Børn under 2år, ingen skætmtid. Børn fra 2 til 5år Max en time?

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25021
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30014

Børn under 2år, ingen skætmtid. Børn fra 2 til 5år Max en time?

Indlægaf Wizzze » 9. maj 2022, 15:26

I Norge er sundhedsmyndighederne gået ud og advaret mod at børn under 2år ser mobil, iPad eller computer, og fra 2 til 5år bør de maks have en times skræmtid.

https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-05-0 ... a-skaermen

Hvordan passer det med den skærmtid I har sat for jeres børn?

Det lyder meget drastisk i mine ører, men har heller ikke børn, så måske er det bare normalen :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Bergen
Indlæg: 7338
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11971

Re: Børn under 2år, ingen skætmtid. Børn fra 2 til 5år Max en time?

Indlægaf Bergen » 9. maj 2022, 15:49

Hvad lyder dramatisk?

Jeg synes, at det er fornuftigt at begrænse Ipad, mobiler og computere for småbørn. Især al alenetid passiv tid foran en skærm.
4
Fledermäuslein
Indlæg: 2129
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6856

Re: Børn under 2år, ingen skætmtid. Børn fra 2 til 5år Max en time?

Indlægaf Fledermäuslein » 9. maj 2022, 16:27

Jeg ville ønske vi slet ikke havde introduceret vores børn (9 og 5) til skærm eller i hvert fald forsøgt at trække den så længe som muligt.

Hvis ikke man begrænser skærm for dem, ville den store vælge kun at kigge skærm hele dagen lang og jeg synes det er lidt uhyggeligt, at det er så afhængighedsskabende.

I de perioder, hvor de må se ipad, har vi langt flere konflikter og langt mere ugidelige og utilfredse børn. Så en anbefaling om at begrænse skærmtid synes jeg sådan set er fornuftig.
2
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25021
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30014

Re: Børn under 2år, ingen skætmtid. Børn fra 2 til 5år Max en time?

Indlægaf Wizzze » 9. maj 2022, 16:54

Bergen skrev:Hvad lyder dramatisk?

Jeg synes, at det er fornuftigt at begrænse Ipad, mobiler og computere for småbørn. Især al alenetid passiv tid foran en skærm.


Slet ingen skærmtid til de små og maks en time til de lidt ældre. Er det f.eks. ikke ca. hele målgruppen for Gurli gris, postmand Per osv. ?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8988
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1056
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18381

Re: Børn under 2år, ingen skætmtid. Børn fra 2 til 5år Max en time?

Indlægaf Mi55y » 9. maj 2022, 17:09

Ingen af mine børn gider se skærm særligt længe ad gangen. Vi havde en kort periode, hvor vi begrænsede den store, da hun var ca. 2 år, fordi hun ville spille sådan nogle form og farver-spil hele tiden. Men lige pt. vil de hellere lege eller være i haven.

Jeg er dog ikke bleg for at pacificere den lille i en højstol med musik fra ramasjang på tabletten og konstant kaste kiks efter ham, mens den store stener Gry og Regnbueriget med en mælkesnitte, så jeg lige kan få 10-15 min til at lave aftensmad uden en 10 kg-baby på armen.
Skærm er i øvrigt det eneste, den store kan slappe af til. Ellers er der fuld knald på konstant!

Bad mom :ninja:
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9668
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1359
Likede indlæg: 29299

Re: Børn under 2år, ingen skætmtid. Børn fra 2 til 5år Max en time?

Indlægaf Sangius » 9. maj 2022, 17:10

Begge mine har set tegenfilm før 2 års alderen i hvert fald.

En time om dagen, det passer nok meget godt i hverdage - de ser ofte lidt når de lige er kommet hjem, men mister interessen efter en times tid.

Det hjælper også meget på det, at de ikke har en tablet. Vi overvejer også, om vi måske bare skulle undlade at give dem en.

I weekenden kan de sagtens se 2-3 timers tegnefilm.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8552
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1301
Likede indlæg: 15257

Re: Børn under 2år, ingen skætmtid. Børn fra 2 til 5år Max en time?

Indlægaf Zonta » 9. maj 2022, 17:23

Sangius skrev:Begge mine har set tegenfilm før 2 års alderen i hvert fald.

En time om dagen, det passer nok meget godt i hverdage - de ser ofte lidt når de lige er kommet hjem, men mister interessen efter en times tid.

Det hjælper også meget på det, at de ikke har en tablet. Vi overvejer også, om vi måske bare skulle undlade at give dem en.

I weekenden kan de sagtens se 2-3 timers tegnefilm.

Jeg tror det her passer meget godt på vores knægt derhjemme også. Vi har ikke en tablet i huset. Og han har set skærm før han blev 2, men dog begrænset det første års tid. Nogle dage herhjemme ser han ingenting, andre gange kan det godt blive til 3-4 timers skærm.

Vi bliver obs på det, når det bliver for konfliktfyldt at skulle slikke (hæh, autocorrect... Der skulle stå slukke, men jeg lader den stå :-D ). Det er sådan lidt i perioder. Især hvis han har været temmelig syg og har set lidt for meget skærm, så kan vi godt mærke, at det er svært for ham at skulle slukke en overgang.

Ofte er han dog god til at gå i gang med en leg uden skærm, når der er slukket for fjernsynet.
0
J, juli 2018.
godtnavn
Indlæg: 11188
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13046

Re: Børn under 2år, ingen skætmtid. Børn fra 2 til 5år Max en time?

Indlægaf godtnavn » 9. maj 2022, 17:27

Begge mine har ikke set før 2 år, det er først omkring 2½ at Alva har gidet at se mere end 10 minutter af gangen.

