De manglende pædagoger

Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2854
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3495

De manglende pædagoger

Indlægaf Torn » 28. feb 2023, 11:16

Den her artikel puster til en bekymring, der længe har rumsteret i mit baghovede: https://politiken.dk/indland/uddannelse ... 1677573384

Det er svært, rigtig svært, at finde pædagoger og sågar ufaglært arbejdskraft til institutionerne. Er det noget I mærker? Vores integrerede institution med cirka 100 børn fordelt på vuggestuer og børnehavestuer mangler at besætte to pædagogstillinger, men de kan ikke finde egnede. Hvad er løsningen?

Vores kommune oplever som mange andre babyboom i disse år, og er derfor meget udfordret i at finde plads og pasning til børnene. Nu har man fordoblet hjemmepassertilskuddet til knap 7500 kr. månedligt før skat. Det kan måske løse noget?
0
Bergen
Indlæg: 7348
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 470
Likede indlæg: 11989

Re: De manglende pædagoger

Indlægaf Bergen » 28. feb 2023, 11:24

Hjemmepassertilskuddet ville ikke have ændret noget for migmedmindre at man må have anden (arbejds)indtægt. Det måtte man ikke, da min var i institutionsalder. 7500 kr før skat er jo meget lidt at leve af.

Der er næppe nogen løsning, der vil løse det de næste år.
Alle omsorgsfagene er jo smadret i bund af besparelser og et tiltagende råt arbejdsmiljø.
Vi havde også mange ufaglærte i vs/bh og jeg ser det samme i skolerne, som er en samarbejdspartner på mit job. Vi har været enormt heldige med uddannede lærere indtil nu i barnets årgang på skole og ikke højt flow af ansatte ind/ud.
Det gælder bestemt ikke alle kommunens skoler.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8992
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1524
Likede indlæg: 25727

Re: De manglende pædagoger

Indlægaf Madam Pomfrey » 28. feb 2023, 11:41

Jeg har ikke længere børn i institution, - så på den vis har jeg ikke rigtig forholdt mig til det, og gjort mig videre tanker om det.

Men jeg er selv socialpædagog, og arbejder med voksne udviklingshæmmede, og her mærker vi bestemt også at der aktuelt er mangel på pædagoger, det ses især på antallet af ansøgere, men også kvaliteten af de ansøgninger vi modtager.
Vi besætter stillinger midlertidigt med f.x. allerede ansatte vikarer, som opnormeres i timer, eller får faste timer i en given periode, da vi dels ved at de kan løfte opgaverne på tilfredsstillende vis, men også på den baggrund at det for beboernes og deres pårørendes vedkommende er kendte ansigter.


jeg synes der er flere bekymringer i det.

vi taler om områder med "varme hænder" - som i årevis har mærket sparekniven, samtidig med at der også har været fokus på at skabe større faglighed og professionalitet, det er kort og godt mange flere krav og skal opgaver, som skal håndteres oven i kerneopgaven, der skal planlægges, måles, vejes, evalueres, og det tager tid fra det vigtigste, nærværet til brugerne.

Debatten om hvorvidt lønnen har fulgt med for disse områder, om vi snakker sygeplejersker, sosu'er eller pædagoger, så halter vi bagefter på løn ifht. uddannelses længde og niveau, og ansvar. Dét og så den uro der har været inden for det brede socialområde de sidste mange år, gør måske at uddannelserne bevidst fravælges, for de unge gider det faktisk ikke, så er der andre oplagte valg inden for deres interesseområder hvor de har andre muligheder og vilkår. Plus de "gamle og garvede" også falder fra, mange søger ansættelse i vikarbureauer istedet, da lønnen er højere - og man står reelt uden ansvar, og der er mere frihed til selv at bestemme hvornår man vil arbejde
4
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8990
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1056
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18393

Re: De manglende pædagoger

Indlægaf Mi55y » 28. feb 2023, 11:44

I vores by er der også mangel. Vi mærker det heldigvis ikke så meget, da der heldigvis ikke er meget udskiftning i vores institution.
De har haft ok held med at være meget aktive på sociale medier, få forældre til at dele og holde åbent hus ifm. at have ansøgninger ude. Men så stjæler man jo bare fra nogle andre...

Min søster er uddannet pædagogisk assistent, men kan ikke få arbejde i institutioner, da hun er på højere løntrin end medhjælpere men har kortere uddannelse end pædagoger. Så måske skulle man kigge den vej?
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6683

Re: De manglende pædagoger

Indlægaf 1234 » 28. feb 2023, 12:13

Generelt mangler der jo arbejdskraft på det danske arbejdsmarked. Det er jo ikke kun de offentlige omsorgsfag, der mangler det er jo it-ingeniører, faglærte håndværkere, læger, osv. Og beskæftigelse er rekordhøj, så der jo ikke et hemmeligt lager af arbejdskraft. Jeg tror vi bliver nødt til at løse det problem ellers så bliver det bare en evig konkurrence mellem brancher om den arbejdskraft der er eller en evig mangel.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6683

Re: De manglende pædagoger

Indlægaf 1234 » 28. feb 2023, 12:14

Mi55y skrev:I vores by er der også mangel. Vi mærker det heldigvis ikke så meget, da der heldigvis ikke er meget udskiftning i vores institution.
De har haft ok held med at være meget aktive på sociale medier, få forældre til at dele og holde åbent hus ifm. at have ansøgninger ude. Men så stjæler man jo bare fra nogle andre...

