Perler fra ungerne

Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Perler fra ungerne

Indlægaf Bøtte » 14. mar 2019, 22:13

Og storesøster på 6 synes det var døduretfærdigt ar aftensmaden duftede godt, når den nu var ‘SÅ kedelig’ og hun meget hellere ville have pandekager end kylling :-D
5
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Perler fra ungerne

Indlægaf vibbsen » 14. mar 2019, 22:53

Tibbler skrev:
vibbsen skrev:Vi bor ikke så langt fra den lokale kirke. Og den lokale kirkegård.

MiniVibbsen og jeg har tit gået tur på kirkegården. Og vi har haft rigtig mange snakke om det der med døden i den anledning. På en dejlig "udramatisk måde"....Vi "besøger" jævnligt den dreng fra Emmas børnehave som døde af kræft umiddelbart før jul 2017 og MiniVibbsen går meget op i de ting som familie og venner "giver" ham....Det hele er ret udramatisk og jeg bilder mig selv ind, at det er med til at bidrage til at MiniVibbsen forhåbentlig ikke får så svært et forhold til døden som jeg selv har haft.....

Hr.vibbsen er langt fra enig med mig i denne betragtning...Men ikke desto mindre så sker det også at han og MiniVibbsen går en tur derovre.

Hr.vibbsens forhold til døden er VIRKELIG anstrengt....Og derfor var han en smule stram i betrækket en dag de havde været derovre....

Først havde de været på de ukendte grav hvor der står et stor stenkors med indskriptionen : Kendt af Gud.

"Far, hvad står der ?" Siger Barnet veloplagt.
"Der står Kendt af Gud" Siger Faderen
"Hvad betyder det ?" Siger barnet og kigger nysgerrigt op ham
"Det ved jeg ikke rigtig" Siger Faderen. En smule ubehageligt til mode....Det der med Gud og Død...Det er ikke lige hans ynglings samtaleemne...
"Det betyder nok at selvom der ikke er nogen navne så ved Gud nok hvem det er der ligger og sover her, tror du ikke ?" Siger Barnet eftertænktsomt...
"Jo "Siger Faderen og håber at samtalen snart er ovre.
"Gud ser nemlig alting" Siger Barnet.

Da de lidt senere går ned mod lågen peger Barnet på et gravsted "Der skal du ligge, Far"
Faderen er lamslået. Barnet går bare glad videre til et andet gravsted.
"Og der skal Mor ligge"

Faderen var langt fra imponeret af hvor afslappet MiniVibbsen tager det der med døden.....


Jeg tænker, det er en gave, at have et naturligt forhold til døden og tingene omkring.

MiniVibbsens overvejelser omkring udtrykket "Kendt af gud" er virkeligt fine. Er det noget I har talt om på jeres gåture på kirkegården tidligere ?


Nej, men vi har snakket rigtig meget om det der med, at Gud holder øje med alting, at han er sådan en slags gårdvagt......Og at han kender navnene på alle mennesker på hele jorden......Og måske er det der det kommer fra.

Jeg er selv kristen, og omend jeg ikke "dyrker" kirken, så er jeg slet ikke i tvivl om at jeg er troende. Og det har jeg nok sådan lidt automatisk givet videre til MiniVibbsen....Uden egentlig at tænke over det....Når man forlader Jorden. Så tager man op til Gud.
F.eks. så lavede de i børnehaven stamtræer med Forældre og Bedsteforældre. Og her var Farmor og Farfar repræsenteret med billeder af hver sin gravsten (De er begge døde for mange år siden).....For det er jo der de er....Det fik vi vældig meget ros for af personalet....De synes det var SÅ fint at vi sørgede for at dem der ikke var her mere, også blev nævnt. At man faktisk huskede at betragte dem som en del af stamtræet. Og havde givet anledning til en rigtig god snak om emnet.

Sjovt nok, så oplever jeg at jeg selv er blevet mere troende efter at vi har fået MiniVibbsen. Eller ikke "mere"...Nok nærmere "stærkere" i troen. For hun tvinger mig til at tænke over min tro. Fordi hun er et meget reflekterende barn. Og dermed stiller nogen spørgsmål som sætter tankerne i gang i mig selv.

Jeg vil dog sige at da hun - umiddelbart efter at drengen fra børnehaven var død - meddelte "at XX var død. Og at han døde på sin fødselsdag (Det var SÅ tragisk) Men at de ikke vidste om han nåede at få gaver og kage" Der måtte jeg synke en klump og skifte emne. Det var lige lidt for naturligt til mig.....Og da hun efterfølgende sagde at "Nu var YY (XX's lillebror som gik i samme børnehave) enebarn. Ligesom mig. For YY var død" Der vidste jeg simpelthen ikke hvad jeg skulle sige.....Men på efterkant lærte jeg rigtig meget af lige præcis den episode. For hvor vi voksne næsten ikke kunne være i os selv over hvor tragisk det hele var, så havde min dengang 5 årige datter en fuldstændig nøgtern tilgang til det der med at dø. Så er der ting man ikke opnår. Og der er nogen som skifter status.......Men livet går videre....
4
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Perler fra ungerne

Indlægaf ajnaM » 17. mar 2019, 11:37

Sur mor: "Hvem har tegnet med guldtush på køkkenlågerne? Har du Sofus?"

