse af Lego.
Han er bestemt ikke en vild eller motorisk dreng, så rulleskøjter/løbehjul og i den dur, får han ikke brugt meget. Hvis han falder... eller NÅR han falder, giver han op.

Kanga


Amerikanerbiler kan man jo godt have som interesse, jeg har en ex der samler på dem og jeg ved der er forskellige former for afarter, folk der samler på originale mærker fra bilerne, eller på de bedste kopier, og jeg vil næsten tro der også er nogen der går op i selv at bygge dem i legetøjsstørrelse, det er der med det meste mekaniske.
Og modelbyggeei er en hel kategori for sig selv, det findes i alle niveauer og prisklasser. Hvis det fanger så er der et firma der laver en slags kopilego men det er specifikke modeller af køretøjer fra anden verdenskrig de har, det kan købes på krigsmuseet og nettet, det er billigere end lego.

Det kunne også være han ville interessere sig for det rent mekaniske, måske kan man få en lille motor man skal bygge selv hvor man får grundprincipperne på plads, ligesom de gamle dampmaskiner.

I kunne se på hvad der er af messer, de fleste er jo nok aflyst de næste måneder men det kunne være der kommer nogen der der sælger den slags udenomsting, man kan næsten altid købe noget der handler om det til den type forsamlinger for folk med en bestemt interesse.

Det er jo helt almindeligt det skal være noget der ligner noget rigtigt i hans alder, og de får nogle rigtige interesser. det er heller ikke mange penge vi har lagt til legetøj i den forstand de sidste par år, min dreng er ni år.
0
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9376

Re: Legetøj og aktiviteter til en på 7

Indlægaf Sorenspige » 12. apr 2020, 18:36

Kan han lide at bygge med plus plus?

Min dreng har fået en lille kasse af det, og det fanger ham.
1

Tilbage til "Børn"