Min søster er uddannet pædagogisk assistent, men kan ikke få arbejde i institutioner, da hun er på højere løntrin end medhjælpere men har kortere uddannelse end pædagoger. Så måske skulle man kigge den vej?

Så skal hun bare flytte til de store byer. I København ansætter de i den grad PAU'er, især i vuggestuer.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2854
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3495

Re: De manglende pædagoger

Indlægaf Torn » 28. feb 2023, 12:15

Ja, måske man er nødt til at åbne for at assistenter skal varetage pædagogens arbejde?
0
ajnaM
Indlæg: 10090
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27609

Re: De manglende pædagoger

Indlægaf ajnaM » 28. feb 2023, 12:57

1234 skrev:Generelt mangler der jo arbejdskraft på det danske arbejdsmarked. Det er jo ikke kun de offentlige omsorgsfag, der mangler det er jo it-ingeniører, faglærte håndværkere, læger, osv. Og beskæftigelse er rekordhøj, så der jo ikke et hemmeligt lager af arbejdskraft. Jeg tror vi bliver nødt til at løse det problem ellers så bliver det bare en evig konkurrence mellem brancher om den arbejdskraft der er eller en evig mangel.


Enig.

En del af løsningen kommer til at handle om import af udenlandsk arbejdskraft - men forhåbentlig ikke til vores børn. Her er det afgørende, at vi kan rekruttere pædagogisk personale, ellers risikerer vi, at forældrene (især mødrene) arbejder mindre - og at børnene får problemer, de tager med sig videre i livet.

Og man ved godt, hvad der skal til for at gøre de offentlige velfærdsjob mere attraktive - det handler om flere kollegaer og bedre løn. Men det koster jo.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10090
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27609

Re: De manglende pædagoger

Indlægaf ajnaM » 28. feb 2023, 12:59

Torn skrev:Ja, måske man er nødt til at åbne for at assistenter skal varetage pædagogens arbejde?


Det har man gjort. Der er i vid udstrækning medhjælpere og assistenter, der gør størstedelen af arbejdet. Det er helt normalt med 1 uddannet pædagog og 2 medhjælpere på en stue.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6683

Re: De manglende pædagoger

Indlægaf 1234 » 28. feb 2023, 13:25

ajnaM skrev:
1234 skrev:Generelt mangler der jo arbejdskraft på det danske arbejdsmarked. Det er jo ikke kun de offentlige omsorgsfag, der mangler det er jo it-ingeniører, faglærte håndværkere, læger, osv. Og beskæftigelse er rekordhøj, så der jo ikke et hemmeligt lager af arbejdskraft. Jeg tror vi bliver nødt til at løse det problem ellers så bliver det bare en evig konkurrence mellem brancher om den arbejdskraft der er eller en evig mangel.


Enig.

En del af løsningen kommer til at handle om import af udenlandsk arbejdskraft - men forhåbentlig ikke til vores børn. Her er det afgørende, at vi kan rekruttere pædagogisk personale, ellers risikerer vi, at forældrene (især mødrene) arbejder mindre - og at børnene får problemer, de tager med sig videre i livet.

Og man ved godt, hvad der skal til for at gøre de offentlige velfærdsjob mere attraktive - det handler om flere kollegaer og bedre løn. Men det koster jo.

Man kan jo godt uddanne den importerede arbejdskraft. 70% af personalet på min datters vuggestueetage er ikke etnisk danske, men der alligevel en fin uddannelsesfordeling med 50% pædagoger, 20% PAU og resten ufaglært. Formentlig har de udenlandske kvinder bare taget deres uddannelse lidt senere. Det er i hvert fald tilfældet for 2 af de udlændinge, der er i min mands børnehave.

I København er lønnen i hvert fald nødt til at være højere. Min mand er kun pædagog i Københavns Kommune, fordi jeg gør, at vi bor i København ellers havde han da smuttet ud i provinsen, hvor han kunne få meget større købekraft og et ligeså godt job.
0
JoyNips
Indlæg: 12124
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34100

Re: De manglende pædagoger

Indlægaf JoyNips » 28. feb 2023, 14:05

Vi oplever absolut også problemet i vores nordsjællandske velhaver-kommune. Det er svært at trække pædagoger til når de ikke har råd til at bo her. Og job kan de jo få alle steder, så mange vælger tættere på hjem og egen familie.