Pt ser de 0-40 minutter om dagen i hverdagene, men f.eks. nu hvor den store har skoldkopper tror jeg hun har set 3 timer bare i dag. Men i normale uger er der mange dage hvor de slet ikke ser. Vi har ikke fjernsyn eller tablet, så det kører aldrig i baggrunden.

EDIT: Tilføjer lige at de ser film, de spiller ikke, havde aldrig overvejet de to ting skulle vejes meget forskelligt i skærmtid.
Senest rettet af godtnavn 13. maj 2022, 14:57, rettet i alt 1 gang.
2
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6683

Re: Børn under 2år, ingen skætmtid. Børn fra 2 til 5år Max en time?

Indlægaf 1234 » 9. maj 2022, 17:29

Vores datter på snart to ser kun skærm, når hun facetimer med familie eller en kort musikvideo mens vi børster tænder. Og det sket først efter 1 år. Hun ser aldrig noget alene og jeg håber, at vi kan holde den til hun bliver skolealderen. Det hjælper dog at vi hverken har tv eller tablet.

Jeg synes også, det er fint, hvis myndighederne laver anbefalinger i forhold til skærm. Det gør de med alt muligt andet også.
0
Sofakartoflen
Indlæg: 3873
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 436
Likede indlæg: 9204

Re: Børn under 2år, ingen skætmtid. Børn fra 2 til 5år Max en time?

Indlægaf Sofakartoflen » 9. maj 2022, 17:38

At se TV er ikke skærmtid? Hvad er forskellen?

Mine børnebørn har ikke en ipad, men de ser da småbørnstv fra DR sammen med os somme tider.
0
Fledermäuslein
Indlæg: 2129
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6856

Re: Børn under 2år, ingen skætmtid. Børn fra 2 til 5år Max en time?

Indlægaf Fledermäuslein » 9. maj 2022, 17:49

Sofakartoflen skrev:At se TV er ikke skærmtid? Hvad er forskellen?

Mine børnebørn har ikke en ipad, men de ser da småbørnstv fra DR sammen med os somme tider.


Hos os er forskellen, at TV ikke lukker dem inde i deres egen verden i samme grad. Samtidig kan man også bedre være fælles om det.

TV har heller ikke en app-store, der indbyder til endeløse diskussioner om, hvorvidt man få det her spil eller det her spil eller det her spil, selv om man for helvede fik et nyt spil i går :cuss:
7
fisken80
Indlæg: 22540
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1140
Likede indlæg: 52953

Re: Børn under 2år, ingen skætmtid. Børn fra 2 til 5år Max en time?

Indlægaf fisken80 » 9. maj 2022, 17:51

Wizzze skrev:
Bergen skrev:Hvad lyder dramatisk?

Jeg synes, at det er fornuftigt at begrænse Ipad, mobiler og computere for småbørn. Især al alenetid passiv tid foran en skærm.


Slet ingen skærmtid til de små og maks en time til de lidt ældre. Er det f.eks. ikke ca. hele målgruppen for Gurli gris, postmand Per osv. ?


Det kan man jo se i tv.

Jeg er ret sikker på, at skærmtid her ikke tæller tv-skærmen, men de interaktive skærme, hvor de lynhurtigt lærer selv at navigere rundt. Finde en ny film, hvis den første er kedelig, trykke på knapperne så der kommer lyde osv.
jeg forestiller mig, at der er en forskel på det og så et tv, hvor der skal en voksen til for at skifte film eller springe i filmen.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22540
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1140
Likede indlæg: 52953

Re: Børn under 2år, ingen skætmtid. Børn fra 2 til 5år Max en time?

Indlægaf fisken80 » 9. maj 2022, 17:51

Fledermäuslein skrev:
Sofakartoflen skrev:At se TV er ikke skærmtid? Hvad er forskellen?

Mine børnebørn har ikke en ipad, men de ser da småbørnstv fra DR sammen med os somme tider.


Hos os er forskellen, at TV ikke lukker dem inde i deres egen verden i samme grad. Samtidig kan man også bedre være fælles om det.

TV har heller ikke en app-store, der indbyder til endeløse diskussioner om, hvorvidt man få det her spil eller det her spil eller det her spil, selv om man for helvede fik et nyt spil i går :cuss:


Det er netop også min tanke.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
godtnavn
Indlæg: 11188
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13046

Re: Børn under 2år, ingen skætmtid. Børn fra 2 til 5år Max en time?

Indlægaf godtnavn » 9. maj 2022, 18:28

Hvis at se en film på en skærm ikke tæller med som skærmtid har min pige på næsten 3 år aldrig brugt skærm og den store gør ikke en gang hver måned. JEg mener dog at se fjernsyn er skærmtid, så jeg holder på at de ser 0-40 minutter om dagen, nok i snit et par timer om ugen.

Den 5 årige har de sidste uger spillet et lær at læse spil som mandens arbejde laver måske brugt 2 timer på det samlet over et par uger, og lært at læse, men før det tror jeg sidst hun spillede spil var i sommers.
Senest rettet af godtnavn 9. maj 2022, 18:31, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5685
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1492
Likede indlæg: 23048

Re: Børn under 2år, ingen skætmtid. Børn fra 2 til 5år Max en time?

Indlægaf POCKETKITTEN » 9. maj 2022, 18:30

Min har allerede set Gurli Gris på mobilen for at trække tiden ud i sengen inden for det første halve leveår. :genert:

Men jeg håber meget, at vi kan lave en god struktur. Vi sidder selv virkelig meget med vores smartphones, så vi skal også selv på afvænning.
4
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.

Tilbage til "Børn"