Storebror: "Nej, det er altså ikke mig!"

mor: "Har du Herman? (pause) Herman, har du?"

Den skyldige 3-årig: "Nej... Har du, mor?"
11
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Perler fra ungerne

Indlægaf Slettet bruger » 19. mar 2019, 15:54

L på 7 og jeg sidder i bilen og snakker, og snakken kommer ind på hvor alting mon kommer fra. Jeg fortæller om at mennesker nok nedstammer fra aberne og at vi alle sammen stammer fra Afrika. Men hvor kommer aberne så fra? Hvor kommer hele verden fra? Det er et godt spørgsmål L, jeg ved det ikke. Men der kan da ikke bare komme noget af ingenting? Næh, jeg ved ikke hvor alting kommer fra, men nogle mennesker tror at en Gud har skabt verden. Ej, så er der jo bare nogen der skal have lavet guden, det hjælper jo ingenting far.

Der er generelt ikke nogen der skal prøve at prakke hende ugennemtænkte forklaringer på ærmet, hun skærer lige igennem det hver gang. Jeg håber hun er lige så kritisk hvis nogen nogensinde prøver at prakke hende religion på.
7
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Perler fra ungerne

Indlægaf vibbsen » 19. mar 2019, 20:03

abcd skrev:L på 7 og jeg sidder i bilen og snakker, og snakken kommer ind på hvor alting mon kommer fra. Jeg fortæller om at mennesker nok nedstammer fra aberne og at vi alle sammen stammer fra Afrika. Men hvor kommer aberne så fra? Hvor kommer hele verden fra? Det er et godt spørgsmål L, jeg ved det ikke. Men der kan da ikke bare komme noget af ingenting? Næh, jeg ved ikke hvor alting kommer fra, men nogle mennesker tror at en Gud har skabt verden. Ej, så er der jo bare nogen der skal have lavet guden, det hjælper jo ingenting far.

Der er generelt ikke nogen der skal prøve at prakke hende ugennemtænkte forklaringer på ærmet, hun skærer lige igennem det hver gang. Jeg håber hun er lige så kritisk hvis nogen nogensinde prøver at prakke hende religion på.


:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Det er SÅ fedt når man bliver stillet til ansvar for det man siger.
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Perler fra ungerne

Indlægaf Danseprinsesse » 19. mar 2019, 20:25

“Mor, jeg synes, vi skal hente en høj stige, så jeg kan kravle op og hente månen, så vi kan kigge lidt på den. Bagefter går jeg op og sætter den på plads, og så kommer jeg ned til dig igen”.


:blush2:
7
Jadajada
Indlæg: 720
Tilmeldt: 18. jan 2018, 21:31
Kort karma: 107
Likede indlæg: 2315

Re: Perler fra ungerne

Indlægaf Jadajada » 20. mar 2019, 06:55

Da min datter var 5 år gammel kørte hun med bag på motorcyklen - vi har sådan noget bluetooth-halløj så vi kan tale sammen undervejs.
2 dage i træk kørte vi på den samme motorvejsstrækning men hhv. formidddag og sen eftermiddag hvor hun spurgte: “Far, hvordan kan det være at skyggen er på dén side for i går var den på den anden?”. Det synes jeg var en ret fin observation.
10
Jadajada
Indlæg: 720
Tilmeldt: 18. jan 2018, 21:31
Kort karma: 107
Likede indlæg: 2315

Re: Perler fra ungerne

Indlægaf Jadajada » 21. mar 2019, 19:49

Samme datter er nu 12. I dag sidder vi i bilen.
Vi taler om hårfarve og jeg siger at jeg forventer at hun kan blive rødhåret any day soon. (Hendes mor er rødhåret). Jaja, far, bare fordi jeg har lidt temperament.
Jeg fortæller om en tidligere kollega som jeg mødte for nogle dage siden. Han bliver kaldt "Røde" pga hårfarven. Jeg fortalte at Rødes skæg er blevet gråt, hvorefter hun kigger vantro på mig: "Har han RØDT skæg?" (jeg ved heller ikke hvilken verden hun har levet i siden hun aldrig har set en rødskægget). Jeg forklarer at det er helt normalt at man har samme farve hår, skæg, under armene og omkring tisseren. Omend hårene på hovedet som oftest er lidt lysere, sikkert pga. at de er udsat for vejr og sol.