I vores institution er vi heldige at være en del af et pilotprojekt med merituddannelsen, så vi har den højeste andel af pædagoger i kommunen. Og vi har heldigvis også mange pædagogstuderende der ønsker at komme hos os og så kaprer vi dem når de er færdiguddannede. Men jeg synes stadig også vi har mange vikarer (heldigvis mest gode, faste vikarer der kommer hos os i årevis) og ufaglærte.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4917
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 191
Likede indlæg: 6531

Re: De manglende pædagoger

Indlægaf Stars » 28. feb 2023, 15:10

1234 skrev:
Mi55y skrev:I vores by er der også mangel. Vi mærker det heldigvis ikke så meget, da der heldigvis ikke er meget udskiftning i vores institution.
De har haft ok held med at være meget aktive på sociale medier, få forældre til at dele og holde åbent hus ifm. at have ansøgninger ude. Men så stjæler man jo bare fra nogle andre...

Min søster er uddannet pædagogisk assistent, men kan ikke få arbejde i institutioner, da hun er på højere løntrin end medhjælpere men har kortere uddannelse end pædagoger. Så måske skulle man kigge den vej?

Så skal hun bare flytte til de store byer. I København ansætter de i den grad PAU'er, især i vuggestuer.


Hvor/hvordan slår de stillingerne op?
Der er lige nu på jobnet 3 ledige PAU-stillinger: 2 i Gladsaxe og 1 i Gentofte. På Frederiksberg er der måske 2-5 opslag om året.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6683

Re: De manglende pædagoger

Indlægaf 1234 » 28. feb 2023, 15:14

Stars skrev:
1234 skrev:
Mi55y skrev:I vores by er der også mangel. Vi mærker det heldigvis ikke så meget, da der heldigvis ikke er meget udskiftning i vores institution.
De har haft ok held med at være meget aktive på sociale medier, få forældre til at dele og holde åbent hus ifm. at have ansøgninger ude. Men så stjæler man jo bare fra nogle andre...

Min søster er uddannet pædagogisk assistent, men kan ikke få arbejde i institutioner, da hun er på højere løntrin end medhjælpere men har kortere uddannelse end pædagoger. Så måske skulle man kigge den vej?

Så skal hun bare flytte til de store byer. I København ansætter de i den grad PAU'er, især i vuggestuer.


Hvor/hvordan slår de stillingerne op?
Der er lige nu på jobnet 3 ledige PAU-stillinger: 2 i Gladsaxe og 1 i Gentofte. På Frederiksberg er der måske 2-5 opslag om året.

Det ved jeg ikke. Jeg ved bare, at der har været virkelig mange PAU'er i de vuggestuer, jeg kender. Mon ikke bare de søger normale medhjælperstillinger.
1
Lys
Indlæg: 5935
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10710

Re: De manglende pædagoger

Indlægaf Lys » 28. feb 2023, 16:36

1234 skrev:
Stars skrev:
1234 skrev:
Mi55y skrev:I vores by er der også mangel. Vi mærker det heldigvis ikke så meget, da der heldigvis ikke er meget udskiftning i vores institution.
De har haft ok held med at være meget aktive på sociale medier, få forældre til at dele og holde åbent hus ifm. at have ansøgninger ude. Men så stjæler man jo bare fra nogle andre...

Min søster er uddannet pædagogisk assistent, men kan ikke få arbejde i institutioner, da hun er på højere løntrin end medhjælpere men har kortere uddannelse end pædagoger. Så måske skulle man kigge den vej?

Så skal hun bare flytte til de store byer. I København ansætter de i den grad PAU'er, især i vuggestuer.


Hvor/hvordan slår de stillingerne op?
Der er lige nu på jobnet 3 ledige PAU-stillinger: 2 i Gladsaxe og 1 i Gentofte. På Frederiksberg er der måske 2-5 opslag om året.

Det ved jeg ikke. Jeg ved bare, at der har været virkelig mange PAU'er i de vuggestuer, jeg kender. Mon ikke bare de søger normale medhjælperstillinger.


Jo, eller pædagogstillinger.
1
Lys
Indlæg: 5935
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10710

Re: De manglende pædagoger

Indlægaf Lys » 28. feb 2023, 16:41

Min datters børnehave er lille, så der er ikke så meget personale. Pt mangler der en pædagog, og det lykkedes ikke at besætte stillingen i første omgang, i hvert fald.

Det var også et problem i den vuggestue, hun gik i. Der endte de med flere gange at vælge ufaglærte frem for de pædagoger, der søgte, fordi de eneste pædagoger, der søgte, var inkompetente/ikke havde tilstrækkeligt fagligt niveau, og så foretrak de søde, omsorgsfulde medhjælpere.
0

Tilbage til "Børn"