Ej, dét tror jeg ikke på! ... 4-5 sekunders tankepause ... "Også mor?" ... ny pause ... "Jeg spørger hende!"

Man skulle nok have været der ;-)
5
Brugeravatar
Lisva
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 11. apr 2016, 15:01
Kort karma: 135
Likede indlæg: 4408

Re: Perler fra ungerne

Indlægaf Lisva » 21. mar 2019, 21:18

Alfred (knap 3 år) er også meget fascineret af månen. Den anden dag fortalte han, at han kunne se den ud ad vinduet, og hans far spurgte så, om den var rund. "Nej, den er gået i stykker" var hans logiske svar.
3
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Perler fra ungerne

Indlægaf ajnaM » 22. mar 2019, 14:04

Jadajada skrev:Samme datter er nu 12. I dag sidder vi i bilen.
Vi taler om hårfarve og jeg siger at jeg forventer at hun kan blive rødhåret any day soon. (Hendes mor er rødhåret). Jaja, far, bare fordi jeg har lidt temperament.
Jeg fortæller om en tidligere kollega som jeg mødte for nogle dage siden. Han bliver kaldt "Røde" pga hårfarven. Jeg fortalte at Rødes skæg er blevet gråt, hvorefter hun kigger vantro på mig: "Har han RØDT skæg?" (jeg ved heller ikke hvilken verden hun har levet i siden hun aldrig har set en rødskægget). Jeg forklarer at det er helt normalt at man har samme farve hår, skæg, under armene og omkring tisseren. Omend hårene på hovedet som oftest er lidt lysere, sikkert pga. at de er udsat for vejr og sol.

Ej, dét tror jeg ikke på! ... 4-5 sekunders tankepause ... "Også mor?" ... ny pause ... "Jeg spørger hende!"

Man skulle nok have været der ;-)


Haha, det minder mig om, at min 6-årige forleden så mig nøgen om morgenen. Det gør han nu tit, og han er stadig i den alder, hvor han er fuldkommen ligeglad med andre menneskers nøgenhed, så det gør vi ikke så meget ud af.

Men han kigger lige efter mig, kigger en ekstra gang, peger på mit skridt og siger "hey mor, du er blevet klippet!" - vender tommelfingeren op :gogo: og så vender han tilbage til sit Anders And-blad.

:lol:
23
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9377

Re: Perler fra ungerne

Indlægaf Sorenspige » 22. mar 2019, 19:46

I dag ved putning spurgte R på 5 år, om hans far og jeg havde levet, da der var krig i gamle dage :genert:. Det kunne jeg jo så fortælle, at vi ikke havde.

Vi talte lidt om, hvorfor der kunne være krig, og han sagde så, at det var fordi, de ikke havde lært at sige og forstå stop, men bare blev ved med at slås.
3
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Perler fra ungerne

Indlægaf Tibbler » 23. mar 2019, 16:46

Sønnen på 8 og hans jævnaldrene fætter siger tak for mad, og rejser sig fra kaffebordet.

"Skal I ikke have et stykke kage?"

"Nej tak, vi vil hellere spille skak" :D :nerve: :gisp:
9
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Perler fra ungerne

Indlægaf Lulu » 27. mar 2019, 12:59

E på 5 øver sig i komplimenter. Og for det meste er han ret god til det.

Og så er der andre gange:
Jeg står på badeværelset om morgenen og lægger make up.
E: du er ikke så flot endnu mor


Jeg ved jo godt hvad han mener og hvad han ville sige. Men jeg syntes måske ikke det var det jeg havde lyst til at høre lige fra morgenstunden.
5
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Perler fra ungerne

Indlægaf godtnavn » 27. mar 2019, 22:57

Lulu skrev:E på 5 øver sig i komplimenter. Og for det meste er han ret god til det.

Og så er der andre gange:
Jeg står på badeværelset om morgenen og lægger make up.
E: du er ikke så flot endnu mor


Jeg ved jo godt hvad han mener og hvad han ville sige. Men jeg syntes måske ikke det var det jeg havde lyst til at høre lige fra morgenstunden.


Trods alt bedre end når min datter Luna på 2 sætter mit hår, (læs roder rundt i det og siger "wow") jeg spurgte hende "Er jeg smuk nu?" hvortil hun svarede "eeeeeej Lu smuk" mens hun peger på sig selv :lol:
2
DGrayish
Indlæg: 95
Tilmeldt: 1. sep 2015, 14:01
Kort karma: 30
Likede indlæg: 430

Re: Perler fra ungerne

Indlægaf DGrayish » 28. mar 2019, 18:51

Otto på snart tre planter begejstret sin hånd i min mavedelle og udbryder “Moar! Du har mere bryster hernede!”
22

Tilbage til "Børn"